ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه یوزف شاخت به فقه اسلامی بهمثابه دانش اجتماعی
یوزف شاخت، شرقشناس آلمانی، مطالعات گستردهای درباره فقه اسلامی انجام داده است. از نظر وی، حقوق اسلامی، جوهره اندیشه اسلامی است و علم فقه با وجود اینکه از دیگر نظامهای حقوقی همچون رم باستان، حقوق تلمودی- یهودی و ایران عهد ساسانی تأثیر پذیرفته، بهگونهای مواد وارداتی را در فرهنگ خود ممزوج کرده که به پدیدهای بیهمتا تبدیل شده است. این مقاله بهدنبال پاسخ به این پرسش است که دیدگاه شاخت به فقه اسلامی در قالب گرایشی از دانش اجتماعی چگونه است؟ شاخت با کمک پیشفرضهای تاریخی و روششناختی گلدزیهر در مطالعهاش در مورد فقه اسلامی صدر اسلام، پیوند تاریخی میان حدیث و فقه را با استناد به پدیده «حلقه مشترک» برهم میزند. از نظر وی، احادیث پایه حقیقی نداشته و جعلی هستند. شاخت با این استدلال، بر وارداتیبودن این علم تأکید میکند. همچنین فقه را دانشی اجتماعی میداند که ادارهکننده جامعه مسلمین بوده و هسته اصلی آن، عدالت اجتماعی است. احکام فقه، احکامی اجتماعی است که بر کنشگر اعمال میشود. از اینرو، هسته اصلی نظامِ اندیشگی فقه، کنشگر و کنشگرمحوری است. بنابراین، دانش فقه، ضمن آنکه دانشی اجتماعی است، متشکل از نظریههای خُردنگر است؛ این دانش، ادعای جهانشمولبودن نداشته و به سبب احکام و تقنین قرآنی - که البته در موارد خاصی از قرآن اتخاذ شده و در اصل ریشه غربی دارد- اختصاص به جامعه مسلمین دارد. مجموع این نظرات، وی را - علیرغم تمجیدهایش از فقه - در جایگاه دیدگاهی ناهمدلانه نسبت به دانش اجتماعی مسلمانان قرار میدهد.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65942_b4245441d53d561b38eba32c214442c9.pdf
2018-05-22
6
34
10.22081/jiss.2018.65942
یوزف شاخت
فقه
حقوق اسلامی
دانش اجتماعی
حلقه مشترک
حمید
پارسانیا
h.parsaniya@yahoo.com
1
عضوهیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
فاطمه
هلالی
f.helali@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. تهران. ایران
LEAD_AUTHOR
سیدسعید
موسوی اصل
s.s.rastkhadiv@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم(ع)
AUTHOR
*قرآن مجید.
1
آقایی، سیدعلی (1389)، «پدیده حلقه مشترک در سندهای روایات: تبیین و تحلیل»، مجله مطالعات تاریخ اسلام، ش 7.
2
اسلامی، رضا (1385)، درآمدی بر فقه اسلامی: ادوار، منابع، مفاهیم، کتابها و رجال فقه مذاهب اسلامی، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
3
دورکیم، امیل (1394)، درباره تقسیم کار اجتماعی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: نشر مرکز.
4
شاخت، یوزف (1388)، دیباچهای بر فقه اسلامی، ترجمه: اسدا... نوری، تهران: هرمس.
5
علیدوست، ابوالقاسم (1388)، فقه و عرف، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
6
فنگرونبام، گوستاو.ای (1342)، وحدت و تنوع در تمدن اسلامی، ترجمه: عباس آریانپور، مقاله «قانون» نوشته یوزف شاخت، تبریز: کتابفروشی معرفت با همکاری مؤسسه انتشارات فرانکلین- تبریز- تهران- نیویورک.
7
قافی، حسین و سعید شریعتی فرانی (1393)، اصول فقه کاربردی: مبحث الفاظ، ج 1، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
8
گرجی، ابوالقاسم (1388)، تاریخ فقه و فقها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
9
مطهری، مرتضی (1380)، مجموعه آثار، ج 4، تهران: انتشارات صدرا.
10
10. Schacht, Joseph(1994), From Babylonian to Islamic Low, Yearbook of Islamic and middlreasternlaw, volume1, general editors, eugnecotran, chiblimallat.
11
11. Schacht, Joseph(1950), The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Oxford: Oxford Univresity Press.
12
12. Schacht, Joseph(1949), “A Revaluation of Islamic Tradition”, Journal of the Royal Asiatic Society.
13
13. Gorke, Andreas(2003), “Eschatology, History, and the Common Link: A Study in Methodology”, in Herbert Berg(ed), Method and Theory in the Study of Islamic Origins, Leiden: Brill.
14
14. Motzki, Harald(2003), “The Question of The Authenticity of Muslim Traditioned Reconsidered: A Review Article”, in Herbert Berg(ed), Method and Theory in the Study of Islamic Origins, Leiden: Brill.
15
15. Berg, Herbert(2003), “Competing Paradigms In The Study Of Islamic Origins: Quran 15:89-91 And The Value Of ISNADS”, in Herbert Berg(ed), Method and Theory in the Study of Islamic Origins, Leiden: Brill.
16
16. Siddiqui, Mona(2012), The Good muslim: Reflections on Classical Islamic Law, printed in the United States of Ameraca.
17
17. Calder, Norman(1993), Studies in Early muslim Jurisprudence, Oxford: Clarendon Press.
18
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سرمایه اجتماعی در پایداری نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده تلاش کرده در قالب چارچوب نظریِ سرمایه اجتماعیِ پاتنام- یعنی رژیمهای سیاسی عامل کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی قلمداد میشوند- و با استفاده از روشِ آیندهپژوهیِ نقشه راه، به نقش و جایگاه مسأله اعتماد بهعنوان یکی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی در حفظ و تداوم پایداری نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران بپردازد و به این نتیجه رسیده است که در چهار دهه گذشته، با کاهش اعتماد در سطوح سهگانه؛ بهویژه سطح رجال و شخصیتها و سطح نهادها، چالشهایی برای جمهوری اسلامی ایجاد شده است که اگر چارهاندیشی نشود با چالشهای جدیتری در بخش بحران مشروعیت مواجه خواهیم شد.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65943_c0ff1f790bfe2f725bcc00218a5ec6a6.pdf
2018-05-22
35
63
10.22081/jiss.2018.65943
سرمایه اجتماعی
اعتماد
جمهوری اسلامی ایران
پایداری
شخصیتها
رضا
عیسینیا
r.eisania@isca.ac.ir
1
استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
AUTHOR
* قرآن کریم
1
ابن ابیالحدید (1404ق)، شرح نهج البلاغه، قم: منشورات مکتبة آیةالله العظمی مرعشی نجفی، چاپ دوم.
