Justice, as a social principle, is a long-term concept in the intellectual and social system of mankind. The liberal, neoliberal, socialist, Rawlsian, socialist, and Islamic views are among the key discourses of social justice. How social justice is administered is different in each of these discourses. In Iranian society, in spite of decades of revolution, social justice has conceptually different meanings among scholars and thinkers of the society. In this paper, social justice discourses from the perspective of sociology professors of public universities of Tehran, namely social science's faculties of University of Tehran, Allameh Tabataba'i University, Shahed University, Tarbiat Modares University, Beheshti, Alzahra University and Kharazmi University have been investigated. The method of this study was qualitative and was conducted through narrative analysis and in-person interview technique, and snowball method was used to select interviewees (20 people). Findings of the research indicate that Rawlsian and Islamic discourses are more important to professors. That the discourses of Islamic social justice and Rawlsian justice discourse are placed side by side, is due to some similarities between these two discourses, although there are contradictions between them in the foundations and content of the categories of social justice. The professors of sociology believe that in order to achieve social justice and come up with a comprehensive theory, we need a model that is appropriate to the culture and social context of our society.
ذکایی، محمدسعید (1387)، «روایت، روایتگری و تحلیلهای شرح حالنگارانه»، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، ویژهنامه پژوهشهای علوم اجتماعی.
راولز، جان (1387)، نظریه عدالت، ترجمه: سیدمحمدکمال سروریان و مرتضی بحرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
رفیعپور، فرامرز (1389)، کندوکاوها و پنداشتهها، مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
ریتزر، جورج (1389)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
فلیک، اووه (1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
کرسول، جان دبلیو (1393)، طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی، ترکیبی، ترجمه: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوسی، تهران: نشر جهاد دانشگاهی.
گولد، جولیوس و ویلیام کولب (1374)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه: محمدجواد زاهدی، تهران: انتشارات مازیار.
مطهری، مرتضی (1377)، بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی، تهران: حکمت.
ـــــــــــــــــــــ (1391)، عدالت، طرح مطالعاتی بینش مطهر، تهران: دبیرخانه طرح مطالعاتی.
میرسندسی، سیدمحمد (1390)، مقدمهای بر جامعهشناسی دین و انواع دینداری، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
واعظی، احمد (1383)، «عدالت اجتماعی و مسائل آن»، فصلنامه قبسات، ش 33.
والتزر، مایکل (1389)، حوزههای عدالت (در دفاع از کثرتگرایی و برابری)، ترجمه: صالح نجفی، تهران: انتشارات ثالث.
هاروی، دیوید (1386)، تاریخ مختصر نئولیبرالیسم، ترجمه: محمود عبداللهزاده، تهران: انتشارات اختران.
Brian Barry & Mattravers (1989), "Justice" in Routledge Encyclopedia of Philosophy (REP), v. 5. ed. Edward, Craig, London etc, Routledge.
Graham, Gordon (1988), Contemporary Social Philosophy, Oxford: Blackwell.
Torill, Moen (2009), Reflection on the Narrative Research Approach, in: Life Story Research, vol 1, Edited By: Barbara Herrison, SAGE Publication, First Printed.
akhtari, Z., & Zolfaghari, A. (2017). The Study of the Social Justice Discourse and Obstacles to its Achievement in the View of Sociology Professors of Public Universities in Tehran. Journal of Islam and Social Studies, 5(17), 106-136. doi: 10.22081/jiss.2017.65015
MLA
zeinab akhtari; Abolfazl Zolfaghari. "The Study of the Social Justice Discourse and Obstacles to its Achievement in the View of Sociology Professors of Public Universities in Tehran", Journal of Islam and Social Studies, 5, 17, 2017, 106-136. doi: 10.22081/jiss.2017.65015
HARVARD
akhtari, Z., Zolfaghari, A. (2017). 'The Study of the Social Justice Discourse and Obstacles to its Achievement in the View of Sociology Professors of Public Universities in Tehran', Journal of Islam and Social Studies, 5(17), pp. 106-136. doi: 10.22081/jiss.2017.65015
VANCOUVER
akhtari, Z., Zolfaghari, A. The Study of the Social Justice Discourse and Obstacles to its Achievement in the View of Sociology Professors of Public Universities in Tehran. Journal of Islam and Social Studies, 2017; 5(17): 106-136. doi: 10.22081/jiss.2017.65015