دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 3(پیاپی 27)20191222Islamic Revolution: Clergymen and Production of Humanities and Islamic Sciencesانقلاب اسلامی: حوزویان و تولید علوم انسانی اسلامی8236846010.22081/jiss.2020.68460FAداودرحیمی سجاسیاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران-0000-0001-7428-3005محسندیبایی صابراستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20190904The Islamic Revolution of Iran came about when world powers sought to dominate the world with purpose of world order in the form of concepts of globalization and global village. The global objective and the general audience of this revolution, which was founded based on the religious doctrines of the public and humans, was the conflict point of this movement with world imperialism and the system of domination. The Iranian revolution, which claimed to have ideological and Islam-based culture, would not achieve this important goal without reproducing the necessary theoretical frameworks in software. Therefore, the production of Islamic humanities as software of the Islamic world in various disciplines is considered the driving force of this revolution. Islamic Seminaries as guardians of the Islamic sciences after the Islamic Revolution have the potential capacities to do so. In the current study, our question is what is the relation between Islamic seminaries and Islamic sciences and humanities and how has the Islamic Revolution achieved the desired conditions? The findings of the research indicate that the Islamic Revolution has made the production of the Islamic humanities as necessary and that the production and establishment of these sciences are the responsibility of the seminaries. However, this claim does not reject the mission of committed and knowledgeable students of the humanities. The research method in this paper is descriptive-analytic and data collection is documentary.انقلاب اسلامی در شرایطی به وقوع پیوست که قدرتهای جهانی با داعیه نظم جهانی و در قالب مفاهیم جهانیشدن و دهکده جهانی به دنبال تسلط بر جهان بودند. غایت جهانی و مخاطب عام این انقلاب که با تأسی به گزارههای دینی عموم مردم و بشریت بود، نقطه تعارض این حرکت با امپریالیسم جهانی و نظام سلطه بود. انقلاب ایران که مدعای ایدئولوژیک و فرهنگی مبتنی بر اسلام داشت، بدون بازتولید چارچوبهای تئوریک لازم در ابعاد نرمافزاری به این مهم نخواهد رسید. بنابراین تولید علوم انسانی اسلامی بهمثابه نرمافزار جهان اسلام در رشتههای مختلف موتور محرکه این انقلاب تلقی میشود. حوزههای علمیه بهعنوان متولیان علوم اسلامی بعد از انقلاب اسلامی ظرفیتهای بالقوه جهت تحقق این مهم دارند. در نوشتار حاضر پرسشمحوری ما این است که چه نسبتی بین حوزههای علمیه و علوم انسانی اسلامی برقرار است و انقلاب اسلامی چگونه شرایط مطلوب را محقق کرده است؟ یافتههای تحقیق دال بر آن است که انقلاب اسلامی تولید علوم انسانی اسلامی را از امکان به ضرورت تبدیل کرده است و همچنین تولید و تأسیس این علوم بالاصاله بر عهده حوزههای علمیه است؛ اگرچه این مدعا نافی رسالت دانشجویان متعهد و آشنا به علوم انسانی نیست. روش تحقیق در نوشتار حاضر، روش تحلیلی ـ توصیفی و جمعآوری دادهها نیز اسنادی است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 3(پیاپی 27)20191222An Examination of Imam Khomeini's Social Thoughtsسیری بر اندیشههای اجتماعی امام خمینی ره24476846210.22081/jiss.2019.68462FAابراهیممحمدزاده مزینانکارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، ایرانجوادغلامیدانشجوی دکتری معارف، گرایش مبانی نظری اسلام، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانمحمد جوادعنایتی راداستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.Journal Article20200316Without a doubt, Imam Khomeini is a living fact. The dynamism, persistence, and boundlessness of this fact is undoubtedly