2
اسدآبادی، سیدجمالالدین (1417ق- 1327)، العروة الوثقی، تنظیم: سیدهادی خسروشاهی، تهران: وزارة الثقافة والارشاد الاسلامی، مؤسسة الطبع و النشر.
3
باستانی، ربابه (1384)، سوم تیر؛ واکنشها به نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تهران: اساتید قلم، چاپ اول.
4
بشیریه، حسین (1380)، آموزش دانش سیاسی، تهران: مؤسسه نگاه معاصر.
5
بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه، 16/ 1/1381.
6
بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز عید فطر، 15/ 9/1381.
7
بیانات مقام معظم رهبری (1385)، سایت فارسی خامنهای، اختلاف سیاسی/ جناحهای سیاسی/ اختلافات سیاسی/ اختلاف بین جناحها، زمان بازدید دوشنبه 17 خرداد 13392؛ http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1725
8
پانتام، رابرت (1392)، دموکراسی و سنتهای مدنی: سرمایه اجتماعی و سنتهای مدنی در ایتالیای مدرن، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: جامعهشناسان.
9
تنهایی، ابوالحسن (1372)، «بررسی نظریات جامعهشناسی غرب و تاثیر آنها بر جامعهشناسی در ایران»، مجله دانشگاه انقلاب،ش 97.
10
جعفری، سیاوش (1386)، «رویکردهای مذهبی الزام سیاسی»، راهبرد یاس، ش 11.
11
حر عاملى، محمد بنحسن (1388)، وسایل الشیعه، ج 11، تهران: المکتبة الاسلامیه.
12
خرمشاد، محمدباقر (1385)، مردم سالاری دینی، ج 3، تهران: نشر معارف.
13
خمینی، روحالله (1378)، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
14
خوانساری، جمالالدین محمد (1360)، شرح غررالحکم و دررالکلم، با مقدمه و تصحیح: میرجلال الدین حسینی ارموی، ج 2، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15
دادگر، یدالله و محمدباقر نجفی (1385)، «سرمایه اجتماعی و بازتولید آن در عصر پیامبر اسلام(ص)»، مجله اقتصاد اسلامی، ش 24.
16
دارابی، علی (1388)، رفتار انتخاباتی در ایران الگوها و نظریهها، تهران: سروش، چاپ اول.
17
درخشه، جلال؛ افتخاری، اصغر و محسن ردادی (1394)، «تحلیل مضمونی اعتماد در اندیشه آیة الله خامنهای»، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، ش 3.
18
دشتی، محمد (1382)، ترجمه نهج البلاغه، قم: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع).
19
رشاد، علیاکبر (1380)، دانشنامه امام علی(ع) مقالۀ محمدهادی معرفت، «حقوق متقابل مردم و حکومت»، تهران: مرکز نشر آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جلد پنجم: حقوق.
20
رشاد، علیاکبر (1380)، دانشنامه امام علی(ع)، «سیاست» مقالۀ «آسیبشناسی حکومت»، سیدصادق حقیقت، به نقل از قزوینی عبدالکریم، بقا و زوال دولت (نظم الغرر و نضدالدرر).
21
رفیعپور، فرامرز (1382)، آناتومیجامعه، چاپ سوم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
22
روزنامه ایران (خرداد 1384)، مشکلات جمهوری اسلامی ایران از دید کاندیداهای نهمین دوره ریاست جمهوری.
23
زارعی، مرضیه (1395)، ظرفیتهای اندیشه سیاسی اسلام در تولید سرمایه اجتماعی در ایران معاصر، پایاننامه دکترای علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع).
24
زمانی، ناهید (1390)، سایت خبرگزاری مهر، «وجود 2500 فرقه نوظهور انحرافی در کشور»،http://mehrnews.com/newz 1356138 .
25
سایت رجانیوز با عنوان یادمان حماسه 3 تیر 84/ بخش دوم؛ قالیباف، لاریجانی، هاشمی، کروبی، معین و ... چه میگفتند؟ http://www.rajanews.com/news/77491)
26
سردارنیا، خلیلالله، قدرتی، حسین و علیرضا اسلامی (1388)، «تأثیر حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی بر اعتماد سیاسی: مطالعه موردی؛ شهرهای مشهد و سبزوار»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال پنجم، ش 1.
27
شایگان، فریبا (1387)، «بررسی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد سیاسی»، دانش سیاسی، ش7.
28
صبحی، صالح (1425ق)، نهجالبلاغه، قم: مؤسسة دارالهجرة، چاپ سوم.
29
صدوق، محمد بنعلی بنبابویه (1413ق)، من لایحضر الفقیه، ج 4، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
30
صرامی، سیفالله (1380)، احکام حکومتی و مصلحت، تهران: نشر عبیر.
31
علیخانی، علیاکبر (1377)، مقالۀ ابعاد فقهی مشارکت سیاسی، اثر: عمید زنجانی، تهران: نشر سفیر.
32
فوکویاما، فرانسیس (1385)، پایان نظم سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه: غلامعباس توسلی، تهران: حکایت قلم نوین.
33
قدیری، روحالله (بیتا)، بررسی و شناخت روشهای مطالعۀ آینده، تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
34
قوچانی، محمد (1383)، سه اسلام، تهران: سرایی.
35
کلمن، جیمز (1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: کویر.
36
گیدنز، آنتونی (1384)، پیامدهای مدرنیت، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
37
مجلسى، محمدباقر (1403ق)، بحار الانوار، بیروت: مؤسسة الوفاء، چاپ دوم.
