ORIGINAL_ARTICLE
عقلانیت کُنشِ اجتماعی، از منظر حکمت اسلامی در مواجهه با سنت وِبِری
عقلانیت و کنش، واژههایی هستند که از حیث انتزاعی، بهمعنای برخاستگی از عقل و ارادهاند، اما از حیث انضمامی، مبتنی بر چگونگی نگاه به ماهیت و قوای إدراکی و حرکتیِ انسان، معنای خاص خود را پیدا میکنند. بر همین اساس، در تحلیل وِبِر، عقل و کُنش، به روش و عمل برآمده از عقل عملی خودبنیاد و عقلانیت کُنش اجتماعی، نیز به داشتن محاسبه ریاضیوار برای دستیابی به اهداف زندگی، تقلیل و جامعه غربی، جامعهای عقلانی و در عینحال، مبتلا به بحران معنویت دانسته شده است. اما حکمای اسلامی، مبتنی بر نگاه خود، به ماهیت و قوای انسان، عقل را بهمعنای ظرفیت ادراک معانی؛ و کُنش را نیز منبعث از إراده برخاسته از قوه شوقیه متاثر از قوا وگرایشات نفوس سافل و عالی انسان میدانند؛ بنابراین، عقلانیت کُنش اجتماعی را بهمعنای مبتنیکردن کُنشهای اجتماعی، بر ظرفیت ادراک معانی مجرد، در مراتب و مصادیق مختلف آن، تعریف و رعایت روش و محاسبه منطقی در کُنشِ اجتماعی را تنها یکی از معیارهای عقلانیبودن در نظر میگیرند و از این حیث، جامعه را نیز دچار بحران معنویت نمیکنند.
https://jiss.isca.ac.ir/article_67391_3752bf746926507d9a82b611c8c7abd8.pdf
2019-06-22
7
28
10.22081/jiss.2019.67391
عقلانیت
کُنش اجتماعی
ماکس وِبِر
حکمت اسلامی
نصرا...
آقاجانی
nasraqajani@bou.ac.ir
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
AUTHOR
اصغر
اسلامی تنها
islamitanha@bou.ac.ir
2
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
AUTHOR
منصور
محمدی
mansurmohamady@bou.ac.ir
3
دانشجوی دکتری رشته فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
LEAD_AUTHOR
آرون، ریمون (1387)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
1
آزاد ارمکی، تقی(1375)، «جامعهشناسی عقلانیت»، قم: مجله قبسات، ش1.
2
ابناحمد، خلیل (1424ق)، کتاب العین، ج 3، بیروت: دارالکتب العلمیه.
3
ابنعربی، محیالدین محمد بن علی(1336ق)، التدبیرات الالهیه فی اصلاح المملکه الانسانیه، الباب السابع: فی ذکر الوزیر وصفته وکیف یجب این یکون، ص344 از نسخه پی دی اف از www.pdffactory.com.
4
ابنسینا، ابوعلی حسین بن عبدالله (1362)، طبیعیات شفا، ج2، تحقیق و مقدمه: ابراهیم مدکور، قم: مکتبة آیتالله مرعشی نجفی(ره).
5
ابنفارس، احمد (1404ق)، معجم مقاییس اللغه، ج4، تحقیق: عبدالسلام محمدهارون، بیروت: دارالفکر.
6
الفارابی، ابینصر (1975م)، تحصیل السعاده، تعلیق و تحقیق: جعفر آلیاسین.
7
ــــــــــــــــــــ (1405)، فصول منتزعه، تهران: مکتبه الزهراء.
8
ـــــــــــــــــــ (1413ق)، الاعمال الفلسفیه، بیروت: دارالمناهل.
9
ابنمنظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، ج11، بیروت: دارصادر.
10
اسلامیتنها، اصغر (1390)، «بازتاب متضاد عقلانیت در نظریه فرهنگی ماکس وبر و علامه طباطبایی»، معرفت فرهنگی اجتماعی، س2، ش2.
11
بنتون، تد ویان کرایب (1384)، فلسفه علوم اجتماعی؛ بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی، ترجمه: شهناز مسمیپرست و محمود متحد، تهران:انتشارات آگه.
12
پارسانیا، حمید (1389)، روششناسی انتقادی حکمت صدرایی، قم: کتاب فردا.
13
ــــــــــــــــــ (1391)، جهانهای اجتماعی، قم: نشر کتاب فردا.
14
ترنر، استیفن و دیگران (1394)، عقلانیت (مجموعه مقالات فصلنامه فلسفی ادبی ارغنون 15)، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
15
راینهارد، بندیکس (1396)، سیمای فکری ماکس وبر، ترجمه: محمود رامبد، تهران: نشر هرمس.
16
شریعتی، علی (بیتا)، مجموعه آثار 12 (تاریخ تمدن۲)، بیجا: بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی.
17
صادقی، هادی (1386)، عقلانیت ایمان، قم: کتاب طه.
18
صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1981م)، الحکمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة (با حاشیه علامه طباطبایى)، ج2، 7 و 8، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
19
طالبزاده، حمید و مرتضی روحانی (1390)، «انسانشناسی در اندیشه کانت»، مجله متافیزیک، ش11 و12.
20
طباطبایى، سیدمحمدحسین (1390)، ترجمه تفسیر المیزان، ج2، (20جلدی)، مترجم: سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
21
فروند، ژولین (1383)، جامعهشناسی ماکس وبر، ترجمه: عبدالحسین نیکگهر، تهران: انتشارات توتیا.
22
قائمینیا، علیرضا (1383)، «چیستی عقلانیت»، مجله ذهن، ش17.
23
کانت، ایمانوئل (1383)، سنجش خرد ناب، ترجمه: میرشمسالدین ادیب سلطانی، تهران: امیرکبیر.
24
ـــــــــــــــــــ (1384)، درسهای فلسفۀ اخلاق، ترجمه: منوچهرصانعی، تهران: نقش و نگار.
25
ــــــــــــــــــ (1394)، نقد عقل محض، ترجمه: بهروز نظری، تهران: نشر ققنوس.
26
کربن، هانری (1393)، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه: سیداسدالله مبشری، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
27
مددپور و همکاران (1375)، «چیستی عقلانیت» (میزگرد)، مجله: قبسات، ش1.
28
ملکیان، مصطفی (1379)، «اقتراح دین و عقلانیت»، مجله: نقدونظر، ش 25- 26.
29
وبر، ماکس (1390)، دانشمند و سیاستمدار، ترجمه: احمد نقیبزاده، تهران: نشر علمی.
30
ـــــــــــــ (1395الف)، اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
31
ــــــــــــــ (1395ب)، روششناسی علوم اجتماعی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر مرکز.
32
ــــــــــــــ (1395ج)، مفاهیم اساسی جامعهشناسی، ترجمه: احمد صدارتی، تهران: نشر مرکز.
33
34.Auguste Comte (1875), System of Positive Polity, Fiest Volume. London Longmans, Geeen, and Co.
34
35.Foley, R. (1988), “Some Different Conceptions of Rationality” in McMillin (ed), Constraction and Constraint, University of Notre Dame Press.
35
36.Russell, B. (1956), Human Society in Ethics and Politics, Allen and Unwin.
36
37.Weber, M. (1968), Basic Sociological Terms. Economy and Society, G. Roth and C. Wittich. Berkeley, University of California Press. 3-62.
37
38.Webster,Merriam (1966), Webster's Third NewInternational Dictionary of the English Language Unabrridge, Chicago: Encydopedia Britanica.
