دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
4
شماره 4 (پیاپی 16)
2017
03
21
درنگی بر ایمان بهعنوان منبع قدرت نرم شیعه
6
34
FA
حمید
پارسانیا
مدرس سطوح عالی فلسفه در حوزه و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
h.parsania@gmail.com
ابراهیم
فتحی
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
e.fathi25@gmail.com
10.22081/jiss.2017.64510
در این مقاله، ایمان، چیستی ایمان، ویژگیها، مبانی، اصول و آثار آن بهعنوان منبع قدرت نرم در چارچوب گفتمان شیعه با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با روش اسنادی تحلیل شده است.<br />امروزه در ادبیات سیاسی و اجتماعی از فتحالاذهان و فتحالقلوب بهعنوان قدرت نرم یاد میشود. هر نوع نفوذ بر قلوب و اذهان در جهانهای اجتماعی مختلف نیاز به منابعی دارند. در جهان اجتماعی شیعه، ایمان با چهار پایه و بنیان خود، یکی از منابع جهان اجتماعی شیعه است. در این مقاله، عامل نفوذ بر قلوب، «حب و الفت» و عامل نفوذ بر اذهان، «قطع و یقین» ذکر شده است. روح، از آن جهت که درک میکند و یقین حاصل میکند، دارای قوّه عقل است و ذهن، از آن جهت که حالات گوناگون را تجربه میکند، دارای قلب است. بین ذهن و قلب، تعامل وجود دارد. وقتی قدرت نرم واقعی شیعه در ذهن افراد شکل میگیرد که شخص از طریق ذهن به صحت آن، یقین و از طریق قلب، آن را دوست داشته باشد و باور کند. خداوند آرامش را بر قلوب مؤمنین انزال میکند. انسانهای مؤمن از طریق ترکیب آرامش قلب با یقین ذهن، بر اذهان و قلوب دیگران نفوذ میکنند. چهار عنصر صبر، عدل، جهاد و یقین، بهعنوان بنیانهای ایمان، با روشهای مختلف بر نفوذ بر قلوب یاری میرسانند.
ایمان,آثار ایمان,بنیانهای ایمان,قدرت نرم,منابع قدرت نرم
https://jiss.isca.ac.ir/article_64510.html
https://jiss.isca.ac.ir/article_64510_3f04fd2f3324804682b9821290a12005.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
4
شماره 4 (پیاپی 16)
2017
03
21
سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
35
59
FA
مهدی
حسین زاده یزدی
دانشگاه تهران. دانشکده علوم اجتماعی
ma.hoseinzadeh@ut.ac.ir
نازیلا
اخلاقی
کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران
nazilaakhlaghi63@gmail.com
10.22081/jiss.2017.64511
در میان قائلین به معناداری و امکان تحقق علم دینی، آیتالله جوادی آملی با اتخاذ رویکردی ایجابی و با تکیه بر مباحث مختلف سنت تفکر اسلامی، معتقد به امکان تحقق و هستیپذیری علم دینی است. در بیش از یک دهه گذشته با تقریرهای متنوعی مواجهایم که در دوسویه نقادی و تایید نظریه ایشان به رشته تحریر در آمده و به تنقیح دیدگاه ایشان منجر شده است. در میان منتقدان، استاد خسرو باقری بیشترین و تاملبرانگیزترین نقدها را بر این دیدگاه وارد کرده است. با توجه به اینکه انتقادات ایشان ساحتهای مختلفی از نظریه را در بر گرفته، در برخی موارد با پاسخگویی صاحبنظران مدافع نظریه مواجه گردیده است. به نظر میرسد تامل بیشتر در آثار آیتالله جوادی آملی، مانع از ظهور برخی انتقادات است. از اینرو، نوشتار حاضر، درصدد پاسخگویی به برخی از انتقادات ایشان با مرور و تمرکز بر آثار آیتالله جوادی آملی است.