38
مشکلات جمهوری اسلامی ایران از دید کاندیدای نهمین دوره ریاست جمهوری 1384 (روزنامه ایران خرداد 1384).
39
مصباح یزدی، محمدتقی (1373)، دروس فلسفه اخلاق، تهران: انتشارات اطلاعات.
40
نائینی، میرزا محمدحسین (1361)، تنبیهالامه وتنزیه المله، پانوشت: سیدمحمود طالقانی، چاپ هشتم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
41
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین و بررسی معرفتشناسی فمینیستی
جنبش فمینیسم، در دهههای ابتدایی خویش بهعنوان یک جنبش اجتماعی و سیاسی مطرح بود اما در ادامه با ورود به مهمترین عرصههای نظری به ارائۀ نظریههای فلسفی، نقد فرهنگی و نظریههای فرهنگی پرداخت. معرفتشناسی، یکی از حوزههای فلسفی است که اندیشمندان فمینیست به آن ورود پیدا کرده و نظریه ارائه دادهاند. پرسش اصلی مقاله حاضر «بررسی و تبیین معرفتشناسی فمنیستی» است. این مقاله با روش تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، ابتدا به تبیین مبانی معرفتشناسی فمینیستی و سپس نقد آن میپردازد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین مبانی معرفتشناسی فمنیستی عبارت است از: «نقش جنسیت در معرفت» «نقش عوامل اجتماعی ـ سیاسی در معرفت» و «نقد عینیتگرایی علم».معرفتشناسان فمینیستی پس از واردکردن انتقاداتی بر معرفتشناسی رسمی، به ارائه نظریههای بدیل روی میآورند. تجربهگرایی فمینیستی، نظریه چشمانداز و نظریه پُستمدرنیسم، سه نظریه مهم معرفتشناسی فمینیستی است. معرفتشناسی فمینیستی از سوی اندیشمندان مختلف با انتقادات فراوانی مواجه شده است. بررسیهای این پژوهش بیانگر آن است که دیدگاههای معرفتشناسی فمینیستی هم از منظر دینی و هم با نگاه بروندینی، با چالشهای جدی روبروست.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65944_6ba5e9dcf1283a18243217af8b14b939.pdf
2018-05-22
64
96
10.22081/jiss.2018.65944
فمینیسم
معرفت
معرفتشناسی فمینیستی
محمدعلی
حاجی دهآبادی
dr_hajidehabadi@yahoo.com
1
رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی (ص) العالمیه
- دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه قم و جامعه المصطفی (ص) العالمیه
AUTHOR
فهیمه
زارع چاهوکی
fahim.zare63@gmail.com
2
پژوهشگر مرکز تحقیقات زن و خانواده
LEAD_AUTHOR
ابوت، پاملا و کلر والاس (1381)، جامعهشناسی زنان، ترجمه: منیژه نجم عراقی، تهران:
1
نشر نی.
2
امیری، عباسعلی (1386)، «نگاهی انتقادی به مبانی معرفتشناسی فمینیسم»، مجله معرفت، ش 121.
3
باقری، خسرو (1382) مبانی فلسفی فمینیسم، ویراسته: ناصرالدین علی تقویان، تهران: سحاب.
4
بلیکی، نورمن (1391)، پارادایمهای تحقیق در علوم انسانی، ترجمه: حمیدرضا حسنی و محمدتقی ایمان و مسعود ماجدی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
5
بنتون، تد و یان کرایت (1384)، فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی، ترجمه: شهناز مسمیپرست و محمد متحد، تهران: آگه.
6
پارسانیا، حمید (1384)، «رویکرد انتقادی فلسفه اسلامی به رابطه عقل و جنسیت»، نشریه حورا، ش 14و15.
7
چراغی کوتیانی، اسماعیل (1390)، «بررسی انتقادی روششناسی فمینیستی از منظر رئالیسم صدرایی»، مجله معرفت فرهنگی اجتماعی، ش 3.
8
رودگر، نرجس (1383)، نقدی بر مبانی فمینیسم، پایاننامه کارشناسیارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم.
9
رودگر، نرجس (1388)، فمینیسم: تاریچه، نظریات، گرایشها، نقد، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
10
ریتزر، جورج و داگلاس گودمن (1390)، نظریه جامعهشناسی مدرن، ترجمه: خلیل میرزایی و عباس لطفیزاده، تهران: جامعهشناسان.
11
زیبایینژاد، محمدرضا (1382)، فمینیسم و دانشهای فمینیسیتی، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
12
سمیعی اصفهانی، علیرضا (1392)، «روش و نظریه فمینیستی در علم سیاست»، پژوهشنامه علوم سیاسی، ش4.
13
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1333)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 1، 2 و 3، تهران: شرکت افست «سهامی عام».
14
فریدمن، جین (1381)، فمینیسم، ترجمه: فیروزه مهاجر، تهران: آشیان.
15
فضائلی، محمدحسین (1386)، «حقوق خانواده در پرتو معرفتشناسی فمینیستی»، فصلنامه دیدگاههای حقوقی، ش 42 و43.
16
قانعیراد، محمدامین؛ محمدی، نعیما و جواد ابراهیمی خیرآبادی (1388)، «اندیشههای پسافمینیستی و مسأله کلیت انسانی»، پژوهش زنان، ش 4.
17
قائمینیا، علیرضا (1382)، معرفتشناسی فمینیستی، فمینیسم و دانشهای فمینیستی، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
18
ـــــــــــــــــــــــ (1384)، معرفت و فمینیسم، نشریه حورا، ش 14و 15.
19
کد، لورین (1382)، معرفتشناسی و فمینیسم، ترجمه: فاطمه مینایی، ماهنامه تخصصی ناقد، ش1.
20
کهون، لارنس (1381)، متنهایی برگزیده از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
21
مبلّغ، زهرا (1391)، ایمان بهمثابه عقل؛ رهیافتی معرفتشناسانه به الهیات فمینیستی، تهران: علم.