38
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای ارتباط میانفردی شیعیان با اهلسنت از دیدگاه معصومین(علیهم السلام)؛ مورد مطالعه کتاب جامع الأحادیث الشیعة
هدف پژوهش، پاسخ به این پرسش است که مولفههای ارتباط میانفردی شیعیان با اهلسنت از دیدگاه معصومین(علیهم السلام) طبق کتاب جامع احادیث الشیعة چیست؟ بنابراین، با روش تحلیل محتوای کیفی عرفی و با رویکردی استقرایی، ابتدا دادههای موجود، تحلیل شده و با استخراج مفاهیم کلیدی و مقولات اصلی و فرعی، نتیجه نهایی حاصل گشت. بر اساس یافتههای پژوهش، در احادیث بر شیوههای ارتباطی در دو مقوله اصلی تاکید شده؛ نخست، شیوههای ارتباطات کلامی شیعیان در تعامل با اهلسنت، مشتمل بر چهار مقوله فرعی: جدال أحسن، تقیّه زبانی، فاشنکردن أسرار و رعایت آداب کُنش گفتاری است که همگی بر سنجیدهبودن کلام شیعیان در شرایط گوناگون تاکید دارند. دوم، شیوههای ارتباطات غیرکلامی شیعیان در تعامل با اهلسنت است که هفت مقوله فرعی: أسوهسازی شیعیان، تقیّۀ رفتاری، برجستهسازی هویت شیعی، تبلیغ غیرمستقیم، همزیستی مسالمتآمیز، ایجاد فضای تکریم ائمه(علیهم السلام) و به کارگیری برخوردهای سلبی را در بردارد. علت تنوع این مقولات، اهمیّت توجه به زمینه و شرایط ارتباط و ویژگیهای مخاطب است که شیعیان ارتباطگر را ملزم به انتخاب بهترین شیوه ارتباط میانفردی با اهلسنت در هر موقعیتی میسازد. در پژوهش حاضر سعی شده به این بُعد از سخنان معصومین(علیهم السلام) پرداخته شود.
https://jiss.isca.ac.ir/article_67392_398888316862dd3a674805bced4032b2.pdf
2019-06-22
29
52
10.22081/jiss.2019.67392
ارتباط
ارتباط میانفردی
معصومین(علیهم السلام)
جامع احادیث الشیعة
شیعیان
اهلسنت
میثم
فرخی
farokhi@refah.ac.ir
1
استادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران
LEAD_AUTHOR
زهرا
جعفری
jafari@soore.ac.ir
2
کارشناسیارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره
AUTHOR
قرآنکریم
1
آشتیانی، احمد و دیگران (1362)، طرائف الحکم یا اندرزهای ممتاز، ج2، تهران: نشر صدوق.
2
ابنبابویه، محمد بن علی (۱۳۶۷)، من لایحضره الفقیه، ترجمه: علیاکبر غفاری، ج2، تهران: نشر صدوق.
3
باستانی، قادر (1386)، اصول و تکنیکهای برقراری ارتباط موثر با دیگران، تهران: نشر ققنوس.
4
باهنر، ناصر (1383)، «ارتباطات در جامعۀ اسلامی متکثر فرهنگی»، تهران: فصلنامه پژوهشی دین و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، س2، ش21.
5
جانفزا، علی و علی خیاط (1393)، «عوامل رفتاری برقراری ارتباط موثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع)»، فصلنامه فرهنگ رضوی، س2، ش8.
6
حکیمآرا، محمدعلی (1393)، ارتباط متقاعدگرانه در تبلیغ، تهران: نشر سمت.
7
خانمحمدی، کریم (1388)، «تحلیلی بر سیرۀ ارتباطات میانفردی پیامبر اکرم(ص)»، فصلنامه تاریخ اسلام، س10، ش37.
8
روحی برندق، کاووس (1397)، «اخلاق گفتگو در قرآن و حدیث با تاکید بر مناظرههای امام رضا(ع)»، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، س22، ش1.
9
صادقی نیری، رقیه و مهین حاجیزاده (1390)، «روشهای دعوت و تبلیغ قرآنی از دیدگاه علامه طباطبایی»، دوفصلنامه پژوهش دینی، س1، ش22.
10
طباطبایی بروجردی، سیدحسین (1357)، جامع احادیث الشیعة، قم: المطبعة العلمیة.
11
فرهنگی، علیاکبر (1385)، ارتباطات انسانی، ج1، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
12
کرمی، مرتضی و صدرالدین شریعتی (1392)، «بررسی اصول روابط بینفردی بر اساس آموزههای اخلاقی - اجتماعی سورۀ حجرات و مدلیابی محتوایی از این آموزهها»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، س9، ش29.
13
کلینی، محمد بن یعقوب (1341)، روضۀ کافی، ترجمه: محمدباقر کمرهای، تهران: اسلامیه.
14
ـــــــــــــــــــ (1363)، گزیدۀ کافی، ترجمه: محمدباقر بهبودی، تهران: مرکز انتشارات علمى و فرهنگى.
15
ـــــــــــــــــــ (1369)، اصول کافی، ترجمه: سیدجواد مصطفوی، تهران: اسلامیه.
16
گلاببخش، زینب (1390)، «بررسی عناصر پایداری ارتباط میانفردی در قرآن و روایات»، فصلنامه فرهنگ پژوهش، س4، ش10.
17
لیتل جان، استیفن (1394)، نظریههای ارتباطات، ترجمه: امیرحسام اسحاقی، تهران: اطلاعرسانان.
18
مجلسی، محمدباقر (1364)، آداب معاشرت؛ ترجمۀ جلد شانزدهم بحارالانوار، ترجمه: محمدباقر کمرهای، تهران: اسلامیه.
19
ـــــــــــــــــــ (1378)، مهدی موعود، ترجمۀ جلد سیزدهم بحارالانوار، ترجمه: علی دوانی، تهران: اسلامیه.
20
محسنیانراد، مهدی (1360)، ارتباطات انسانی، تهران: دانشکدۀ علوم ارتباطات اجتماعی.
21
ـــــــــــــــــــ (1390)، ارتباطشناسی: ارتباطات انسانی (میانفردی، گروهی، جمعی)، تهران: سروش.
22
مسعودی، عبدالهادی (1389)، درسنامۀ فهم حدیث، قم: انتشارات زائر.
23
معین، محمد (1382)، فرهنگ فارسی، تهران: ندا.
24
مومنیراد، اکبر و دیگران (1392)، «تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج»، فصلنامه: اندازهگیری تربیتی، س4، ش14.
25
الهاشمی، هاشم (1372)، تعارض الادلة و اختلاف الحدیث: تقریرا لابحاث سماحة آیة الله العظمی السیدعلی الحسینی السیستانی(دام ظله العالی)، قم: بینا.
26
هوور، استوارت (1388)، دین در عصر رسانه، ترجمه: علی عامری مهابادی، فتاح محمدی و اسماعیل اسفندیاری، قم: دفتر عقل.
27
28. Hsieh, Hsiu-Fang and Shannon, Sara E (2005), “Three Approaches to Content Analysis”,Qualitative Health Research, vol. 15, No.9.
