دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55866شماره 4 (پیاپی 24)20190321The functionality of Mahdiship in Offering Islamic Lifestyle Modelکارکرد مهدویت در ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی7336706810.22081/jiss.2019.67068FAمحمدرضاضمیریدانشیار دانشگاه پیام نور0000-0003-1261-941Xرحیمکارگراستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0001-5469-7307محمودملکیراد (نویسنده مسئول)استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190703Lifestyle represents a way of life influenced by the beliefs, values, and attitudes of man to the cosmos, and reflects the tendencies, interests, behaviors, beliefs, and values of individuals. Since belief in Mahdiship is one of the most important Islamic teachings and the objective embodiment of Islam and all the capacities of Islam are fully demonstrated in it, it can provide models in theoretical and practical bases and explanation of the quality and the model of Islamic lifestyle. The most important of these models are 1. Presenting a model of a peaceful lifestyle with followers of other religions through the belief in the promised Savior and relying on the common inter-religions; 2. Presenting a model of a peaceful lifestyle with followers of Islamic branches on the basis of the belief in Islamic Mahdiship for the existence of Proof of God on earth; 3. Presenting a pattern of Shi'ite lifestyle with each other, centered on the belief in Imamate and Expectation. <br />Using a descriptive-analytical method and adopting the rational and scriptural approach, this research has been carried out, with the purpose of demonstrating the role of the thought of Mahdiship in providing a model for Islamic lifestyle of the society of the era of Expectation. The data collection method is librarious. Explaining a modeling role for Mahdiship is among the innovations of this research. This role is in providing a lifestyle and drawing the objective and apparent representations of the models in the lifestyle.سبک زندگی، بیانگر شیوه زندگی با تأثیرپذیری از باورها و ارزشها و نگرشهای انسان به جهان هستی است و بازتابدهنده گرایشها، تمایلات، رفتارها، عقاید و ارزشهای افراد است. از آنجاییکه باور به مهدویت، یکی از کلیدیترین آموزههای اسلامی و تبلور عینی دین اسلام است و همه ظرفیتهای اسلام بهصورت کامل در آن بروز دارد؛ میتواند در مبانی نظری و عملی و تبیین چگونگی و مدل سبک زندگی اسلامی، الگوهایی را ارائه کند. مهمترین این الگوها عبارتند از: 1. ارائه الگوی سبک زندگی مسالمتآمیز با پیروان ادیان و مذاهب از راه باور به منجی موعود و با تکیه بر باور مشترک بینالادیانی؛ 2. ارائه الگوی سبک زندگی مسالمتآمیز با پیروان مذاهب اسلامی بر محور باور به مهدویت اسلامی به وجود حجت خدا در زمین؛ 3. ارائه الگوی سبک زندگی شیعیان با همدیگر با محوریت باور به امامت و انتظار.<br /> این تحقیق با هدف نشاندادن نقش اندیشه مهدویت در ارائه الگو برای مدل سبک زندگی اسلامیِ جامعه عصر انتظار، با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از رویکرد عقلی و نقلی بهصورت تؤامان انجام شده و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای است. از نوآوریهای این تحقیق، تبیین الگویی نقش مهدویت در ارائه سبک زندگی و ترسیم نمودهای عینی و ظاهری الگوها در سبک زندگی است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55866شماره 4 (پیاپی 24)20190321Comparison of Mulla Sadra and Roy Bhaskar Ontology: With the Emphasis on the Role of the Concept of ‘Unseen’مقایسه هستیشناسی ملاصدرا و روی بَسکار با تاکید بر نقش مفهوم «غیب»34566706910.22081/jiss.2019.67069FAعمادافروغاستاد دانشگاهفاطمهعبداله آبادی کهن (نویسنده مسئول)دانشجوی دکتری رشته فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) (نویسنده مسئول)0000-0002-8095-2401Journal Article20190703Critical realism is a relatively novel approach that has two important claims: first, the outer world exists independently of us, and secondly, knowledge of this world, as it is, is possible. Roy Bhaskar, who is the most prominent thinker of this approach, appreciates a great contribution for ontology in his theorizing. His first question is how the world should be so that our knowledge of it becomes possible? The answer to this question