1
Assistant professor, Islamic Azad University of Naraq
2
Ph.D. candidate, Lectureship in Islamic Teachings, Minored in Islamic Revolution (responsible author)
Abstract
Nowadays the discussion of the origin of religion is that of philosophy of religion and modern theology, so there is still no final and comprehensive explanation about it. Nevertheless, of important views and approaches toward religion are functional theories, which explain the origin of religion according to individual and social functions in two realms of psychology and sociology. Some works and thoughts of Muslim scholars also have paid attention to the epistemological and emotional need of human to religion and have resorted to functional ponders to justify religiosity. Here we try to highlight the most important distinctive features of such functional view from the perspective of Western and Muslim thinkers; we also pay attention to general and specific criticisms on its extremist explanation fundamentally and methodologically. Besides, the content of each view is explained and the minimalist view to functions of religion, which originates from the legitimacy of religion and confusion of the origin of religiosity with the origin of religion among westerners, is analyzed and criticiz.
حیدری، داوود (1388)،«نقد رویکرد کارکردگرایانه در تعریف دین»، در: فصلنامه اندیشه نوین دینی، سال پنجم، شماره هفدهم.
داوری، محمد (1388)، «غلبه نگاه کارکردی به دین؛ عامل تقویت یا زمینهساز عرفیشدن در جامعه ایران»، در: مجله اسلام و علوم اجتماعی، پاییز و زمستان، شماره دوم.
دورکیم، امیل (1383)، صور بنیانی حیات دینی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: نشر مرکز.
راین، آلن (1367)، فلسفه علوم اجتماعی، ترجمه: عبدالکریم سروش، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ریتزر، جورج (1383)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
شجاعیزند، علیرضا (1383)، «منشأ دین و ریشه دینداری»؛ تنقیح بحث و طرح یک ایده»، در: مجله علوم اجتماعی، شماره دوم.
ـــــــــــــــ (1385)، «مسیرهای محتمل در عرفی شدن ایران»، در: مجله جامعه شناسی ایران، دوره هفتم، ش1.
ـــــــــــــــ (1380)، دین، جامعه و عرفی شدن، تهران: نشر مرکز.
طباطبایی، محمد حسین، (بیتا)، اسلام و اجتماع، قم: انتشارات جهانآرا.
ـــــــــــــــ (1417 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، ج دوم و پنجم، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
ـــــــــــــــ (1387)، روابط اجتماعی در اسلام، ترجمه: محمدجواد حجتی کرمانی، قم: بوستان کتاب.
فریزر، جیمز (1383)، شاخه زرین، ترجمه: کاظم فروزمند، تهران: مرکز بینالمللی گفتوگوی تمدنها.
فصیحی، امانالله (1389)، تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن، قم: پژوهشکده باقرالعلوم7.
ـــــــــــــــ (1390)، منطق کارکردی و دفاع از دین، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;.
ـــــــــــــــ (1391)، نقد تبیین کارکردی دین، چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
Pouryani, M. H., & Mirkhalili, S. A. A. (2014). A Comparative Study of Functional View toward the Origin of Religion among Muslim and Western Scholars. Journal of Islam and Social Studies, 2(7), 136-160.
MLA
Mohammad Hossein Pouryani; Seyyed Ali Asghar Mirkhalili. "A Comparative Study of Functional View toward the Origin of Religion among Muslim and Western Scholars", Journal of Islam and Social Studies, 2, 7, 2014, 136-160.
HARVARD
Pouryani, M. H., Mirkhalili, S. A. A. (2014). 'A Comparative Study of Functional View toward the Origin of Religion among Muslim and Western Scholars', Journal of Islam and Social Studies, 2(7), pp. 136-160.
VANCOUVER
Pouryani, M. H., Mirkhalili, S. A. A. A Comparative Study of Functional View toward the Origin of Religion among Muslim and Western Scholars. Journal of Islam and Social Studies, 2014; 2(7): 136-160.