28
ORIGINAL_ARTICLE
نگاه فرایندی به سنتهای اجتماعی در سوره اسراء
کل نظام هستی، هدفمند و بر پایۀ قانون علّی - معلولی استوار است. بر همین مبنا، روابط حاکم بر عالَم انسانی و غیرانسانی، مبتنی بر اصل تاثیر و تأثر است. روابط اجتماعی انسان نیز خارج از این سیستم و حتمیبودن نیست. قرآن ـ که دربردارندۀ قوانین چیستی و چرایی عالم هستی است ـ از هست اجتماعی سخن گفته و بر این دسته از قوانین إلزامی، نام «سُنن» نهاده است که در علوم اجتماعی به آن «سنتهای اجتماعی» گویند. با توجه به گستردگی قرآن و محدودیت ظرفیت مقاله، در نوشتار حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با کمک منابع تفسیری، تاریخی وجامعهشناسی برای شناسایی سنتهای اجتماعی، تنها سورۀ مبارکۀ اسراء ـ که کلیدیترین سنتهای اجتماعی را یادآور شده ـ بررسی میشود تا مُدل فرایند تحقق سنتها در جوامع بشری از مبدأ تا مقصد، شناسایی و بهعنوان دانشی بنیادین، مفید برای تفسیر وقایع گذشته و تحلیل پدیدههای پیشرو باشد. قوانین و سنتهای شناساییشده در این سوره عبارتند از: اصل هدایتگری خدا و هدایتپذیری بشر، اصل تربیتی تشویق و ترغیب، اصل مُرید و مختاربودن انسان، اصل بازخوردگیری و ارزیابی أعمال، سنت إستمهال، پاداش در قالب تنبیه مجرمین و طالحین و پیروزی صالحین و در نهایت، جانشینی اهل حق بر باطل یا سنت استخلاف.
https://jiss.isca.ac.ir/article_67399_1a6654736d81c266845c6fa9cc69e25f.pdf
2019-06-22
53
74
10.22081/jiss.2019.67399
سنت الهی
سنت اجتماعی
قرآن
اسراء
حسن
غفاری فر
h.ghafarifar@bou.ac.ir
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
AUTHOR
صفورا
سالاریه
saforasalari@gmail.com
2
مدرس رشته تاریخ جامعه الزهرا (س)
LEAD_AUTHOR
1. قرآن
1
2. آزاد ارمکی، تقی (1388)، تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام از آغاز تا دوره معاصر، تهران: نشرعلم.
2
3. آلوسى، محمود بن عبدالله (1415ق)، روحالمعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، گردآورندهها: سناء بزیع شمسالدین و ابراهیم شمسالدین، محقق: علىعبدالبارى عطیه، بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون.
3
4. ابناثیر جزری، مبارک بن محمد (1367)، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، محقق و مصحح:محمود محمد طناحى، قم: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
4
5. ابنحجر هیتمی، احمدبن محمد (1417ق)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال و الزندقة، محقق: عبدالرحمن بنعبد الله الترکی - کامل محمد الخراط، لبنان: مؤسسة الرسالة.
5
6. ابوالفتح رازی، حسین بنعلی (1408ق)، روضالجنان و روحالجنان فی تفسیر القرآن، مصحح: محمدمهدى ناصح و محمدجعفر یاحقى، مشهد: آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى.
6
7. تاجبخش، احمد (1376)، تاریخ وتاریخنگاری، شیراز: انتشارات نوید.
7
8. حامد مقدم، احمد (1379)، سنتهای اجتماعی در قرآن کریم، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
8
9. دانیال، بیتل (1373)، تببین در علوم اجتماعی؛ درآمدی به فلسفه علم الاجتماع، ترجمه: عبدالکریم سروش، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
9
10. راغباصفهانی، حسین بن محمد (1412ق)، معجم مفردات الفاظ قرآن، محقق: صفوان عدنان داوودی، بیروت: دارالقلم - الدارالشامیة.
10
11. رجبی، محمود (1389)، «سنتهای اجتماعی در قرآن؛ ویژگیها، مبادی و روش کشف سنتها»، قم: مجله معرفت فرهنگی اجتماعی، س2، ش1، صص5-22.
11
12. رشید رضا، محمد (1414ق)، تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار، بیروت: دار المعرفة.
12
13. روحانی، تورج (1394)، «سنتهای الهی در قرآن؛ منطق استخراج، حوزههای تاثیر و ویژگیها»، فصلنامه علمی - تخصصیفرهنگ پژوهش، ش23، صص96-128.
13
14. رووت، مایکل (1389)، فلسفه علوم اجتماعی، ترجمه: محمد شجاعیان، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14
15. سبزواری نجفی، محمد بن حبیبالله (۱۴۱۹ق)، ارشادالاذهان الی التفسیر القرآن، بیروت: دارالتعارف.
15
16. سلیمانی، جواد (1396)، «بررسی آیات غلبه حق بر باطل از منظر علامه طباطبایی»، فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات تفسیری، س8، ش30، صص222-201.
16
17. سید قطب (1425ق)، فی ظلال القرآن، بیروت: دارالشروق.
17
18. سیوطی، عبدالرحمن بن ابوبکر (1989م)، اسباب النزول، بیروت: دارالهجرة.
18
19. صدر، سیدمحمدباقر (1369)، سنتهای تاریخی و فلسفۀ اجتماعی در مکتب قرآن، ترجمه: حسین منوچهر، تنظیم: جلالالدین علی الصغیر، تهران: مرکز نشز فزهنگی رجاء.
19
20. ــــــــــــــــ (1400ق)، مقدمات فی التفسیرالموضوعی القرآن، بیروت:دارالتوجیه الاسلامی.
20
21. ــــــــــــــــ (بیتا)، المدرسة القرآنیة، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
21
22. صدرالدین شیرازی، محمد (1990م)، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعه، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
22
23. طباطبایى، محمدحسین (1390ق)، المیزان فی تفسیرالقرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
23
24. ــــــــــــــــ (1374)، المیزان فی تفسیرالقرآن، ترجمه: محمدباقر موسوى، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامى.
24
25. طبرسى، احمد بن على (1403ق)، الإحتجاج على أهل اللجاج، محقق و مصحح: محمدباقر خرسان، مشهد: نشر مرتضى.
25
26. طبرسى، فضل بن حسن (1372)، مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو.
26
27. طریحى، فخرالدین بن محمد (1375)، مجمع البحرین، محقق: احمد حسینى اشکورى، تهران: مرتضوى.
27
28. طیب، سیدعبدالحسین (1378)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج8، چ2، تهران: انتشارات اسلام.
28
29. عمیق، محسن (1392)، «کاوشی در حقیقت اراده انسان»، مجله: علمی ـ پژوهشی انسانپژوهی دینی، ش30، صص49-68.
29
30. عیاشى، محمد بنمسعود (1380ق)، التفسیر(تفسیر العیاشی)، محقق: هاشم رسولى، تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة.
30
31. فخر رازى، محمد بن عمر (1420ق)، التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب)، تحقیق: داراحیاء التراث العربى، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
31
32. فضلالله، محمدحسین (1419ق)، من وحی القرآن، بیروت: داراالملاک.
32
33. فهیمی، علی (1387)، «سنتهای الهی - تاریخی در دو سورۀ رعد و ابراهیم»، مجله سخن تاریخ، ش2، صص70-81.
33
34. قرشى بنابى، علىاکبر (1375)، تفسیر احسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
34
35. کشی، محمد بن عمر (1363)، رجال الکشی؛ اختیار معرفة الرجال (مع تعلیقات میرداماد الأسترآبادی)، محقق: مهدی رجایی، قم: مؤسسه آلالبیت (علیهم السلام).
