دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55869شماره 2(پیاپی34)20210923Wandering Soul: An Examination of Shahid Motahari's Narration of Iranian Nationalityروح سرگردان، بازخوانی روایت شهید مطهری از ملیت ایرانی7337135410.22081/jiss.2021.60751.1798FAمحمدحسینمظفریسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)Journal Article20210421In his book, <em>Mutual Services between Iran and Islam</em>, Shahid Motahari has dealt with Islam and the issue of nationality and, by explaining the inseparability of Islam from Iranian identity, rejects the ideological approach of the monarchy to Iranian nationality. However, this narrative itself had been captured by a kind of cosmopolitan Islamic ideology that was common in the Islamic world for more than a century. As a result, since his main goal in this book was to reject royal nationalism, the subject of explaining nationality and its necessary aspects in this book has been remained unfinished. The current paper has examined this unfinished narration of Iranian nationality on two levels: theoretical foundations and practical results. At the level of theoretical foundations, the paper has examined the shortcomings of the idea of Islamic unity and has shown that in the Islamic world, this idea seeks to revive the caliphate through negating the system of national government, and by defeating the revival of the Islamic caliphate, has been defeated by the system of national government in practice, The findings of the study show that, in the practical level, the educational, political, and legal system of Iran has faced serious challenges and the negation of the concept of the national government and the lack of a clear interpretation of the relationship between the national government and the monotheistic nation, the national soul has been wandered between the two national and global bodies.شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام به مقوله اسلام و مسأله ملیت پرداخته و با تبیین جداییناپذیری دین اسلام از هویت ایرانی، رویکرد ایدئولوژیکِ رژیم سلطنتی از ملیت ایرانی را مردود دانسته است. اما این روایت خود در اسارت نوعی ایدئولوژیِ جهانوطنی اسلامی درآمده بود که بیش از یکسده در جهان اسلام رواج داشت. در نتیجه، به علت آنکه هدف اصلی وی در این اثر، ابطال ملیگرایی سلطنتی بوده است، موضوع تبیین ملیت و جنبههای ایجابی آن در این اثر دوره ناتمام مانده است. مقاله حاضر، این روایت ناتمام از ملیت ایرانی را در دو سطح؛ مبانی نظری و نتایج عملی بررسی کرده است. در سطح مبانی نظری، نارساییهای اندیشه اتحاد اسلام را بررسی و نشان داده است که در جهان اسلام، این اندیشه با نفی نظام دولتهای ملی درصدد احیاء خلافت بوده و با شکست احیاء خلافت اسلامی، در عمل مقهور نظام دولتهای ملی شده است؛ چنانکه در سطح عملی نیز نظام آموزشی، سیاسی و حقوقی کشور را با چالشهای جدّی مواجه کرده و نتیجه میگیرد که نفی مفهوم دولت ملی و عدم ارائه تفسیر روشنی از رابطه دولت ملی با ملت توحیدی، روح ملی میان دو کالبد ملی و جهانی سرگردان شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55869شماره 2(پیاپی34)20210923The Strategic Role of Cultural Authority in the Social Life of Shiites (with Emphasis on the Components of The Infallible Imams)نقش راهبردی اقتدار فرهنگی در امتداد حیات اجتماعی شیعیان (با تأکید بر مؤلفههای امامان معصوم علیهم السلام)34667135510.22081/jiss.2021.60025.1762FAمحمودرضامحمددوستدکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول).mohammaddostmrمحمداصغریان دستناییدانش آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی/ گرایش تاریخ و تمدن اسلام/ دانشگاه تهرانعیسیمولوی وردنجانیدکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.Journal Article20210128Shiite leaders have always been in a pervasive dilemma of their eras and have not had access to basic sources of power, such as government and the economy. Therefore, the answer to the question "What have been the most important components of the Imams for the extension of Shiite social life?" is an important question that this study seeks to answer based on historical sources and through using the method of analyzing the content of the remaining sayings of the 12 Infallible Imams. The findings show that their most important strategy to get out of this dilemma has been "cultural authority", of which "scientific authority" and "cultural investment" are the most important pillars and as a result, the strengthening and continuation of Shiite life has been achieved