مسئله شناسی تبلیغ دینی در ایران

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.

چکیده

در وضعیت جاری ِجامعه ایران، در تبلیغ دینی و تعاملات آن با حوزه‌های گوناگون اجتماعی، چالش‌های متعددی را می‌توان مشاهده کرد که توجه به آن‌ها حائز اهمیت است. این پژوهش با هدف اصلی شناخت آسیب‌ها و مسائل جاری تبلیغ دینی در حوزه‌های علمیه انجام‌گرفته است. روش انجام پژوهش از نوع ترکیب روش‌های کیفی و کمی و جمع‌آوری اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه نهائی در بین 73 نفر از نخبگان امور تبلیغی حوزه علمیه مشهد انجام‌شده است. یافته‌های تحقیق در شش مقوله اصلی تبلیغ دینی
و به تفکیک گروه‌های نخبگی ارائه‌شده است که پس از تجمیع همه آن‌ها مسائل تخصصی نبودن
تبلیغ و بی‌توجهی به تقویت خِرَدگرائی و عقلانیت دینی به‌عنوان مهم‌ترین مسائل فعلی حوزه تبلیغ
دینی معرفی‌شده است. متناسب با نتایج تحقیق نیز برخی پیشنهادهای اجرائی نیز ارائه‌شده است که به‌خصوص بر توسعه و تنوع‌بخشی تحقیقات مشابه و انجام مطالعۀ طولی این موضوع در بازه‌های زمانی خاص تأکید شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Problem Analysis of Religious Propagation in Iran

نویسنده [English]

  • Sayed Mohsen Mirsondosi
Assistant Professor, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran
چکیده [English]

In the current state of Iranian society, numerous challenges can be observed in the field of religious propagation and its interaction with various social domains. Addressing these issues is of great importance. The present study aims to identify the main problems and challenges facing religious propagation within Islamic seminaries. The research adopts a mixed-method approach, combining qualitative and quantitative methods. Data was collected through a finalized questionnaire completed by 73 experts in the field of religious propagation affiliated with the Islamic Seminary of Mashhad. The findings are categorized into six main areas of religious propagation and analyzed based on different expert groups. After compiling the results, the lack of specialization in propagation and the neglect of promoting rationality and religious reason were identified as the most critical current issues in this field. Based on the research findings, several practical recommendations are presented, particularly emphasizing the need to expand and diversify similar studies and to conduct longitudinal research on this topic over specific time intervals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem analysis
  • religious propagation
  • Islamic seminary
  • preachers
  • sociology of religious propagation
* قرآن کریم.
** نهج‌البلاغه.
توسلی، حسین. (1380). جایگاه مسئله‌شناسی در ساماندهی پژوهش‌های دینی. فصلنامه پژوهش و حوزه، 2(7)، صص 3 - 15.
خندان، محسن. (1374). تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
دهخدا، علی‌اکبر. (1335). لغت‌نامه دهخدا (ت- تدجیح)، تهران: سیروس.
رفیعی، حسن؛ مدنی قهفرخی، سعید؛ وامقی، مروئه. (1387). مشکلات اجتماعی در اولویت ایران. دوفصلنامه جامعه‌شناسی ایران، 9(1 و 2)، صص 184 - 208.
ساعی، علی. (1377). آمار در علوم اجتماعی: کاربرد نرم‌افزار SPSS/PCT در پژوهش‌های اجتماعی (چاپ دوم). تهران: جهاد.
ساعی، علی. (1386). منطق حل مسئله علمی. فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه‌نامه جغرافیا)، 11(53). صص 117-152.
فرامرز قراملکی، احد. (1388). روش‌شناسی مطالعات دینی (چاپ پنجم). دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
معین، محمد. (1372). فرهنگ فارسی (چاپ بیست و دوم). تهران: امیرکبیر.
Adler. M., & Ziglio. E. (1996). Gazing into the Oracle: The Delphi Method and its Application to Social Policy and Public Health ,Jessica Kingsley Publications.
Gordon, T. J. (1994). The Delphi Method in AC/UNU Millennium,Project Futures Research.
Teddlie, C. & Tasbakkori, A. (2003). Major Issue and Controversies in the Use of Mixed Methods in Social and Behavioral Sciences. In C.
Teddlie, & A. Tasbakkori (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Sciences (pp. 3-50). Thousand Oaks, CA: SAGE.