35
36. کوشا، حیدر (1389)، «پژوهشی در الگوی مطالعه سنتهای اجتماعی در قرآن»، مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره)، مجله: معرفت فرهنگی-اجتماعی، س1، ش2، صص33-56.
36
37. کاشانى، فتحالله بن شکرالله (بیتا)، منهجالصادقین فی إلزام المخالفین، تهران: کتابفروشى اسلامیه.
37
38. کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، محقق و مصحح: علىاکبر غفارى و محمد آخوندى، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
38
39. محمدیگیلانی، محمد (1369)، «قرآن و سنن الهی در اجتماع بشر؛ سعادت و شقاوت جامعه»، مجله پاسدار اسلام، ش38، صص22-59.
39
40. مرادخانی تهرانی، احمد (1386)، سنتهای الاهی در قرآن، قم: انتشارات مرکز جهانی علوم اسلامی.
40
41. مصباح، محمّدتقی (1372)، جامعه و تاریخ در قرآن، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
41
42. مصطفوی، حسن (1368)، التحقیق فی کلمات القرآن، تهران: وزارت فرهنگ اسلامی.
42
43. مطهری، مرتضی (1384)، جامعه و تاریخ، تهران: انتشارات صدرا.
43
44. ــــــــــــــــ (1390)، فلسفه تاریخ، تهران: انتشارات صدرا.
44
45. مکارم شیرازى، ناصر (1371)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
45
46. نجفی علمی، محمدجعفر (1371)، برداشتی از جامعه و سنن اجتماعی در قرآن، تهران: انتشارات وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
46
47. والش، دبلیو اچ. (1363)، مقدمهای بر فلسفه تاریخ، ترجمه: ضیاءالدین علایی، تهران: امیرکبیر.
47
48. هیشور، محمد (1417ق)، سنن القرآن فی قیام الحضارة وسقوطها، قاهره: معهد العالمی للفکر الاسلامی.
48
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل نقش ایرانیان درتحولات فرجام جامعه بشریت؛ با تأکید بر مسأله ظهور و قیام
نوشتار پیشرو، بهدنبال بررسی و تحلیل نقش مؤثر ایرانیان در مراحل مختلف نهضت جهانی امام زمان(عج)است. این نهضت جهانی به سه مقطع مهم؛ ظهور، قیام و حکومت جهانی تقسیم میشود. ظهور، نویدگر آمدن منجی و قیام، بشارتگر اجرای برنامههای مُنجی و حکومت جهانی، ظرف اجرای تمام آرمانهای ادیان الهی در آخرالزمان است. این سه مقطع، زمانی محقق میشوند که پیشاپیش، مناسبات و الزامات آنها از سوی مردم در جامعه، عملیاتی شود. بنابراین، نقش مردم در تحقق آن سه رُخداد عظیم و نیز در اجرای تمهیدات و مقدمات آنها، نقش مهمی است. بر اساس روایات موجود در منابع حدیثی شیعه و اهلسنّت، در میان نقشآفرینان رُخداد ظهور و قیام، نقش سرزمین ایران و ایرانیان، پررنگ و اساسی است؛بهطوری که روایات «رایات السود» ـ که گزارشگر حرکتها و نهضتهای ایرانیان در آستانه ظهور میباشد ـ به جایگاه و نقش بیبدیل ایرانیان، بهویژه نقش رهبران رایات السود؛ یعنی سید خراسانی و شعیب بنصالح در نهضت جهانی امام زمان(عج) بهعنوان فرماندهان و سران لشگر حضرت اشاره میکند. نکته آخر اینکه، رایات السود، برای رُخداد ظهور و قیام دو کاربرد دارد: کاربرد اول، زمینهساز ِظهور و قیام و کاربرد دوم، از نشانههای ظهور و قیام، تلقی میشود.
https://jiss.isca.ac.ir/article_67393_7ef088db824f482af93ad9d71c8ef214.pdf
2019-06-22
75
95
10.22081/jiss.2019.67393
ایرانیان
ایران
ظهور
قیام
رایات السود
سید خراسانی
شعیب بنصالح
زمینهسازان
حسین
الهی نژاد
hosainelahi1212@isca.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
LEAD_AUTHOR
ابنحجر الهیثمی، احمد (1385ق)، الصواعق المحرقه، تحقیق: عبدالوهاب عبداللطیف، مصر: مکتبه القاهره.
1
ابنحماد، نعیم (1414ق)، الفتن، بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
2
ابنحنبل، احمد (بیتا)، مسند حنبل، بیروت: دار صادر.
3
ابنطاووس، علی بن موسی (1370)، الملاحم و الفتن، قم: نشر شریف رضی.
4
ابنعبدالکریم نیلی، علی (1401ق)، منتخب الانوار، قم: نشر خیام.
5
ابنیزید، محمد (بیتا)، سنن ابنماجه، تحقیق: محمدفواد عبدالباقی، بیجا.
6
اربلی، علی (1381ق)، کشف الغمه، تبریز: نشر بنیهاشمی.
7
الطبرانی، سلیمان بن احمد (1415ق)، العمجم الاوسط، دارالحرمین للطباعه و النشر و التوزیع، بیجا.
8
الفراهیدی، خلیل بن احمد (1414ق)، العین، قم: نشر اسوه.
9
المتقی الهندی (1409ق)، کنز العمال، بیروت: موسسه الرساله.
10
المغربی، قاضی نعمان (1416ق)، شرح الاخبار، تحقیق: السیدمحمد الحسینی الجلالی، قم: جامعه مدرسین.
11
المقدسی، یوسف بن یحیی (1391ق)، عقد الدرر، قاهره: مکتبه عالم الفکر.
12
المناوی، محمدعبدالرئوف (1415ق)، فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، تصحیح: أحمد عبدالسلام، بیروت: دارالکتب العلمیة.
13
النیشابوری، الحاکم (بیتا)، المستدرک، تحقیق: یوسف عبدالرحمن المرعشلی، بیجا.
14
راوندی، سیدقطب (1409ق)، الخرائج و الجرائح، قم: مدرسه امام مهدی(عج).
15
رجب البرسی، الحافظ (1419ق)، مشارق انوار الیقین، تحقیق: السیدعلی عاشور، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
16
صدوق، شیخ محمد بن علی بن بابویه قمی (1395ق)، کمال الدین و تمام النعمه، تهران: نشر اسلامیه.
17
طبرسی، احمد بن علی (1403ق)، الإحتجاج على أهل اللجاج، مشهد: انتشارات مرتضی.
18
طوسی، شیخ محمد بن حسن (1409ق)، الغیبه، قم: موسسه معارف اسلامی.
19
ـــــــــــــــــــــ(1411ق)، کتاب الغیبة، قم: مؤسسه معارف اسلامی.
20
عبدالعلیم، عبدالعظیم البستوی (1420ق)، المهدی المنتظر(عج) فی ضوء الأحادیث والآثار الصحیحة، بیروت: دار ابنحزم للطباعة والنشر والتوزیع.
21
کلینی، شیخ محمد بن یعقوب (1362)، الکافی، تهران: نشر اسلامیه.
22
کورانی عاملی، علی (1394)، فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی(عج)، ترجمه: حسین نائینی، قم: نشر معروف.
23
کوفی، ابنعقده (1424ق)، فضائل امیر المومنین، قم: نشر دلیل ما.
24
لسترینج، گای (1412ق)، البلدان الخلافه الشرقیه، قم: شریف رضی.
