دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55861شماره 3(پیاپی 3)20131222Explaining the policies behind the formation of administering Iran’s culture with regard to grassroots madestrategiesتبیین سیاستهای شکلگیری نظام اداره فرهنگ کشور، با تکیه بر راهبرد مردمیسازی23817FAحسینعرب اسدیدانشجوی دکترای مدیریت دولتی(منابع انسانی)، دانشگاه پیام نورسیدعلی اکبراحمدیدانشیار دانشگاه پیام نورمسعودبنافیدانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20151013In public administration, governments need to define and institutionalize a formal role and position for people. The role of people in the realm of culture is more important due to its identity and characteristics, and The Islamic Republic of Iran needs it more due to the cultural essence of the revolution. Accordingly, for administering the country’s culture, an efficient structure is needed and a network government model in this regard might be useful. Since this article seeks to investigate, describe, analyze, and present, it lacks the hypothesis and tries to find out “why, despite the democratic identity and the wishes of the major policymakers of the Islamic Revolution, no formal role has been defined for people in this arena.”Which principles and policies should we consider if we want to fulfill this goal?” In this paper, library research and analysis and pathology method is used and some policies in this regard are presented. Explaining a policy for defining and strengthening people’s position in managing the country’s culture is among the findings of this research. This policy paper is organized in six areas including; rules, structures, managers, planning, Human Resource, and activities. Each area contains 3 levels: national, regional, and operational. For each policy,executive, operational duration, output, and the result are explained.دولتها در اداره عمومی نیازمند تعریف نقش و جایگاهی جدی برای مردم و نهادینه نمودن آن هستند. نقش مردم در حوزه فرهنگ به دلیل ماهیّت و ویژگیهای آن از ضرورتی دوچندان برخوردار است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل فرهنگی بودن ذات انقلاب، بیشتر به آن نیازمند است. بر این اساس باید برای اداره فرهنگ کشور به ساختاری کارآمد دستیافت که دولت شبکهای در این خصوص الگویی قابل بررسی است. ازآنجاکه این مقاله در پی بررسی، توصیف، تحلیل و ارائه است، فاقد فرضیه بوده و در پی پاسخ به این پرسش است که «چرا تا به حال و بهرغم جنس مردمی فرهنگ و خواست سیاستگذاران اصلی انقلاب اسلامی، نقشی جدی برای مردم در این عرصه تعریف نشده است؟» «اگر بخواهیم به این مهم جامه عمل بپوشانیم باید به چه اصول و سیاستهایی توجه کنیم؟» تبیین سیاستنامهای برای تعریف و تقویت جایگاه مردم در اداره فرهنگ کشور از جمله دستاوردهای این پژوهش است. این سیاستنامه در شش ساحت قوانین، ساختارها، مدیران، برنامهریزی، نیروی انسانی و عملیات تدوین شده است و در هر ساحت نیز به سه سطح ملی، بخشی و اجرایی آن توجه شده و مجری، مدت زمان اجراییشدن و خروجی و نتیجه مورد نظر سیاست تبیین شده است.https://jiss.isca.ac.ir/article_17_dba4bcca8e706222b9a67ec8953a79d2.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55861شماره 3(پیاپی 3)20131222Possibility of The Islamic-Iranian Progression pattern Depends on the Shiite Sociology.جامعهشناسی شیعی و امکان یا امتناع الگوی پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران395918FAسید مجیدامامیمدرس و عضو مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20151013“The Islamic-Iranian progression pattern” is a discourse belonging to the forth decade of the Islamic Revolution which seeks to replace “the developmental discourse”. Ifthe major infrastructure of the developmental discourse is “secular sociology”, a progression pattern and Islamic systematization requires an authentic knowledge inspired by Shiite Contents (Texts)and methods in social Issue study, some obstacles and delays are expectedbefore its fulfillment in the current conditions. This article explains the necessities and characteristics and the essence of the Shiite sociology in three main parts. Next, in a review of Iran’s social history, it will investigate religious scholars’ perspectives on the capacity to understand and explain social relations. Finally, some obstacles which must be removed in order to establish another type of sociology are introduced and explained.«الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» گفتمانی است متعلق به انقلاب اسلامی در دهه چهارم که درصدد جایگزینی با «گفتمان توسعه» است. اگر زیرساخت مهم گفتمان توسعه «جامعهشناسی سکولار» است، الگوی پیشرفت و نظامسازی اسلامی نیازمند دانشی اصیل ملهم از منابع و روش شیعی در موضوعشناسی اجتماعی است که البته، تأخیر و نیز موانعی جهت تحقق آن در شرایط فعلی به چشم میخورد. مقاله با این نگاه در سه بخش کلی، لوازم و مفردات و ماهیت جامعهشناسی مطلوب را بیان کرده و سپس در گذری بر تاریخ اجتماعی ایران ظرفیت شناخت و تبیین روابط اجتماعی از منظر عالمان دین، بررسی و در نهایت، موانعی که رفع آنها (در عین توانمندیهای متنی و منبعی) برای تأسیس جامعهشناسی از نوعی دیگر، لازم است معرفی و شرح شدهاند.https://jiss.isca.ac.ir/article_18_bdb06e85072cc88a3fead98884188415.