دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 4(پیاپی 28)20200320تحلیل مبانی فرهنگ اجتماعی دفاعی- امنیتی در عصر غیبت در پرتو اندیشه مهدویتتحلیل مبانی فرهنگ اجتماعی دفاعی- امنیتی در عصر غیبت در پرتو اندیشه مهدویت7316881210.22081/jiss.2020.68812FAحسینالهی نژاددانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200216Mahdavi society has transcendental characteristics such as comprehensive faith, comprehensive religion, comprehensive welfare, comprehensive comfort, as well as comprehensive security, defense, and resistance. The aforementioned characteristics, especially the characteristics of security, defense and resistance, which have been established and modeled by the waiting (for Imam Mahdi) society, i.e. the society of the Wali Faqih (guardianship of the Islamic jurist) in the era of occultation, their consistency and continuity depend on principles such as the leader focusing on justice, interaction, unity and charisma. Each of these axes, as principles and foundations, provide the context for social characteristics such as comfort, tranquility, welfare, resistance, security, and defense. Because with spread of justice, the public's trust in the system will increase, and through focusing on interaction, the people's serious presence in the society will increase. Moreover, by focusing on unity, the comprehensive and public participation of people in society becomes more serious, and with the charismatic role of the leader, people's love, and interest in the system and its political leaders deepens. The current study focuses on the main question: "What are the foundations of the social-security and defense culture of the society in the era of occultation based on the idea of Mahdism thought?" and it analyzes and explains the issue through anecdotal method along with narrative evidence.جامعه مهدوی دارای شاخصههای متعالی نظیر ایمان فراگیر، دین فراگیر، رفاه فراگیر، آسایش فراگیر و همچنین امنیت، دفاع و مقاومت فراگیر میباشد. شاخصههای فوق به ویژه شاخصههای امنیت، دفاع و مقاومت که مورد تأسی و الگوی جامعه منتظِر یعنی جامعه ولی فقیه در عصر غیبت بوده، قوام و تداوم آنها وابسته به مبانی و اصولی نظیر عدالتمحوری، تعاملمحوری، وحدتمحوری و کاریزمامحوری رهبر، که هر کدام از این محورها به عنوان اصول و مبانی، بستر شاخصههای اجتماعی نظیر آسایش، آرامش، رفاه، مقاومت، امنیت و دفاع را فراهم میکنند. زیرا با عدالتگستری اعتماد عمومی مردم به نظام بیشتر میشود و با تعاملمحوری، حضور جدی مردم در صحنه افزایش مییابد. و با وحدتمحوری مشارکت عمومی و فراگیر مردم در جامعه جدیتر میشود و با نقش کاریزمایی رهبر، عشق و علاقه مردم به نظام و دولت مردان آن عمیقتر میشود. تحقیق پیش رو با محوریت سوال اصلی: «مبانی فرهنگ اجتماعی امنیتی و دفاعی جامعه عصر غیبت با ابتناء بر اندیشه مهدویت چگونه است؟» با متد نقلی همراه با استنادات روائی به تحلیل و تبیین موضوع خواهد پرداخت.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 4(پیاپی 28)20200320An Explanation of the Framework of Cultural Policy-making in the Thought of Mahdismتبیین چارچوب سیاستگذاری فرهنگی در اندیشه مهدویت32626881310.22081/jiss.2020.68813FAعلیهاشم زاده کوشک قاضیدانشجوی کارشناسیارشد دانشگاه باقرالعلوم7، قم، ایران0000-0001-6766-5152رضاابروشعضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی مدیریت فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی0000-0002-0909-9305Journal Article20200215Cultural policy-making is a set of systematic actions to advance and develop the cultural activities. The societies, which are based on their own intellectual thoughts and principles, have a framework for their policy-making especially cultural policy-making. In fact, thoughts have a great impact on cultural policy-making. The issue dealt with in this study is the discovery and explanation of the cultural policy-making framework based on the thought of Mahdism. In Mahdism's thought, cultural policy-making has its own cultural goals and components of policy-making. Therefore, in order