25
مجلسی، محمدباقر (بیتا)، بحار الانوار، تهران: اسلامیه.
26
مفید، شیخ محمد بن محمد بن نعمان (1413ق)، الارشاد، قم: کنگره شیخ مفید.
27
نعمانی، محمد (1397ق)، الغیبه، تحقیق: علیاکبر غفاری، تهران: نشر صدوق.
28
هاشمی شهیدی، سیداسدالله (1380)، زمینهسازان انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج)، قم: انتشارات پرهیزگار.
29
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ظرفیتهای روششناختی عقل و نقل در تولید علم اجتماعی اسلامی با تأکید بر اندیشه آیتالله جوادیآملی
نگاه متفاوت فلاسفه مسلمان به مبانی معرفتی، ظرفیتهای متمایزی برای تولید علوم اجتماعی فراهم آورده است. ظرفیتهای روششناختی عقل و نقل در سه عرصه: موضوع و غایت، مبانی معرفتی و نظریههای علوم اجتماعی از منظر استاد جوادیآملی، مورد توجه قرار گرفته است. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر، روششناسی بنیادین و روش آن، تحلیلی است. توجه به پدیدههای اجتماعی خُرد و کلان در عرصه موضوع، عدم إنحصار علم به روش تجربی و کثرتگرایی تداخلی روشی، پذیرش وجود جامعه در کنار اصالت فرد و قانونمندی جامعه و همچنین پذیرش انواع انسان از جمله ظرفیتهای روششناختی رویکرد مذکور است که طرح سه گونه تعاملات اجتماعی: استثماری، قراردادی و عاقلانه؛ تقسیم فرهنگ به سه مُدل: استثماری، قراردادی ـ که تحت عنوان فرهنگ سکولار از آن نام برده میشود ـ و فرهنگ متعالی؛ تقسیم جامعه به استبدادی، دموکراتیک و متمدن، در زمره ظرفیتهای مبانی انسانشناختی آن است. امکان دستیابی به انواع نظریههای عقلی شامل: نظریههای تجریدی، نیمهتجریدی، تجربی، شهودی و نظریههای نقلی در تولید علم اجتماعی اسلامی نیز از جمله ظرفیتهای عقل و نقل در عرصه نظریهپردازی است.
https://jiss.isca.ac.ir/article_67396_7bed85a225e25008bc36ccfc112f980d.pdf
2019-06-22
96
118
10.22081/jiss.2019.67396
ظرفیتهای روششناختی
عقل و نقل
تولید علم اجتماعی اسلامی
جوادیآملی
رویکرد اجتهادی
قاسم
ابراهیمیپور
ebrahimipoor14@yahoo.com
1
استادیار گروه جامعهشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
AUTHOR
سید روحالله
سیدی آقاملکی
rseyyedi@chmail.ir
2
دانشجوی کارشناسیارشد علوم اجتماعی گرایش دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم(ع)
LEAD_AUTHOR
آخوند خراسانی، محمدکاظم (1429ق)، کفایة الاصول، تحقیق و تعلیق: شیخ عباسعلی زارعی سبزواری، قم: مؤسسة النشرالاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
1
آقاجانی، نصرالله (1394)، «چیستی علم اجتماعی مسلمین»، مجله: معرفت فرهنگی اجتماعی، س7، ش۲۵.
2
ابراهیمیپور، قاسم (1394)، روش در علوم اجتماعی از دیدگاه پوزیتویسم، مکتب تفهمی و فلسفه اسلامی، قم: انتسارات مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی.
3
ـــــــــــــــــــ (1397)، «ظرفیتهای روششناختی کاربردی سنت اسلامی»، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا، س7، ش25.
4
ـــــــــــــــــــ (1392)، «علوم انسانی اسلامی تیپبندی رویکردها و بررسی راهحلها با تأکید بر جامعهشناسی»، پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی، س1، ش2.
5
ـــــــــــــــــــ (1395)، نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیتالله جوادیآملی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
6
ابنبابویه، محمد بنعلى (1378ق)، عیون أخبار الرضا، ج۱، تهران: انتشارات جهان.
7
ابنخلدون، عبدالرحمن بن محمد (1359)، مقدمه ابنخلدون، ترجمه: پروین گنابادی، ج۱، تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
8
اسکیدمور، ویلیام (1385)، تفکر نظری در جامعهشناسی، ترجمه: جمعی از مترجمان، قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
9
اورعی، غلامرضا صدیق (1382)، بررسی ساختار نظام اجتماعی در اسلام، تهران: انتشارات اداره کل پژوهشهای سیما.
10
ایمان، محمدتقی (1391)، فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی، قم: انتشارات سبحان.
11
باقری، خسرو (1378)، هویت علم دینی نگاهی معرفتشناختی به نسبت دین با علوم انسانی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
12
بستان، حسین (1388)، «جامعهشناسی اسلامی؛ بهسوی یک پارادایم»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، س15، ش61.
13
ـــــــــــــــــــ (1392)، نظریهسازی دینی در علوم اجتماعی با تطبیق بر جامعهشناسی خانواده، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
14
بلیکی، نورمن (1391)، پارادایمهای تحقیق در علوم انسانی، مترجم: حمیدرضا حسنی، محمدتقی ایمان و مسعود ماجدی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
15
پارسانیا، حمید (1390)، روششناسی انتقادی حکمت صدرایی، قم: انتشارات کتاب فردا.
16
ـــــــــــــــــــ (1391)، جهانهای اجتماعی، قم: انتشارات کتاب فردا.
17
ـــــــــــــــــــ (1392)، رابطه نظریه و فرهنگ در بومیسازی جامعهشناسی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
18
ـــــــــــــــ (1394)، «نسبت مفهوم عقل در قرآن و روایات با عقل در فرهنگ و تاریخ اسلام»، دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج، س1، ش1.
19
ـــــــــــــــــــ (1395)، اخلاق و عرفان، قم: انتشارات کتاب فردا.
20
ــــــــــــ (1397)، «چرا باید ابنخلدون را اشعری خواند»، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، س7، ش26 و 27.
21
ترنر، جاناتان (1397)، اصول نظری جامعهشناسی، ترجمه: عادل ابراهیمی و سلیمان میرزایی و نازیلا عابدیان، ج1، تهران: انتشارات لویه.
22
جعفری، محمدتقی (1373)، فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
23
جمعى از پژوهشگران (1426ق)، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهلبیت(علیهم السلام)، زیر نظر: سیدمحمود هاشمى شاهرودى، قم: انتشارات مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهلبیت(علیهم السلام).
24
جوادیآملی، عبدالله (1381)، دینشناسی؛ سلسله بحثهای فلسفه دین، قم: انتشارات اسراء.
25
ـــــــــــــــــــ (1386الف)، سرچشمه اندیشه، ج3، قم: انتشارات اسراء.
26
ـــــــــــــــــــ (1386ب)، شریعت در آینه معرفت، قم: انتشارات اسراء.
27
ـــــــــــــــــــ (1388الف)، ادب فنای مقربان، ج7، قم: انتشارات اسراء.
28
ـــــــــــــــــــ (1388ب)، حق و تکلیف در اسلام، قم: انتشارات اسراء.
29
ـــــــــــــــــــ (1388ج)، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، قم: انتشارات اسراء.
30
ـــــــــــــــــــ (1388چ)، شمس الوحی تبریزی، قم: انتشارات اسراء.
