دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55865شماره 3 (پیاپی 19)20171222An Analysis of the Status of Mahdiship Teachings in the Revival of Modern Islamic Culture and Civilizationتحلیل جایگاه آموزههای مهدوی در احیای فرهنگ و تمدن نوین اسلامی6286555010.22081/jiss.2017.65550FAحسننجفیدکتری مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ع)0000-0003-3473-3424علینقیفقیهیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قمسمیهدریساویکارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قمJournal Article20180501One of the main goals of the teachings of the Prophet and the Imams is religious culture-building and the creation of Islamic civilization. Meanwhile, the teachings of their Excellencies that are about Mahdiship, the grounds for the emergence of Savior and the formation of a global state, are of particular importance. This article seeks to examine the views of the infallible persons on these teachings and their impact on the revival of modern Islamic culture and civilization. The research method is descriptive-analytical and to achieve research objectives, the research data gathered from the existing and related hadith texts using note taking forms and analyzed by a qualitative method. The results from this study indicate that factors such as relative rational growth, scientific progress, moral excellence, optimal political measures, economic development, justice, and the establishment of security grounds are among the characteristics of the civilized Islamic community that have been introduced in the teachings of Mahdiship.از اهداف مهم آموزههای رسول اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) فرهنگسازی دینی و ساخت تمدن اسلامی است. در این میان، آموزههای آن بزرگان که در مهدویت، زمینه انتظار ظهور منجی و تشکیل حکومت جهانی است، از اهمیت خاصی برخوردار است. این مقاله درصدد بررسی دیدگاه معصومان(ع) در این آموزهها و تأثیر آنها در احیای فرهنگ و تمدن نوین اسلامی است. روش انجام پژوهش، توصیفی - تحلیلی بوده و برای دستیابی به اهداف پژوهش، دادههای لازم از متون حدیثی موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرمهای فیشبرداری گردآوری شده و با شیوه کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که عواملی مانند: رشد نسبی عقلی، پیشرفت علمی، تعالی اخلاقی، تدابیر بهینه سیاسی، توسعه اقتصادی، برقراری عدالت و فراهمسازی زمینههای امنیت از ویژگیهای جامعه متمدن اسلامی است که در آموزههای مهدوی مطرح شدهاند.https://jiss.isca.ac.ir/article_65550_ca1d6c4d4406b1886ed6e9b750ec2596.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55865شماره 3 (پیاپی 19)20171222The Conditions for Establishment of Shiite’s Marja’iyat Taqlid Institutionشرایط تأسیس نهاد مرجعیت تقلید شیعه29506555110.22081/jiss.2017.65551FAمحسنصبوریاندانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول)حمیدپارسانیادانشیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0002-2424-2931Journal Article20180501Religious scholars have always played the intermediate role in transferring religious teachings to people. However, the formation of the intermediary institution of marja’iyat taqlid, as a centralized institution with a structure and hierarchy, is less than two hundred years old. The formation of the marja’iyat taqlid institution has been linked with the formation of the theory of ijtihad and the imitation (taqlid) and development of the theory of imitation of A'alam (the most knowledgeable). This theory, with the help of some political, social and economic factors, led to the formation of the institution of marja’iyat taqlid in the Shiite world. One of the factors contributing to the formation of this institution is the development of the theory of ijtihad and imitation of A'alam, following the theoretical and political defeat of the Akhbaris from Usulis - in the late 12th and early 13th centuries AH. In addition, the stabilization of the payment of khums to the mujtahids and A'alam mujtahids and the concentration of religious marja’iyat in Iraq provided the necessary economic and social conditions for the emergence of a centralized and somewhat bureaucratic institution. The transformation of the scholars of countries into a central institution of marja’iyat taqlid was followed by dramatic results in the political and social field. In this article, the historical process of intellectual and social developments that provided the conditions for the formation of the marja’iyat taqlid institution, is discussed.