outside the sphere of power and overcoming the discourse of the ruling majority. As far as they were concerned, by adopting this vital strategy, they were able to give new life to the half-dead body of the Shiites. In addition to the profound impact on other cultures as well as the development of the influence of the Shiite cultural geography, they reached the pinnacle of true authority and became social power beyond the political realm of the rulers in order to guarantee their social extension. Obviously, using these motivating foundations can be a beacon for the Shiites in the globalization of Shiite culture and play a role in promoting their social authority on the path to the flourishing of the new Islamic civilization.رهبران شیعی همواره در تنگنای فراگیر دوران قرار داشته و به منابع بنیادین قدرت مانند: حکومت و اقتصاد دسترسی نداشتهاند؛ بنابراین پاسخ به این مساله که «مهمترین مؤلفههای امامان برای امتداد حیات اجتماعی شیعه چه بوده است؟» استفهام مهمی است که این مقاله بر اساس منابع تاریخی و با بهرهگیری از روش تحلیلِ محتوایِ سخنانِ باقیماندهِ از امامان معصوم علیهم السلام در پی پاسخ به آن میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ مهمترین راهبرد ایشان برای خروج از این وضعیت، «اقتدارفرهنگی» بوده است که «مرجعیت علمی» و «سرمایهگذاری فرهنگی» از مهمترین ارکان آن بهشمار میآیند و در اثر آن، تقویت و استمرار حیات شیعه خارج از دایره قدرت و غلبه بر گفتمان اکثریتِ حاکم، حاصل شده است؛ تا جاییکه ایشان با اتخاذ این راهبرد حیاتی توانستند، جانِ تازهای به کالبد نیمهجان شیعیان بخشیده و علاوه بر اثرگذاری عمیق بر دیگر فرهنگها، توسعه نفوذ قلمرو جغرافیایِ فرهنگی تشیع؛ به اوج اقتدار حقیقی دست یافته و فراتر از قلمرو سیاسی حاکمان، به قدرت اجتماعی تبدیل شوند تا امتداد اجتماعی خود را نیز تضمین نمایند. بدیهی است بهکارگیری این بنیادهای حرکتآفرین، میتواند چراغ راه شیعه در جهانیسازیِ فرهنگِ تشیع و نقشآفرین در ارتقای اقتدار اجتماعی آنان در مسیر شکوفائی تمدن نوین اسلامی باشد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55869شماره 2(پیاپی34)20210923Strategies to Deal with Aristocracy Based on the Analysis of the Content of Imam Ali's Letter to Uthman ibn Hanifراهکارهای مقابله با اشرافیگری بر مبنای تحلیل محتوای نامه امام علی علیه السلام به عثمان بن حنیف67947135610.22081/jiss.2021.60600.1789FAمحمدعترت دوستاستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانمهدیهاحمدیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20210405One of the most important historical letters of Amir al-Mo'menin Ali, which shows his character well in the field of education, political ethics and society management, is the letter 45 of Nahj al-Balaghah addressed to Uthman Ibn Hanif Ansari. Although the content of this letter has been examined in textual and documentary form in several articles, so far no one has explained the most important issues raised in the letter in order to extract a practical model for combating aristocracy along with its step-by-step process in a methodical and systematic manner with the aim of approaching the Alawi government and achieving justice. In this study, it has been tried to discover two general categories: "aristocratic pathology" and "strategies to deal with aristocracy" in this letter, through using the content analysis method and the "categorical content analysis" technique. Then, by using information classification, it examines their themes and finally, draws the geometric structure of this khutba (sermon). The content analysis of the categories of Imam Ali's letter to Uthman Ibn Hanif shows that in this historical letter, two categories: "pathology" and "providing a solution" have been considered to deal with aristocracy and providing the context for justice in the desired Islamic society along with its stages and processes in a step-by-step manner. Advising on piety, paying attention to righteous role models, advising on deliverance from worldliness and belief in resurrection are among the strategies extracted from the Imam's letter, and the details, stages and steps of the letter have been described in an accurate way.