31
ـــــــــــــــــــ (1388د)، فلسفه صدرا، ج1، قم: انتشارات اسراء.
32
ـــــــــــــــــــ (1389الف)، تفسیر انسان به انسان، قم: انتشارات اسراء.
33
ـــــــــــــــــــ (1389ب)، تفسیر تسنیم، ج4، 10 و 13، قم: انتشارات اسراء.
34
ـــــــــــــــــــ (1389ج)، جامعه در قرآن، قم: انتشارات اسراء.
35
ـــــــــــــــــــ (1389د)، ولایت فقیه، قم: انتشارات اسراء.
36
ـــــــــــــــــــ (1389ح)، رحیق مختوم، ج۱، قم: انتشارات اسراء.
37
ـــــــــــــــــــ (1389خ)، نزاهت قرآن از تحریف، قم: انتشارات اسراء.
38
ـــــــــــــــــــ (1390)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: انتشارات اسراء.
39
ـــــــــــــــــــ (1391)، مفاتیحالحیات، تحقیق و تنظیم: حجج اسلام فلاحزاده و دیگران، قم: انتشارات اسراء.
40
ـــــــــــــــــــ (1392)، «نشست دانش اجتماعی مسلمین؛ ظرفیتها و چالشها»، قم: مؤسسه اسراء، نوار صوتی، 22 اسفند.
41
ـــــــــــــــــــ (1394الف)، «سخنرانی همایش دین و نظریه فرهنگی»، قم: بنیاد وحیانی بینالمللی اسراء، نوار صوتی، 26 آذر.
42
ـــــــــــــــــــ (1394ب)، کوثر کربلا، قم: انتشارات اسراء.
43
ـــــــــــــــــــ (1395)، رحیق مختوم، ج17، قم: انتشارات اسراء.
44
ـــــــــــــــــــ (بیتا)، رحیق مختوم صوتی، رحیق3، جلسه 356.
45
حسینزاده، محمد (1383)، مبانی معرفت دینی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره).
46
حلی، علامه حسن بن یوسف (1385)، الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید، قم: انتشارات بیدار.
47
خسروپناه، عبدالحسین (1394)، روششناسی علوم اجتماعی، تهران: انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
48
خیری، یوسف (1386)، جامعهشناسی اسلامی؛ ضرورت و اهمیت آن، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره).
49
دانائیفرد، حسن (1389)، نظریهپردازی؛ مبانی و روششناسیها، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
50
روسک، جوزف و وارن رولند (1350)، مقدمهای بر جامعهشناسی، ترجمه: بهروز نبوی و احمد کریمی، تهران: انتشارات مؤسسه عالی حسابداری.
51
ستوده، هدایتالله (1384)، تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام از فارابی تا شریعتی، تهران: انتشارات ندای آریانا.
52
شیرازی، صدرالدین (1981م)، الحکمة المتعالیة فی شرح الاسفار الاربعة، بیروت: انتشارات داراحیاءالتراث العربی.
53
صدر، سیدمحمدباقر (1426ق)، دروس فی علم الاصول، قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
54
طوسی، محمد بن محمد نصیرالدین (بیتا)، اخلاق ناصری، تهران: انتشارات کتابفروشی اسلامیه.
55
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیرالقرآن، ج۴، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
56
ـــــــــــــــــــ (1371)، برهان، ترجمه، تحقیق و تعلیق: مهدی قوام صفری، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
57
عابدی شاهرودی، علی (1394)، سنجش و اکتشاف، تهران: انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
58
فارابی، ابونصر بن محمد (1381)، احصاء العلوم، ترجمه: حسین خدیوجم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
59
فروند، ژولین (1362)، جامعهشناسی ماکس وبر، ترجمه: عبدالحسین نیکگهر، تهران: انتشارات نیکان.
60
کچویان، حسین (1397)، «فلسفه تاریخ در حیات انسانی ضرورت دارد»، سلسله نشستهای نظریه تاریخی انقلاب اسلامی، تهران: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
61
گیدنز، آنتونی (1389)، جامعهشناسی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران:نشر نی.
62
مصباحیزدی، محمدتقی (1379)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی.
63
ـــــــــــــــــــ (1389)، قرآنشناسی، تحقیق و نگارش: غلامعلی عزیزیکیا، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
64
مطهری، مرتضی (1387)، جامعه و تاریخ، تهران: انتشارات صدرا.
65
ملکزاده، محمدحسین (بیتا)، کنکاشی در چیستی فقه الاجتماع، قم: بینا.
66
موسوی خمینی، سیدروحالله (1370)، صحیفه نور، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
67
میرزای قمی، ابوالقاسم بنمحمدحسن (بیتا)، قوانین الاصول، ج۱، بیجا.
68
ولایی، عیسی (1391)، اصول فقه، قم: انتشارات دارالفکر.
69
70.Bogue, Donald;(1969), Principles of Demography, Wiley, New York
70
ORIGINAL_ARTICLE
پساسکولاریسم، سبک زندگی و آموزههای دینی (مورد مطالعه دبیرستانهای شهر قم)
پساسکولاریسم، بهمعنای گرایش دوباره به دین و تأثیر آن در زندگی مردم است. پژوهش حاضر، به بررسی ارتباط آموزههای دینی بر سبک زندگی دبیرستانهای ناحیه چهار قم به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه پرداخته است. برای محاسبه حجم نمونه از جدول مورگان، استفاده و برای هر دو گروه (دختر و پسر) بهصورت مستقل، نمونهای متشکل از 360 نفر بهطور تصادفی انتخاب شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات، با استفاده از آمار استنباطی است که از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، رگرسیون خطی ساده بهدستآمده است. در این پژوهش، پرسشنامه سبک زندگی، شش عامل را که با هم ارتباط درونی داشتند، بررسی کرده است. نتایج پژوهش، نشان میدهد که آموزههای دینی در چهار بُعد از سبک زندگی، رابطه معناداری دارند که بیشترین تأثیر در بُعد درک از زندگی و سپس به ترتیب، مسئولیتپذیری اجتماعی، مدیریت إسترس و حمایت اجتماعی بود. نتایج مقایسه میان دو گروه پسران و دختران، نشاندهندۀ برتری گروه پسران در دو بُعد؛ حمایت اجتماعی و مدیریت إسترس نسبت به دختران و در مقابل، برتری ناچیز گروه دختران در دو بُعد؛ مسئولیتپذیری اجتماعی و درک از زندگی نسبت به گروه پسران است.
https://jiss.isca.ac.ir/article_67397_b7341c2d8409c68a54b4384c12b53ee0.pdf
2019-06-22
119
143
10.22081/jiss.2019.67397
پساسکولاریسم
سبک زندگی
آموزههای دینی
محمدحسین
پوریانی
mhpouryani@yahoo.com
1
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی نراق
AUTHOR
مصطفی
علیزاده آرند
mostafasin42@gmail.com
2
کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه قم
AUTHOR
رحمان
انصاری
rahmanansary65@gmail.com
3
کارشناسیارشد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق
LEAD_AUTHOR
1. آرون، ریمون (1382)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: انتشارات علمی ـ فرهنگی.
1
2. آزاد ارامکی، تقی و وحید شالچی(1384)، «دوجهان ایرانی؛ مسجد و کافیشاپ»، مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 1، ش4، صص163-183.
2
3. احدی، حسن وشکوهالسادات بنیجمال (1382)، روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی درروانشناسی کودک)، تهران:چاپ نشر و بنیاد.