علمای دین، همواره نقش واسط را در انتقال آموزههای دینی به مردم ایفا میکردهاند. با این حال، شکلگیری نهاد واسطۀ مرجعیت تقلید، بهعنوان یک نهاد متمرکز و دارای ساختار و سلسله مراتب، کمتر از دویست سال قدمت دارد. شکلگیری نهاد مرجعیت تقلید با شکلگیری نظریۀ اجتهاد و تقلید و تکوین و توسعۀ نظریۀ تقلید از أعلم پیوند خورده است. این نظریه، با کمک برخی عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، به شکلگیری نهاد مرجعیت تقلید در عالم تشیع منجر شد. از عواملی که به شکلگیری این نهاد کمک کرد، توسعۀ نظریۀ اجتهاد و تقلید از أعلم، بهدنبال شکست نظری و سیاسی اخباریان از اصولیان - در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری - است. علاوه بر آن، تثبیت پرداخت خمس به مجتهدان و مجتهدان أعلم و تمرکز مرجعیت دینی در عتبات عالیات، شرایط لازم اقتصادی و اجتماعی را برای پدیدآمدن یک نهاد متمرکز و تا اندازهای دیوانسالار پدید آورد. تبدیل علمای بلاد به نهاد متمرکزِ مرجعیت تقلید، نتایج شگرفی در عرصۀ سیاسی و اجتماعی بهدنبال داشت. در این مقاله، به روند تاریخی تحولات فکری و اجتماعی فراهمکنندۀ شرایط شکلگیری نهاد مرجعیت تقلید پرداخته شد.https://jiss.isca.ac.ir/article_65551_4d5e33aefd2cb692ea7f7c5a993c49b3.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55865شماره 3 (پیاپی 19)20171222The Role of Traditional Tabligh in Consolidating the Islamic lifestyleنقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی51686555210.22081/jiss.2017.65552FAشمس اللهمریجیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم0000-0002-4802-2773Journal Article20180501Human beings are capable of meeting their vital needs, choosing to live in a community and continuing to live in a human society with a special style of life; of course, society can consolidate its social fabric when institutionalizes its lifestyle based upon a culture that fits in. Hence, the main concern of the scholars and the governors of societies is to identify the culture and consolidate it in the human community. For this purpose, they have often chosen two forms of socialization and acculturation for the education and institutionalization of their own culture, and because acculturation is more effective in achieving this goal, the governor of the Islamic society considers the factor or factors influencing acculturation more important and places more emphasis on them. <br />This paper shows that with regard to the diminution of the role of the family in the transitional society - which underscores the vital role of the family in relation to social factors affecting socialization - the religious missionary can take an effective step in the acculturation of Muslims using Islamic teachings and explaining and promoting them. In fact, it can strengthen and consolidate the basis for Islamic lifestyle. Therefore, not only should not be ignored of traditional preaching, and relied only on modern methods and media, but importance must be attached to this method of preaching, and we should try to strengthen and institutionalize it.انسان هنگامی قادر است نیازهای حیاتی خود را تامین کند که زندگی گروهی را برگزیده و در جامعه انسانی با اتخاذ سبک ویژهای از زندگی، به حیات اجتماعی خود ادامه دهد؛ البته جامعه نیز، زمانی میتواند بنای اجتماعیاش را تحکیم بخشد که ابتدا سبک زندگی خود را بر مبنای فرهنگ متناسب، نهادینه نماید. از اینرو، دغدغه اصلی عالمان وحاکمان جوامع، شناساندن فرهنگ و تثبیت آن در اجتماع انسانی است. برای این منظور نیز غالباً دو شیوه جامعهپذیری و فرهنگپذیری را برای آموزش و نهادینهکردن فرهنگ خود انتخاب کردهاند و چون فرهنگپذیری در تحقق این هدف موثرتر است، حاکمِ جامعه اسلامی عامل و یا عوامل موثر در فرهنگپذیری را مهمتر دانسته و بر آن تاکید بیشتری دارد.