از مهمترین نامههای تاریخی امیرالمؤمنین علی علیه السلام که چهره آن حضرت را به خوبی در عرصه تربیت و اخلاق سیاسی و مدیریت جامعه نشان میدهد، نامه 45 نهجالبلاغه خطاب به عثمان بنحنیف انصاری است. اگرچه محتوای این نامه در چند مقاله بررسی سندی و متنی شده، ولیکن تاکنون مهمترین مقولههای مطرحشده در نامه به منظور استخراج الگویی عملی برای مبارزه با اشرافیگری همراه با فرایند گامبهگام آن به صورت روشمند و نظاممند با هدف نزدیکی به حکومت علوی و نیل به عدالتخواهی تبیین نشده است. در این مقاله تلاش شده با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک «تحلیل محتوای مقولهای»، دو مقوله کلی: «آسیبشناسی اشرافیگری» و «راهکارهای مقابله با اشرافیگری» در این نامه را کشف کرده و سپس با استفاده از طبقهبندی اطلاعات، مضامین ذیل آنها را بررسی کرده و در نهایت، ساختار هندسی این خطبه را ترسیم کنیم. تحلیل محتوای مقولهای نامه امام علی علی السلام به عثمان بنحنیف نشان میدهد که در این نامه تاریخی، دو مقوله: «آسیبشناسی» و «ارائه راهکار» جهت مقاله با اشرافیگری و مقدمهسازی برای اقامه عدالت در جامعه مطلوب اسلامی به همراه مراحل و فرایندهای آن به صورت گامبهگام ترسیم شده است. توصیه به پارسایی و تقوا، توجه به الگوهای صالح، توصیه به وارستگی از دنیا و معادباوری از جمله راهکارهای مستخرج از نامه امام است که جزئیات، مراحل و گامهای آن به صورت دقیق تشریح شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55869شماره 2(پیاپی34)20210923The Cultural Contexts and Consequences of the Emergence of "Violent ISIL"بسترها و پیامدهای فرهنگی پیدایشِ «داعشِ خشونتگرا»951227135710.22081/jiss.2021.60224.1773FAحمید رضامحمدیاستادیار گروه معارف اسلامی و مدرس مدعو گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایرانمهدیمزینانیدانشجوی دکتری دوره هفتم مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و مدرس دانشگاههای افسری ارتشJournal Article20210218The paper aims to examine the cultural contexts of emergence of ISIL in its violent way and most importantly, the consequences that which has been left by the violent approaches of ISIL in the cultural arenas of the region which in the future can provide extended cultural and non-cultural harms. The question related to the aim of the paper is" why an extremist current called violent ISIL has been formed culturally in the region and what are the cultural consequences of actions of this current in the region?" This study is practical in terms of type, and qualitative in terms of approach, which has been conducted using library sources and documents by "semiotic" analysis method. Existing signs that can be pointed out and collected in different forms indicate a variety of cultural backgrounds such as political culture and cultural values and the like in the region that have acted synergistically and they give rise to a group like ISIL that can take no other approach and behavioral base than violence. In this study, the consequences of ISIL's violent actions are considered more important since it endangers the future of the region and even the world. The cycle of violence, that is, the use of violence to counter violence seems to have become more active in the region in the future, other movements and currents that are the result of ISIL's violent activities are activated, and violence is strengthened as a cultural trait in the regionهدف مقاله بررسی زمینههای فرهنگی برآمدن داعش به شکل خشونتگرای آن و البته مهمتر، پیامدهایی است که رویکردهای خشونتگرای داعش در بسترهای فرهنگی منطقه برجای گذاشته و در آینده میتواند موجبات آسیبهای گستردهی فرهنگی و غیرفرهنگی را فراهم آورد. پرسش ناظر بر هدف عبارت است از اینکه بهلحاظ فرهنگی چرا جریانی افراطگرا به نام «داعش خشونتگرا» در منطقه شکل گرفته و پیامدهای فرهنگی اقدامات این جریان در منطقه چه میباشد؟ این تحقیق بهلحاظ نوع، کاربردی و بهلحاظ رویکرد، کیفی بوده که با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی با روش تحلیل «نشانهشناختی» انجام شده است. نشانههای موجود که در قالب دالهای مختلف، قابل اشاره و گردآوری است، نشان میدهد زمینههای فرهنگی گوناگونی؛ همچون فرهنگ سیاسی و ارزشهای فرهنگی و مانند آن در منطقه وجود دارند که به صورت همافزا عمل کرده و پیدایش گروهی چون داعش را سبب میشوند که نمیتواند جز خشونتگرایی، رویکرد دیگری در پیش گرفته و مبنای رفتار خود قرار دهد. در این بررسی، پیامدهای اقدامات خشونتبار داعش، مهمتر دانسته شده؛ چراکه آیندهی منطقه و حتی جهان را به مخاطره میاندازد. بهنظر میرسد چرخهی خشونت، بهمعنی کاربست خشونت برای مقابله با خشونت در آیندهی منطقه ظهور و فعالیت بیشتری داشته، حرکتها و جریانهای دیگری که برآیند و پیآیندِ فعالیتهای خشونتبار داعش هستند، فعال شده و خشونت بهعنوان خصلتی فرهنگی در منطقه تقویت شود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55869شماره 2(پیاپی34)20210923An Analysis of Pharaoh's Methods in "Mind Management" of His People in the Holy Qur'anتحلیل روشهای فرعون در «مدیریت ذهن» قوم خویش