ORIGINAL_ARTICLE
عقلانیت و داوری سایر فرهنگها از منظر علامه طباطبایی
عقلانیت بهعنوان دالی محوری در حکمت اسلامی جایگاه ویژهای دارد. در نوشتار پیشرو، عقلانیت مد نظر علامه طباطبایی ناظر به شناخت سایر فرهنگها ردیابی شده است. روش مد نظر در این مقاله، تحلیلی ـ توصیفی و رجوع به منابع مستقیم و غیرمستقیم این حکیم مسلمان است. تاسیس اعتباریات توسط علامه و طرح منطقهالفراغی جهت تحلیل حوزه فرهنگ و ارزیابی آن بهنحوی که دچار نسبیت معرفتی نشود، الزامات خاصی را به دنبال دارد. این نظریه با تمایزی که میان ادراکات حقیقی و اعتباری قائل میشود، از یکسو علم را از خطاهای معرفتشناسی دور میکند و از سوی دیگر خلأ موجود میان حکمت اسلامی و فرهنگشناسی را پر میکند. پیوند اعتباریات با حقایق از ویژگیهای انحصاری این نظریه است و تبیین علامه، بستر مناسبی جهت تحول علوم انسانی بر مبنای حکمت اسلامی است. علامه معتقد است حقایقی در عالم وجود دارد که قابل ادراک هستند و میتوان از ارزشها و هنجارهای ثابت و بهعبارت دیگر «غیرنسبی و فرافرهنگی» صحبت کرد.
https://jiss.isca.ac.ir/article_20603_ca8aaeccdee0cc2d2c4e573f7c986dfe.pdf
2015-06-22
2
33
علامه طباطبایی
ادراکات اعتباری
اعتباریات
معرفتشناسی فرهنگ
عماد
افروغ
emad_afrough@yahoo.com
1
گروه علوم اجتماعی/ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
داود
رحیمی سجاسی
d.rahimi@shahed.ac.ir
2
عضو هیات علمی جامعة المصطفی و مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه آموزش عالی علوم انسانی قم
AUTHOR
1. اسکندری، مصطفی (1380)، گزارههای اخلاقی از سقراط تا علامه طباطبایی، تهران: مهراندیش.
1
2. سروش، عبدالکیم (1376)، درسهایی در فلسفه علم الاجتماع، تهران: نشر نی، چاپ اول.
2
3. ضیائی، محمدرضا (1368)، بحث پیرامون سه مسئله عمده فلسفی در آرا علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
3
4. طباطبایی، سید محمدحسین (1380 الف)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 2، تهران: صدرا، چاپ دوازدهم.
4
5. ــــــــــــــــــــــ (1380 الف)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج اول، تهران: صدرا، چاپ نهم.
5
6. ــــــــــــــــــــــ (1369)، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیقات: صادق لاریجانی آملی، قم: الزهرا، چاپ اول.
6
7. ــــــــــــــــــــــ (1363)، تفسیر المیزان، ترجمه: موسوی همدانی، ج 2، قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
7
8. ــــــــــــــــــــــ (1363)، تفسیر المیزان، ترجمه: موسوی همدانی، ج 3، قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
8
9. ــــــــــــــــــــــ (1381)، نهایة الحکمه، ترجمه و شرح: علی شیروانی، ج 3، قم: بوستان کتاب قم، چاپ پنجم.
9
10. مطهری، مرتضی (حاشیه نویس) (1381)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 1، تهران: صدرا، چاپ نهم.
10
11. ــــــــــــــــــــــ (1380)، اصول فلسفه و روش رئالیسم ،ج 2، تهران: صدرا، چاپ دوازدهم.
11
12. معلمی، حسن (1380)، مبانی اخلاق در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، تهران: مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول.