<br />نوشتار پیشرو، نشان میدهد که با توجه به کمرنگشدن نقش خانواده در جامعه در حال گذار - که نقش بیبدیل خانواده در برابر عوامل اجتماعی موثر در جامعهپذیری تحتالشعاع قرار گرفته است - مبلّغ دینی میتواند با بهرهگیری از آموزههای اسلام و تبیین و ترویج آنها، گام موثری در فرهنگپذیری مسلمانان برداشته و در حقیقت، مبنای سبک زندگی اسلامی را تحکیم و تقویت بخشد. بنابراین، نهتنها نباید از تبلیغ سنتی غافل شد و فقط به روشهای جدید و رسانههای مدرن تکیه کرد، بلکه باید به این شیوه تبلیغی اهتمام ورزیده و برای تقویت و نهادینهکردن آن تلاش کرد.https://jiss.isca.ac.ir/article_65552_f818f72c83ed0ced2a57da699e11837a.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55865شماره 3 (پیاپی 19)20171222Obstacles and Challenges to the Right to Developmentموانع و چالشهای فراروی حق بر توسعه69946555310.22081/jiss.2017.65553FAمهدیفیروزیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180501The drafting and approval of the "Declaration of the Right to Development" on December 4, 1986, in the form of United Nations General Assembly resolution 41/128, should be considered a milestone in considering development as a human right. The declaration recognizes the "right to development" as an inalienable human right, by which all people have the right to participate throughout the process of economic, social, cultural and political development and to benefit from it. <br />Despite the importance that the right to development can have in the development of human rights and fundamental freedoms, the realization of this right is faced with numerous and fundamental barriers and challenges. The question that this article seeks to answer is what are the obstacles and challenges facing the right to development? <br />It seems that the main obstacles and challenges facing the realization and implementation of the right to development include: strategic and structural barriers and challenges, legal and political barriers and challenges, armed conflicts and environmental crises. In order to answer the above question and evaluate the proposed hypothesis, this paper analyzes the barriers and challenges of the development right in four discourses, based upon the documentary method, as well as the analysis of the situation and views of the less-developed countries.طرح و تصویب «اعلامیه حق بر توسعه» در 4 دسامبر 1986 در قالب قطعنامه 41/128 مجمع عمومی سازمان ملل را باید نقطه عطفی در تلقی توسعه به عنوان حقی بشری دانست. این اعلامیه، «حق بر توسعه» را یک حق غیر قابلانکار انسانی تلقی میکند که به سبب آن، همه مردم حق دارند تا در فرآیند توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مشارکت داشته و از نتایج آن بهرهمند گردند.<br />علیرغم اهمیتی که حق بر توسعه میتواند در بسط و گسترش حقوق بشر و آزادیهای اساسی داشته باشد، تحقق این حق با موانع و چالشهای اساسی و متعددی روبهرو است. سؤالی که این مقاله در صدد یافتن پاسخ آن میباشد این است که موانع و چالشهای فراروی حق بر توسعه کدامند؟<br />به نظر میرسد مهمترین موانع و چالشهایی که بر سر راه تحقق و اجرای حق بر توسعه وجود دارند، عبارتند از: موانع و چالشهای راهبردی و ساختاری، موانع و چالشهای حقوقی و سیاسی، مخاصمات مسلحانه و بحرانهای زیست محیطی. برای پاسخ به سؤال فوق و ارزیابی فرضیه مطروحه، این مقاله با تکیه به روش اسنادی و نیز تحلیل وضعیت و دیدگاههای کشورهای کمتر توسعهیافته، در قالب چهار گفتار، موانع و چالشهای فراروی حق بر توسعه را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهد.https://jiss.isca.ac.ir/article_65553_4478feaff8c705115cf7094dc2fccc52.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55865شماره 3 (پیاپی 19)20171222A Historical Analysis of the Elements and physical-spatial structure of Iranian-Islamic Citiesتحلیلی تاریخی بر عناصر و ساختار کالبدی فضایی شهرهای ایرانی - اسلامی951256555410.22081/jiss.2017.65554FAمسعودصفاییپوراستاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانجعفرسعیدیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20180501In the historical course of Islamism, large cities were formed, along with the increase in the number of small and medium-sized towns, which, while coinciding with other cities, exhibited unique features in terms of physical appearance. Construction, texture and urban buildings, such as mosque, bazaar, school, caravanserai, and drinking fountain, each symbolizes the concepts, values and manifests many Islamic concepts in the Islamic city. Using a descriptive-analytical method in the form of documentary and library studies, the present study examines and analyzes the factors of the creation and development of Islamic-Iranian cities in the spatial dimension while referring to the physical characteristics and structure of Iranian-Islamic cities Studies show that the physical elements of Iranian-Islamic cities are historically dependent on the cultural values and beliefs rooted in Islamic laws, as these elements affect the physical structure and various aspects of Muslim life.