22
محمدپور، احمد و دیگران (1388)، «تحقیق فمینیستی: مبانی پارادایمی و مجادلههای انتقادی»، پژوهش زنان، ش 21.
23
محمدپور، احمد (1389)، روش در روش: دربارۀ ساخت معرفت در علوم انسانی، تهران: جامعهشناسان.
24
مستقیمی، مهدیهسادات (1388)، «نقد نابرابرانگاری افراطی جنسیتی در معرفتشناسی فمینیستی»، مطالعات راهبردی زنان، ش 46.
25
مشیرزاده، حمیرا (1381)، از جنبش تا نظریه اجتماعی: تاریخ دو قرن فمینیسم، تهران: شیرازه.
26
ـــــــــــــــــــــــ (1382)، شناخت از منظر زنانه: محدودیتها و امکانات آرمانی فمینیستی، تهران: فصلنامه پژوهشهای علمی زن و فرهنگ.
27
نبویان، سیدمحمود (1384)، «معرفتشناسی فمینیسم»، کتاب زنان، ش 28.
28
نوریس، کریستوفر (1389)، شناختشناسی: مفاهیم کلیدی در فلسفه، ترجمه: ناصرالدین علی تقویان، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
29
هام، مگی و سارا گمبل (1382)، فرهنگ نظریههای فمینیستی، ترجمه: فیروزه مهاجر و فرخ قرهداغی و نوشین احمدی خراسانی، تهران: توسعه.
30
هاملین، دیوید (1374)، تاریخ معرفتشناسی، ترجمه: شاپور اعتماد، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
31
ORIGINAL_ARTICLE
دگردیسی ارزشها و چگونگی مواجهه با آن
دگردیسی ارزشها، به تغییرات سریع در ارزشهای اجتماعی اطلاق میشود. این تغییر در ارزشهای اجتماعی ایران در حال رخدادن است. تغییرات سریعی که حکایت از کندی تثبیت ارزشهای بهدست آمده در جامعه است. این نوع از دگردیسی، سبب عقبماندگی جوامعی خواهد شد که در معرض آن قرار میگیرند. البته تمامی دگردیسیها مذموم نیست بلکه ملاکِ مدح و ذم آن از منظر اسلام، رنگ الهیداشتن است. این پژوهش با روش تحلیل تفسیری، بهدنبال پاسخ به این سوال است که ارزشها چیست و چگونه میتوان با دگردیسی ارزشها مقابله کرد؟نتایج نشان میدهدکه در اسلام، ارزشهای ثابتی وجود داردکه در شرایط گوناگون قابل تغییر نیستند و راه مقابله با آن، آگاهیبخشی به تودههای اجتماعی، عملکردهای جمعی، جلوگیری از ستیز نسلی و برخورد قاطعانه در نظرگرفته شده است. توجه به آموزههای دینی و استخراج راهکارهای مواجهه با دگردیسی ارزشها، از یافتههای جدید این پژوهش محسوب میشود.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65945_2b3a0b467636e9cf6a3661e184b454b1.pdf
2018-05-22
97
117
10.22081/jiss.2018.65945
ارزشها
دگردیسی ارزشها
راهکار تغییر ارزشها
سیدمیرصالح
حسینی جبلی
sm_hoseinijebeli@miu.ac.ir
1
استادیار جامعة المصطفی العالمیه و عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
AUTHOR
* قرآنکریم، ترجمه: مکارم شیرازی
1
* نهجالبلاغه، ترجمه: محمد بهشتی
2
اینگلهارت، رونالد و پل آر آبرامسون (1378)، امنیت اقتصادی و دگرگونی ارزشی، ترجمه: شهناز شفیعخانی، نامه پژوهش، ش 14-15.
3
آگ برن، ویلیام فیلدینگ و مایر فرانسیس و نیم کف (1380)، زمینه جامعهشناسی، اقتباس: امیرحسین آریانپور، تهران: نشر گسترده.
4
تریک، راجر (1384)، فهم علم اجتماعی، ترجمه: شهناز مسمیپرست، تهران: نشر نی.
5
تمیمى آمدى، عبدالواحد بنمحمد (1379)، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، 1جلدی، ترجمه: شیخ الاسلامی تویسرکانی، قم: مؤسسه انصاریان.
6
جعفریان، رسول (1370)، دین و سیاست در عهد صفوی، قم: نشر انصاریان.
7
جوادی آملی، عبدالله (1372)، شریعت در آیینه معرفت، چاپ اول، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
8
حیدری آقایی، محمود و دیگران (1386)، تاریخ تشیع (1)، تهران: سمت.
9
دورکیم، امیل (1383)، قواعد روش جامعهشناسی، ترجمه: علیمحمد کاردان، تهران: نشر دانشگاه.
10
دهخدا، علیاکبر (1337)، لغتنامه: ج 1، زیر نظر: محمد معین، تهران: نشر دانشگاه.
11
رفیعپور، فرامرز (1387)، توسعه، کوششی در جهت تحلیل انقلاب اسلامی و مسائل اجتماعی ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار.
12
روشه، گی (1374)، کنش اجتماعی، ترجمه: هما زنجانیزاده، مشهد: نشر دانشگاه فردوسی.
13
رهنمایی، سیداحمد (1385)، درآمدی بر مبانی ارزشها، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
14
سروش، عبدالکریم (1392)، قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران: انتشارات صراط.
15
سلیمی، علی و محمد داوری (1380)، جامعهشناسی کجروی، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
16
صدر، سیدمحمدباقر (1399ق)، فلسفتنا، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
17
طبری، محمد بنجریر (1380)، تاریخ طبری، ج 4، مصحح: ابوالقاسم پاینده، تهران: نشر: اساطیر.
18
فیض کاشانی، محمد بنشاه مرتضی (1404ق)، الوافی، ج 15، مکتبة آیةالله العظمی مرعشی النجفی.
19
کازنو، ژان (1349)، مردمشناسی، ترجمه: ثریا شیبانی، تهران: نشر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه.
20
کاظمی، علیاصغر (1382)، مدیرت سیاسی و خط مشی دولتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
21
کولمن، سایمن (1372)، درآمدی به انسان شناسی، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر سیمرغ.