depicts a layered ontology in front of the eyes, which includes three levels of empirical, actual, and real. In addition to his view of the existence of necessity and causal mechanisms, as well as introducing the concept of the unclean in his dialectical theory, this ontology reveals similarities between his ontology and the ontology of Mulla Sadra based on the originality of existence, and this question arises in the mind as to which differences exist between these two ontologies. <br />Utilizing a descriptive-analytic method, this paper draws a comparison between the ontology of these two thinkers and shows that although Bhaskar, in his layered ontology, has been exceeded perceptible things by his belief in the existence of necessities and causal mechanisms, his ontology is in the material layer in the system of Sadraian thought. And he does not believe in an immaterial thing, and although it is close in meaning, the notion of unseen is different in the ontology of each of these two thinkers.رئالیسم انتقادی، نحلهی نسبتا نوظهوری است که دو ادعای مهم دارد: ابتدا، اینکه جهان خارج، مستقل از ما وجود دارد و دوم، اینکه معرفت به این جهان، آنگونه که هست، امکانپذیر است. روی بَسکار (Roy Bhaskar) - برجستهترین اندیشمند این جریان - در نظریهپردازیهای خود سهم بسیاری برای هستیشناسی قائل است. پرسش اولیه ایشان، این است که جهان چگونه باید باشد تا معرفت ما از آن ممکن شود؟ پاسخی که به این پرسش میدهد، هستیشناسی لایهبندیشدهای را در برابر دیدگان به تصویر میکشد که شامل سهلایه: تجربی، بالفعل و واقعی است. این نوع هستیشناسی، علاوه بر دیدگاه او در باب وجود ضرورت و مکانیسمهای علّی و نیز طرح مفهوم غیب در نظریهی دیالکتیک وی، شباهتهایی را با هستیشناسی تشکیکی ملاصدرا مبتنی بر اصالت وجود بهوجود میآورد و این سوال در ذهن ایجاد میشود که این دو هستیشناسی چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟<br /> این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، مقایسهای را بین هستیشناسی این دو متفکر انجام داده و نشان میدهد؛ اگرچه بَسکار در هستیشناسی لایهبندیشدهی خود با باور به وجود ضرورت و مکانیسمهای علّی از محسوسات فراتر رفته ولی هستیشناسی وی در نظام اندیشهی صدرایی در لایهی ماده بوده و قائل به امر مجرد نیست و مفهوم غیاب در هستیشناسی هر یک از این دو اندیشمند، اگرچه معنایی نزدیک پیدا میکند، ولی متفاوت است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55866شماره 4 (پیاپی 24)20190321Capture, the Pattern of the Islamic Republic's Encounter with Western Civilizationتصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی57786707010.22081/jiss.2019.67070FAسید محمدحسینمتولی امامیدانشجوی دکتری رشته جامعهشناسی (گرایش دانش اجتماعی مسلمین) موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره)0000-0002-8905-0332Journal Article20190703For more than a couple of centuries, Western civilization has gradually turned itself into a global and epidemic civilization and has taken the culture of all human beings of the east and west of the world towards unity and harmony. The Islamic Revolution was a promising sign of the opportunity to withdraw from the cultural and civilizational domination of the West and revealed the emergence of modern civilization and other historical openness. Exiting the status quo and moving towards a new Islamic civilization needs to determine the position against the existing Western civilization. <br />Using a critical analytical method, the present paper, seeks to answer the question "What is the pattern of exposure of the Islamic Republic against Western civilization?" This paper addresses this question with a critical-analytical method and with a librarious-documentary approach. Patterns recommended in the Islamic world for dealing with Western civilization are summarized in at least four patterns of "total rejection", "total acceptance", "selection" and "capture". According to the author, capture is only the genuine pattern of facing the Islamic Republic, but the Islamic world against Western civilization.