در سیر تاریخی اسلامگرایی، شهرهای بزرگی شکل گرفتند که در کنار آنها شمار شهرهای کوچک و متوسط نیز افزایش یافت که در عین همسانی با سایر شهرها، ویژگیهای منحصربهفردی را از لحاظ کالبدی نمایان کردند. ساخت، بافت و بناهای شهری؛ همچون: مسجد، بازار، مدرسه، کاروانسرا، سقاخانه، در شهر اسلامی هر کدام نمادی از مفاهیم، ارزشها و تجلی بسیاری از مفاهیم اسلامی میباشند. تحقیق حاضر، با روش توصیفی - تحلیلی در قالب مطالعات اسنادی و کتابخانهای، ضمن اشاره به ویژگیها و ساخت کالبدی شهرهای ایرانی - اسلامی، به بررسی و تحلیل عوامل ایجاد و تکوین شهرهای ایرانی اسلامی در ابعاد کالبدی فضایی میپردازد. بررسیها نشان میدهد که عناصر کالبدی شهرهای ایرانی - اسلامی بهلحاظ تاریخی، به ارزشها و اعتقادات فرهنگی که ریشه در احکام اسلامی داشته است، بستگی دارند؛ بهطوری که این عناصر، ساختار کالبدی و جنبههای گوناگون زندگی مسلمانان را تحت تأثیر قرار داده است.https://jiss.isca.ac.ir/article_65554_b478a695c586206efba4cc6490fe527e.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55865شماره 3 (پیاپی 19)20171222Hebdige’s Fundamental Methodology of Youth Subcultures Theoryروششناسی بنیادین نظریۀ خردهفرهنگهای جوانانِ ریچارد هبدیج1261486555510.22081/jiss.2017.65555FAنعمتاللهکرمالهیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)0000-0002-9119-1361محمدعربزادهدانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20180501The emergence of youth subcultures in Britain after the Second World War attracted the attention of many scholars. Richard Dick Hebdige, a prominent figure in Birmingham School of Cultural Studies, and one of the most influential theorists in the youth field tried to explain these developments by presenting a political and stratified model. In his view, these subcultures are struggling to challenge the dominant order and have political motives, with calculated disobediences and symbolic resistance. <br />His theory, like any other scientific theory, is based on certain epistemological and non-epistemological foundations. Critical realism, the originality of conflict, a politically motivated culture, human without essence and in the midst of determinism and in indeterminism and as a truthmaker, and the construction of the truth can be considered the epistemic foundations of Hebdige's theory. This theory was also the result of social developments The British developing society of the post-World War II years. <br />A group of Iranian sociologists has tried to use his ideas to analyze the lives of young people in Iran, especially in the years after the end of Iran-Iraq War. The explanation of characteristic of Hebdige's theory shows that the lack of attention to its foundation leads to errors in understanding of Iran’s social status and the inability of researchers to predict future events and reactions of this generation. The result is that Iranian theorists must, while taking advantage of the potential capacities of the ideas within the field of youth studies, come up with a new model for explaining the conditions of their own society. This model should, on the one hand, recognize the features and complexities of today's Iranian young people and, on the other hand, it does not ignore its roots and cultural background.ظهور خردهفرهنگهای جوانان در بریتانیای پس از جنگ جهانی دوم، توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود جلب کرد. ریچارد دیک هبدیج، از چهرههای شاخص مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام و از تاثیرگذارترینِ نظریهپردازان حوزۀ جوانان، با ارایۀ الگویی سیاسی و طبقاتی تلاش کرد که این تحولات را تبیین کند. از دید وی، این خردهفرهنگها تلاش میکنند با نافرمانیهای حسابشده و مقاومتهای نمادین، نظم مسلط را به چالش بکشند و واجد انگیزههای سیاسی هستند.