rooted in its Islamic identity. The purpose of this paper is to answer the question that, "Based on Imam Khomeini's thoughts, how has his social ideas affected Islamic governance, social arenas and society management?" Therefore, through using the library method and based on his words, we will extract the values, symbols and social symbols in structures, the most important of which is the structure of the institution of government, then we will obtain the final result. According to the findings of the study, the Islamic Revolution led by Imam Khomeini brought the religion (Islam) into society and government and revived the religious and human values. The distinctive feature of Imam Khomeini's thoughts is its religious identity. The Islamic Revolution came about with the beliefs that Imam Khomeini brought from the context of Islamic sources to the society and practiced them. In fact, by presenting the social school of Islam, the great contemporary revivalist has been able to undo all the cultural and political efforts of the enemies of Islam over the past century and a half that have tried to throw Islam out of the arena of social lifeامام خمینی1 بیهیچ تردید، حقیقتی زنده است. پویایی، ماندگاری و مرزناپذیری این حقیقت نیز بیهیچ گمانی ریشه در هویت اسلامی آن دارد. هدف این مقاله پاسخ به این پرسش است که بر اساس تفکرات امام خمینی، اندیشههای اجتماعی ایشان در حاکمیت اسلام، عرصههای اجتماعی و اداره جامعه چگونه نمود داشته است؛ بنابراین با روش کتابخانهای و با استناد به سخنان ایشان، ارزشها، سمبلها و نشانههای اجتماعی در ساختارها که مهمترین آن ساختار نهاد حکومت است، استخراج و نتیجه نهایی حاصل خواهد شد. بر اساس یافتههای پژوهش، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی1 دین را وارد عرصه اجتماع و حکومت کرد و ارزشهای دینی و انسانی را احیا نمود. ویژگی بارز اندیشههای امام خمینی هویت دینی آن است. انقلاب اسلامی با پشتوانه باورهایی که امام خمینی1آن عقاید و باورها را از متن منابع اسلامی به گستره جامعه کشانید و عملی کرد، به وقوع پیوست. درحقیقت احیاگر بزرگ معاصر توانست با ارائه مکتب اجتماعی اسلام، خط بطلانی بر همه تلاشهای فرهنگی و سیاسی دشمنان اسلام در طول یک قرن و نیم گذشته کشید که سعی کرده بودند اسلام را بهکلی از عرصه زندگی جامعه بیرون برانند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 3(پیاپی 27)20191222Factors Affecting Social Capital Based on the Concepts of the Holy Quran
(Case Study: Experts of Quran and Hadith University, Qom)عوامل مؤثر بر سرمایۀ اجتماعی بر اساس مفاهیم قرآن کریم (مورد مطالعه: خبرگان دانشگاه قرآن و حدیث قم)48786846310.22081/jiss.2020.68463FAاحمدمحمدی فردکارشناسی ارشد مدیریت دولتیسمیهقجریاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی نراق، ایرانرضااسفندیاریدانشیار گروه فقه و اصول پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20191120هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر سرمایۀ اجتماعی بر اساس مفاهیم قرآن کریم از دیدگاه خبرگان دانشگاه قرآن و حدیث قم است. جامعه و نمونۀ آماری پژوهش حاضر را برخی مدیران دانشگاه قرآن و حدیث قم تشکیل دادهاند. پژوهش به روش دادهبنیاد انجام شده است. در مبانی نظری پژوهش حاضر، به بحث در مورد سرمایۀ اجتماعی، عناصر تشکیلدهندۀ سرمایۀ اجتماعی و مقوله و زیرمقوله سرمایۀ اجتماعی پرداخته شده و برای رسیدن به مقولههای سرمایۀ اجتماعی با خبرگان دانشگاه قرآن و حدیث قم مصاحبه صورت گرفته و پس از سه مرحله کدگذاری مفاهیم مورد نظر مشخص گردیده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد مهمترین عوامل مؤثر بر سرمایۀ اجتماعی در بین عوامل بیـانشـده در ایـن پژوهش، به ترتیب شامل حُسن ظن عمومی در جامعه، اعتماد اجتماعی، اخوت و برادری، انفاق و بخشش، مشورت با دیگران، اصلاحگری اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، همبستگی اجتماعی و همکاری و تعاون استدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 3(پیاپی 