بیش از چند سده است که تمدن غرب، بهتدریج خود را بهصورت یک تمدن جهانی و همهگیر تبدیل کرده است و فرهنگ همه انسانها در شرق و غرب عالم را بهسوی یکسانسازی میبرد. انقلاب اسلامی، نویدگر امکان خروج از سلطه فرهنگی و تمدنی غرب بود و طلیعه ظهور تمدنی نوین و گشودگی تاریخی دیگر را نشان داد. خروج از وضع موجود و حرکت بهسوی تمدن نوین اسلامی، نیازمند تعیین موضعگیری در برابر تمدن موجود غربی است.<br /> نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که «الگوی مواجهه جمهوری اسلامی در برابر تمدن غربی چیست؟». بر این اساس، با روش تحلیلی - انتقادی و با رویکرد اسنادی -کتابخانهای درصدد بررسی موضوع و دستیابی به پاسخ است. الگوهایی که در جهان اسلام، برای مواجهه با تمدن غربی توصیهشده، حداقل در چهار الگوی: «دفع حداکثری»، «پذیرش حداکثری»، «گزینش» و «تصرف» خلاصه میشود. بهنظر نگارنده، تصرف، تنهای الگوی اصیل مواجهه جمهوری اسلامی، بلکه دنیای اسلام در برابر تمدن غربی است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55866شماره 4 (پیاپی 24)20190321Religion in the Market Societyدین در جامعۀ بازار791036707110.22081/jiss.2019.67071FAیونسنوربخشدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران، رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه0000-0001-9523-806Xمهدیابراهیمی (نویسنده مسئول)دانشجوی دکتری جامعهشناسی (توسعۀ اجتماعی) دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول)0000-0002-7325-3338Journal Article20190703With the growth of the theory of the economic system of the market and its efforts to globalize, many concerns have been raised in the social, cultural and religious areas of societies. The main question of the article is what are the potentialities of religion in contemporary marketized society? In other words, how differently religion is regulated and applied, in a neoliberal social context which means the domination of logic and the market economy over all the social realms. <br />In this paper which is descriptive-analytic, based on the characteristics of the subject, the documentary method has been used to study the effects of neoliberalism on the religious realm and the reactions of religion to the influx of market forces. The results show how the relationship between religion and state changes in the economic and social system based on free-market logic, and religion may change based on market adjustments. At the global level, some of the possibilities for the relationship between religion and neoliberalism are as follows: the reformation of religion through consumerism, the expression of new or neglected religious activists, conservatism or traditionalization of religion (rather than its degradation), the weakening of the critical role of religion specially in terms of providing moral criticism, the commodification of man and the depletion of society from natural and human values. In Iran, we have seen the combination of economic neoliberalism and political conservatism since the post-war era. The reduction of social phenomena to a specific pattern of the economy (the abandonment of the social affair) and the defense of the market economy in a religious context-which has been accompanied by an abuse of religion and a monopolistic and exclusive use of economics - has created a new bourgeoisie in our society.پرسش اصلی مقاله این است که در جامعۀ بازاریشدۀ معاصر، چه امکانهایی فراروی دین قرار دارد؟ بهعبارت دیگر، آیا دین در یک زمینۀ اجتماعی نولیبرال که ناظر به تسلط منطق و اقتصاد بازار بر همۀ قلمروهای اجتماعی است به شکل متفاوتی تنظیم میشود؟<br /> در این نوشتار، توصیفی – تحلیلی، برای بررسی اثرات نولیبرالیسم بر قلمرو دینی و واکنشهای دین به هجوم نیروهای بازار، از روش اسنادی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در نظام اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر منطق بازار آزاد، رابطۀ دین و دولت تغییر میکند و ممکن است دین، براساس تنظیمهای بازار، تغییر صورت پیدا کند. در سطح جهانی، برخی از امکانهای رابطۀ دین و نولیبرالیسم به این قرار است: بازشکلگیری دین از طریق مصرفگرایی، ابراز وجود کُنشگران (جنبشهای) دینی جدید یا نادیدهگرفتهشده؛ محافظهکار یا سنتگراشدن دین؛ تضعیف نقش انتقادی دین (خاصه از حیث ارائۀ نقد اخلاقی)؛ کالاییشدن انسان و تهیشدن جامعه از ارزشهای طبیعی و انسانی. در ایران نیز ترکیب نولیبرالیسم اقتصادی و محافظهکاری سیاسی از دوران پس از جنگ، تقلیل پدیدههای اجتماعی به الگوی خاصی از اقتصاد (رهاکردن امر اجتماعی) و