دین,علم,علم دینی
https://jiss.isca.ac.ir/article_64511.html
https://jiss.isca.ac.ir/article_64511_66d8671e9fb9cd75b204e5a08f4d545b.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
4
شماره 4 (پیاپی 16)
2017
03
21
درآمدی بر شاخصهای فرهنگی مطلوب
60
90
FA
سیدرضا
صالحی امیری
عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی، ددانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزد اسلامی .تهران ، ایران
dr.salehiamiri@gmail.com
رمضانعلی
رویایی
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
r.royaee@srbiau.ac.ir
محمد
سلیمی
پژوهشگر- اداره کل پزوهش های اسلامی رسانه
salimi.moheb@gmail.com
10.22081/jiss.2017.64512
از مهمترین مقدمات لازم برای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، شناخت و ارزیابی دقیق از اوضاع جاری فرهنگ است که این کار مبتنی بر ملاکها یا ابزارهایی موسوم به شاخصهای فرهنگی انجام میشود. اما پیچیدگی فرهنگ و کثرت عوامل و عناصر آن و نیز مبانی و دیدگاههای مختلف در این زمینه، موضوع شاخصهای فرهنگی را به مسئلهای جدی تبدیل کرده است؛ چرا که در سنجش فرهنگ، از همان ابتدا با این سوال مواجه هستیم که شاخصهای مطلوب برای سنجش فرهنگ کدامند و بایستی از چه ویژگیهایی برخوردار باشند. به بیان دقیقتر، مبنای تعیین شاخصها چیست و چگونه و با کدام منطق میتوان آنها را طراحی کرد. پاسخ اساسی به این سوالات، نیازمند توجه به مبانیِ فرهنگ اصیل جامعه، استفاده از تجارب گذشته همراه با نقد شاخصهای پیشین میباشد. در این مقاله که برگرفته از پژوهشی کلیتر است. پس از بیان مفاهیم و مبانی نظریِ موضوع و نیز بررسی و نقد مهمترین شاخصهای موجود، ویژگیهای لازم برای شاخصهای مطلوب با استدلال بیان گردیده است. این ویژگیها بهطور عمده شامل: ارزشها و آرمانهای اصیل فرهنگی، دوجهتیبودن، قابلیت اندازهگیری، فراگیری، نظاممندی، مقبولیت نسبی، عملی و به صرفهبودن است.
شاخصهای فرهنگی,شاخصهای فرهنگی مطلوب,ارزیابی فرهنگ
https://jiss.isca.ac.ir/article_64512.html
https://jiss.isca.ac.ir/article_64512_bf26fe266f38e1fca91a9ecaf43fb1d2.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
4
شماره 4 (پیاپی 16)
2017
03
21
تبیین واقعیت پدیدار و روش پدیدارشناسی بر اساس فلسفه هوسرل و بازسازی آن بر اساس فلسفه صدرالمتالهین
91
115
FA
رضا
ملایی
دانشجوی دکتری فلسفه علوم ا جتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
tamhid1359@gmail.com
10.22081/jiss.2017.64513
در این نوشتار، ابتدا برای واقعیت پدیدار، هفت ویژگی بر اساس دیدگاههای فلسفی هوسرل بیان میگردد. پس از آن، روش پدیدارشناسیای که هوسرل متناسب با ویژگیهای پدیدارها بهکار میگیرد تا آنها و ذات آنها را بشناسد، صورتبندی شده و ابعاد و مراحل این روش تبیین میشود. در ادامه چهار ویژگیای که فلسفه صدرالمتالهین برای پدیدارها قائل است، ذکر میگردد و سپس روش پدیدارشناسیای که میتواند پدیدارها را - با تعریفی که فلسفه متعالیه از پدیدار ارائه میدهد - توصیف کند، از فلسفه متعالیه استنباط میشود و در نهایت مراحل و ویژگیهای متفاوتی که این روش بر اساس فلسفه متعالیه پیدا کرده و از روش پدیدارشناسی هوسرل متمایز میگردد، تبیین شده و به تواناییهای پدیدارشناسی بازسازی شده بر اساس فلسفه صدرالمتالهین اشاره خواهد شد.
پدیدار,پدیدارشناسی,هوسرل,صدرالمتالهین
https://jiss.isca.ac.ir/article_64513.html
https://jiss.isca.ac.ir/article_64513_29c67cb641d0d2b390cf90a41790f6af.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
4
شماره 4 (پیاپی 16)
2017
03
21
بررسی فقهی مبانی و مصادیق رویکرد کاهش آسیبهای اجتماعی جرم با تاکید بر اعتیاد به مواد مخدر
116
141
FA
محمدعلی
حاجی ده آبادی
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه قم
dr_hajidehabadi@yahoo.com
علی
صادقی
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه عدالت تهران
sadeghi765@yahoo.com
10.22081/jiss.2017.64514
کمکردن آسیب جرم، رویکردی است که در سده اخیر در غرب مطرح شده است. بر اساس این رویکرد، در برخی موارد با پذیرش جرم و قلمدادکردن مجرم بهعنوان بیمار و یا عضو آسیبپذیر جامعه، سعی در کمکردن آسیبهای ناشی از ارتکاب جرم از سوی نهادها و مراکز مربوطه میشود. کمکردن آسیبهای اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی و روسپیگری از عمده مصادیق این رویکرد بهشمار میآید. این نوشتار میکوشد با روش اسنادی، ضمن امکانسنجی و تبیین برخی مبانی فقهی این رویکرد، برخی مصادیق فقهی قابلانطباق بر این قاعده را مورد بحث قرار دهد . نتیجه بررسیها حاکی از این است که از منظر فقهی این رویکرد با رعایت ضوابطی قابلپذیرش میباشد و قواعدی همچون دفع افسد به فاسد، تقدیم اهم، مصلحت، ضرورت و حکم حکومتی از مهمترین مبانی پذیرش این رویکرد بهحساب میآید.