27)20191222The Pathology of Mourning from the Analytical Viewpoint of the Adorno Culture Industry and Its Policy Makingآسیبشناسی عزاداری از چشمانداز تحلیلی صنعت فرهنگ آدورنو و سیاستگذاری آن791076846510.22081/jiss.2020.68465FAسید محمدحسینهاشمیاندانشیار دانشگاه باقرالعلوم7، قم، ایرانمنیرهبصیرتیدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم7، قمJournal Article20191227The current paper seeks to explain Adorno's critical attitude on modern art which is popular and out of content, through an analytical methodology approach after explaining the critical theory of Adorno culture industry and defining related terms such as individuality and domination and features of popular music from his viewpoint including standardization and virtual individuality. Then, in addition to describing the style change between recent traditional and pop eulogies, he compared it to popular music and responded to the two hypotheses of existence and non-existence of the relationship between the new style of eulogy and the culture industry, and finally he presented strategies for harm elimination of eulogy such as educational (training for eulogers, preachers and managers), research (including providing a reputable scientific and historical resource, providing appropriate poetry and books and educational journals, accurate problems delimitation and constant harm explication and explaining the features of ideal mourning congregations), supervisory, supportive, and promotionalدر این مقاله با رویکرد روششناسی تحلیلی تلاششده پس از تبیین نظریه انتقادی صنعت فرهنگ آدورنو و تعریف اصطلاحات مرتبط با آن از قبیل فردیت و سلطه و بیان ویژگیهای موسیقی عامهپسند از نظر وی از جمله استانداردشدن و فردیت مجازی، نگرش انتقادی وی راجع به هنر مدرن که عامهپسند بوده و از محتوا تهی است، تشریح گردد. سپس ضمن توضیح تغییر سبک مداحیهای اخیر از سنتی به پاپ این موضوع با موسیقی عامهپسند مقایسه شده و به دو فرضیۀ وجود و عدم وجود رابطه بین مداحی سبک جدید و صنعت فرهنگ پاسخ داده شده و در پایان نیز راهکارهایی برای آسیبزدایی از مداحی، مانند آموزشی (آموزش به مداحان، مبلغان و مدیران)، پژوهشی (شامل تأمین منبع علمی و تاریخی معتبر، تأمین شعر و کتابها و نشریات آموزشی مناسب، مرزبندی دقیق اشکالات و تبیین مستمر آسیبها، تبیین شاخصهای هئیتهای مطلوب)، نظارتی، حمایتی و تبلیغاتی ارائه شده استدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 3(پیاپی 27)20191222An Examination of Hirsch's Theory in Social Control from the Perspective of Hadithsبررسی نظریه هیرشی در کنترل اجتماعی، از دیدگاه احادیث1081356846710.22081/jiss.2020.68467FAاحمدشفازادهمربی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران0000-0002-0786-5539محمدرضاضمیریدانشیار دانشگاه پیام نور، ایران.0000-0003-1261-941Xمحمد علیحسینیاستادیار و رئیس دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20190915Islam is a comprehensive religion that considers all the individual and social aspects of human life. The realm of Islamic rules and teachings is not just related to individual affairs. Paying attention to social dignity is one of the most important issues of concern for Islam, and in addition, social control theories hold that all people have the potential to evade the law, and modern society has provided many opportunities for illegal activities. This study with a descriptive method and an analytical-critical approach seeks to answer the question “what are critiques on Hirsch's social theory from the viewpoint of hadiths?” The results show that Islam has teachings that will lead to human perfection and the consolidation of human society and in the light of divine laws, the growth, and solidity of society can be brought about. However, Hirsch's theory is a complete American thought along