12
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل انتقادی مبانی وجودی معرفتی نظریۀ ارتباطی جان لاک با رویکردی صدرایی
«شکست در ارتباط»، خودمحوری و تخاصم از خصلتهای ارتباط در زندگی روزمرۀ سیاسی و اجتماعی مدرن به شمار میآید. جنگ و تهدید، گزینۀ اول انسان مدرن در مواجهه با دیگران است. جان لاک ـ فیلسوف انگلیسی ـ انگارۀ تجربهگرایانۀ ارتباطات را تئوریزه کرد و بر این اساس، شکست ارتباطات را کشف کرد. جان لاک در جستاری در باب فاهمۀ بشری با تغییر معنای ارتباط، آن را به امری فردی و شخصی تبدیل نمود. پرسش این تحقیق آن است که جان لاک چگونه مبادی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختیِ ارتباطات را نظریهپردازی کرد که به شکست در ارتباط منجر میشود؟ در این مقاله پس از آنکه تعریف جان لاک از ارتباط (چیستی ارتباط) را تبیین کردیم و نشان دادیم برداشتِ انتقالیِ جان لاک از ارتباطات به یک برداشت مسلط تبدیل شده است، مبادی معرفتی نظریۀ ارتباطی و زبانی جان لاک را با کمک روششناسی بنیادین آشکار نمودیم. پس از آنکه اجمالی از نظریۀ حکمیِ ارتباطات طرح شد، به نقد نظریۀ ارتباطی جان لاک از منظر حکمت متعالیه پرداختیم. صدرالمتالهین همواره این برداشت که در آن انسان موجودی منفعل و نانوشته (نفس ایستا) تلقی میشود را به سبب نفی خصلت «انشائی» و «خلاقانۀ» نفس، نقد میکند. انسان نقشی کاملاً فعال در ارتباط دارد. انسان و مدرکاتش در یک سیر درونفردی متحول میشود که این سیر درونی به سمت دیگری و خَلق جهتگیری دارد. خود در سیر ارتباطیاش نه جدا از دیگری است (مباین نیست) و نه آمیخته با دیگری است (ممزوج نیست).
https://jiss.isca.ac.ir/article_20604_2a44ce58dc458c9b2d7d0c3398b1cbbc.pdf
2015-06-22
34
64
ارتباطات
مبانی وجودی معرفتی
حکمت متعالیه
جان لاک
اتحاد عاقل و معقول
سیدمحمدعلی
غمامی
s.ghamami@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
AUTHOR
حمید
پارسانیا
h.parsania@bou.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
AUTHOR
1. ادگار، اندرو و پیتر سجویک (1388)، مفاهیم کلیدی در نظریه فرهنگی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
1
2. پارسانیا، حمید (1392)، «نظریه و فرهنگ؛ روششناسی بنیادین تکوین نظریههای علمی»، در: مجله راهبرد فرهنگ، 7ـ28.
2
3. ـــــــــــــــــــ (1391)، جهانهای اجتماعی، قم: کتاب فردا.
3
4. ـــــــــــــــــــ (1390)، درسگفتارهای اتحاد عاقل و معقول در رحیق مختوم، قم: اسراء، چاپ نشده.
4
5. پامر، دونالد (1388)، نگاهی به فلسفه؛ سبککردن باز سنگین فلسفه، ترجمه: عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
5
6. جاناتانلو، ای (1386)، راهنمای جستار در باب فاهمه بشری جان لاک، ترجمه: ابوالفضل حقیری، تهران: حکمت.
6
7. رادفورد، گری. پ (1388)، جان لاک و مدل مخابراتی ارتباطات؛ غباری در برابر چشمان ما، زیباییشناسی و فلسفه رسانه در، توسط سیدحسن حسینی، 45 ـ 66. تهران: مهر نیوشا.
7
8. راسل، برتراند (1390)، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه: نجف دریابندی، تهران: کتاب پرواز.
8
9. صدرالمتألهین (1360)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث.
9
10. فراست ، اس. ئی (1389)، آموزههای اساسی فیلسوفان بزرگ، ترجمه: غلامحسین توکلی، تهران: حکمت.
10
11. کاپلستون، فردریک چالز (1386)، تاریخ فلسفه، ج هشتم، ترجمه: داریوش آشوری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
11
12. کری، جیمز (1376)، ارتباطات و فرهنگ، تهران: نقطه.
12
13. محسنیانراد، مهدی (1368)، ارتباطشناسی؛ ارتباطات انسانی: میان فردی، گروهی و جمعی، تهران: سروش.
13
14. ملکیان، مصطفی (1379)، تاریخ فلسفه غرب، ج 3، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
14
15. مولانا، حمید (1367)، درباره واژه و مفهوم ارتباطات: ارتباطشناسی؛ ارتباطات انسانی: میان فردی، گروهی و جمعی، توسط مهدی محسنیانراد، تهران: سروش.
15
16. Azurmendi, Ana (2008), "Communication Law and Policy: Europe." In The international encyclopedia of communication, by Wolfgang Donsbach: 729-733. malden: Blackwell Publishing.
16
17. Copleston, Frederick Charles (1993), A history of philosophy. Vol. 8. New York: doubleday.
17
18. Durham Peters, John (1989), "John Locke, the individual, and the origin of communication." Quarterly Journal of Speech: 387-399.