در قرآن کریم1231527135810.22081/jiss.2021.60039.1763FAبی بی حکیمهحسینی دولت آباداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد، مشهد، ایراناکرمعرب طاطدانشجوی کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20210130The importance of the activity of the mind and its role in human tendencies and behaviors has been considered by the humanities and behavioral sciences today and has created wide-ranging discussions about the philosophy of the mind, its levels, and functions. One of these topics that studies how to create or change mental images in the individual and human society is mind management. Awareness of this process is one of the main branches of communication science and basic tools of governance. Although this expression is not very old in terms of scientific terminology, but the Holy Qur'an mentions very interesting and complex examples of it that the actions of Pharaoh is one of them. The issue of the current study is how Pharaoh, as an oppressive dictator, was able to penetrate the minds and hearts of many of his people and force them to obey him and fight against the right and conduct them into the fire. <em>On the Day of Resurrection, he will lead his people and conduct them into the Fire (The Qur'an, Hud, 98)</em>. For this purpose, the paper has analyzed the content of Qur'anic verses and extracted the methods of managing Pharaoh's mind towards his people. The results show that Pharaoh, by using the methods of demagoguery, instilling fear, instilling superiority, humiliation, destroying character, and the like, was able to conquer the minds of his people and divert them from following the call of Moses.اهمیت فعالیت ذهن و نقش آن در گرایشات و رفتارهای انسان، امروزه مورد توجه علوم انسانی و رفتاری قرار گرفته و مباحث گستردهای پیرامون فلسفه ذهن، مراتب و کارکرد آن پدید آورده است. از جمله این مباحث که چگونگی ایجاد یا تغییر تصورات ذهنی را در فرد و اجتماع انسانی مورد مطالعه قرار میدهد، مدیریت ذهن است. آگاهی از این فرایند، از شاخههای اصلی علم ارتباطات و لوازم اساسی حکمرانی است. با آنکه این تعبیر بهلحاظ اصطلاح علمی سابقه چندانی ندارد، اما قرآن کریم به مصادیق بسیار جذّاب و پیچیدهای از آن اشاره فرموده که اقدامات فرعون یکی از آن موارد است. مسئله پژوهش حاضر این است که فرعون بهعنوان یک دیکتاتور ستمپیشه چگونه توانست در ذهن و قلب بسیاری از افراد قوم خود نفوذ کرده و ایشان را به اطاعت خود و مبارزه با حق وادارد و تا ورود به آتش، همراه خود سازد: «یقدم قومه یوم القیامة فأوردهم النار» (هود، 98). به این منظور، به تحلیل محتوای آیات قرآن و استخراج روشهای مدیریت ذهن فرعون نسبت به قوم خویش پرداخته است. نتایج نشان داده؛ فرعون با کاربست روشهای عوامفریبی، إلقای ترس، إلقای برتری، تحقیر، تخریب شخصیت و مانند آن توانست اذهان قوم خود را تسخیر نموده و آنها را از پیروی دعوت حق موسی× دور کند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55869شماره 2(پیاپی34)20210923An Examination of the Relationship between Religiosity and Intolerance (Case study: Kashan, Iran)بازبینی رابطه دینداری و نامداراگری (مورد مطالعه: شهر کاشان)1531887135910.22081/jiss.2021.60072.1765FAمحمد امینپاک زمان قمیدانشجوی دکتری رشته بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانمحسننیازیاستاد گروه جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.Journal Article20210202The main question of the current paper is whether religiosity inherently leads to intolerance. By reviewing the existing literature, the view of intergroup relations and the view of individual differences about the relationship between religiosity and intolerance were mentioned. The research method is deductive, the research design is correlational, and the data collection tools are standard and researcher-made questionnaires. The statistical population is citizens 18 years and older in Kashan and the sample size is 531 people based on Cochran's formula, which has been selected by multi-stage cluster sampling method. In order to guarantee the validity of the research criteria, the content validity method was used and in order to evaluate the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used. The results of correlation analysis showed that there is a negative and significant relationship between religiosity and tolerance. However, the results of regression analysis indicated that considering the interactive effect of the authoritarianism variable, the negative relationship observed in the bivariate analysis turns into a positive relationship. The findings suggests that, in the case of the relationship between religiosity and intolerance, religion and religiosity are not the problem in themselves; rather, the problem is with the way some people are religious. Religiosity, therefore, will not inherently lead to intolerance.