to explain it two questions can be raised, which are: What are the cultural goals in the thought of Mahdism? In addition, what are the components of the cultural policy framework in Mahdism? This study aims to provide a framework for cultural policy-making in Muslim societies based on the thoughts of Mahdism. In this regard, the teachings of Mahdism were examined by the method of analyzing the themes. In addition to analysis of the themes of Mahdism teachings, the themes of "expansion and spread of justice", "development of global security", "evolution of intellect and thought" and "globalization of Islamic culture" as "cultural goals in Mahdism thought" and "networking", "implementation and enforcement", "internalization of values", "participation in affairs" and "dignity" were identified and explained as the components of cultural policy-making in the thought of Mahdism.سیاستگذاری فرهنگی مجموعه اقداماتی نظاممند برای پیشرفت و توسعۀ فعالیتهای فرهنگی است. اهمیت این موضوع باعث شده تا جوامع مختلف مبتنی بر اندیشهها و مبانی فکری خود چارچوبی برای سیاستگذاری بهویژه سیاستگذاری فرهنگی ارائه کنند. در واقع اندیشهها تأثیر بسزایی بر سیاستگذاری فرهنگی دارند. در اندیشه مهدویت سیاستگذاری فرهنگی دارای چارچوب خاص خود است که برای تبیین و تحلیل آن میتوان از آموزههای مرتبط با اندیشه مهدویت بهره جست. مسئلهای که در این پژوهش به آن پرداخته میشود کشف و تبیین چارچوب سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر اندیشه مهدویت و هدف این پژوهش ارائه یک چارچوب مفهومی برای سیاستگذاری فرهنگی در جوامع مسلمان مبتنی بر اندیشههای مهدویت است. در همین راستا آموزههای مهدویت با روش تحلیل مضامین تحلیل شدهاند. پس از تحلیل مضامین آموزههای مهدویت، مضامین «گسترش و شیوع عدالت»، «گسترش امنیت جهانی»، «تکامل عقل و اندیشه» و «جهانیشدن فرهنگ اسلامی» بهعنوان «اهداف فرهنگی در اندیشه مهدویت» و مضامین «شبکهسازی»، «اجرا»، «نهادینهسازی ارزشها»، «مشارکت در امور» و «عزتمدارانه» بهعنوان مؤلفههای سیاستگذاری فرهنگی در اندیشه مهدویت شناسایی و تبیین شدند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 4(پیاپی 28)20200320An Overlap of Identity-building Components on the Religious Identity-giving of Indonesian Social Activistsهمپوشانی مولفههای هویتساز بر هویتبخشی دینی کنشگران اجتماعی اندونزی63946881410.22081/jiss.2020.68814FAسیدمیرصالححسینی جبلیاستادیار جامعة المطصفی العالمیه(ص)محمدستوده آرانیدانشیار گروه علومسیاسی دانشگاه باقرالعلوم ع، قم، ایرانسید محمدخادمیدانشگاه باقرالعلوم (ع)0000-0003-2484-7663Journal Article20191230Indeed, which identity components does the religious identity-giving of Indonesian Muslims follow, as one of the largest societies in the Islamic world? Is it supra national or sub-national, or is it derived from the identity of religious culture, and where has the identity-building Islam come from? These questions led us to analyze them in a historical-descriptive way in order to answer them. Since the facts of the present, the past, and their relation to the future are explored in this paper, the most appropriate method for this study is the historical-descriptive method. The findings suggest that in Indonesia, a moderate definition of Islam, in conflict with other identity-building components, has been able to approach a native model of religious perceptions appropriate to Malay cultural thoughts. In this new approach, Islam has tried to be active using all Islamic resources and to establish the religious identity of Indonesian Muslimsهمپوشانی مولفههای هویتساز بر هویتبخشی دینی کنشگران اجتماعی اندونزیدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 4(پیاپی 28)20200320The Elements of Sociability (Method, Content, and Factors) of Hijab in the Social System of the Quranعناصر جامعهپذیری (روش، محتوا و عوامل) حجاب در نظام اجتماعی قرآن951186881510.22081/jiss.2020.68815FAفاضحسامیعضو گروه مطالعات اجتماعی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعة المصطفی9 العالمیه، قم، ایران.