بررسی نقش استعاره‌ها و اسطوره‌ها در شکل‌گیری مسائل و چالش‌های بینشیِ مبلغین دینی و راهبردهای مواجهه آنها

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم

2 دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم ع قم

10.22081/jiss.2024.66130.1997

چکیده

استعاره‌ها و اسطوره‌ها همواره به عنوان مقولاتی مرتبط با ادبیات، زبان شناسی یا نشانه شناسی مورد توجه و کاوش قرار گرفته‌اند و کمتر به نقش‌این مقولات در شکل گیری مسائل اجتماعی یا تصویر راهبردهای عملیاتی در حل مسائل، توجه شده است. « مدل تحلیل لایه‌ای علت‌ها»(CLA) از جمله روش‌هایی است که با تاکید بر نقش استعاره‌ها و اسطوره‌ها در شکل‌گیری پدیده‌ها و مسائل اجتماعی، آنها را به عنوان عمیق‌‌ترین لایه‌های علّت‌ها قلمداد کرده که با لایه‌های بالاتر علّی (لیتانی، علل اجتماعی، علل گفتمانی) در تعامل هستند. پژوهش حاضر که بر مبنای تحلیل لایه ای علت‌ها صورت گرفته و در صدد است تا براساس آن، نقش استعاره و اسطوره‌های موثر در شکل گیری مسائل بینشی مبلغین دینی را تبیین نماید. در پژوهش حاضر، بر پایة مطالعة کتابخانه ای و با تکیه روش تحلیل مضمون بازتابی، دو مسالة بینشی به عنوان مضمون اصلی استخراج شده و برپایة مصاحبه با فرهیختگان تبلیغی حوزة علمیّه یا یافته‌های شخصی نگارنده، لایه‌های علّی آن تحلیل شده و در نتیجة آن 7 عامل استعاری و 5 عامل نمادین (اسطوره‌ای) در رابطه با مسائل بینشی مبلغین دینی، شناسایی شده است. در این پژوهش علاوه بر تبیین موارد مزبور به بیان راهبردهای متناسب با آنها نیز پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the role of metaphors and myths in the formation of problems and insight challenges of religious missionaries and strategies to face them

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Hossein Hashemian 1
  • Sayed Saber Rezaiee 2
1 Director of the strategic management training department of Bagheral Uloom University of Qom
2 Ph.D. student of cultural policy, Bagheral Uloom University of Qom
چکیده [English]

Metaphors and myths are the categories that are more interested in literature, linguistics or semiotics, and less attention has been paid to their role in the formation of social issues or in the image of problem solving strategies. The "layered analysis model of causes" is a model that emphasizes the role of metaphors and myths in the formation of phenomena and social issues, and considers them to be in the deepest layers of causes and effective in the upper layers (litany, social causes, discursive causes). This research, which is based on the model of layered analysis of causes, seeks to explain the role of metaphors and myths in the formation of the insight problems of religious missionaries. The current research was conducted based on library study and reflective theme analysis method, and as a result, two issues of insight were extracted as the main theme, and based on interviews with preachers of religious institutions or the author's personal experiences, its causal aspects were analyzed, and as a result, 7 factors were identified. Metaphorical and 5 mythological factors related to religious missionaries' insight issues have been identified and appropriate strategies have been pointed out.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metaphor
  • myth
  • causal layer analysis (CLA)
  • religious Missionary
  • propaganda
  • insight issues

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 13 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 18 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 09 تیر 1403