1. انواری، محمدرضا (۱۳۹۳)، «بازیهای رایانهای رسانهای خاموش برای اهداف سیاسی امریکا»، دین و رسانه، سال 12، ش ۷.
2. آپرلی، توماس، ایچ (1387)، «ژانر و مطالعات بازیهای رایانهای: بهسوی یک رویکرد انتقادی به ژانرهای ویدئویی»، ترجمه: عبدالعزیز تاتار، در: درآمدی بر بازیهای ویدئویی و رایانهای، تهران: نشر سلمان و خانه بازیهای ویدئویی و رایانهای.
3. بودریار، ژان (۱۳۸۱)، در سایه اکثریتهای خاموش، ترجمه: پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
4. بهرامیکمیل، نظام (۱۳۸۸)، نظریه رسانهها، تهران: کویر.
5. بینا (1387)، «آسیبشناسی بازیهای رایانهای»، ماهنامه مسجد، ش 133.
6. پارتر، دبلیو. جیمز (۱۳۹۱)، بازشناسی رسانههای جمعی با رویکرد سواد رسانهای، ترجمه: امیر یزدیان، منا نادعلی و پیام آزادی، قم: مرکز پژوهشهای اسلامیصدا و سیما
7. دهقان، علیرضا و ابراهیم محسنیآهویی (۱۳۸۹)، «ایدئولوژی تعامل: بازی رایانهای بهعنوان رسانه بازیپذیر»، جهانی رسانه، ش ۷.
8. ریتزر، جورج و گودمن داگلاس جی (1393)، نظریه جامعهشناسی مدرن، ترجمه: خلیل میرزایی و عباس لطفیزاده، تهران: جامعهشناسان.
9. ساراپ، مادن (1382)، راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم، ترجمه: محمدرضا تاجیک، تهران: نشر نی.
10. سورین، ورنر و جیمز تانکارد (۱۳۸۱)، نظریه ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
11. صباغیان، مقداد جاوید و محمدرضا حسنایی (۱۳۹۱)، «بازیهای رایانهای در مقام متن هنری: بررسی و تحلیل وضعیت مواجهه با بازیهای رایانهای بهمثابه آثار هنری»، نشریه هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره ۱۷، ش 2.
12. فکوهی، ناصر (1388)، تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نشر نی.
13. فیلیتزن، سسیلیافون و کاتارینا بوکت (۱۳۸۴)، کودکان و رسانهها دیدگاهها و چشماندازها، ترجمه: معصومه عصام، تهران: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامیایران
14. کریبر، گلن و مارتین رویستون (۱۳۹۰)، فرهنگهای دیجیتال: درک رسانههای جدید، ترجمه: مرضیه وحدانی، تهران: ساقی
15. کوثری، مسعود (1387)، «مطالعات فرهنگی و بازیهای رایانهای»، مجموعه مقالات بازیهای رایانهای»، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای همشهری.
16. ـــــــــــــــــــــ (1388الف)، «بازخوانی پرونده جنگ رسانهای در عراق: آمریکا و تیم واکنش سریع رسانهای»، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، سال شانزدهم، ش 1.
17. ـــــــــــــــــــــ (1388ب)، «تعاملیبودن در بازی رایانهای «فراخوانی به خدمت»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی مطالعات خاورمیانه، دوره دوم، ش ۷.
18. ـــــــــــــــــــــ (1390الف)، «پسا استعمارگری در بازیهای دیجیتال: شالودهشکنی (سوء) بازنمایی مسلمانان»، مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه، گروهی، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، چاپ اول.
19. ـــــــــــــــــــــ (1390ب)، «هزارهگرایی و رسانههای جدید در هزاره جدید»، فصلنامه مشرق موعود، سال پنجم، ش 18.
20. گیدنز،آنتونی (1386)، جامعهشناسی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
21. مایرز، تونی (1385)، اسلاوی ژیژک، ترجمه: احسان نوروزی، تهران: نشر مرکز.
22. مککوایل، دنیس (1385)، مخاطبشناسی، ترجمه: مهدی منتظرقائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
23. منطقی، مرتضی (138۰)، بررسی پیامدهای بازیهای ویدیویی و رایانهای، تهران: نشر فرهنگ و دانش.
24. ـــــــــــــــــــــ (۱۳۸۷)، بازیهای ویدئویی- رایانهای، تهران: عابد.
25. مهدیزاده، سیدمحمد (۱۳۹۲)، نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری
26. میلنر، آندرو و جف براویت (1390)، درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمـه: جمال محمـدی، تهـران: انتشـارات ققنـوس.
27. وارد، گلن (1384)، پستمدرنیسم، ترجمه: قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی، تهران: نشر ماهی.
28. Bateson, G (1983), A Theory of Play and Fantasy: Play. Game and Sports in Cultural Contexts. ed. J. C. Harris & R. J. Park. Champaign, Illinois: Human Kinetics.
29. Baudrillard, Jean (1994), Simulacra and Simulation, Ann Arbor, MI: The University of Michigan Press.
30. Baudrillard, jean (1983), Simulations. New York: Semiotext(e).
31. Best, Steven and Kellner, Douglas (1997), Entropy, chaos and organism in postmodern science, in Steven Best and Douglas Kellner (end) The postmodern Turn. New York and London: Guilford Press.
32. Ekegren, p. (1999), The Reading of Theoretical Texts: A Critique of Criticism in theSocial Sciences. Sage Publication.
33. Frasca, G. (2001), “Video Games of the Oppressed: Video Games as a Means for Critical Thinking and Debate [online]”, Master's thesis at Georgia Institute of Technology, at:
http://www.jacaranda.org/frasca/thesis.
34. Gee, James p. (2004), “What Games Have to Teach Us about Learning and Literacy?” , Palgrave: Macmillan.
36. J. Jeffery Klaehn (2002), “A Critical Review and Assessment of Herman and Chomsky,s Propagada Model, ” European Journal of Communication, Vol.
37. Kucklich, J. & Fellow, M. (2005), Play and Playability as Key Concepts in New Media Studies, STeM Centre, Dublin City University [online].
38. Lauteren, G (2006), “The Pleasure of the Playable Text: towards an Aesthetic Theory of Computer Games,” [online], at: http://www.informatik.uni-trier.de/~ley/db/conf/digra/ cgdc 2002.html.
39. McRobbie, Angela (1994), Postmodermism and Pop Culture. London and New York: Routledge.
40. http://www.ircg.ir/fa/news/3806.