18
19. Hansen, Hans V (2008), "Rhetoric and Logic." In The international encyclopedia of communication, by Wolfgang Donsbach, 4268. malden: Blackwell Publishing.
19
20. Leibniz, Gottfried Wilhelm Freiherr von (1997), Leibniz: New Essays on Human Understanding. Translated by Jonathan Bennett Peter Remnant. Cambridge: Cambridge university press.
20
21. Locke, John (1823), An Essay Concerning Human Understanding.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی وضعیت دین در ایران، ترکیه و مصر
نقش دین بهویژه در کشورهای ایران، ترکیه و مصر به عنوان کشورهایی در حال توسعه که مواجهه با فرایندهای مدرن داشته و سنتهای مؤثر فرهنگی و دینی در این زمینه داشتهاند، از جمله زمینههای شکلگیری یکی از پرسشهای تحقیق در خصوص کیفیت وضعیت دین در این سه زمینه فرهنگی بوده است. پرسش دیگر، به تطابق الگوی نظری اینگلهارت با یافتههای مربوط به پیمایش بینالمللی او درباره وضعیت دین در سه کشور مذکور بازمیگردد. در این پژوهش، آخرین موج از این پیمایشها، مبنا قرار گرفته و مقولات ششگانه مرتبط با حیات دینی که دادههای آنها درباره سه کشور مذکور، موجود است و همچنین مقایسهپذیر میباشند، به بررسی این موضوع بهصورت تطبیقی ـ مقایسهای پرداخته شده است. متناسب با سطح سنجش متغیرها، آمارهها و میزان معناداری، تفاوت میانگینها ارزیابی شده است. گرچه میزان اهمیت مذهب و خدا در زندگی و مذهبیبودن مصر نسبت به ایران و ترکیه و ایران نسبت به ترکیه بیشتر است، اما اهمیت سنت با اهمیت مذهب ضرورتاً وضعیت مشابهی ندارد. همچنین تفاوت معناداری میان میزان عبادت و تأمل در معنا و غایت زندگی در سه کشور مشاهده نشده است.
https://jiss.isca.ac.ir/article_20605_95806de1ccb94c6ce7fff495824d93cb.pdf
2015-06-22
65
94
اهمیت سنت
اهمیت مذهب
توسعهیافتگی
حیات دینی
عبادت
مذهبیبودن
معنای زندگی
سید مهدی
اعتمادیفرد
etemady@ut.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
اینگلهارت، رونالد و کریستین ولزل (1389)، نوسازی، تغییر فرهنگی و دموکراسی، ترجمه: یعقوب احمدی، تهران: انتشارات کویر.
1
بل، دانیل (1380)، دین و فرهنگ در جامعه پساصنعتی، ترجمه: مهسا کرمپور، در: مجله ارغنون، شماره 18.
2
دورکیم، امیل (1383)، صور بنیانی حیات دینی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: نشر مرکز.
3
ـــــــــــــــــ (1385)، قواعد روش جامعهشناسی، ترجمه: علیمحمد کاردان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4
کاظمیپور، عبدالمحمد (1382)، باورها و رفتارهای مذهبی در ایران 1379-1353، تهران: دفتر انتشارات طرحهای ملّی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5
مارکس، کارل (1382)، ایدئولوژی آلمانی و تزهای فوئرباخ، ترجمه: اکبر معصومبیگی، تهران: نشر اختران
6
7. Ali Khan L. (2003), A Theory of Universal Democracy: Beyond the End of History, Boston: Martinus Nijhoff Publishers.
7
8. Berger, Peter (1999), The desecularization of the World, Resurgent Religion and World Politics, New York: Eerdmans Publishing.
8
9. Casanova, José (1994), Public Religions in the Modern World, Chicago: University of Chicago Press.
9
10. Cizre, Umit (2008), Secular and Islamic Politics in Turkey: The Making of the Justice and Development Party, London: Routledge.
10
11. Eligur, Banu (2010), The Mobilization of Political Islam in Turkey, Cambridge: Cambridge University Press.
11
12. Furseth, Inger& Repstad, Pal (2006), An Introduction to the Sociology of Religion: Classical and Contemporary Perspectives, London: Ashgate Publishing, Ltd.
12
13. Morady, Farhang & Siriner, Ismail (2011), Globalisation, Religion & Development, London: IJOPEC Publication.
13
14. Stark, Rodney (1985), The Future of Religion: Secularization, Revival, and Cult Formation, California: University of California Press.
14
15. Weber, Max (1998), From Max Weber, translated, edited with an introduction by H. H. Gerth and C, Wright Mills, London: Routledge.
