In public administration, governments need to define and institutionalize a formal role and position for people. The role of people in the realm of culture is more important due to its identity and characteristics, and The Islamic Republic of Iran needs it more due to the cultural essence of the revolution. Accordingly, for administering the country’s culture, an efficient structure is needed and a network government model in this regard might be useful. Since this article seeks to investigate, describe, analyze, and present, it lacks the hypothesis and tries to find out “why, despite the democratic identity and the wishes of the major policymakers of the Islamic Revolution, no formal role has been defined for people in this arena.”Which principles and policies should we consider if we want to fulfill this goal?” In this paper, library research and analysis and pathology method is used and some policies in this regard are presented. Explaining a policy for defining and strengthening people’s position in managing the country’s culture is among the findings of this research. This policy paper is organized in six areas including; rules, structures, managers, planning, Human Resource, and activities. Each area contains 3 levels: national, regional, and operational. For each policy,executive, operational duration, output, and the result are explained.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محضر ولایت (1378)، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
دوپویی، گزاویه (1374). فرهنگ و توسعه (ترجمه فاطمه فراهانی و عبدالحمید زرین قلم)،تهران: مرکز انتشارات کمیسیون ملی یونسکو در ایران.
ذوعلم، علی (1373)، «مقدمهای در باب فرهنگ عمومی»« فصلنامه شورای فرهنگ عمومی». 28/12/1373. برگرفته از آدرس www. iranpress. ir
رسولی، اسحاق (1389)، مجموعه مقالات مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
سازمان مدیریت و برنامهریزی، (1378)، سیاستها و رهنمودهای کلی برنامه سوم توسعه، تهران: مرکز مدارک اقتصادی-اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامهریزی.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستهای مقابله با تهاجم فرهنگی(مصوبه شورا).
عرب اسدی، حسین (1387)، «راهبردهای توسعه عدالت محور بخش فرهنگ »، مجموعه مقالات توسعه مبتنی بر عدالت، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) و معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، تهران: دانشگاه امام صادق (علیه السلام).
ـــــــــــــــــ (1387)، «نظام تصمیمگیری، برنامهریزی و مدیریت توسعه عدالت محور»، مجموعه مقالات توسعه مبتنی بر عدالت، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) و معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، تهران: دانشگاه امام صادق (علیه السلام).
ـــــــــــــــــ (1388)، «تغییر ساختار سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقدمه اثربخشی مدیریت فرهنگ»، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، ش27 و 28، فروردین و اردیبهشت، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
علیزاده، حسین؛ بزرگی، سیدمهدی؛ و رضوی، سلمان (1384)، دولت و فرهنگ دینی، تهران: انتشارات عرشپژوه.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مقدمه آن
کاووسی، اسماعیل، بیگدلی، محمد، محمدنژاد عالی زمینی، ابوالقاسم (1389)، مجموعه مقالات مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
مشبکی، اصغر و پورعزت، علی اصغر (1381)، «مدیریت فرهنگ جامعه»، سخن سمت، ش8.
معاونتپژوهشیمؤسسهتنظیمونشرآثارامامخمینی(ره) (1379)، جایگاه مردم در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره). تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
موسوی خمینی، سید روحالله (امام خمینی)، صحیفه امام خمینی(ره)، مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری اسلامی، (نسخه سوم). تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
ناظمی اردکانی، مهدی، کشاورز، سوسن (1386) سیاستهای ساماندهی فرهنگی در ایران از دیدگاه صاحبنظران عرصه فرهنگ، مجموعه مقالات اولین همایش ملی مهندسی فرهنگی، ج۱، تهران: دبیرخانهٔ شورای عالی انقلاب فرهنگی.
Eggers, D. William, Goldsmith, Stephen (2004), Governing by Network: The New Shape of Government, Deloitte Research/Ash Institute at Harvard – The New Public Management Imperative: Government by Network, A Joint Study by Deloitte Research and the Ash Institute for Democratic Governance and Innovation at the John F. Kennedy School of Government at Harvard University (sponsor of the Innovations in American Government Awards)
Hays, S. W., & Kearney, R. C. (1997) “Riding the Crest of Wave: The National Performance Review and Public Management Reform” International Journal of Public Administration, 20.
Hood, C. (1998), Beyond "Progressivism": A New "Global Paradigm" in Public Management. International Journal of Public Management,19(2).
Jones, C. Hesterly, W. S., & Borgatti, S. P. (1997), “A General Theory of Network Governance: Exchange Conditions And Social Mechanism”. Academy of Management Review, 22(4)
ArabAsadi, H., Ahmadi, S. A. A., & Banafi, M. (2013). Explaining the policies behind the formation of administering Iran’s culture with regard to grassroots madestrategies. Journal of Islam and Social Studies, 1(3), 2-38.
MLA
Hussein ArabAsadi; Seyyed Ali Akbar Ahmadi; Masoud Banafi. "Explaining the policies behind the formation of administering Iran’s culture with regard to grassroots madestrategies", Journal of Islam and Social Studies, 1, 3, 2013, 2-38.
HARVARD
ArabAsadi, H., Ahmadi, S. A. A., Banafi, M. (2013). 'Explaining the policies behind the formation of administering Iran’s culture with regard to grassroots madestrategies', Journal of Islam and Social Studies, 1(3), pp. 2-38.
VANCOUVER
ArabAsadi, H., Ahmadi, S. A. A., Banafi, M. Explaining the policies behind the formation of administering Iran’s culture with regard to grassroots madestrategies. Journal of Islam and Social Studies, 2013; 1(3): 2-38.