الگوی رقابت رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی با جبهه غربی در فتنه 88 با محوریت فضای مجازی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

2 دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

چکیده

انقلابِ فناوری اطلاعات، سبب تحول در نشانگرهای قدرت شده است. این تحولِ تکنولوژیکی، باعث شده تا عصر جدید مبتنی بر تکنولوژی ارتباطی را عصر اطلاعات بنامند. یکی از مسائلی که جمهوری اسلامی در این عصر با آن روبه‌رو است، طراحی الگویی برای مقابله با آرایش رسانه‌ای و تاکتیک‌های رسانه‌ای غرب با توجه به عصر اطلاعات است.
دولت امریکا بارها با انواع روش‌های رسانه‌ای از تولید محصول تا ساختن زیرساخت‌های اینترنتِ ‌پایه، تلاش کرده تا افکار عمومی جهانی از جمله ایرانیان را تحت تاثیر قرار دهد. فتنه سال 88، آغازی بر گستره‌شدن سپهر مجازی بر جغرافیای ایران بود. در این تحقیق پس از کُدگذاری‌های باز، محوری و گزینشی بر روی مجموعه اسناد و مصاحبه‌ها، مفاهیم نظری «ظهور جامعه شبکه‌ای بر بستر وب2» و «اتصال رسانه‌های فراملی و شکل‌گیری فضای خودمختاری» رویش کرده است.
یافته‌ها نشان می‌دهد، الگوی مطلوب تقابلی در مقابل رسانه‌های رقیب بر دو پایه تولید محتوا و برقراری اتصال شبکه‌ای استوار است که با ایجاد آرایش چندلایه‌ای تلاش می‌کند تا محتوا و پیام موردنظر خود را به عملیات و کُنش تبدیل کند. این لایه‌ها بر اساس ماموریت خود به لایه‌های: تولید و توزیع محتوا، لایه عملیات شبکه و لایه عملیات حقیقی تبدیل می‌شوند. تمام تلاش این لایه‌ها آن است که ابتدا پیام خود را تولید و توزیع کنند و سپس با جذب اکانت‌ها بتوانند شبکۀ خود را بسازند. در نهایت، شبکه‌ای را که ایجاد شده است بتواند تبدیل به یک کُنش حقیقی شود و بر محیط حقیقی تاثیر گذارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Pattern of Media Competition of the Islamic Revolution Front with the Western Front in Fitna 88 (Sedition of 2009 in Iran) with the Focus on Cyberspace

نویسندگان [English]

  • ghlamreza khajesarvi 1
  • komeil khojasteh 2
1 Associate professor, Allameh Tabatab'I University
2 PhD student, political sciences, Allameh Tabatab'I University
چکیده [English]