15
16. Wickham, Carrie Rosefsky (2002), Mobilizing Islam: Religion, Activism, and Political Change in Egypt, New York: Columbia University Press.
16
17. Zaccaria, Francesco (2010), Participation and Beliefs in Popular Religiosity: An Empirical-Theological Exploration Among Italian Catholics, Leiden: Brill.
17
ORIGINAL_ARTICLE
رواج «معنویت»؛ رویگردانی از دین یا بازگشت به دین؟
عصر حاضر، آیا عصر بازگشت به دین است؟ آیا رواج سخنگفتن از معنویت، حکایت از چرخشی به سمت دینداری دارد؟ چرا امروزه معنویت که در جهان سنت در چارچوب دین فهمیده میشد، فارغ از دین هم قابل تصور است و حتی برای برخی، معنویت منهای دین، مترقیانهتر نیز جلوه میکند؟ مسئلهی محوری در مقاله حاضر این است که چه عوامل و زمینههایی در عصر حاضر باعث شده است چرخشی از دین به سمت «معنویت» انجام گیرد و دینداری چه دلالتهایی دارد که فهم انسان جدید از آن دلالتها گریخته و برای نامیدن دغدغههای تعالیجویانه خود به واژه معنویت روی آورده است؟ به عبارت دیگر سؤال اصلی مقاله این است که اولاً، چه زمینههایی (بهویژه زمینههای اجتماعی و فرهنگی) باعث شده است که برخی معنویت را بدون دین بخواهند و در صدد داشتن معنویتی فارغ از دین برآیند. ثانیاً، معنویت در این چرخش جدید دینداری، چه ویژگیهایی مییابد. این مقاله با کمکگیری از نظریههایی در حوزه جامعهشناسی دین و فرهنگ از جمله نظریه انفسیگرایی، خودابرازگرایی، پسامادهگرایی و نظریه خودشیفتگی فرهنگی سعی خواهد کرد عمده عوامل و زمینههای پیدایش معنویت فارغ از دین را شناسایی کند و با تحلیل نظریهها نشان دهد که چگونه با تأکید بسیار زیاد بر نفس انسان در فرآیند معنویتیابی، دین وارد مرحلهای جدید میشود و تحت نام معنویت، به جای دینداری نهادینه و وحیمحور، نوعی دینداری شخصی و خودمحور مقبولیت مییابد.
https://jiss.isca.ac.ir/article_20606_e4591442f4ec83fac5bb2740fe68820b.pdf
2015-06-22
95
122
معنویت پست مدرن
خودابرازگرایی
خودشیفتگی فرهنگی
انفسیگرایی
احمد
شاکرنژاد
shakerfr@yahoo.com
1
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
اسمارت، باری (۱۳۸۳)، شرایط مدرن مناقشههای پستمدرن، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: اختران.
1
جریمیکارت، ریچاردکینگ (1391)، «تاریخ انتقادی معنویت»، ترجمه: طاهره شاکرنژاد، در: سیاحت غرب، ش 105.
2
حقیقت، صادق (۱۳۹۱)، روششناسی علوم سیاسی، [ویراست ۳]، قم: دانشگاه علوم انسانی مفید.
3
حمیدیه، بهزاد (۱۳۹۱)، معنویت در سبد مصرف، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
4
کینگ، اورسلا (1392)، «معنویتگرایی در عصری پسامدرن/ ایمان و عمل در بسترهایی جدید»، مترجم: وحید سهرابیفر، در: کتاب ماه دین ۸، ش ۱۷ .
5
گریفین، دیویدری (1388)، خدا و دین در جهان پسامدرن، مترجم: حمیدرضا آیتاللهی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6
گیدنز، آنتونی (1388)، با همکاری کارن بردسال، جامعهشناسی، مترجم: حسن چاوشیان، ویراست چهارم، تهران: نشر نی.
7
ملکیان، مصطفی (1381)، راهی به رهایی: جستارهایی در باب عقلانیت و معنویت، (بینش معنوی ۱)، تهران: موسسه نگاه معاصر.
8
Barker, Eileen, Here, There, and EveryWhere? who Cares and How, 18 Nov. 2014, YouTube, London school of Economics.
9
Carrette, Jeremy R, and Richard King(2005) , Selling Spirituality: The Silent Takeover of Religion. Psychology Press.
10
Chandler, Siobhan(2010), Private Religion in the Public Sphere, in: Religions of Modernity, brill.
11
Chandler, Siobhan(2011), The Social Ethic of Religiously Unaffiliated Spirituality. ProQuest Dissertations Publishing.
12
Griffin, David Ray(1988), Spirituality and Society: Postmodern Visions. Sunny Press.
