@article { author = {Hashemian, eyyed Mohammad Hossein and Mohammadi, Naser Rafiee and Bozorg, Hourieh}, title = {Preaching and the Desirable Model of the Preacher}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {5}, number = {شماره 2 (پیاپی 18)}, pages = {168-198}, year = {2017}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {10.22081/jiss.2017.65116}, abstract = {In the current era, Islamic preachers perform the important role of guiding the society. Given this important role of the preachers, this paper seeks to formulate a desirable preacher model. Utilizing a directional qualitative content analysis, the model has been clarified in the four dimensions of ethical features of the preacher, the preaching audiences, the appropriate preaching methods and the preaching fields. The results showed that in the dimension of ethical features of the preacher, the following characteristics are among the most important features that the preacher must possess in relation to the others: "the sameness of the word and the deed", "the awareness of the time and the condition", "being popular and sympathetic", "the courage and the decisiveness", "the patience and the endurance", “the penetration of the word " and "the tolerance towards criticisms". The preaching audiences could be divided into three main categories of the family audiences, the general audience and the opponent audiences for each of which some preaching methods are presented. In the fourth dimension of the preaching fields, these findings have been presented: “the priority of the belief issues over the sharia and ethics issues", "giving primacy of the family and the relatives" and "the priority of teens and youths over the others ".}, keywords = {preacher,optimal model of preacher,ethical features of the preacher,preaching audiences,preaching methods,preaching fields}, title_fa = {تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ}, abstract_fa = {در عصر حاضر مبلغان دینی، وظیفه احیای اموزه‌های اهل بیت(ع) و هدایت‌گری آحاد جامعه را عهده‌دار هستند؛ تحقیق پیش‌رو با توجه به این وظیفه مهم مبلغان دینی در پی تدوین الگوی مطلوب مبلغ است. این الگو در چهار بعد ویژگی‌های اخلاقی مبلغ، مخاطبان و شیوه‌های تبلیغی متناسب با آن و عرصه‌های تبلیغ، به مدد روش تحلیل محتوای کیفی جهت‌دار تبیین گردیده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که در بعد ویژگی‌های اخلاقی هفت ویژگی «یکسانی گفتار و کردار»، «زمان‌شناسی و زمینه‌شناسی»، «مردمی‌بودن و دردآشنا»، «شجاعت و قاطعیت»، «صبر و استقامت»، «نفوذ کلام» و «انتقادپذیری» از مهم‌ترین فضایلی است که مبلغ در ارتباط با دیگران بایستی به آن مجهز باشد. مخاطبان مبلغ به سه دسته کلی خانواده، مخاطبان عام و مخالفان قابل تقسیم‌بندی است که متناسب با هر کدام شیوه‌های تبلیغی طرح شده است. در بعد چهارم با عنوان عرصه‌های تبلیغ نیز به «تقدم پرداختن به مسائل اعتقادی بر احکام و اخلاق»، «تقدم خانواده و خویشاوندان بر دیگران» و «تقدم نوجوانان و جوانان بر سایرین» اشاره شده است.}, keywords_fa = {مبلغ,الگوی مطلوب مبلغ,ویژگی‌های اخلاقی مبلغ,مخاطبان مبلغ,شیوه‌های تبلیغ,عرصه‌های تبلیغ}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_65116.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_65116_3f5fad95fb391542d04d8cdff5e80b9e.pdf} }