3
4. ازکیا، مصطفی و سکینه حسینی رودبارکی (1389)، «تغییرات نسلی سبک زندگی در جامعه روستایی»، نشریه رفاه اجتماعی، دوره 10، ش 37.
4
5. ایگلتون، تری (1381)، درآمدی بر ایدئولوژی، ترجمه: اکبر معصوم بیگی و محمود متحد، تهران: نشر آگه.
5
6. ایوبی، عرفان، مهدی شادنوش و میلاد نظرزاده (1391)، «ترجمه و اندازهگیری روایی و پایایی پرسشنامه سبک زندگی ارتقای سلامت به روش تحلیل عاملی»، مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوره 17، ش3، صص120-114.
6
7. باکاک، رابرت (1381)، مصرف، ترجمه: خسرو صبوری، تهران: نشر شیرازه.
7
8. بوردیو، پیر (1390)، تمایز؛ قضاوتهای ذوقی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث.
8
9. بیدختی، علیاکبر و نوید شریفی (1391)، «بررسی نقش مداخلهگرایانه سازه سرمایه اجتماعی در رابطه با دینداری و احساس امنیت اجتماعی»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، س1، ش۳، صص13-38.
9
10. پویافر، محمدرضا و مهرداد نوابخش (1389)، «بررسی نشانههای عرفیشدن برای مطالعه تجربی در ایران»، مجله مسائل اجتماعی ایران، س2، ش1.
10
11. تنهایی، ابوالحسن و شمسی خرمی (1383)، «بررسی رابطۀ جامعهشناختی باورهای دینی و سبک زندگی براساس نظریه و روش گافمن؛ مطالعه موردی کرمانشاه»، فصلنامه پژوهش اجتماعی، س3، ش6، صص19-41.
11
12. جلالیمقدم، مسعود (1379)، درآمدی به جامعهشناسی دین و آراء جامعهشناسان کلاسیک درباره دین، تهران: نشر مرکز.
12
13. چاوشیان، حسن و یوسف اباذری (۱۳۸۱)، «از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناسی هویت اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، ش۲۰، صص3-27.
13
14. خادمیان، طلیعه (1382)، سبک زندگی و مصرف فرهنگی، تهران: نشر جهان کتاب.
14
15. خواجهنوری، بیژن (1385)، «بررسی تأثیر فرآیند جهانیشدن بر تقسیمکار خانگی؛ موردمطالعه: زنان متأهل در شهرهای تهران، شیراز (استهبان)»، مجله: علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، س3، ش2.
15
16. خواجهنوری، بیژن، زهرا ریاحی و ابراهیم مساوات (1390)، «رابطه میزان دینداری باکیفیت زندگی جوانان شیراز»، نامه پژوهش فرهنگی، س12، ش46، صص127- 158.
16
17. خواجهنوری، بیژن، صادق پناهینسب و صدیقه جهانبازیان (1394)، «بررسی رابطه میزان مذهبیبودن و سبک زندگی با ازخودبیگانگی نوجوانان موردمطالعه: دانشآموزان دبیرستانهای شهر شیراز در سال 90-1391»، مجله: دین و ارتباطات، ش47، صص30-52.
17
18. دورکیم، امیل (1383الف)، صور بنیانی حیات دینی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: نشرمرکز.
18
19. ــــــــــــــــــ (1384ب)، صور بنیانی حیات دینی، ترجمه: باقر پرهام، تهران، نشر مرکز.
19
20. ریتزر، جورج (1374)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
20
21. شهابی، محمود (1386)، «سبکهای زندگی جوانوطنانه در میان جوانان ایرانی و دلالتهای سیاسی آن»، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، ش11.
21
22. عبدوس، محمدتقی (1383)، آموزههای اخلاقی رفتار امامان شیعه، قم: بوستان کتاب.
22
23. علینی، محمد (1391)، سرمایه اجتماعی در آموزههای اسلامی، قم: بوستان کتاب.
23
24. غفارینسب، اسفندیار و مریم هاشمپور (1396)، «مطالعه جامعهشناختی سکولاریسم و پساسکولاریسم از منظر پیتر برگر»، مجله مطالعات جامعهشناختی، دوره 24، ش2، صص652-661.
24
25. فاضلی، محمد (1392)، نگاه راهبردی به سبک زندگی ایرانیان، قم: صبح صادق.
25
26. فروند، ژولین (1368)، جامعهشناسی ماکس وبر، ترجمه: عبدالحسین نیکگهر، تهران: نشر رایزن.
26
27. کاویانی، محمد (1392)، سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
27
28. کردی، حسین و سکینه هادیزاده (1391)، «بررسی سبک زندگی زنان شاغل و غیرشاغل»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی زن و جامعه، س3، ش4.
28
29. گیدنز، آنتونی (1378)، تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
29
30. نصرتی، شیما و ابوالفضل ذوالفقاری (1391)، «تأثیر میزان دینداری بر سبک زندگی جوانان تهرانی»، فصلنامه پژوهش اجتماعی، دوره5، ش14.
30
31. وبر، ماکس (1373)، اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهریکاشانی، تهران:نشر علمی و فرهنگی.
31
32. وبلن، تورستین (1383)، نظریۀ طبقۀ مرفه، ترجمه: فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی.
32
33. ولایتی خواجه، سمیه (1388)، «بررسی اثر دینداری بر سلامت»، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، ش۴۹.
33
34. یوسفزاده، حسن (1388)، بررسی تحول آرای پیتر برگر درباره دین و عرفیشدن، قم: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
34
35. Adegbola, M (2006), “Spirituality and Quality of Life in hronicIllness,” The Journal of Theory Construction & Testing, Vol. 10, No.2: pp.42-46.
35
36. Berger, Peter L (1973), The Social Reality of Religion. Britain Penguin University Books.
36
37. Berger, Peter L. (2008), “Secularization Falsified. America's most” in Fluential Journal of Religion and Public Life, Issue 180.
37
38. Chaney, David) 1996),"Life style", London: Routledgs.
38
39. Cohen, Adam B,& Harold G. Koeing(2003), “Religion, Religiosity and Spirituality in the Biopsychological Model of Health and Ageing,” Ageing International, Vol. 28. No. 3:pp. 215-241.
39
40. Ducker, Ch. (2011), “Believing in Grace Davie: what does she bring to an understanding of mission in Europe”? Encounters Mission Journal, No 36: pp 1-12.
40
41. Hick, J. (2001), “The Theological Challenge of Religious Pluralism"In J. Hick, B. Hebblethwaite (Ed.), Christianity and Other Religions. London: One world Publications.
41
42. Holt, c.l.haire-Joshu. L. D, Lukwango. N:s,lewellyn.a.L,w.m. Kreutzer (2005), “The Role of Religious in Dieatary belifs and Behavior American Women” cancer control.
42
43. Kahle, L, R; A.Tambyan,s.Tan,s.K,jung(2005), “Religion Religosity,and Values Implication for consumer Behavior” in haugterdt ,c.p., Meranka, D.and Warlop.L. (EDS) The Landa.
43
44. Larvic, M.& s. Flere(2008), “The role of Culture in The relatinships affegt between Religiosity and Psychological Well-being,” Reling Health, Vol. 47: p. 164-175.
44
45. Lim,C. & R.D. Putnam (2010), “Religion, Social Networks, and Life Satisfaction,” American Socialogical Reviw, Vol. 75, No. 6, P. 914-933.