کاهش آسیبهای جرم,آسیبزدایی از جرم,دفع افسد به فاسد,مدیریت جرم,مبانی فقهی
https://jiss.isca.ac.ir/article_64514.html
https://jiss.isca.ac.ir/article_64514_b6798c28e32b708b646cf30b0e67e94c.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
4
شماره 4 (پیاپی 16)
2017
03
21
بازنمایی جامعه آرمانی در آگهیهای بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران
142
168
FA
مهدی
منتظر قائم
استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران
mmontazer@ut.ac.ir
سیدعباس
حسینی
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع)
s.a.hoseini1361@gmail.com
10.22081/jiss.2017.64515
کوشش برای توصیف جامعهای مطلوب و ایدهآل و راههای دستیابی به آن توسط رسانههای جمعی یکی از رسالتهای آنها بهشمار میرود. رسانههای جمعی علاوه بر معرفی کالاها و خدمات، جامعه آرمانی زندگی انسانها را نیز بهصورت دلالت ضمنی به تصویر میکشند. در این پژوهش، برای کشف جامعه آرمانی، آگهیهای تجاری بهمثابه یک متن فرهنگی، بر اساس رویکرد نشانهشناختی رولان بارت مورد تحلیل قرار گرفتند. از میان آگهیهای تجاری نمایش دادهشده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال 1395، تعداد 32 آگهی بهصورت هدفمند برای تحلیل برگزیده شدند. بر اساس طبقهبندی آگهیهای بازرگانی که به هشت طبقه تقسیم شدند؛ نتایج نشان داد جامعه آرمانی در خدمات ارتباطی: تکنولوژیسالاری؛ در خدمات مالی: اقتصادمحوری؛ در لوازم خانگی: مصرفگرایی، تجملگرایی و تنوعگرایی؛ در خوراک و پوشاک: تنآسایی و مصرفگرایی؛ در مواد شوینده و پاککننده: مصرفگرایی و رفاه؛ در محصولات بهداشتی و آرایشی: آراستگی بدن به همراه مصرفگرایی و طبیعتگرایی؛ در خدمات مسافرتی: سرمایهداری و تجملگرایی و در حوزه خدمات فرهنگی خانوادهمحوری و اهمیت نقش زن در درون خانواده بازنمایی میشود.
جامعه آرمانی,اتوپیا,آگهیهای بازرگانی,تلویزیون
https://jiss.isca.ac.ir/article_64515.html
https://jiss.isca.ac.ir/article_64515_e2e667f41d9b0163cdf3d80869cb2338.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
4
شماره 4 (پیاپی 16)
2017
03
21
مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی ارتباط فرهنگسازمانی و بیگانگی اجتماعی (مورد مطالعه: دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی 1394-1393)
169
203
FA
پروانه
دانش
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب
p_danesh@pnu.ac.ir
پویا
طوافی
0000-0003-2662-456X
کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب
tavafi8997@gmail.com
10.22081/jiss.2017.64516
پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و بیگانگی اجتماعی در میان دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی (1394- 1393) انجامشده است. روش مطالعه، پیمایشی، جامعۀ آماری آن کلیۀ دبیران زن مقطع متوسطۀشهر تبریز، حجم نمونه 373 نفر و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. یافتههای توصیفی نشان میدهد که در بین ابعاد دهگانۀ فرهنگسازمانی بُعد کنترل، بالاترین میانگین و سیستم پاداش و تشویق، پایینترین میانگین و در بین ابعاد پنجگانۀ بیگانگی اجتماعی ابعاد احساس بیقدرتی و احساس بیمعنایی، بالاترین میانگین و احساس بیهنجاری، پایینترین نمره را به خود اختصاص داده است. نتایج آزمون همبستگی، نشان از معنادار و معکوسبودن رابطۀ بین فرهنگسازمانی با بیگانگی اجتماعی (21/0-) دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن بوده است که مؤلفۀ حمایت مدیریّت و هویتسازمانی با مقدار بتای به ترتیب (48/0-) و (29/0 -) بیشترین تأثیر را بر بیگانگی اجتماعی داشته است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر حاکی از تأثیر مستقیم فرهنگسازمانی با مقدار بتای 34/0 - بر بیگانگی اجتماعی بوده است. معادلۀ پیشبینی میزان بیگانگی اجتماعی نیز توانسته است 9/70 درصد از واریانس متغیّر وابسته را تبیین کند.
بیگانگی اجتماعی,تبریز,زن,فرهنگسازمانی
https://jiss.isca.ac.ir/article_64516.html
https://jiss.isca.ac.ir/article_64516_9e49b6f27f1b9dffdca21e51744743f7.pdf