TY - JOUR ID - 65552 TI - نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی JO - اسلام و مطالعات اجتماعی JA - JISS LA - fa SN - 2345-5586 AU - مریجی, شمس الله AD - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - شماره 3 (پیاپی 19) SP - 51 EP - 68 KW - تبلیغ سنتی KW - مبلّغ KW - جامعه‌پذیری KW - فرهنگ‌پذیری KW - خانواده KW - رسانه DO - 10.22081/jiss.2017.65552 N2 - انسان هنگامی قادر است نیازهای حیاتی خود را تامین کند که زندگی گروهی را برگزیده و در جامعه انسانی با اتخاذ سبک ویژه‌ای از زندگی، به حیات اجتماعی خود ادامه دهد؛ البته جامعه نیز، زمانی می‌تواند بنای اجتماعی‌اش را تحکیم بخشد که ابتدا سبک زندگی خود را بر مبنای فرهنگ متناسب، نهادینه نماید. از این‌رو، دغدغه اصلی عالمان وحاکمان جوامع، شناساندن فرهنگ و تثبیت آن در اجتماع انسانی است. برای این منظور نیز غالباً دو شیوه جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری را برای آموزش و نهادینه‌کردن فرهنگ خود انتخاب کرده‌اند و چون فرهنگ‌پذیری در تحقق این هدف موثرتر است، حاکمِ جامعه اسلامی عامل و یا عوامل موثر در فرهنگ‌پذیری را مهم‌تر دانسته و بر آن تاکید بیشتری دارد.نوشتار پیش‌رو، نشان می‌دهد که با توجه به کمرنگ‌شدن نقش خانواده در جامعه در حال گذار - که نقش بی‌بدیل خانواده در برابر عوامل اجتماعی موثر در جامعه‌پذیری تحت‌الشعاع قرار گرفته است - مبلّغ دینی می‌تواند با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلام و تبیین و ترویج آن‌ها، گام موثری در فرهنگ‌پذیری مسلمانان برداشته و در حقیقت، مبنای سبک زندگی اسلامی را تحکیم و تقویت بخشد. بنابراین، نه‌تنها نباید از تبلیغ سنتی غافل شد و فقط به روش‌های جدید و رسانه‌های مدرن تکیه کرد، بلکه باید به این شیوه تبلیغی اهتمام ورزیده و برای تقویت و نهادینه‌کردن آن تلاش کرد. UR - https://jiss.isca.ac.ir/article_65552.html L1 - https://jiss.isca.ac.ir/article_65552_f818f72c83ed0ced2a57da699e11837a.pdf ER -