13
Heelas, Paul, Linda Woodhead, Benjamin Seel, Karin Tusting, and Bronislaw Szerszynski(2005), The Spiritual Revolution: Why Religion is Giving Way to Spirituality. Blackwell.
14
Huss, Boaz. “The New Age of Kabbalah: Contemporary Kabbalah, the New Age and Postmodern Spirituality.” Journal of Modern Jewish Studies 6, no. 2 (2007), 107–25.
15
Lynch, Gordon(2007), New Spirituality: An Introduction to Progressive Religion, Touris.
16
Spickard, James V. “What Is Happening to Religion? Six Sociological Narratives.” Nordic Journal of Religion and Society 19, no. 1 (2006), 13–29.
17
Wiseman, James A(2006), Spirituality and Mysticism: A Global View. Orbis Books.
18
Woodhead, Linda(2013), Four Reasons Why Religion Has Changed and Will Never Be the Same Again, Critial thinker –port `1, YouTube, nov. university of Ottawa.
19
Woodhead, Linda(1993), “Post‐Christian Spiritualities.” Religion 23, no. 2,
20
167–81.
21
Wuthnow, Robert(1998) , “The New Spiritual Freedom.” In: Cults and New Religious Movements, wiley – Blackwell.
22
Wuthnow, Robert(2010), After the Baby Boomers: How Twenty-and Thirty-Somethings Are Shaping the Future of American Religion?, Princeton University Press.
23
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین و بررسی مبانی معرفتی دیرینهشناسی میشل فوکو
میشل فوکو، از اندیشمندان بسیار تأثیرگذار معاصر در جهان بود. او نقدهایی جدی به اندیشمندان پیش از خود مطرح کرد و از بسیاری از آنها نیز تأثیر پذیرفت. این مقاله در پی بررسی مبانی معرفتی دیرینهشناسی او با کنکاش در کلیدواژههای اصلی و مرتبط اندیشۀ او با این موضوع است. برای دستیابی به این هدف، پس از ارائۀ نمایی کلی از فوکوی ساختارگرا و بررسی مفاهیمی همچون دیرینهشناسی، اپیستمه و گفتمان به این پرسشها پاسخ داده میشود: تعریف فوکو از حقیقت چه بود؟ برای دستیابی به حقیقت چه راهی را برگزید؟ آیا فوکو نسبیگرا بود؟ فوکو در چه ساحتی نسبیگرا بود و مبنای نسبیگرایی او چه بود؟ در پاسخ به این پرسشها میتوان گفت دیرینهشناسی فوکو، در باب صدق، انسجامگراست. نظریۀ انسجام، تعریف حقیقت را منوط به انسجام گزاره و دانش مدنظر با مجموعهای از گزارهها میداند. فوکو، معتقد است باید حقیقتهای گوناگون و مدفونشده در تاریخ را با روشی دیرینهشناسانه شناسایی کرد. فوکو، از انواع نسبیگرایی، نسبیگرایی هستیشناسانه و شناختشناسانه را برگزید. او در دیرینهشناسی با لیدواژههایی چون اپیستمه و گفتمان، قدم در نسبیگرایی معرفتشناختی بیپایانی نهاد که در این نوشته بهتفصیل نقدهایی که به آن وارد شده است ذکر خواهد شد.
https://jiss.isca.ac.ir/article_20607_39b75b2b8ffa85224d6043d5887f7dfb.pdf
2015-06-22
123
154
میشل فوکو
دیرینهشناسی
مبانی معرفتی
نسبیگرایی و نظریۀ انسجام
مهدی
حسینزاده یزدی
ma.hoseinzadeh@ut.ac.ir
1
استادیار فلسفۀ علوماجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
سیدمحسن
ملاباشی
mohsen.mollabashi@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهان (نویسندۀ مسئول)
LEAD_AUTHOR
منیره
زینالعابدینی رنانی
m.zeinolabedini69@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسیارشد فلسفۀ علوماجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
احمدی، بابک (۱) (۱۳۹۱)، کتاب تردید، چ۹، تهران: مرکز.
1
ـــــــــــــــــــ (۱۳۹۱)، مدرنیته و اندیشۀ انتقادی، چ۹، تهران: مرکز.
2
اسمارت، بَری (۱۳۸۵)، میشل فوکو، ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، چ۲، تهران: کتاب آمه.
3
بشیریه، حسین (۱۳۸۷)، مقدمۀ کتابِ میشل فوکو فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، چ۶، تهران: نی
4
پین، مایکل (۱۳۸۸)، بارت، فوکو، آلتوسر، ترجمه: پیام یزدانجو، چ۳، تهران: مرکز.