with criticism. The studies that have been conducted on social control have not been examined based on Hirsch's theory and considering the religious teachings and extracting appropriate solutions for social control are some of the new findings of the current studyاسلام دینی همهجانبهنگر است که تمام جنبههای فردی و اجتماعی زندگی انسانها را در نظر دارد. قلمرو قواعد و آموزههای اسلامی متوقف بر امور فردی نیست. توجه به شئون اجتماعی از مهمترین مسائل مورد توجه آیین اسلام است و از طرفی تئوریهای کنترل اجتماعی معتقدند همه مردم پتانسیل گریز از قانون را دارند و جامعه مدرن فرصتهای بسیاری برای فعالیت غیرقانونی فراهم آورده است. این پژوهش با روش توصیفی و با رویکرد تحلیلی - انتقادی، درصدد پاسخ به این پرسش است که چه انتقادهایی از دیدگاه احادیث بر نظریه اجتماعی هیرشی وجود دارد. ﻧﺘﺎیج ﻧﺸﺎن میدهد دین مبین اسلام، دربردارنده آموزههایی است که عمل بر اساس آنها، کمال انسان و تحکیم جامعه انسانی را به دنبال خواهد داشت و در پرتو قوانین الهی میتوان رشد و استحکام جامعه را به ارمغان آورد؛ ولی نظریه هیرشی یک تفکر غالب امریکایی است و با انتقادهایی همراه است. پژوهشهایی که تاکنون درباره کنترل اجتماعی انجام شده با نظریه هیرشی مورد بررسی قرار نگرفته است و توجه به آموزههای دینی و استخراج راهکارهای مناسب در خصوص کنترل اجتماعی از یافتههای جدید این پژوهش به شمار میروددفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 3(پیاپی 27)20191222Harm and Challenges of Propagation in the International Arena in Islamic Seminary
With a Focus on Ayatollah Khamenei's Viewpointsآسیبها و چالشهای تبلیغ در عرصه بینالملل در حوزه علمیه با تکیه بر آرای رهبری1361596846910.22081/jiss.2019.68469FAرسولخضرلواستادیار مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایرانJournal Article20191004Since Islam is a religion beyond races, regions, time and place, and in other words it is universal, the Qur'anic addresses have generally begun with "Ya Ayoha al-Nas (O' People)". We are the heirs of a school that, if we can bring the precious ideals of this school to the world, we can enlighten the world of corruption, sin, and darkness through pure Islam. In addition, due to the blessing of Islamic Revolution, Islam and Shia are far more welcomed by people worldwide than in the past, which is the equivalent of a thousand years in the past, in case of comparison. At the same time, with the people's eagerness worldwide, the propaganda of enemies to counter Islam and the Shia of the Islamic Revolution and the attempt to propagate vicious thoughts is also incompatible with the history of humankind. The Devil is standing in front of us with all his might, using all sorts of new tools and technology and cyberspace. This is inconsistent with the actions of the seminary in the arena of propagation, despite the fact that the seminary has taken valuable steps compared to the pre-revolutionary era. However, some software and hardware shortcomings, underlying and management failures, and lack of necessary support have made spreading pure Islam face serious challenge. In this regard, generally, interviews with senior scholars in the seminary, particularly the Supreme Leader of Iran, and several papers such as the papers of the Journal of Hawzah, Nos. 43 and 44, have been spread and published. The purpose of this study is to examine the soft and hard harm in the international arena of propaganda and to take fundamental steps in this field by dealing with these harm and weaknesses and turning them into strengths. Our method in the study is critical and explanatory and we use library and field techniqueاز آنجائیکه دین اسلام دینی فرانژادی، فرامنطقهای، فرازمانی و فرا مکانی است و بهعبارت دیگر جهانشمول است، خطابات قرآن عموماً با «یا ایها الناس» شروع شده است. ما وارث