@article { author = {Arkan, Atefeh and Yazdian, Amir and Arkan, Faezeh}, title = {An Examination of the Level of Media Literacy and the Ability to Produce Religious Content in Cyberspace (Case study: students of Qom Islamic Seminary)}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {9}, number = {شماره3(پیاپی35)}, pages = {206-240}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {10.22081/jiss.2021.59864.1755}, abstract = {The clerics familiarity with media skills, in other words, acquiring media literacy for students of Islamic Seminary, has allowed them to deal with the message consciously in order to critically examine it and investigate the reasons for producing the message according to the attitude of media administrators and finally, by producing content in social networks, they use the media as a powerful and effective tool and an irreplaceable opportunity to guide and direct the audience to Sharia. Therefore, this study has been conducted to examine level of media literacy of Islamic Seminary students and identify their ability to produce religious content in social networks. The research method was survey, a questionnaire technique was used to collect data, and SPSS software was used for analysis. The findings suggested that most Islamic Seminary students are above average in terms of media literacy and critical thinking, and their ability to produce content is average and expected. In addition, there is a significant correlation and direct relationship between the variables of content production ability and media literacy (r = 0.391, sig. = 0.000). The results of multivariate regression also showed that the critical view has the highest correlation with media literacy, but the content production ability has the lowest correlation with this variable.}, keywords = {media literacy,production of religious content,social networks,Islamic Seminary students}, title_fa = {بررسی سطح سواد رسانه‌ای و توانایی تولید محتوای دینی در فضای مجازی (مطالعه موردی: طلاب مدارس حوزه علمیة قم)}, abstract_fa = {آشنایی روحانیون با مهارت‌های رسانه‌ای و به‌عبارتی، کسب سوادرسانه‌ای به طلاب، امکان برخورد هوشیارانه با پیام را داده تا با دید انتقادی آن را بررسی و دلایل تولید پیام را با توجه به نگرش متولیان رسانه‌ها‌ بررسی کنند و در نهایت، با تولید محتوا در فضای مجازی، از رسانه به‌عنوان ابزاری قدرت‌مند و اثرگذار و فرصتی بی‌بدیل برای راهنمایی و هدایت مخاطبان به شریعت بهره گیرند. از این‌رو، این تحقیق با هدف بررسی سطح سوادرسانه‌ای و شناسایی میزان توانایی تولید محتوای دینی طلاب در فضای مجازی انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی و از تکنیک پرسش‌نامه برای گردآوری داده‌ها و از نرم‌افزار spss برای تجزیه‌[1]وتحلیل استفاده شد. نتایج نشان داده، اکثر طلاب از نظر سوادرسانه‌ای و نگاه انتقادی بالاتر از حد متوسط و میزان توانایی تولید محتوای آنان در وضعیت متوسط و مورد انتظار قراردارد. همچنین بین متغیرهای توانایی تولید محتوا و سوادرسانه‌ای (r=0/391, sig. =0/000) همبستگی معنادار و رابطه مستقیم است. علاوه بر این، نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان داد که نگاه انتقادی، بیشترین همبستگی را با سوادرسانه‌ای دارد، اما توانایی تولید محتوا،کمترین همبستگی را با این متغیر دارد.}, keywords_fa = {سوادرسانه‌ای,تولید محتوای دینی,فضای مجازی,طلاب حوزه علمیه}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_71858.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_71858_24142e012519afa07efa9e7e32195714.pdf} }