نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی‌ جامعة المصطفی و مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه آموزش عالی علوم انسانی

2 کارشناسی‌ارشد علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما

چکیده

از آن‌جا که بازی‌های رایانه‌ای توانسته‌اند با جذابیت و تعامل بالا، مخاطبان فراوانی پیدا کنند و به ابزاری برای جامعه‌پذیری تبدیل شوند، ضرورت بررسی محتوا و سبک زندگی پیشنهادی این بازی‌ها بیش ازپیش احساس می‌شود. بنابراین، بازی رایانه‌ای سیمز4 به‌عنوان نمونه‌ای از بازی‌های رایانه‌ای برای بررسی انتخاب گردید. پژوهش بر این اساس شکل گرفته که چه انتقاداتی بر مؤلفه‌های سبک زندگی در این بازی رایانه‌ای از منظر سبک زندگی اسلامی ‌وارد است؟ برای پاسخ به این سؤال، پژوهشگر با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون به‌عنوان بازیکن وارد دنیای بازی شد و مضامین آشکار و پنهان مؤلفه‌های سبک زندگی ارائه شده در بازی را استخراج کرد، سپس نظر اسلام را در مورد این مؤلفه‌های سبک زندگی با رجوع به منابع اسلامی ‌به‌دست آورد و با معیار قرار‌دادن نظر اسلام، مؤلفه‌های سبک زندگی ارائه شده در بازی را مورد قضاوت قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در لایه‌های زیرین اکثر مؤلفه‌های سبک زندگی ارائه شده، دیدگاه ماتریالیسم، اومانیسم، سکولاریسم و اصالت لذت پنهان است که به‌ هیچ‌وجه مناسب جوامع اسلامی ‌و چه‌بسا تمام جوامع انسانی نیست. رهآورد پژوهش، آگاه‌سازی سیاست‌گذاران و مسئولان فرهنگی دربارۀ این بُعد از بازی‌های رایانه‌ای است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Study of Lifestyle Components in the Sims (4) Video Game from the Perspective of Islam

نویسندگان [English]

  • davood rahimisojasi 1
  • Jafar Mohammadian 2

1 Assistant Professor and Head of Department of Social Studies, College of Islamic Humanities, Al-Mustafa International University

2 MS in Communication Sciences, Faculty of Radio and Television

چکیده [English]

Because computer games, with a high level of attraction and interaction, have found many audiences and become a tool for socialization, the need to review the content and recommended lifestyle of these games is felt more than ever.
In this article, the Sims 4 was selected as an example of video games for review. The research question is, what criticisms about the lifestyle components of this video game come from the perspective of the Islamic lifestyle? To answer this question, the researchers, using the qualitative method of thematic analysis, entered the game world as a player and extracted the explicit and hidden themes of the lifestyle components presented in the game. Then, referring to religious sources, they clarified the viewpoint of Islam on these components, and relying on it, they evaluated the components of lifestyle presented in the game. The results of the research showed that the views of materialism, humanism, secularism, and the primacy of pleasure are hidden in the underlying layers of most components of the presented lifestyle which in no way are suitable for Islamic societies and, moreover, for all human societies. The contribution of the research is to inform policymakers and cultural officials about this aspect of the video games.

کلیدواژه‌ها [English]