22
کوئن، بروس (1379)، مبانی جامعهشناسی، ترجمه و اقتباس: غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت.
23
مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، ج 97 و 103، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
24
محمدی آشتیانی، علی(1392)، جامعه آرمانی قرآنکریم، قم: موسسه بوستان کتاب.
25
مصباح یزدی، محمدتقی (1380)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
26
ــــــــــــــــــــــــ (1381)، تهاجم فرهنگی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
27
ــــــــــــــــــــــــ (1381)، فلسفه اخلاق، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
28
والتر، وایس کفر (1382)، «وجود ارزشها»، ترجمه: علیرضا آلبویه، فصلنامه نقد و نظر، ش 31.
29
ولایتی، علیاکبر (1388)، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ج 4، تهران: نشر وزارت امور خارجه.
30
هلالى، سلیم بنقیس (1387)، اسرار آل محمد(ع)؛ ترجمه کتاب سلیم بنقیس هلالی، مترجم: اسماعیل زنجانی خوئینی، قم: نشر دلیل ما.
31
یان، رابرتسون (1385)، درآمدی بر جامعه، ترجمه: حسین بهروان، مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
32
31.Danziger Kurt (1970), Socialization, Oxfoed New York pergamon press.
33
32.Stebbins Robert. a (2001), Exploratory Research in the Social Sciences, copyright by sage publication, Inc.
34
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل ساختاری شکلگیری تظاهر در ایران
منافق، یکی از سنخهای اجتماعی است که از رهگذر ارتباط با دیگران پدید آمده و محصول کنش و توقّعات دیگران از چنین فردی است. انسان متظاهر، دوچهره کاملاً متضاد دارد، در حالیکه انسان سالم، ظاهر و باطناش هماهنگ است. وجدان جمعی ایرانیان در ظاهر و زبانی، تظاهر را نهی میکند اما، برخی تحقیقات نشان میدهد تظاهر، بهعنوان یک مهارت اجتماعی و راهکاری برای رسیدن به اهداف، تلقی میشود. مقاله درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است که عوامل ساختاری تظاهر در ایران کدامند؟ برای دستیابی به اینمهم، با استفاده از روششناسی انتقادی و تمرکز بر مدلهای تئوریک و مفهومی سعی شده ساختارهای پنهان جامعه واکاوی شود. مقاله، ابتدا با مفهومشناسی «نفاق» و «ریا» و مشخصکردن مراد از تظاهر آغاز میشود؛ سپس با الهام از نظریه ماکیاولی و همچنین «جامعه رسمی و غیررسمی» و تأمل در ساختارهای موجود، عوامل تظاهر را برشمرده است. یافتههای پژوهش در سه سطح کلان؛ میانی و خرد مشخص شدهاند. با رویکرد تضاد، میتوان «تعارض میان ارزشهای رسمی و غیررسمی» در ایران را بهعنوان لایه زیرین و پنهانی دانست که عوامل متعددی (عوامل میانی) از آن ناشی میشود. کسب منفعت و منزلت نیز در سطح خرد معرفی شده است.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65946_64638618fe0c9845b7db05657c5d2ce4.pdf
2018-05-22
118
145
10.22081/jiss.2018.65946
نفاق
تظاهر
دوگانگی ارزشی و هنجاری
جامعه رسمی و غیررسمی
محمد رضا
انواری
m_reza.anvari1358@yahoo.com
1
کارشناس و عضو گروه تربیتی- اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم
AUTHOR
* قرآن کریم
1
آزادارمکی، تقی و افسانه کمالی (۱۳۸۳)، «اعتماد، اجتماع و جنسیت (بررسی تطبیقی اعتماد متقابل در بین دو جنس)»، مجله جامعهشناسی، دوره پنجم، ش۲، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران.
2
آزاد ارمکی، تقی (۱۳۹۰)، تاریخ تکون جامعهشناسی (نظریههای جامعهشناسی)، ج ۱، تهران: سمت.
3
تمیمی آمدی، عبد الواحد بنمحمد (1366)، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
4
ابنفارس، احمد (1404ق)، معجم مقاییس اللغة، ج 2، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
5
ابنمنظور، محمد بنمکرم (1414ق)، لسانالعرب، بیروت: دار صادر.
6
ابوالقاسمی، محمدجواد (۱۳۸۴)، بهسوی توسعه فرهنگ دینی در جامعه ایران (آسیبها، چالشها و راهبردها)، تهران: عرشپژوه.
7
ارزشها و نگرش ایرانیان (۱۳۸۱)، دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
8
ارونسون، الیوت (۱۳۸۹)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه: حسین شکرکن، تهران: رشد.
9
اعرافی، علیرضا (1393)، نفاقشناسی، قم: موسسه فرهنگی هنری اشراق و عرفان.
10
افروغ، عماد (۱۳۸۶)، «واکاوی خَلط انقلاب و جمهوری اسلامی»، سوره اندیشه، ش ۳۳.
11
ــــــــــــــــــــ (1387)، هویت ایرانی و حقوق فرهنگی، تهران: انتشارات سوره مهر.
12
ایمان، محمدتقی (۱۳۸۸)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
13
آخوندی، محمدباقر (۱۳۹۳)، سنخشناسی نفاق در قرآن مجید (بررسی جامعهشناختی پدیده نفاق)، آموزههای قرآنی، ش ۲۰.
14
بستان، حسین (۱۳۸۸)، «جامعهشناسی اسلامی؛ بهسوی یک پارادایم»، روششناسی علوم انسانی، ش ۶۱.
15
بستانی، قاسم و نصره باجی (۱۳۹۳)، «علل شکلگیری نفاق در جامعه دینی و پیامدهای آن در بیان حضرت زهرا(س)، سفینه، سال ۱۱، ش ۴۳.
16
حائری، عبدالهادی (۱۳۶۷)، نخستین رویاروییهای اندیشهگران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب، تهران: امیرکبیر.
17
خاتمی، احمد (1379)، سیمای نفاق در قرآن، قم: شفق.
18
راغب اصفهانی، حسین بنمحمد (۱۴۱۲ق)، المفردات فی غریب القرآن، دمشق ـ بیروت: دارالعلم الدار الشامیه.