5
تایشمن، جنی وگراهام وایت (۱۳۸۶)، فلسفۀ اروپایی در عصر نو، ترجمه: محمدسعید حناییکاشانی، چ۲، تهران: مرکز.
6
جوادیآملی، عبدالله (۱۳۹۲)، شریعت در آینۀ معرف؛ بررسی و نقد نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت، چ۷، قم: مرکز نشر اسراء.
7
حسینزاده، محمد (۱۳۹۰)، پژوهشهای تطبیقی در معرفتشناسی معاصر، قم: مرکز انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره).
8
دباغ، سروش (۱۳۹۲)، امر اخلاقی، امر متعالی، تهران: کتاب پارسه.
9
دریفوس، هربت و پل رابینو (۱۳۸۷)، میشل فوکو فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، ترجمه: حسین بشیریه، چ۶، تهران: نی.
10
شمس، منصور (۱۳۹۲)،آشنایی با معرفتشناسی،تهران: طرحنو.
11
ضیمران، محمد (۱۳۸۹)، میشل فوکو؛ دانش و قدرت، چ۵، تهران: هرمس.
12
فوکو، میشل (۱)(۱۳۸۸)، پیدایش کلینیک؛ دیرینهشناسی ادراک پزشکی، ترجمه: یحیی امامی، تهران: نقشونگار.
13
ـــــــــــــــــــ (۱۳۸۸)، دیرینهشناسی دانش، ترجمه: عبدالقادر سواری، تهران: گامنو.
14
ـــــــــــــــــــ (۱۳۸۹)، تئاتر فلسفه، ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی.
15
ـــــــــــــــــــ (۱) (۱۳۸۹)، نظم اشیاء؛ دیرینهشناسی علومانسانی، ترجمه: یحیی امامی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
16
کچویان، حسین (۱۳۸۲)، فوکو و دیرینهشناسی دانش؛ روایت تاریخ علوم انسانی از نوزایی تا مابعدالتجد، تهران: دانشگاه تهران.
17
لیدمن، جیمز (۱۳۹۳)، فلسفه علم، ترجمه: حسین کرمی، چ۳، تهران: حکمت.
18
متیوز، اریک (۱۳۹۱)، فلسفۀ فرانسه در قرن بیستم، ترجمه: محسن حکیمی، چ۲، تهران: ققنوس.
19
مرکیور، ژوزه (۱۳۸۹)، میشل فوکو، ترجمه: نازی عظیما، تهران: کارنامه.
20
میلز، سارا (۱۳۸۹)، میشل فوکو، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران: نی.
21
هارلند، ریچارد (۱۳۸۸)، ابرساختارگرایی؛ فلسفۀ ساختارگرایی و پساساختارگرایی، ترجمه فرزان سجودی، تهران: حوزۀ هنری.
22
23. Downing, Lisa (2008), The Cambridge Introduction to Michel Foucault, Cambridge University Press.
23
24. Kendall, Gavin and Gary Wickham (2003), Using Foucault's METHODS, London: SAGA Publications.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تلفن همراه؛ تهدیدها و تبعات زیستی آن در میان جوانان
هدف از نگارش مقالۀ حاضر، بررسی پدیدۀ اعتیاد به تلفن همراه و پیامدهای آن بر کاربران میباشد. روش مطالعه، اسنادی و تکنیک جمعآوری دادهها، فیشبرداری میباشد. با توجه به یافتههای پژوهش، مسألۀ اساسی پژوهش حاضر، آسیبشناسی تلفن همراه به عنوان پدیدۀ رسانهای نوین بوده و پیامدهای نامناسب اجتماعی و راهکارهای اصلاح و بازنگری آن مطرح میباشد. در این نوشتار، ضمن بررسی منابع گوناگون، ابتدا ویژگیهای رسانهایی تلفن همراه ـ به عنوان رسانهای جدید ـ بررسی و سپس ضمن تبیین دقیق پیامدهای نامناسب اجتماعی، راهکارهای اصلی به بحث گذارده شده است. یافتهها حاکی از آن بوده که استفادۀ مفرط از تلفن همراه، تهدیدات جدّی برای کاربران وابسته به تلفن همراه در پی داشته و علاوه بر عوارض جسمانی، آسیبهای اجتماعی فراوانی برجای میگذارد که باعث کاهش معاشرت و در نتیجه از دستدادن دوستان؛ غفلت از خانواده و انزوای عاطفی و... در میان جوانان میشود.
https://jiss.isca.ac.ir/article_20608_bad2d6070b099dfb08cf4f64ef104454.pdf
2015-06-22
155
194
تلفن همراه
آسیبها
کاربران جوان
تبعات زیستی
معصومه
محمّدی سیف
iranian_researcher1@yahoo.com
1
پژوهشگر و کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اراک، (نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
محمد
عارف
tangechogan@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
AUTHOR
احمدی، لیلا (1388)، «تلفن همراه در زندگی امروز»، در: ماهنامه مدت، تهران: دانشگاه تهران، ش 70.