  • video game
  • lifestyle components
  • Islamic lifestyle
  • Sims 4

  1. ابن‌ابی جمهور احسائی، محمد بن‌علی (1403)، عوالی اللئالی، ج 1، قم: نشر سیدالشهدا(ع).
  2. ابن‌شعبه حرّانی، حسن بن‌علی (1404 ق)، تحفة العقول، قم: نشر اسلامی.
  3. ابن‌عمرجعفی کوفی، مفضل بن‌عمر (1969)، توحید مفضل، قم: انتشارات مکتبه الداوری.
  4. ایروانی، جواد (1388)، الگوی مصرف در آموزه‌های اسلامی، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی ‌رضوی.
  5. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن‌محمد (1382)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه: محمدعلی انصاری، قم: امام عصر(ع).
  6. برقی، احمد بن‌محمد بن‌خالد (1371ق)، المحاسن، ج 2، قم: دار الکتب الاسلامیه.
  7. توسلی، غلام‌عباس (1373)، نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: سمت.
  8. جلال‌زاده، بهاره و بهزاد دوران (1388)، «رمزگشایی از بازی‌های رایانه‌ای: مطالعه موردی بازی ‌رایانه‌ای "عملیات ویژه 85"»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی دوره 2، ش 3.
  9. حاجی‌حیدری، حامد و سیدمهدی دبستانی (1392)، «بررسی نحوه هویت‌یابی دینی بازیگران مؤنث بازی ویدئویی سیمز در تقابل با بازی»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، ش 22.
  10. حر عاملی، محمد بن‌حسن (1414)، وسائل الشیعه، ج 20، قم: موسسه آل‌البیت(ع).
  11. حرّانی، حسن بن‌علی بن‌شعبه (1355)، تحفة العقول، ترجمه: آیت‌الله کمره‌ای، تهران: کتابخانه اسلامیه.
  12. خمینی، روح‌الله (1361): صحیفه نور، ج 19، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌- سازمان چاپ و انتشارات.
  13. دادستان، پریرخ (1386)، 18 مقاله در روان‌شناسی، تهران: انتشارات سمت.
  14. دیلمی، حسن بن‌محمد (1371)، ارشاد القلوب الی الصواب، ج 1، قم: الشریف الرضی.
  15. رسولی، محمدرضا (1382)، بررسی مؤلفه‌های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران، تهران: مرکز تحقیقات و سنجش برنامه‌ای صداوسیمای جمهور اسلامی ایران.
  16. سیدرضی (1380)، نهج‌البلاغه، ترجمه: محمد دشتی، قم: چاپ الهادی.
  17. سیدی‌نیا، اکبر (1388)، «مصرف و مصرف‌گرایی از منظر اسلام و جامعه اقتصادی»، فصلنامه اقتصادی اسلامی، ش 34.
  18. سیف‌اللهی، سیف‌الله (۱۳۸۶)، جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات جامعه‌پژوهان سینا.
  19. شمس افندآباد، حسن (1384)، روان‌شناسی تفاوت‌های فردی، تهران: انتشارات سمت.
  20. شیخ صدوق، محمد بن‌علی ابن‌بابویه (1413)، مَن‌ لایحضره الفقیه، ج 3، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
  21. صبری‌پاشا، ایوب (1383)، مرآة الحرمین، ترجمه: عبدالرسول منشی تبریزی، تهران: میراث مکتوب.
  22. طوسی، محمد بن‌حسن (1384)، تهذیب الاحکام، ج 8، بیروت: موسسه الاعلمی‌للمطبوعات.
  23. عیوضی، غلامحسن (1392)، رسانه تلویزیون و سبک زندگی مؤمنانه براساس آموزه‌های اسلامی ‌در حوزه اقتصاد، علوم ارتباطات اجتماعی، قم: دانشکده صداوسیما.
  24. فجری، محمدمهدی (1389)، «ویژگی مسکن از منظر اسلام»، ماهنامه مبلغان، ش 137.
  25. فربود، عبدلله (1392)، نقد مولفه‌های سبک زندگی ارائه شده در برنامه من‌وتو پلاس شبکه من‌وتو، علوم ارتباطات اجتماعی، قم: دانشکده صدا و سیما.
  26. کاویانی، محمد (1391)، سبک زندگی و ابزار سنجش آن، قم: انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
  27. کلینی رازی، محمد بن‌یعقوب (1388)، الکافی، ج 5 و 8، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  28. ــــــــــــــــــــــــ (1392)، اصول کافی، ترجمه: حسین استادولی، ج 5، تهران: دارالثقلین.
  29. کوثری، مسعود (1385)، «خانواده سیم؛ فراسوی جنسیت و نژاد»، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، دوره 4، ش 4.
  30. ــــــــــــــــــــــــ (1389)، عصر بازی (بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای در جامعه)، تهران: دریچه نو (سلمان).
  31. مجلسی، محمدباقر بن‌محمدتقی (1403)، بحارالانوار، ج 59، 66، 74 و 103، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  32. ــــــــــــــــــــــــ (1404)، بحارالانوار، ج 74، بیروت: مؤسسه الوفاء.
  33. محمدی ری‌شهری، محمد (1384)، میزان‌الحکمة، ترجمه: حمیدرضا شیخی، ج 10، قم: دارالحدیث.
  34. مردان‌پور، حسین (1388)، طب النبی(ع)، قم: بوستان دانش.
  35. منطقی، مرتضی (1383)، رفتارشناسی جوانان، تهران: انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
  36. مهدوی‌کنی، محمدسعید (1387)، دین و سبک زندگی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
  37. مینایی، بهروز و علی رازی‌زاده (1393)، «عناصر شکل‌دهنده حس حضور و بازتاب آن بر هویت کاربران بازی‌های رایانه‌ای»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هفتم.
  38. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1378)، پیامدهای فرهنگی اسباب‌بازی، تهران: موسسه فرهنگ و دانش.
  39. یزدی، محمدکاظم(1377)، عروة‌الوثقی، ج 1، قم: النشرالاسلامی.

40. Duesnbarry, James (1966), Die beziehungzwiehungeikommen und kinsum und ihrefolgen, in streissler, Erich und monikastreissler (Eds) konsum und nachfrage. Koln, kiepenhauer 8 witsch.

41. Koenig, Rene (Hg) (1976), Animi, In Wilhelm bernsdorf, worterbuch der soziologie, Frankfort a.m, Fischer.

42. Vebeln, (1919), the vsted interests and state of the Industrial Arts, newYork, B.W.Huebsch.

43. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911102000875.

44. http://icana.ir/Fa/News/246519.