<br />نظریۀ ایشان همچون هر نظریۀ علمی دیگر بر مبادی وجودی معرفتی و غیرمعرفتی خاصی از قبیل: رئالیسم انتقادی، اصالت تضاد، فرهنگ سیاسیشده، انسان بدون ذات و در میانۀ جبر و اختیار و حقیقتساز و برساختیبودن حقیقت استوار است.<br />گروهی از جامعهشناسان ایرانی کوشیدهاند از نظریات وی برای تحلیل حیات جوانان در ایران، بهویژه در سالهای پس از پایان جنگ استفاده کنند. تبیین مختصات نظریه هبدیج، نشان میدهد که عدم توجه به مبادی آن، سبب بروز خطا در شناخت وضعیت اجتماعی ایران و ناتوانی محققان از پیشبینی وقایع آینده و واکنشهای این نسل میشود. نتیجه اینکه، نظریهپردازان ایرانی باید ضمن بهرهگیری از ظرفیتهای احتمالی نظریات موجود در حوزۀ مطالعات جوانان، به الگوی جدیدی برای تبیین شرایط جامعۀ خودشان برسند. این الگو باید از یکسو ویژگیها و پیچیدگیهای جوان امروز ایرانی را بشناسد و از سوی دیگر، ریشهها و سابقۀ فرهنگی او را مورد توجه قرار دهد.https://jiss.isca.ac.ir/article_65555_0549d20d44a8515fef68c2da7318c336.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55865شماره 3 (پیاپی 19)20171222Analyzing the Role of the Family in Preventing Crimes and Deviations from the Perspective of the Verses and Narrations Based on the Need Satisfaction Modelتحلیل نقش خانواده در پیشگیری از جرائم و انحرافات از منظر آیات و روایات بر اساس الگوی رفع نیاز1491736555610.22081/jiss.2017.65556FAسید محمدهاشمپورمولااستادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز0000-0002-4769-1668مجتبیجاویدیاستادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیرازمحدثهجلیلیزادهکارشناسیارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20180501The human being is a social being that, in the light of connection with others, can understand its talents and meet its needs. This interaction begins with the family, then goes to kinship and then to other community members. Since the prevention of criminal behavior is on the list of duties of prophets and religious leaders, prevention of crime and deviations in the social system of Islam has always taken precedence over reforming the perpetrator. In the Quran and the narrations of the infallibles, the best practices for the prevention of social crimes and corruption have been introduced. <br />By the descriptive-analytic method with emphasis on ijtihad method, the present paper investigates this question which, with the focus on verses and narrations, how does the family prevent crimes and deviations based on the need satisfaction model? The results of the research show that in the teachings of Islam, there is a set of control layers in the prevention of crime and deviations that is prior to the layer of the state and precedes it. These layers include layers of the person, family, kinship, neighborhood, and faith fraternity and brotherhood that play an important role in the prevention of crimes through two important approaches of support (meeting the needs lawfully) and protection (preventing the satisfaction of needs illegally).انسان موجودی اجتماعی است که در سایه ارتباط با دیگران میتواند به استعدادهای خویش واقف شده و نیازهایش را برطرف کند. این تعامل از خانواده شروع و سپس به خویشاوندی و بعد از آن به دیگر افراد جامعه سرایت میکند. از آنجایی که پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در فهرست وظایف انبیاء و پیشوایان دینی قرار میگیرد، همواره پیشگیری از وقوع جرائم و انحرافات در نظام اجتماعی اسلام مقدم بر اصلاح مجرم بوده است؛ در قرآنکریم و روایات معصومین بهترین شیوهها برای پیشگیری از جرائم و مفاسد اجتماعی معرفی شده است.<br />مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی با تأکید بر شیوه اجتهاد بهدنبال بررسی این سؤال است که با محوریت آیات و روایات، خانواده چگونه بر اساس الگوی رفع نیاز از ارتکاب جرائم و انحرافات جلوگیری میکند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که در آموزههای دین اسلام، مجموعهای از لایههای کنترلی در پیشگیری از جرائم و انحرافات وجود دارد که قبل از لایه حکومت و مقدم بر آن است. این لایهها عبارتند از: لایه فرد، خانواده، خویشاوندی، همسایگی، اخوت و برادری ایمانی که از طریق دو رویکرد مهم حمایتی (رفع نیاز از طریق مشروع) و حفاظتی (جلوگیری از ارضای نیازها به صورت نامشروع) نقش مهمی در پیشگیری از جرائم و انحرافات ایفا میکنند.https://jiss.isca.ac.ir/article_65556_cc81743c91a83d0a964361272eddd447.pdf