@article { author = {hoseini, abbas and parsania, hamid and Khan-Muhammadi, Karim}, title = {Reflection of Fitra in the Cultural Theory of Ayatollah Javadi Amoli}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {8}, number = {شماره 2 (پیاپی 30)}, pages = {7-34}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {10.22081/jiss.2020.58415.1676}, abstract = {This study aims to show the reflection of fitra in the cultural theory of Ayatollah Javadi Amoli with an anthropological approach and in relation to the duality of "nature and culture" in Western theories with the duality of "nature and fitra". The analysis of his views made it clear that culture is the manifestation of human abilities in individual and social life. Human abilities are also shown in two areas of human existence, namely nature and fitra, and the rule of each of these two existential forces forms a culture appropriate to itself. The manifestation of human nature in individual and social life forms the culture of Mastur or Mutedani (covered or mutually approaching) and the manifestation of nature creates the famous culture and transcendental culture. In this regard, fitra culture has divine-made, formative-credit, realistic, unified, pluralist, flourishing, universal, and rusty characteristics.}, keywords = {Ayatollah Javadi,cultural theory,culture,fitra and nature}, title_fa = {بازتاب فطرت در نظریه فرهنگی آیت‌الله جوادی‌آملی}, abstract_fa = {این پژوهش درصدد است با رویکرد انسان‌شناسی و در تناظر با دوگانه «طبیعت و فرهنگ» در نظریه‌های غربی با دوگانه «طبیعت و فطرت»، بازتاب فطرت را در نظریه فرهنگی آیت‌الله جوادی آملی نشان دهد. تحلیل آراء ایشان روشن کرد که فرهنگ، تجلی توانایی‌های انسان در حیات فردی و اجتماعی است. توانایی‌های انسان نیز در دو حوزه وجودی انسان، یعنی طبیعت و فطرت بروز پیدا می‌کند و حاکمیت هر یک از این دو قوای وجودی، فرهنگ متناسب با خود را شکل می‌دهد. تجلی طبیعتِ انسان در حیات فردی و اجتماعی، فرهنگِ «مستور و مُتدانی» را شکل می‌دهد و تجلی فطرت نیز فرهنگ «مشهور و فرهنگ متعالی» را به وجود می‌آورد. فرهنگ مطلوب از نظر ایشان فرهنگی است که بازتاب فطرت باشد. بر همین اساس فرهنگ فطری دارای ویژگی‌هایی همچون ساخته‌ای الهی، تکوینی- اعتباری، حقیقت‌گرایی، وحدت‌گرایی، تکثرپذیری، شکوفاپذیری، جهانی و زنگارپذیر است.  }, keywords_fa = {آیت‌الله جوادی,نظریه فرهنگی,فرهنگ,فطرت و طبیعت}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_69364.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_69364_5c80c0d15abbdf3fdf1804d94a80dee3.pdf} }