19
رفیعپور، فرامرز (۱۳۷۸)، توسعه و تضاد: کوششی در جهت تحلیل علل پیدایش انقلاب اسلامی و مسائل اجتماعی ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار.
20
ــــــــــــــــــــ (1393)، دریغ است ایران که ویران شود: جنگ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک مدل تحلیلی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
21
ریتزر، جورج و گودمن داگلاس جی. (1393)، نظریه جامعهشناسی مدرن، ترجمه: خلیل میرزایی و عباس لطفیزاده، تهران: جامعهشناسان.
22
زرهانی، سیداحمد (1384)، چالشهای امروز جامعه ما، سیری در آفات انقلاب اسلامی ایران، تهران: دانش و اندیشه معاصر.
23
سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات: ricac.ac.ir/news.php?item.1074.1
24
سلیمی، علی و محمد داوری (۱۳۸۷)، جامعهشناسی کجروی، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
25
سیاح، احمد (۱۳۷۸)، فرهنگ بزرگ جامع نوین، ج ۱، قم: انتشارات اسلامی.
26
شاملو، سعید (1344)، «روانشناسی تظاهر»، مسائل ایران، ش 30 و 31.
27
شریف الرضی، محمد بنحسین (۱۴۱۴ق)، نهجالبلاغه (للصبحی صالح)، مصحح: فیضالاسلام، قم: هجرت.
28
ظهیری، محمد (۱۳۹۰)، «نفاق در ساحت علم انسانی و راهکارهای مقابله با آن»، پژوهشهای اجتماعی- اسلامی، ش ۹۲.
29
غفاری، مهدی (۱۳۸۴)، «مطالعه معناشناختی نفاق در قرآن کریم»، مجله پیام جاویدان، ش ۸.
30
قاضیزاده، کاظم و محمدعلی طبسی (۱۳۸۷)، «جریانشناسی نفاق و بررسی انگیزههای آن در انقلاب نبوی از دیدگاه قرآن کریم»، نشریه مطالعات انقلاب اسلامی، ش ۱۵.
31
قلیپور، فرضالله (۱۳۷۶)، کلیات روانشناسی، ج ۲، تهران: برگزیده.
32
کلینی، محمد بنیعقوب (1407ق)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
33
ماکیاولی، نیکولو (۱۳۸۰)، شهریار، ترجمه: محمود محمود، تهران: عطار.
34
محسنی تبریزی، علیرضا؛ محمود رجبی و علی سلیمی (۱۳۹۱)، «تبیین اجتماعی نفاق: الگویی تلفیقی بر اساس آموزههای قرآنی»، دوفصلنامه نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، ش ۲.
35
مشیرزاده، حمیرا (۱۳۷۴)، «ساختار استبدادی حکومت پادشاهی و عدم رشد بورژوازی در ایران»، مجله راهبرد، ش 6.
36
مطهری، مرتضی (1390)، مجموعه آثار، ج 25، تهران: صدرا، چاپ پنجم.
37
معین، محمد (۱۳۸۴)، فرهنگ فارسی، ج ۲، تهران: انتشارات امیرکبیر.
38
میرزایی، محمد (۱۳۸۳)، «پیدایش پدیده نفاق در اسلام از منظر قرآن»، مجله الهیات و حقوق، ش ۱۴.
39
ــــــــــــــــــــ (۱۳۹۰)، «مفهومشناسی نفاق، انواع و مراتب آن از نظر قرآن، آموزههای قرآنی»، ش ۱۴.
40
نعمتی، سحر (۱۳۹۲)، علل و پیامدهای تظاهر و چاپلوسی در سدههای هفتم و هشتم (هق)، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
41
نوری، محمدموسی (۱۳۸۵)، «ویژگیهای جریان نفاق در عصر نبوی»، نشریه معرفت، ش ۱۰۸.
42
هادوینژاد، مصطفی و مریم امیرخانلو (۱۳۹۵)، «پردهبرداری از نفاق در سازمان با بهکارگیری پدیدارنگاری: فهمی از دریافتهای متکثر»، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره چهاردهم، ش ۱.
43
یافتههای پژوهش ملی دینداری ایرانیان (گزارش کل) (۱۳۹۰)، دفتر برنامهریزی پژوهشهای کاربردی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی.
44
44.Goffman, E (1959), Presentation of Self in Everyday Life, Garden City, Anchor Books.
45
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه گفتوگوهای علمی بینالمللی از منظر دیوید بوهم: مطالعه موردی نشستهای علمی برونو لاتور در قم
در جوامع کنونی، ارتباطات سیاسی، در قالب روابط بینالملل بیشتر شکل میگیرد میدهد اما این ارتباطات، به دلیل ماهیت سوداگرایانه روابط سیاسی، کمتر زمینه وفاق بینفرهنگی را فراهم میکند؛ بنابراین، نیاز جامعه جهانی به گسترش سایر عرصههای ارتباطی، بهویژه، ارتباطات علمی، بهشدت احساس میشود. ارتباطات علمی، زمینهساز ارتباطات فرهنگی، به شیوههای مختلف است که مهمترین آن، بهلحاظ ایجاد وفاق، گفتوگو میان اندیشمندان است که با توجه به ویژگیهای خاص خود، میتواند یکی از پرفایدهترین راههای انتقال معلومات و یافتهها باشد.بر اساس نظریه گفتوگوی «دیوید بوهم» که بر محور «ارتباط»، «خلاقیت» و «تحمل» مبتنی است، اندیشمندان علمی و گفتوگوکنندگان در درجه اول، بشنوند، سپس بر پایه پارادایمهای فکری- فرهنگی خویش همدیگر را ادراک نمایند. در این مقاله، با الهام از چارچوب مفهومی فوق، گفتوگوهای علمی پروفسور «برونو لاتور»، با نمایندگان حوزوی، در شهر قم، به روش تطبیقی مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد، با وجود اینکه اصل برگزاری چنین نشستهایی قابل ستایش و دارای آثار و موفقیتهای خوبی بوده است، اما به دلیل عدم توفیق در اشتراک مبانی، فاقد «تفاهم علمی» و با حداقل کارکرد ارزیابی میشود. مقاله بهطور ضمنی ایده تقویت ارتباطات علمی با ارتباطات پیشینی و پسینی را توصیه میکند.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65947_2255664d7958b11b122a1e0f73b7006a.pdf
2018-05-22
146
173
10.22081/jiss.2018.65947
ارتباطات علمی
گفتوگوی علمی
دیوید بوهم
برونو لاتور
کریم
خانمحمدی
khanmohammadi49@yahoo.com
1
دانشیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
AUTHOR
احمد
اولیایی
ahamad.olyaei@gmail.com
2
دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع)
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی، قربانعلی (1372)، «اجتماع علمی، ساختار و هنجارهای آن»، فصلنامه رهیافت، ش 5.