1
اسلوین، جیمز (1380)، اینترنت و جامعه، ترجمۀ: عباس گیلوری و علی رادباوه، تهران: نشر کتابدار.
2
اکبری، ابوالقاسم و مینا اکبری (1390)، آسیبشناسی اجتماعی، تهران: انتشارات رشد و توسعه، انتشارات ساوالان.
3
ایمان، محمدتقی و گلمراد مرادی (1390)، «روششناسی نظریۀ اجتماعی گافمن»، در: فصلنامۀ علمی، پژوهشی جامعهشناسی زنان، سال دوم، ش 2.
4
جوادی یگانه، حمدرضا و مسعود کوثری و طاهره خیرخواه (1391)، «تلفن همراه و کارکردهای آن برای کاربران ایرانی با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی»، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دوره اول ش 2.
5
چیل، دیوید (1388)، خانوادهها در دنیای امروز، مترجم: محمد مهدی لبیبی، تهران: نشر افکار.
6
حسینزاده، علی (1391)، موبایل و مضرات: همه چیز در مورد موبایل و مضرات زیانبار تلفن همراه قابل توجه تمامی کاربران تلفن همراه، تهران: انتشارت مؤلف (رها ایمن پژوه) با همکاری نشر کوهسار.
7
حقی آشتیانی، بهرام (1394)، «نگران امواج وای فای نباشید»، در: روزنامه جام جم، یکشنبه 3 آبان، ص8.
8
ذکایی، محمدسعید و وحید ولیزاده (1386)، «تأملى در دلایل، کارکردها و مبانی فردی و اجتماعی کاربرد تلفن همراه»، در: رشد علوم اجتماعى، دوره یازدهم، ش 1.
9
ـــــــــــــــــــــ (1388)، «فرهنگ جوانان و تلفن همراه»، در: فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، ش 7.
10
رحیمیان، مریم (1391)، «بررسی آثار موبایل در رفتار دختران 16-30 سال استان سمنان»، در: فصلنامه دانش انتظامی سمنان، سال دوم، ش 6.
11
سبحانینژاد، مهدی و سیاوش پورطهماسبی و آذر تاجور (1388)، «چالشها و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی تلفن همراه و راهکارهای اصلاح آن»، در: ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، ش 31-32.
12
صابری، الهام (1384)، «نقش رسانههای جمعی در به انحراف کشاندن جوانان (ماهواره)»، در: گنجینه، ش 54.
13
صدیق سروستانی، رحمت الله (1387)، آسیبشناسی اجتماعی، تهران: سمت.
14
طالبی، فاطمه (1392)، «پیامدهای هرزهنگاری در بزرگسالان»، در: ماهنامه روانشناسی سپیده دانایی (بررسی روانشناختی عللگرایش به سایتها و فیلمهای هرزهنگاری)، شماره 69، سال ششم، 60-62.
15
عاملی، سعید رضا (1385)، «فردگرایی جدید و تلفن همراه، تکنولوژی فردگرایی و هویت»، در: مجله رسانههای جهانی دانشگاه تهران، ش 1.
16
عطادخت، اکبر و ویدا حمیدیفر عیسی محمدی (1393)، «استفاده آسیب زا و نوع کاربری تلفن همراه در دانش آموزان دبیرستانی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت»، در: مجله روانشناسی مدرسه، تابستان، دورۀ 3، ش 2.
17
عطاران، محمد (1383)، جهانی شدن فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات مؤسسه توسعه فنآوری آموزشی مدارس هوشمند.
18
کاستلز، مانوئل (١٣٨٠)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، مترجم: احد علیقلیان، افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
19
کوثری، مسعود و دیگران ( ١٣٨۵ )، «کاربرد تلفن همراه برای کاربران ایرانی؛ با تأکید بر نظریه استفاده و خشنودی»، در: مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره ٧.
20
ــــــــــــــــــــــ (1391)، «تلفن همراه و تأثر آن در ارتباطات میان فردی جوانان دانشجو (مطالعه دانشجویان دانشگاههای تهران)»، در: مطالعات میان رشتهای در رسانه و فرهنگ، سال دوم، ش 1.