پرسش اساسی مقاله حاضر، این است که آیا دینداری ذاتاً منجر به نامداراگری میشود؟ با مرور ادبیات موجود، دیدگاه روابط میان گروهی و دیدگاه تفاوتهای فردی درباره رابطه بین دینداری و (نا)مداراگری اجتماعی بیان گردید.<strong> </strong>استراتژی تحقیق از نوع قیاسی، طرح تحقیق از نوع همبستگی و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد و محققساخته میباشد. جامعه آماری، شهروندان 18 سال به بالای شهرستان کاشان و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 531 نفر میباشد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. به منظور تضمین اعتبار سنجههای تحقیق، از روش اعتبار محتوا استفاده گردید و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین دینداری و مداراگری یک رابطه منفی و معنادار وجود دارد. با اینحال، نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد با ملاحظه اثر تعاملی متغیر اقتدارگرایی، رابطه منفی مشاهده شده در تحلیل دو متغیره به یک رابطه مثبت تبدیل میگردد. نتیجهگیری نهایی این است، در مورد رابطه دینداری و نامداراگری، دین و دینداری فینفسه مسئله نیست؛ بلکه، مشکل با شیوهای است که برخی از افراد دیندار هستند. بنابراین، دینداری، ذاتاً منجر به نامداراگری نخواهد شد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55869شماره 2(پیاپی34)20210923A Study of the Degree of Sexual Chastity Convergence
in the Perspective of the Islamic Seminary
Elites and the People of the Societyبررسی میزان همگرایی عفتجنسی در دیدگاه نخبگان حوزوی و مردم1892177136010.22081/jiss.2021.59043.1709FAصالحهخدادادیدانشجوی دکترای مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانراحلهکاردوانیاستادیار گروه خانواده پژوهشکده مهرستان دانشگاه اصفهان، اصفهان . ایران.Journal Article20201011Chastity in the Shari'a means abstinence and restraint of the soul against any extreme carnal desires, and in its specific sense, "sexual chastity" is the abstinence from extreme sexual desires, which is a strong barrier against shaking the foundation of the family and committing transgression and sin. The degree of convergence and common understanding of the concept of sexual chastity among the elites of religious sciences as the context providers of legislation and ordinary people as the followers of the law is of great importance in the executive guarantee and public satisfaction with the law. This study has been conducted in the framework of qualitative research method and thematic analysis. The seminary elites participating in the study were selected in a purposeful manner (authors and experts in the field of sexual chastity) and ordinary people were randomly selected from men and women in Tehran and Qom. The viewpoints of both groups were obtained through semi-structured interviews. Thematic analysis of data was extracted and classified by open coding, axial coding, and selective coding. The Findings indicate that in the concept and realm of sexual chastity between the two groups, there is a relative convergence and in the objective examples of sexual chastity, the degree of convergence is clearly reduced.عفت در شریعت، بهمعنای خویشتنداری و بازداشتن نفس در برابر هرگونه تمایل افراطی نفسانی از محرمات است و در مفهوم خاص آن «عفتجنسی»، خودداری از تمایلات افراطی جنسی است که سدی محکم در برابر تزلزل بنیان خانواده و ارتکاب به تعدی و گناه است. میزان همگرایی و درک مشترک از مفهوم عفتجنسی میان نخبگان علوم دینی بهعنوان بسترسازان قانونگذاری و مردم عادی بهعنوان ملتزمان به قانون، از اهمیت بهسزایی در ضمانت اجرایی و رضایت مردمی از قوانین برخوردار است. این پژوهش در چارچوب روش تحقیق کیفی و تحلیل موضوعی (تماتیک) انجام شد. انتخاب نخبگان حوزوی شرکتکننده در پژوهش، به شیوه هدفمند (افراد صاحب تألیف و صاحبنظر در حوزه عفتجنسی) و مردم عادی با روش تصادفی از میان زنان و مردان شهرهای تهران و قم صورت گرفت. دیدگاههای هر دو گروه به روش مصاحبه نیمهساختاریافته به دست آمد. تحلیل موضوعی (تماتیک) دادهها، با کُدگذاری باز، کُدگذاری محوری و کُدگذاری انتخابی، استخراج و طبقهبندی شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در مفهوم و قلمرو عفتجنسی بین هر دو گروه یادشده، همگرایی نسبی وجود دارد و در بخش مصادیق عینیِ عفتجنسی، میزان همگرایی به وضوح کاهش مییابد.