مکتبی هستیم که اگر بتوانیم آرمانهای ارزشمند این مکتب را به گوش جهانیان برسانم، میتوانیم جهان فرورفته در فساد، گناه و ظلمت را به واسطه اسلام ناب نورانی کنیم؛ افزون بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی اقبال به اسلام و تشیع در سطح جهان بسیار گستردهتر از گذشته است، تا آنجا که در مقام مقایسه معادل هزار سال در گذشته است. به موازات این اقبال جهانی تبلیغات دشمنان هم برای مقابله با «اسلام و تشیع» «انقلاب اسلامی» و تلاش برای «نشر افکار باطل» نیز غیرقابل مقایسه با تاریخ بشریت است. شیطان با تمام قوی و با استفاده از انواع ابزارها و فناوری جدید و فضای مجازی، تمامقد در مقابل ما ایستاده است. این مهم با اقدامات حوزه علمیه در عرصه تبلیغ همخوانی ندارد، بهرغم اینکه حوزه علمیه در مقایسه با قبل انقلاب گامهای ارزشمندی برداشته است. با وجود این برخی کاستیهای نرمافزاری و سختافزاری و اشکالات مبنایی و مدیریتی و عدم پشتیبانیهای لازم، جریان نشر اسلام ناب را با چالش جدی روبهرو کرده است. در این راستا عموماً مصاحبههایی از بزرگان حوزه خصوصاً مقام معظم رهبری و مقالات معدودی نظیر مقالات مجله حوزه، شماره 43 و44، منتشر شده است. مقاله حاضر در مقام بررسی آسیبهای نرم و سخت در محور تبلیغ عرصه بینالملل است که با پرداختن به رفع این آسیبها و ضعفها و تبدیل آنها به قوتها، گامهای اساسی در این عرصه برداشته باشیم. روش ما در مقاله تبینی و انتقادی و تکنیک ما کتابخانهای و میدانی است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55867شماره 3(پیاپی 27)20191222From Ideology to Policymaking Patterns in the Western Cultural System
(An Examination of the origins of political theories in formulating cultural policies)از ایدئولوژی تا الگوهای سیاستگذاری در نظام فرهنگی غرب (بررسی خاستگاه نظریههای سیاستی در تدوین سیاستهای فرهنگی)1601866847010.22081/jiss.2020.68470FAنصرا...آقاجانیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام0000-0002-7807-964Xیوسفحسین نژاد خاکیدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم7 قم0000-0003-2108-4269Journal Article20190725One of the most effective cultural programs in countries are the cultural "policies, plans and programs" that are formulated and implemented in the form of government programs. The focus of cultural programs is "cultural policies". The basis for adjustment of cultural policies is political theory. Political theory is an applied theory that can illustrate the framework of government action and government intervention based on the values of each society. In this paper, through using qualitative content analysis method, in search of the mechanism for the formation of cultural political theories, we investigate its origins in cultural policymaking literature and cultural theories in order to provide the context for critique of the rival literature, while providing reasons for the formation of cultural policies. Therefore, the context for the design of cultural policy theories in the Islamic-Iranian model of progress can be prepared so that we do not use imported cultural theories along the wayیکی از مؤثرترین برنامههای فرهنگی کشورها، «سیاستها، طرحها و برنامههای» فرهنگی است که در قالب برنامههای دولت، تدوین و اجرا میشوند. محور برنامههای فرهنگی «سیاستهای فرهنگی» است. زیرساخت تنظیم سیاستهای فرهنگی، نظریه سیاستی است. نظریه سیاستی نظریهای کاربردی است که میتواند چارچوب عمل دولتی و مداخله حکومتی را بر مبنای ارزشهای هر جامعه تصویر کند. در این مقاله با استفاده از روش پژوهش کیفی «تحلیل مضمون» و در جستجوی سازوکار شکلگیری نظریههای سیاستی فرهنگی به واکاوی خاستگاه آن در ادبیات سیاستگذاری فرهنگی و نظریههای فرهنگی میپردازیم تا ضمن نشان دادن دلایل شکلگیری سیاستهای فرهنگی، بستر نقد ادبیات رقیب نیز فراهم گردد و زمینهای برای طراحی نظریههای سیاستی فرهنگی در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت آماده شود تا در این مسیر از نظریههای فرهنگی وارداتی استفاده نکنیم