محمدیاسینبصیرتدانشپژوه دکترای قرآن و علوم اجتماعی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعة المصطفی9 العالمیه، قم، ایران. (نویسنده مسئول)Journal Article20190706The sociability of the hijab in the Islamic society as a belief, value and cultural norm in the social system of the Qur'an is a new look at the phenomenon of hijab. This paper has dealt with the elements of sociability of hijab. The research method is qualitative, library documentation and thematic interpretation. In the method of sociability of hijab, by using the method of modeling from the reference group, the Ahlulbayt of the Prophet (pbuh) has been introduced as the reference group. In the content of sociability of hijab, the Qur'anic culture of hijab has been the focus of discussion in belief, value, and norm. In the sociability, the elements such as family, group of friends, education, and mass media have been considered; also, some of the verses of the Qur'an, which were directly related to hijab or all the verses of the Qur'an, which included hijab, have been analyzed. The verses of the Qur'an have been described and analyzed using interpretive and sociological methods. The finding indicated that the sociability of hijab has special teachings in analyzing social system based on the monotheistic system of the Qur'an in elements of sociability (method, content and factors).جامعهپذیری حجاب در جامعه اسلامی، به عنوان باور، ارزش و هنجار فرهنگی در نظام اجتماعی قرآن؛ نگاه جدید به پدیده حجاب است. در این مقاله که روش تحقیق آن کیفی، اسناد کتابخانهایی و تفسیر موضوعی میباشد، به عناصرجامعه پذیری حجاب پرداخته شده است. در روش جامعهپذیری حجاب، با بهرهگیری از روش الگوگیری از گروه مرجع، اهلبیت پیامبر9 به عنوان گروه مرجع، معرفی شده است؛ محور بحث در محتوای جامعهپذیری حجاب، فرهنگ قرآنی حجاب در باور، ارزش و هنجار، میباشد. به عوامل جامعهپذیری مانند، خانواده، گروه دوستان، آموزش و پرورش، و رسانههای جمعی اشاره شده و مواردی از آیات قرآن که به گونهای مستقیم و یا از عموم آیات با بحث حجاب مرتبط بوده استفاده و تحلیل شده اند؛ این آیات با استفاده از روش تفسیری و جامعهشناسی، توصیف و تحلیل شده اند؛ نتیجه این تحقیق اینکه، جامعهپذیری حجاب در تحلیل از نظام اجتماعی مبتنی برنظام توحیدی قرآن در عناصر جامعهپذیری (روش، محتوا و عوامل) آموزههای ویژهای دارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 4(پیاپی 28)20200320The Strategies of Propagation in the Face of Religiosity Typesراهبردهای تبلیغی در مواجهه با گونههای دینداری1191506881610.22081/jiss.2020.68816FAسیدعبدالرسولعلم الهدیگروه اندیشه و مطالعات فرهنگی، دانشکده فرهنگی و قدرت نرم، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام0000-0002-9744-2731محمد رضاانواریکارشناس و عضو گروه تربیتی- اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم0000-0002-0374-2515Journal Article20200401With the appearance of Islamic Revolution in Iran, religiosity as the most important factor of Iranian people's lifestyle has been considered in the position of the revolution's software. That is why it is important to know religious people in order to promote the effectiveness of religious propagation. Due to various factors such as the emergence of the information society, the development of science and technology, and even cultural invasion, we are witnessing diversity in the forms of religiosity of Iranians, especially young people. The main issue of this paper is the strategies of propagation for dealing with the types of religiosity among the youth. Therefore, the main goal is to achieve strategies in promotional methods and messages. To achieve this goal, in the tradition of qualitative research, analytical methodology has been used for typology of religiosity in the previous studies. Then, through comparative-analytical method, it was compared with another study of a researcher in a semi-structured interview with 42 young people who were selected theoretically and in the form of purposeful non-probability. The findings suggest that according to