45
46. Nooney, J. & E, Woodrum (2002), “Religious Coping and Church -Based Social as Predicators of Mental Health Outcomes: Testing a conceptual Model,” Journal for The scientific Study of Religious,Vol. 41, No. 2: p. 359-368.
46
47. Poloma, M & B,Pendleton(1989), “Exploring Types Of prayer And Quality Of LifeA Research Note,” Reviw of Religious Research, Vol. 31, No. 1: p. 46-53.
47
48. Thuswaldner, Gregor (2014), “A Conversation with Peter L. Berger: How My Views Have Changed, The cresset”, Vol LXXVII, No. 3: pp. 16-21. Retrieved April 6, 2017, From http://thecresset.org/2014/Lent/Thuswaldner_L14.html.
48
49. Zulling, K.J, Ward,R.M.& T. Horn(2006), “The Association Between Perceived Sprituality, and Life Satisfaction”, The Mediating Role of Self – Related Health, S0cial Indicators Research, Vol. 79: p. 255-274.
49
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی رقابت رسانهای جبهه انقلاب اسلامی با جبهه غربی در فتنه 88 با محوریت فضای مجازی
انقلابِ فناوری اطلاعات، سبب تحول در نشانگرهای قدرت شده است. این تحولِ تکنولوژیکی، باعث شده تا عصر جدید مبتنی بر تکنولوژی ارتباطی را عصر اطلاعات بنامند. یکی از مسائلی که جمهوری اسلامی در این عصر با آن روبهرو است، طراحی الگویی برای مقابله با آرایش رسانهای و تاکتیکهای رسانهای غرب با توجه به عصر اطلاعات است. دولت امریکا بارها با انواع روشهای رسانهای از تولید محصول تا ساختن زیرساختهای اینترنتِ پایه، تلاش کرده تا افکار عمومی جهانی از جمله ایرانیان را تحت تاثیر قرار دهد. فتنه سال 88، آغازی بر گسترهشدن سپهر مجازی بر جغرافیای ایران بود. در این تحقیق پس از کُدگذاریهای باز، محوری و گزینشی بر روی مجموعه اسناد و مصاحبهها، مفاهیم نظری «ظهور جامعه شبکهای بر بستر وب2» و «اتصال رسانههای فراملی و شکلگیری فضای خودمختاری» رویش کرده است. یافتهها نشان میدهد، الگوی مطلوب تقابلی در مقابل رسانههای رقیب بر دو پایه تولید محتوا و برقراری اتصال شبکهای استوار است که با ایجاد آرایش چندلایهای تلاش میکند تا محتوا و پیام موردنظر خود را به عملیات و کُنش تبدیل کند. این لایهها بر اساس ماموریت خود به لایههای: تولید و توزیع محتوا، لایه عملیات شبکه و لایه عملیات حقیقی تبدیل میشوند. تمام تلاش این لایهها آن است که ابتدا پیام خود را تولید و توزیع کنند و سپس با جذب اکانتها بتوانند شبکۀ خود را بسازند. در نهایت، شبکهای را که ایجاد شده است بتواند تبدیل به یک کُنش حقیقی شود و بر محیط حقیقی تاثیر گذارد.
https://jiss.isca.ac.ir/article_67398_e801123896095f8ccb0df2313dc67e0e.pdf
2019-06-22
144
174
10.22081/jiss.2019.67398
عصر اطلاعات
مدل تقابل رسانهای
جنبش اجتماعی
فتنه88
جامعه شبکهای
غلامرضا
خواجه سروی
r_khajehsarvi@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
AUTHOR
کمیل
خجسته
cyberman52.2@gmail.com
2
دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
LEAD_AUTHOR
1. اتوتایل، ژئاروید (1380)، اندیشههای ژئوپلتیک در قرن بیستم، ترجمه: محمدحافظنیا، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
1
2. اسپرینگز، توماس (1370)، فهم نظریههای سیاسی، ترجمه: فرهنگ رجایی، نشر آگه.
2
3. استراوس، انسلم و جولیت کربین (1395)، مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، ترجمه: ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
3
4. افتخاری، اصغر (1391)، الگوی جنگ روانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
4
5. بودون، ریموند (1370)، منطق اجتماعی(روش تحلیل مسایل اجتماعی)؛ترجمه: عبدالحسین نیکگهر، تهران: سازمان انتشارات جاویدان.
5
6. جلاییپور، حمیدرضا (1381)، جامعهشناسی جنبشهای اجتماعی با تأکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد، تهران: طرح نو.
6
7. جیمز.جی، کارافانو (2009م)، پایگاه اینترنتی موسسه تحقیقاتی هریتیج.
7
8. خجسته، حسن (1389)، «عبور از میدان مین رسانهای»، هفتهنامه پنجره، ش67، ص14.
8
9. دانیلین، لوزیک (1391)، نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی، ترجمه: سعید معیدفر، تهران: انتشارات امیرکبیر.
9
10. دلاپورتا، دوناتلا (1383)، مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
10
11. رهبر، عباسعلی (1392)، غرب و تجدید حیات اسلام، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
11
12. سیاح، امیر (1389)، حماسه تلخ، تهران: نشرجامجم.
12
13. سیمپسون، کریستوفر (1393)، دانش ارتباطات و جنگ روانی، ترجمه: محمد معماریان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
13
14. عریضی، حمیدرضا و حجتاله فراهانی (1388)، «روشهای پیشرفته پژوهش در علوم انسانی؛ رویکردی کاربردی»،اصفهان: جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، 16 آبان.
14
15. علی احمدی، علیرضا و وحیدسعید نهایی (1386)، توصیفی جامع از روشهای تحقیق (پارادایمها، استراتژیها، طرحها و رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی)، نشر: تولید دانش.
15
16. فولادی، قاسم (1390)، واکاوی مدل رفتاری امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوریهای تحقیقاتی.
16
17. کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات ظهور جامعه شبکهای، مترجم: علی پایا، تهران: انتشارات طرح نو.
17
18. ـــــــــــــــ (1393)، قدرت و ارتباطات، مترجم: حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
18
19. کاوه، محمد (1391)، آسیبشناسی بیماریهای اجتماعی، ج1، تهران: نشر جامعهشناسان.
19
20. گیلآبادی، شهرام (1392)، عصر بیسرزمین، تهران: نگارش شرق.
20
21. ـــــــــــــــ ، جهانفرانو، تهران: نشر شهر.
21
22. محسنیانراد، مهدی (1380)، ایران در چهار کهکشان ارتباطی؛ تهران: انتشارات سروش.
22
23. منصوریان، یزدان (1385)، «گرانددتئوری چیست و چه کاربردی دارد؟»، همایش چالشهای علم اطلاعات، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
23
24. نای، جوزف (1387)، قدرت نرم، ترجمه: محسن ذوالفقاری، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
24
25. http://www.heritage.org/research/reports/2009/07/all-a-twitter-how-social-networking-shaped-irans-election-protests.
25
26. "The World of Webcraft: Using Networks against Shadow Finance," (with Gordon LaForge), The Washington Quarterly (Summer 2017).
26
27. "How to Succeed in the Networked World: A Grand Strategy for the Digital Age," 96 FOREIGN AFFAIRS (November/December 2016).
27
28. A Regional Responsibility to Protect, in Lessons From Intervention in the 21st Century: Legality, Legitimacy, and Feasibility, Global Policy e-book (David Held and Kyle McNally, eds. (2014).
28