بررسی رابطه میان انواع «خود» در خودگشودگی جوانان در شبکه‌های اجتماعی «مطالعه موردی سایت کلوب دات‌کام»

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و مدیرگروه مطالعات اجتماعی جامعة المصطفی العالمیه

2 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

چکیده

مسئله تحقیق این است که کاربران شبکه اجتماعی کلوب، از میان انواع خودها، چگونه خودشان را در کلوب معرفی و اظهار می‌کنند. بنیان نظری این تحقیق، به بررسی آراء اندیشمندان در حوزه کنش متقابل نمادین، خود و معرفی خود پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه کاربران فعال و جوان سایت «کلوب دات‌کام» است. نمونه‌گیری این تحقیق از نوع در دسترس و با تعداد نمونه 370 نفر انجام گرفت. روش این پژوهش، از نوع پیمایشی و به‌صورت آنلاین و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه است که پس از انجام پیش آزمون روایی و پایایی آن تأیید گردیده است و علاوه بر پرسش‌نامه، مشاهده پروفایل کاربران نیز به عنوان راه دوم ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی گردید. در این پژوهش، برای داوری تجربی از آزمون‌های توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، کاربران برای معرفی خودشان، خود را شخصی موفق، نخبه، مثبت و توانمند معرفی می‌کنند و همچنین خود را کمتر شخص غیر مذهبی و مخالف نظام حاکم معرفی کرده‌اند. نتایج تبیینی، حاکی از آن است که میان جنسیت و نحوه خوداظهاری تفاوت معناداری وجود دارد. مشاهده پروفایل کاربران نیز نشان داد که کاربران در معرفی خود سعی می‌کنند خودی مثبت، آرمان‌گرایانه و کمال‌خواه معرفی کنند که شاید به دور از واقع باشد و بر اساس نظریه گافمن به نوعی، نقش بازی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Relationship between Types of Self in Self-Disclosure of Youths in Social Networks: A Case Study of Cloob.com

نویسندگان [English]

  • davood rahimisojasi 1
  • Mokhtar Molaei Totakhaneh 2
1 Assistant Professor, Department of Social Studies, Al-Mustafa International University
2 MS in Social Communication Sciences
چکیده [English]

The research problem of this paper is how 'Cloob' social network users, among types of selves, introduce and disclose themselves in it. The theoretical foundation of this research has studied scholars' ideas in the fields of symbolic interaction, self, and self-presentation. The statistical population consists of all young active users of 'cloob.com.' Its sampling procedure was convenience sampling, and it did with 370 persons. The research method is the online survey, and the main data collection tool is a questionnaire that its validity and reliability confirmed by doing a pretest. In addition to the questionnaire, observation of users' profiles used as a second data collection tool. For empirical judgment, the paper has used descriptive and inferential statistical tests. The research findings show that users present themselves as successful, elite, positive and skillful persons and rarely introduce themselves as irreligious and as opposition to the political system. Explanatory findings reveal that there is a significant difference between gender and the way of self-disclosure. Observation of users' profiles also showed that they try to present themselves as positive, idealist and perfectionist, which can be far from reality and according to Goffman, they play roles somehow.

  1. افراسیابی، محمدصادق (1393)، مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان، تهران: انتشارات سیمای شرق.
  2. ببی، ارل (1388)، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی ج 1، ترجمه: رضا فاضل، تهران: سمت.
  3. بیابان‌گرد، اسماعیل (1384)، روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران: دوران.
  4. حسینی، سیدعباس (1393)، «تحلیل رفتار جوانان در شبکه‌های اجتماعی مجازی و نقش رسانه در هدایت و حمایت از آنان»، فصلنامه جوان و رسانه، دوره جدید، ش 13.
  5. حسینی‌سوق، حسین (بی‌تا)، «آراء و ا ندیشه‌های موریس روزنبرگ»، برگرفته از سایت «http://ejtemaeij.persianblog.ir/page/magaleh
  6. دهقان، علی‌رضا و مرسده نیک‌بخش (1385)، «مطالعه شیوه رفتار افراد در محیط مجازی: شکل‌گیری روابط صمیمانه در اتاق‌های گپ زنی اینترنت»، فصلنامه: انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 6.
  7. ریتزر، جرج‌ (1390)، مبانی نظریۀ جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن، ترجمه: خلیل میرزایی و علی بقایی سرابی، تهران: جامعه‌شناسان.
  8. ـــــــــــــــــــــــــ (1389)، مبانی نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن، ترجمه: شهناز مسمی‌پرست، تهران: انتشارات ثالث.
  9. ـــــــــــــــــــــــــ (1377)، نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
  10. عاملی، سعیدرضا (1388)، شبکه‌های علمی مجازی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  11. گافمن، اروینگ (1391)، نمود خود در زندگی روزمره، ترجمه: مسعود کیان‌پور، تهران: نشر مرکز.
  12. میروویتز، جاشوا (1387)، رسانه‌ها و رفتار – حلقه مفقوده، در «نظریه‌های ارتباطات»، ویراستار: پل کوبلی، ترجمه: گودرز میرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  13. نجف‌قلی‌نژاد، اعظم، محمد حسن‌زاده و علی صادق‌زاده وایقان (1390)، «دنیای مجازی: امکانات، قوانین، روش‌ها و ابزارهای ارزیابی»، تهران: نشریه کتابدار.
  14. Boyd, D. & Ellison, N. (2007), “Social Network Sites: Definition, History and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication. Vol. 133.

15. Hargittai, E. (2007), “Whose space? Differences among users and non-users of social network sites”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/hargittai.html.