the criterion of attitude towards religion, seven types of legal, conventional, ethical, resorting (to God), epistemological, rational and secular duties can be identified in the religiosity of Iranian youth and classified among floating indications in four levels. Then, the found types of religiosity were presented to seven professional preachers and their strategies were collected. The results of the research show that the strategies of warning and advising, paying attention to social ethics, paying attention to death and resurrection, Mahdism and the Promised One (Imam Mahdi), interpreting the Qur'an and paying attention to the truth of the guardianship of the Fourteen Infallibles are among the most important methods and messages that preachers should consider.راهبردهای تبلیغی در مواجهه با گونههای دینداریدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 4(پیاپی 28)20200320The Evolution of Ghadir Festival in the Fatimid Era of Egyptتطور جشنواره غدیر در دوره فاطمیان مصر1511786881710.22081/jiss.2020.68817FAسید ناصرموسویدانشجوی دکتری تاریخ اسلام، گروه تاریخ واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی0000-0002-9115-4691محمدعلیچلونگراستاد مدعو گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانشکوه الساداتاعرابیاستادیار، گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانJournal Article20190601People in the Fatimid era (910-1172) paid serious attention to holding different religious and ethnic ceremonies since their arrival in Egypt (973). Among the ceremonies, the Shia rituals especially Ghadir Festival and Ashura Mourning Ceremony had been especially important due to the deep relationship with identity of Shia Fatimid Government and its claimed legitimacy against Abbasid. According to the reports of resources, Ghadir Festival was held annually in Fatimid Egypt. Competition with Abbasid formal Sunnism, strengthening the Fatimid Shia Identity and legitimacy of Islam'illian government as well as the efforts made to change the behavior of Egyptians as an introduction for changing their value and belief structure, were all the reasons to consider holding Ghadir Festival and its continuity to organize as important. This festival has not always been the same in terms of grandeur, magnificence and expansion during the mentioned two centuries, and it has undergone significant changes and developments many times in accordance with the cultural policy of the Fatimid government. What are the developments of this celebration and what are the characteristics of each stage are the main questions of this study that will be examined through an analytical descriptive method and with a historical approach. The findings of this study show that the ceremony was initially simple and extensive; but after the establishment of the Fatimid government in Egypt, it underwent great changes. As most researchers have reported this important and glorious celebration that took place over a decade as well as carnivals of joy with Shiite symbols. Organizing the great Moukeb of Imam-Caliph Fatemi during this period, while giving joy to the celebration of Ghadir, was very effective in spreading Shiite culture. In the last period of the Fatimid government, due to the cost of this Moukeb, the celebration of Ghadir was limited to the inside of the palace and was held in a simple and one-day mannerفاطمیان (297-567ق) از همان سال ورود به مصر362ق به برگزاری آیینهای مختلف دینی و قومی توجه جدی داشتند. در این میان آیینهای شیعی بهویژه جشنواره غدیر و سوگواره عاشورا به جهت ارتباط وثیق با هویت دولت شیعی فاطمیان و مشروعیت مورد ادعای این دولت در مقابل عباسیان، اهمیت ویژه یافت. مطابق گزارشهای منابع، جشنواره عید غدیر همهساله در مصر فاطمی برگزار میشد. رقابت با تسنن رسمی عباسیان، تقویت هویت شیعی فاطمیان و مشروعیت دولت اسماعیلیان و نیز تلاش در جهت تغییر رفتار مصریان بهعنوان مقدمه تغییر ساختار ارزشی و اعتقادی ایشان، موجب