21
گافمن، اروینگ (1386 )، داغ ننگ، مترجم: مسعود کیانپور، تهران: نشر مرکز.
22
گل محمدیان، محسن و پریسا یاسمینژاد (1390)، «هنجاریابی، روایى و پایایى مقیاس استفاده آسیب زا از تلفن همراه cos در دانشجویان»، در: فصلنامه یافتههاى نو در روانشناسى، سال ششم. ش 19.
23
گیدنز، آنتونی (1386)، جامعهشناسی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
24
محسنی، منوچهر (1390)، جامعهشناسی انحرافات اجتماعی، تهران: طهوری، چاپ دوم.
25
معیدفر، سعید و حبیب صبوری خسروشاهی (1390)، «تعارض فرزندان با والدین در سبک زندگی»، در: فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، ش 7.
26
منطقی، مرتضی (1380)، بررسی پیامدهای ویدئویی و رایانهای، تهران: نشر فرهنگ.
27
ــــــــــــــــــــ (1387الف)، تلفن همراه؛ راهنمای والدین در استفاده فرزندان از فنآوریهای ارتباطی جدید، تهران: نشر عابد، چاپ دوم.
28
ــــــــــــــــــــــ (1387ب)، «نسل سوم و چهارم، فرصتها و تهدیدها»، برگرفته از مجموعه مقالات امروز و فردای جوان ایرانی، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، صص27-58.
29
ـــــــــــــــــــــ (1389)، «بررسی چگونگی کاربری دختران و پسران دانشجو از امکانات جانبی تلفن همراه»، در: فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، ش2.
30
نوابخش، مهرداد؛ فاطمه هاشمنژاد و وحید زادشمپور (1389)، «بررسی آثاراینترنت و موبایل در تغییر هویت جوانان 15-29 سال استان مازندران»، در: فصلنامه تخصصی جامعهشناسی، سال اول، پیش شماره اول.
31
32. Lam, W.S.E (2004), 'Second language socialization in Bilingual Catrooms: Global and local considerations'. Language learning and technology, 8(3), pp.
32
33. Geser, Hans (2004), Towards a Sociological Theory of the Mobile Phone. Sociology of.the Mobile Phone. http:// socio.ch/mobile/ t-geser1.htm.
33
34. Bond A (2010), Managing Mobile Relationships: Children’s Perceptions of the Impact online Version of this Article Can be Found at: http://chd.sagepub.com/ content/17/4/514
34
35. -Kivisto, P (2008), Classical Contemporary Theory, Sage Publication,United Kingdom.
35
36. Kim, Ae-Ree and Hitoshi Mitommo (2006), ‘Influences of Mobile Phone Text Messaging, on Communications among the Young Generation in Japan, Korea and Taiwan: A Comparative Analysis. Global Information and Telecommunication Studies Waseda University’, 1-3-10, Nishi Waseda, Tokyo: Shinjuku-ku.
36
37. Fritze, K., Wiessner, C., Kuster, N., Sommer, C., Gass, P., Hermann, D. M., & et al. (1999), Effect of global system for mobile communication microwave exposure on the genomic response of the rat brain. Neuroscience, 81(3),
37
38. Hjorthol, R (2008), The Mobile Phone as a Tool in Family Life: Impact on Planning of Everyday Activities and Car Use, Transport Reviews, Vol. 28, No. 3, 303–320, May 2008http://dxdoi.org/10, 1504/14IEM, 2006.
38
39. Palen, Leysia/Salzman, Marilyn/Youngs, Ed (2001), Going Wireless: Behavior & Practice of New Mobile Phone Users Boulder CO .http://www.cs.colorado. edu/%7Epalen/Papers/cscw Palen.pdf.
39
40. مظفری، میلاد (1393)، «بلایی که تلفن همراه بر سر گردن شما میآورد»، برگرفته از سایت خوارزمی، نشریه اینترنتی برترینهای آی تی، بازیابی در تاریخ 25/9/ 1393. (http://kharazmi.org/read/cagh).
40
41. روزنامه ابرار اقتصادی، «آیا تلفن همراه واقعاً مضر است؟»، به نقل از مجله الکترونیکی ویستا، بازیابی در تاریخ یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴
41
(Sunday, 4 October: 2015، (http://vista.ir/article/259216
42
42. صفدران، محمد (1394)، «تأثیر امواج موبایل بر سلامت انسان»، برگرفته از سایت http://safdaran.blogfa.com/post-1143.aspx در تاریخ 27/8/94.
43