دفاع از اقتصاد بازار در یک زمینۀ دینی - استفادۀ ابزاری از دین و استفادۀ انحصاری و رانتی از اقتصاد - نوعی بورژوازیِ جدید در جامعۀ ما پدید آورده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55866شماره 4 (پیاپی 24)20190321Pathology of the Idea of Public Obligatoriness of Enjoining what is Right and Forbidding Evilآسیبشناسی انگاره وجوب همگانی امر بهمعروف و نهی از منکر1041286707210.22081/jiss.2019.67072FAعبدالحسینرضاییراددانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-7054-3850Journal Article20190703"Social control" and "social supervision" are the necessity for every society to maintain community cohesion and protect social norms. They are also accepted and emphasized in the religious teachings as "enjoining what is right" and "forbidding evil", and in Islamic jurisprudence, they have been accepted by many scholars as a collective duty. Nevertheless, many scholars have tried to introduce some of the stages of these two duties as a public obligation and make the public obligated to do them. <br />This article, without entering into the jurisprudential evidence, tries to examine the social consequences of their becoming public in the following three titles, by looking at the historical evidence and experiences of the implementation of these two obligations: <br />1. the prevalence of superficiality and populism; 2. disorder and disruption in the system 3. the limitation to the impact circle.«کنترل اجتماعی» و «نظارت اجتماعی» از ضرورتهای هر جامعه برای حفظ انسجام جامعه و محافظت از هنجارهای اجتماعی است که در تعالیم دینی نیز تحت عنوان «امر بهمعروف» و «نهی از منکر» مورد پذیرش و تاکید قرار گرفته است و در فقه اسلامی بهعنوان واجب کفایی مورد پذیرش بسیاری از محققان و عالمان قرار گرفته است؛ با این وجود، بسیاری از محققان کوشیدهاند برخی از مراحل این دو فریضه را وظیفهای همگانی مطرح کنند و عموم مردم را موظف به انجام آن نمایند.<br /> این مقاله بدون ورود به ادلهی فقهی، میکوشد با نگاهی به شواهد تاریخی و تجربیات اجرای این دو فریضه، پیامدهای اجتماعی همگانیشدن آنها را در سه عنوان زیر بررسی نماید:<br /> 1. شیوع سطحینگری و عوامزدگی 2. بینظمی و اختلال نظام 3. محددشدن دایرهی تاثیر.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55866شماره 4 (پیاپی 24)20190321Factors Influencing the Realization of Islamic Lifestyle in the Family from the Viewpoint of the
Intellectuals of the Women Seminaryعوامل موثر بر تحقق سبک زندگی اسلامی در خانواده از منظر فرهیختگان حوزه علمیه خواهران1291446707310.22081/jiss.2019.67073FAمنصورهزارعاناستادیار دانشگاه الزهرا(سلام الله علیه)0000-0003-0824-9305نفیسهفاضلیان (نویسنده مسئول)دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب (نویسنده مسئول)Journal Article20190703This research seeks to identify the views of intellectuals (professors, advisers, managers, and students) of the seminary on the factors affecting the realization of Islamic lifestyle in the family. For theoretical foundations of the research, the point of view of sociologists and psychologists as well as some Islamic thinkers about Islamic lifestyle was reflected. The method of research was a survey and its statistical population was intellectuals of seminaries throughout Iran. The questionnaire was sent to the sample population via e-mail. Finally, the collected data were analyzed descriptively and inferentially statistics using SPSS software. <br />The findings show that the family is the most effective factor in living the Islamic lifestyle, and other elements such as the clergy, mosques and religious centers, books and publications, social institutions, new communication tools, artists, athletes, radio and TV, and educational institutions are ranked next. <br /> Therefore, in educational and cultural planning, more attention should be paid to families, the clergy, mosques, and religious centers respectively as the most effective factors influencing the realization of the lifestyle.این پژوهش در پی شناسایی دیدگاه فرهیختگان (اساتید، مشاوران، مدیران و طلاب) حوزههای علمیه نسبت به عوامل مؤثر بر تحقق سبک زندگی اسلامی در خانواده است. برای مبانی نظری تحقیق، از دیدگاه جامعهشناسان و روانشناسان و نیز برخی از اندیشمندان اسلامی درباره سبک زندگی اسلامی استفاده شد. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری آن، فرهیختگان حوزههای علمیه سراسر کشور بوده که پرسشنامه از طریق آدرس الکترونیکی برای جامعه نمونه ارسال گردید. در نهایت دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی قرار گرفت.<br /> یافتهها نشان میدهد خانواده، بهعنوان موثرترین عامل برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی است و عناصر دیگری مانند: روحانیت، مساجد و مراکز دینی، کتب و نشریات، نهادهای اجتماعی، ابزارهای جدید ارتباطی، هنرمندان، ورزشکاران، صداوسیما و نهادهای آموزشی در رتبههای بعدی قرار گرفتند.<br /> بنابراین در برنامهریزیهای تربیتی و فرهنگی، باید به ترتیب برای خانواده، روحانیت، مساجد و مراکز دینی بهعنوان موثرترین عوامل تاثیر گذار در تحقق سبک زندگی، توجه بیشتری انجام گیرد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55866شماره 4 (پیاپی 24)20190321Studying the Religiosity State of Islamic Azad University Students and its Relationship with Resilience:
A Case Study of Poldokhtar Centerبررسی وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و رابطه آن با تابآوری (مطالعه موردی: مرکز پلدختر)1451696707410.22081/jiss.2019.67074FAاکرمدستیاری (نویسنده مسئول)عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز پلدختر (نویسنده مسئول)0000-0001-8610-5441مسعودبنافیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران، پردیس فارابیJournal Article20190703Now that the Islamic Azad University has focused its future vision on "governance of morality and spirituality", "monitoring the protecting the university from social harm" and "preserving civilizational and cultural capital", the need to take practical steps in line with the goals mentioned above, with a focus on monitoring the academic environment, is scientifically and reasonably doubled. <br />The purpose of this study was to study the status of religiosity among Islamic Azad University students, focusing on male and female students of the Islamic Azad University of Poldokhtar Center. The results of this study provide valuable guidance for top-level provincial and national administrators as well as university cultural and social managers to identify the status quo and use the appropriate tools to achieve the appropriate cultural goals according to the horizons of the university's vision and macro policies, and so it is valuable. <br />In addition to this research, the resilience of students was measured and its relationship with religiosity was determined. This research uses a questionnaire to collect data and T-Student and Pearson statistical methods have been used to analyze them. <br /> The results show that the students of the Islamic Azad University of Poldokhtar have a favorable state regarding religiosity and resilience, and there is a positive and significant relationship between these two variables.اکنون که دانشگاه آزاد اسلامی، چشمانداز سالهای آتی خود را معطوف به «حاکمیت اخلاق و معنویت»، «پایش و سالمسازی دانشگاه از آسیبهای اجتماعی» و «حفاظت از سرمایههای تمدنی و فرهنگی» کرده است، ضرورت اتخاذ گامهای عملی همسو با اهداف ذکر شده، با تاکید بر پیمایش و پایش محیط دانشگاهی، به شکل علمی و مستدل دوچندان مینماید.<br /> هدف این پژوهش، مطالعه وضعیت دینداری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، با تمرکز بر «دانشجویان مرد و زن دانشگاه آزاد اسلامی مرکز پلدختر» است. نتایج این پژوهش، رهنمودهای ارزشمندی را برای مدیران عالی استانی و کشوری و همچنین مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برای شناسایی وضعیت موجود و بهرهگیری از ابزارهای مناسب، برای رسیدن به اهداف مناسب فرهنگی طبق افق چشمانداز و سیاستهای کلان دانشگاه فراهم میآورد و از این جهت، پژوهشی ارزشمند است.<br /> در کنار این پژوهش، وضعیت تابآوری دانشجویان، اندازهگیری شده و رابطه بین آن و دینداری آنها مشخص گردید. این پژوهش، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل آنها، از روشهای تحلیل آماری تی - استودنت و پیرسون استفاده کرده است. نتایج نشان میدهد که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز پلدختر از وضعیت مناسبی بهلحاظ دینداری و تابآوری برخوردارند و بین این دو متغیر، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.