اهمیتدادن به برپاداشت غدیریه و استمرار برپایی جشن غدیر گردید. این جشنواره همواره از جهت عظمت، ابهت وگستردگی در طول دو قرن مذکور یکسان نبود و بارها متناسب با سیاست فرهنگی دولت فاطمیان دچار تغییرات و تحولات قابل توجهی شد. اینکه این جشن چه تحولاتی به خود دید و هر مرحله چه ویژگیهایی داشت، اصلیترین سؤال این تحقیق است که با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تاریخی بررسی خواهد شد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد این مراسم در ابتدا ساده وگسترده بود؛ ولی پس از تثبیت دولت فاطمی در مصر تحولات عظیمی را از سرگذراند. چنانکه عمده محققان این جشن مهم و باشکوه را که در طول یک دهه برپا میشد و کارناوالهای شادی همراه با نمادهای شیعی را گزارش کردهاند. راه اندازی موکب عظیم امام - خلیفه فاطمی در این دوره ضمن شادیبخشی به جشن غدیر، در اشاعۀ فرهنگ شیعی بسیار مؤثر بود. به دلیل هزینهبربودن این موکب، در دوره پایانی دولت فاطمیان این جشن محدود به داخل قصر و به صورت ساده و یکروزه برگزار میشد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 4(پیاپی 28)20200320An Examination of the Social Contexts of Condemning Reason, Science, and Philosophy in Attar's Worksبررسی زمینههای اجتماعی نکوهش عقل، علم و فلسفه در در آثار عطار1792076881810.22081/jiss.2020.68818FAمصطفیسالاریعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدانمنصورنیک پناهرییس مجتمع آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0001-6766-5152Journal Article20200107For various reasons, Attar's time, is the age of anti-wisdom and the struggle against reason and its consequences. Basically, the issue of focusing on reason in all affairs has been emphasized in all religions and sects. However, in the time of Attar, the emphasis on narrative affairs and resorting to words had replaced scientific documents, as a result of which we are facing a decrease in the effects of reasoning and the diversity and multiplicity of narrative works. Currently, in this study, first, we try to answer the question of whether the tendency to reason has diminished. Secondly, what are the causes and reasons for it? Thirdly, how has it been reflected in Attar's works as one of the literary features of that era? The purpose of this study is to answer the above questions and to clarify the atmosphere of the era in question from the perspective of this research. The research method in this paper is analytical-descriptive and library method. The results of the study indicate that such a rational condemnation of sciences in Attar's works is influenced by the social conditions of his time. Among the factors influencing this are the policy of the Abbasid caliphs, the policy of the Seljuk kings, the orientation of the institution of the Ministry of Establishment and the growth of religious schools, the domination of anti-rational groups such as the Ash'aris and the decline of rationalist groups such as the Mu'tazilas.روزگار عطار بنا به دلایل مختلف عصر خردستیزی و مبارزه با عقل و نتایج آن است. اصولاً موضوع تکیه بر خرد در امور در کلیة ایدان و فرق مورد تأکید قرار گرفته است؛ لیکن در زمان عطار تأکید بر امور نقلی و توسل به کلام جایگزین مستندات علمی شده بود که به تبع آن با کاهش آثار خردورزی و تنوع و تکثر آثار نقلی روبرو هستیم. اکنون در این پژوهش تلاش بر آن است که در ابتدا به این سؤال پاسخ گوییم که آیا گرایش به عقل کمرنگ شده است؟ ثانیاً علل و دلایل آن چست؟ ثالثاً بازتاب آن در آثار عطار به عنوان یکی از شاخصهای ادبی عصر مورد نظر چگونه بوده است؟ هدف این پژوهش پاسخ گفتن به سؤالات فوقالذکر و شفافیت فضای عصر مورد نظر از منظر این تحقیق است. روش انجام تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی تحلیلی و به روش کتابخانهای است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اینگونه نکوهش علوم عقلی در آثار عطار متأثر از شرایط جامعهی روزگار اوست. از عوامل مؤثر در این امر میتوان به سیاست خلفای عباسی، سیاست سلاطین سلجوقی، جهتگیری نهاد وزارت تأسیس و رشد مدارس دینی، تسلط گروههای خردگریز مثل اشعریها و افول گروهها و جریانهای خردگرا و خردورز مثل معتزلیان را ذکر کرد