1
باقری بنجار، عبدالرضا و همکاران (1394)، «بررسی رابطه ارتباطات علمی با خوداثربخشی دانشگاهی دانشجویان»، فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دوره 10، ش 2.
2
بوهم، دیوید (1381)، درباره خلاقیت، ترجمه: محمدعلی حسیننژاد، تهران: نشر ساقی، چاپ اول.
3
ـــــــــــــــــــــــ، درباره دیالوگ، مترجم: محمدعلی حسیننژاد، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
4
ـــــــــــــــــــــــ (1386)، «خلاقیت، یادگیری و توسعه»، مترجم: مرضیه کیقبادی و عقیل ملکیفر، فصلنامه رهیافت، ش 26.
5
خورسندی طاسکوه، علی و محمدجواد لیاقتدار (1387)، «ارتباطات بین دانشگاهی و نقش آن در گسترش همکاریهای فرامرزی»، مجله: تحقیقات فرهنگی ایران، ش 2.
6
داورپناه، محمدرضا (۱۳۸۶)، ارتباط علمی، نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی، تهران: چاپار.
7
رزاقی، نادر (1395)، «تبیین عوامل مؤثر بر تولید علمی (موردمطالعه: دانشگاه مازندران)»، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، ش 16.
8
شمسی، مهناز و مریم سلیمانی (1394)، «بررسی رابطۀ ارتباطات علمی و رسانهها با تأکید بر رسانههای اجتماعی»، مجله کتاب مهر، ش 17.
9
علیدوستی، سیروس و همکاران (1388)، مدیریت ارتباطات علمی، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، چاپ اول.
10
قانعىراد، محمدامین (1385)، تعاملات و ارتباطات در جامعه علمى: بررسى موردى در رشته علوم اجتماعى، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگى و اجتماعى.
11
ـــــــــــــــــــــــ (1388)، «ارتباط علمی: از مجله چاپی تا مجله دسترسی آزاد»، کلیات کتاب ماه، 44 (12).
12
محمدی، اکرم (1386)، «تأثیر ارتباطات علمی بر تولید دانش»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، دوره 8، ش 1.
13
محمود خسروجردی (1387)، «ترسیم شبکه ارتباطات علمی میان دانشمندان با استفاده از رویکرد «شبکه استنادی»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، ش 45.
14
مرتضوی، سیدمحسن (1382)، پژوهش در عصر جدید (فناوری اطلاعات در تحقیقات و ارتباطات علمیـ پژوهشی)، منتشرشده در چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن.
15
نجفی برزگر، رحیم (1373)، «مباحث نظری هنر: هنر، علم و معنویت (مصاحبه با دیوید بوهم)»، فصلنامه هنر، ش 26.
16
یزدخواستی بهجت و صمد عدلیپور (1392)، «حوزه عمومی و گفتوگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی (بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گفتوگوی میان فرهنگها»، فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات، ش 21.
17
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه انتقادی مؤلفههای سبک زندگی در بازی رایانهای سیمز (4) از منظر اسلام
از آنجا که بازیهای رایانهای توانستهاند با جذابیت و تعامل بالا، مخاطبان فراوانی پیدا کنند و به ابزاری برای جامعهپذیری تبدیل شوند، ضرورت بررسی محتوا و سبک زندگی پیشنهادی این بازیها بیش ازپیش احساس میشود. بنابراین، بازی رایانهای سیمز4 بهعنوان نمونهای از بازیهای رایانهای برای بررسی انتخاب گردید. پژوهش بر این اساس شکل گرفته که چه انتقاداتی بر مؤلفههای سبک زندگی در این بازی رایانهای از منظر سبک زندگی اسلامی وارد است؟ برای پاسخ به این سؤال، پژوهشگر با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون بهعنوان بازیکن وارد دنیای بازی شد و مضامین آشکار و پنهان مؤلفههای سبک زندگی ارائه شده در بازی را استخراج کرد، سپس نظر اسلام را در مورد این مؤلفههای سبک زندگی با رجوع به منابع اسلامی بهدست آورد و با معیار قراردادن نظر اسلام، مؤلفههای سبک زندگی ارائه شده در بازی را مورد قضاوت قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در لایههای زیرین اکثر مؤلفههای سبک زندگی ارائه شده، دیدگاه ماتریالیسم، اومانیسم، سکولاریسم و اصالت لذت پنهان است که به هیچوجه مناسب جوامع اسلامی و چهبسا تمام جوامع انسانی نیست. رهآورد پژوهش، آگاهسازی سیاستگذاران و مسئولان فرهنگی دربارۀ این بُعد از بازیهای رایانهای است.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65948_681f22987ed5c2c6ab809c94aa2d9f10.pdf
2018-05-22
174
202
10.22081/jiss.2018.65948
بازی رایانهای
مولفههای سبک زندگی
سبک زندگی اسلامی
سیمز4
داود
رحیمی سجاسی
d.rahimi@shahed.ac.ir
1
عضو هیات علمی جامعة المصطفی و مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه آموزش عالی علوم انسانی
AUTHOR
جعفر
محمدیان
j.mohammadian01@gmail.com
2
کارشناسیارشد علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما
LEAD_AUTHOR
ابنابی جمهور احسائی، محمد بنعلی (1403)، عوالی اللئالی، ج 1، قم: نشر سیدالشهدا(ع).
