Pathology of the Program Production Process on TV (Case Study: Honeymoon Program, 2015)

Document Type : The Quarterly Jornal

Authors

1 Assistant Professor, Department of Social Communications, Faculty of Social Sciences, University of Tehran

2 MS in Communication Sciences, Faculty of Radio and Television, Qom Campus

Abstract

Among the three dimensions of the TV program evaluation, which includes: production, content, and audience, this article focuses specifically on the pathological study of the of Honeymoon program production processes from the viewpoint of culture and media professionals. In this research, a conceptual literature related to the field of media production process has been used and its research method was a qualitative study using a deep interviewing technique with production managers and experts. According to the research findings, the lack of clear policies and specific production guidelines, are among the major problems to the television program production sector, and especially in the honeymoon program, the repetition of subjects has made it less attractive than ever before. On the other hand, the emphasis of the TV programmers on the audience studies based on survey has led to neglecting other methods of audience studies and content research, such as perception analysis, content analysis, narrative analysis, interview, and the like to evaluate such programs. In sum, it seems that the Honeymoon program needs to be evaluated and reviewed in terms of production policies, audiences and research in order to improve the quality of programming in the coming years.

Keywords


  1. ابریشم‌کار، مریم (1384)، فرایند تولید سازمان صداوسیما: برنامه‌سازی ویژه نوجوانان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه تهران.
  2. استریناتی، دومینیک (1387)، درآمدی بر نظریۀ فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک‌نظر، تهران: نشر گام نو.
  3. استیک، برات (1379)، هنر پژوهش موردی، ترجمه: محمدعلی حمید رفیعی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  4. اسماعیلی، امیر (1386)، بررسی نظام تولید برنامههای طنز تلویزیون در صدا و سیما، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
  5. صبوری، منوچهر (1374)، جامعهشناسی سازمانها، تهران: شب تاب.
  6. گلابی، سیاوش (1381)، جامعهشناسی سازمانها، تهران: میترا.
  7. محسنیان‌راد، مهدی (1387)، ارتباط‌شناسی، تهران: سروش.
  8. معتمدی، بشیر (1386)، نظام تولید برنامه‌های دینی تلویزیون در سازمان صداوسیما، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تهران.
  9. مک کوایل، دنیس (1388)، درآمدی بر نظریۀ ارتباطات جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه‌ها.
  10. ویلیامز، کوین (1390)، درک تئوری رسانه، ترجمه: رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی.
  11. Caldwell, John Thornto (1995),  Televisuality : Style, Crisis, and Authority in American Television Communication, Media, and Culture. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.
  12. Lacey, Nick (2002), Media Institutions and Audiences Key Concepts in Media Studies. Macmillan: Palgrave.
  13. Mayer, Vicki, Banks, Marianda J, Caldwell, john T (2009), Production Studies Cultural Studies of Media Industries. New York and London: Routledge.