بازنمائی جامعه آرمانی در آگهی های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی

نویسنده

عضو گروه علمی تربیت اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم (ع)

10.22081/jiss.2017.47609.1212

چکیده

کوشش برای توصیف جامعه ای مطلوب و ایده آل و راه های دستیابی به آن توسط رسانه های جمعی یکی از رسالت های آنها به شمار می رود. رسانه های جمعی علاوه بر معرفی کالاها و خدمات، جامعه آرمانی زندگی انسان ها را نیز بصورت دلالت ضمنی به تصویر می کشند. در این پژوهش برای کشف جامعه آرمانی، آگهی های تجاری به مثابه یک متن فرهنگی، بر اساس رویکرد نشانه‏شناختی رولان بارت مورد تحلیل قرار گرفتند. از میان آگهی‌های تجاری پخش شده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال 1395، تعداد 32 آگهی بصورت هدفمند برای تحلیل برگزیده شدند. بر اساس طبقه بندی آگهی های بازرگانی که به هشت طبقه تقسیم شدند؛ نتایج نشان داد جامعه آرمانی در خدمات ارتباطی: تکنولوژی سالاری؛ در خدمات مالی: اقتصاد محوری؛ در لوازم خانگی: مصرف گرایی، تجمل گرایی و تنوع گرایی؛ در خوراک و پوشاک: تن آسایی و مصرف گرایی؛ در مواد شوینده و پاک‏کننده: مصرف گرایی و رفاه؛ در محصولات بهداشتی و آرایشی: آراستگی بدن به همراه مصرف گرایی و طبیعت گرایی؛ در خدمات مسافرتی: سرمایه داری و تجمل گرایی و در حوزه خدمات فرهنگی خانواده محوری و اهمیت نقش زن در درون خانواده بازنمایی می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

represent TV commercials the ideal society in the Islamic Republic of Iran

نویسنده [English]

  • abbas hoseini
چکیده [English]

Trying to describe the ideal society and the ways to achieve it by the mass media is one of their mission. The mass media, in addition to the introduction of goods and services, the ideal society of human life as well as connotation to portray. In this research to discover ideal society, commercial advertisements as cultural texts, based on Roland Barthes semiotic approach were analyzed. Among the commercial G·hy‌Hay televised Islamic Republic of Iran in July of 1395, 32 were selected for the analysis of targeted ads. By Category commercials that eight floors were divided; the results showed that the ideal society in communication technology democracy in Financial Services-driven economy in the appliance: consumerism, luxury and diversification in food and clothing : leisure and consumerism in detergents and cleaners: consumerism and prosperity in Health & Beauty products: body adornment with consumerism and naturalism in travel services capitalism and luxury and service in the field of culture family-oriented and the importance of the role of women within the family is represented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Utopia"
  • " commercials"
  • " TV"