The information technology revolution has evolved the indicators of power. This technological evolution has caused the new era based on communication technology to be called the information age. One of the issues that Islamic Republic of Iran has been facing in this era is designing a model to counter the media arrangement and Western media tactics considering the information age.
The US government has repeatedly tried to influence global public opinion, including Iranians, through a variety of media methods, from product manufacturing to building internet infrastructure. The sedition of 2009 was the beginning of the expansion of the virtual world on the geography of Iran.
In this study, after open, pivotal, and selective coding on a series of documents and interviews, the theoretical concepts of "the emergence of a networked community on the Web 2 platform" and "transnational media connectivity and the formation of autonomy space" have been developed.
The findings show that the ideal pattern of confrontation with rival media is based on two factors of "content production and network connectivity", which attempts to turn its content and message into action and operation by creating a multilayer arrangement. Based on their mission, these layers are transformed into layers such as layer of content production and distribution, layer of network operation and layer of real operation. First, All these layers try to produce and distribute their message and then by attracting accounts they can build their own network. Finally, the network, which is created, can become a real action and affect the real environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information age
  • media confrontation model
  • social movement
  • Sedition of 2009
  • networked society
1. اتوتایل، ژئاروید (1380)، اندیشه‌های ژئوپلتیک در قرن بیستم، ترجمه: محمدحافظ‌نیا، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
2. اسپرینگز، توماس (1370)، فهم نظریه‌های سیاسی، ترجمه: فرهنگ رجایی، نشر آگه.
3. استراوس، انسلم و جولیت کربین (1395)، مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای، ترجمه: ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
4. افتخاری، اصغر (1391)، الگوی جنگ روانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
5. بودون، ریموند (1370)، منطق اجتماعی(روش تحلیل مسایل اجتماعی)؛ترجمه: عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: سازمان انتشارات جاویدان.
6. جلایی‌پور، حمیدرضا (1381)، جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی با تأکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد، تهران: طرح نو.
7. جیمز.جی، کارافانو (2009م)، پایگاه اینترنتی موسسه تحقیقاتی هریتیج.
8. خجسته، حسن (1389)، «عبور از میدان مین رسانه‌ای»، هفته‌نامه پنجره، ش67، ص14.
9. دانیلین، لوزیک (1391)، نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی، ترجمه: سعید معیدفر، تهران: انتشارات امیرکبیر.
10. دلاپورتا، دوناتلا (1383)، مقدمه‌ای بر جنبش‌های اجتماعی، ترجمه: محمدتقی دل‌فروز، تهران: کویر.
11. رهبر، عباسعلی (1392)، غرب و تجدید حیات اسلام، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
12. سیاح، امیر (1389)، حماسه تلخ، تهران: نشرجام‌جم.
13. سیمپسون، کریستوفر (1393)، دانش ارتباطات و جنگ روانی، ترجمه: محمد معماریان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
14. عریضی، حمیدرضا و حجت‌اله فراهانی (1388)، «روش‌های پیشرفته پژوهش در علوم انسانی؛ رویکردی کاربردی»،اصفهان: جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، 16 آبان.
15. علی احمدی، علیرضا و وحیدسعید نهایی (1386)، توصیفی جامع از روش‌های تحقیق (پارادایم‌ها، استراتژی‌ها، طرح‌ها و رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی)، نشر: تولید دانش.
16. فولادی، قاسم (1390)، واکاوی مدل رفتاری امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری‌های تحقیقاتی.
17. کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات ظهور جامعه شبکه‌ای، مترجم: علی پایا، تهران: انتشارات طرح نو.
18. ـــــــــــــــ (1393)، قدرت و ارتباطات، مترجم: حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
19. کاوه، محمد (1391)، آسیب‌شناسی بیماری‌های اجتماعی، ج1، تهران: نشر جامعه‌شناسان.
20. گیل‌آبادی، شهرام (1392)، عصر بی‌سرزمین، تهران: نگارش شرق.
21. ـــــــــــــــ ، جهان‌فرانو، تهران: نشر شهر.
22. محسنیان‌راد، مهدی (1380)، ایران در چهار کهکشان ارتباطی؛ تهران: انتشارات سروش.
23. منصوریان، یزدان (1385)، «گرانددتئوری چیست و چه کاربردی دارد؟»، همایش چالش‌های علم اطلاعات، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
24. نای، جوزف (1387)، قدرت نرم، ترجمه: محسن ذوالفقاری، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
25. http://www.heritage.org/research/reports/2009/07/all-a-twitter-how-social-networking-shaped-irans-election-protests.
26. "The World of Webcraft: Using Networks against Shadow Finance," (with Gordon LaForge), The Washington Quarterly (Summer 2017).
27. "How to Succeed in the Networked World: A Grand Strategy for the Digital Age," 96 FOREIGN AFFAIRS (November/December 2016).
28. A Regional Responsibility to Protect, in Lessons From Intervention in the 21st Century: Legality, Legitimacy, and Feasibility, Global Policy e-book (David Held and Kyle McNally, eds. (2014).