1
ابنشعبه حرّانی، حسن بنعلی (1404 ق)، تحفة العقول، قم: نشر اسلامی.
2
ابنعمرجعفی کوفی، مفضل بنعمر (1969)، توحید مفضل، قم: انتشارات مکتبه الداوری.
3
ایروانی، جواد (1388)، الگوی مصرف در آموزههای اسلامی، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
4
تمیمی آمدی، عبدالواحد بنمحمد (1382)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه: محمدعلی انصاری، قم: امام عصر(ع).
5
برقی، احمد بنمحمد بنخالد (1371ق)، المحاسن، ج 2، قم: دار الکتب الاسلامیه.
6
توسلی، غلامعباس (1373)، نظریههای جامعهشناسی، تهران: سمت.
7
جلالزاده، بهاره و بهزاد دوران (1388)، «رمزگشایی از بازیهای رایانهای: مطالعه موردی بازی رایانهای "عملیات ویژه 85"»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی دوره 2، ش 3.
8
حاجیحیدری، حامد و سیدمهدی دبستانی (1392)، «بررسی نحوه هویتیابی دینی بازیگران مؤنث بازی ویدئویی سیمز در تقابل با بازی»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، ش 22.
9
حر عاملی، محمد بنحسن (1414)، وسائل الشیعه، ج 20، قم: موسسه آلالبیت(ع).
10
حرّانی، حسن بنعلی بنشعبه (1355)، تحفة العقول، ترجمه: آیتالله کمرهای، تهران: کتابخانه اسلامیه.
11
خمینی، روحالله (1361): صحیفه نور، ج 19، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان چاپ و انتشارات.
12
دادستان، پریرخ (1386)، 18 مقاله در روانشناسی، تهران: انتشارات سمت.
13
دیلمی، حسن بنمحمد (1371)، ارشاد القلوب الی الصواب، ج 1، قم: الشریف الرضی.
14
رسولی، محمدرضا (1382)، بررسی مؤلفههای سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران، تهران: مرکز تحقیقات و سنجش برنامهای صداوسیمای جمهور اسلامی ایران.
15
سیدرضی (1380)، نهجالبلاغه، ترجمه: محمد دشتی، قم: چاپ الهادی.
16
سیدینیا، اکبر (1388)، «مصرف و مصرفگرایی از منظر اسلام و جامعه اقتصادی»، فصلنامه اقتصادی اسلامی، ش 34.
17
سیفاللهی، سیفالله (۱۳۸۶)، جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات جامعهپژوهان سینا.
18
شمس افندآباد، حسن (1384)، روانشناسی تفاوتهای فردی، تهران: انتشارات سمت.
19
شیخ صدوق، محمد بنعلی ابنبابویه (1413)، مَن لایحضره الفقیه، ج 3، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
20
صبریپاشا، ایوب (1383)، مرآة الحرمین، ترجمه: عبدالرسول منشی تبریزی، تهران: میراث مکتوب.
21
طوسی، محمد بنحسن (1384)، تهذیب الاحکام، ج 8، بیروت: موسسه الاعلمیللمطبوعات.
22
عیوضی، غلامحسن (1392)، رسانه تلویزیون و سبک زندگی مؤمنانه براساس آموزههای اسلامی در حوزه اقتصاد، علوم ارتباطات اجتماعی، قم: دانشکده صداوسیما.
23
فجری، محمدمهدی (1389)، «ویژگی مسکن از منظر اسلام»، ماهنامه مبلغان، ش 137.
24
فربود، عبدلله (1392)، نقد مولفههای سبک زندگی ارائه شده در برنامه منوتو پلاس شبکه منوتو، علوم ارتباطات اجتماعی، قم: دانشکده صدا و سیما.
25
کاویانی، محمد (1391)، سبک زندگی و ابزار سنجش آن، قم: انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
26
کلینی رازی، محمد بنیعقوب (1388)، الکافی، ج 5 و 8، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
27
ــــــــــــــــــــــــ (1392)، اصول کافی، ترجمه: حسین استادولی، ج 5، تهران: دارالثقلین.
28
کوثری، مسعود (1385)، «خانواده سیم؛ فراسوی جنسیت و نژاد»، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، دوره 4، ش 4.
29
ــــــــــــــــــــــــ (1389)، عصر بازی (بازیهای ویدیویی و رایانهای در جامعه)، تهران: دریچه نو (سلمان).
30
مجلسی، محمدباقر بنمحمدتقی (1403)، بحارالانوار، ج 59، 66، 74 و 103، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
31
ــــــــــــــــــــــــ (1404)، بحارالانوار، ج 74، بیروت: مؤسسه الوفاء.
32
محمدی ریشهری، محمد (1384)، میزانالحکمة، ترجمه: حمیدرضا شیخی، ج 10، قم: دارالحدیث.
33
مردانپور، حسین (1388)، طب النبی(ع)، قم: بوستان دانش.
34
منطقی، مرتضی (1383)، رفتارشناسی جوانان، تهران: انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
35
مهدویکنی، محمدسعید (1387)، دین و سبک زندگی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
36
مینایی، بهروز و علی رازیزاده (1393)، «عناصر شکلدهنده حس حضور و بازتاب آن بر هویت کاربران بازیهای رایانهای»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هفتم.
37
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1378)، پیامدهای فرهنگی اسباببازی، تهران: موسسه فرهنگ و دانش.
38
یزدی، محمدکاظم(1377)، عروةالوثقی، ج 1، قم: النشرالاسلامی.
39
40. Duesnbarry, James (1966), Die beziehungzwiehungeikommen und kinsum und ihrefolgen, in streissler, Erich und monikastreissler (Eds) konsum und nachfrage. Koln, kiepenhauer 8 witsch.
40
41. Koenig, Rene (Hg) (1976), Animi, In Wilhelm bernsdorf, worterbuch der soziologie, Frankfort a.m, Fischer.
41
42. Vebeln, (1919), the vsted interests and state of the Industrial Arts, newYork, B.W.Huebsch.
42
43. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911102000875.
43
44. http://icana.ir/Fa/News/246519.
44