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55861شماره 3(پیاپی 3)20131222Imam Khomeini and the Idea of Social Progression based on the revival of Islamic Civilizationامام خمینی و اندیشۀ پیشرفت اجتماعی بر محور احیای تمدن اسلامی609219FAیوسفحسین نژادعضو هیئت علمی موسسه فرهنگ علوم اسلامیJournal Article20151013One of the concerns of the social sciences is to analyze the issue of social change with regard to the social order and scholars are trying to present models for the social development. After the Islamic revolution of Iran, Sociologists, public administrators, and general policy makers wondered if the Islamic Revolution of Iran has a new model for the social development and growth in accordance with its ideals, or it uses other societies’ models.The idea of Islamic-Iranian progression pattern proposed by Iran’s supreme leader, brought about a good opportunity for scientific conventions to take a more serious look at it. In this article first the theories and schools of development are mentioned. Next, Imam Khomeini’s viewpoint about the Islamic-Iranian development pattern titled as Islamic civilization orientation is investigated and the objectives, policies, and the main strategies of this model are extracted from his statements. Finally, the effects of the Islamic civilization orientation design on the Iranian-Islamic model are anticipatedیکی از دغدغههای علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل مسئله تغییرات اجتماعی در کنار توجه به نظم اجتماعی است و از این رهگذر اندیشمندان در پی ارائه الگوهای توسعه اجتماعی هستند. پس از انقلاب اسلامی ایران برای جامعهشناسان، مدیران دولتی و سیاستگذاران عمومی این پرسش مطرح شده که آیا جمهوری اسلامی ایران الگوی نوینی برای رشد و توسعه اجتماعی متناسب با آرمانهای خود دارد یا در این زمینه از الگوهای سایر جوامع بشری بهره میگیرد؟ طرح بحث الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری فرصت خوبی بهوجود آورده است تا این مسئله بهشکل جدیتر مورد توجه مجامع علمی قرا گیرد. در این مقاله در گام نخست، به نظریهها و مکاتب توسعه اشاره شده و در ادامه دیدگاه امام خمینی(ره) در باب الگوی توسعه ایرانی-اسلامی با عنوان طرح «تمدنگرایی اسلامی» بررسی شده و اهداف، سیاستها و راهبردهای اصلی این الگو از بیانات ایشان استخراج شده و اثرات این طرح بر تولید الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت پیشبینی شده است.https://jiss.isca.ac.ir/article_19_3f361087bdb75a01b6ed2f4ad7d19bf1.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55861شماره 3(پیاپی 3)20131222Proposing some Applied Policiestowards the Iranian News Agencies’ Substantive and EnvironmentalProblemsارائه سیاستهای کاربردی در قبال مسائل محتوایی- محیطی خبرگزاریهای ایران9311920FAفرشادمهدی پورعضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20151013After a long period of monopoly till the late 1970s, the Iranian informing atmosphere has been exposed to two major streams of fabricating news agencies: one that emerged 15 news agencies until 2005 and the other which made 12 others till 2012. Due to the changes this fabrications have made to Iran’s informing system, we can discuss the problems raised regarding mutual interaction between the environment and the news agencies. Therefore, the main problem in this research would be to recognize the problems raised by the substantive (environmental) aspects of the Iranian news agencies (focusing on those fabricated in the last decade) and to propose some strategies towards them. After we explore the substantive aspects of the problems, such as size, technology, aims, strategies, environment, and organizational culture, we’d try to propose a solution for each based on policy-making processing model.فضای اطلاعرسانی در ایران، پس از سپری کردن دورهای طولانی و انحصاری تا اواخر دهه هفتاد، در 10 سال گذشته با دو موج بزرگ خبرگزاریسازی روبه رو شده است؛ موج اول تا سال ۱۳۸۴ با تولد 1۵ خبرگزاری و موج دوم تا سال ۱۳۹۱ با ظهور 12 خبرگزاری دیگر. از آنجا که ظهور خبرگزاریهای نوپدید، نظام اطلاعرسانی کشور را دستخوش تغییراتی کرده است، میتوان از حیث تأثیر و تأثر دوسویه و واکنشی که محیط بیرونی نسبت به این خبرگزاریها داشته و یا خبرگزاریها در قبال محیط داشتهاند، مسائل آنها را بررسی کرد. بدین ترتیب هدف اصلی در تحقیق حاضر مسئلهشناسی ابعاد محتوایی (محیطی) خبرگزاریهای ایران (با تاکید بر خبرگزاریسازیهای انجام گرفته در دهه اخیر) و ارائه سیاستهای کاربردی در راستای حل مشکلات این حوزه است. از اینرو، ضمن نگاهی کوتاه به ابعاد محتوایی مسائل خبرگزاریها یعنی اندازه، فناوری، اهداف و استراتژیها، محیط و فرهنگ سازمانی، تلاششده تا با تکیه بر الگوی فرآیندی سیاستگذاری، برای هر کدام از مسائل، راهحلهایی ارائه شود.https://jiss.isca.ac.ir/article_20_ce0fb49813fff17c1e93332029f848cc.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55861شماره 3(پیاپی 3)20131222Man and woman’s identity in Islamic Philosophy and its implications to form a theory of Family reinforcementهویت زن و مرد در نگاه حکمت اسلامی و دلالتهای آن برای طراحی نظریهای دربارۀ تحکیم خانواده12014121FAمهدیسلطانیسطح چهار فلسفه علوم اجتماعی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)Journal Article20151013Manhood and womanhood as two identities have been studied and analyzed secondarily in different philosophical approaches. Each of these analyses leads to a theory of family reinforcement. In this paper, gender exclusively examined according to the fundamentals of Islamic Philosophy in order to contribute to a theorization of family reinforcement. Also, different aspects of reinforcement are elaborated through Mulla Sadra’s intellectual-realistic school of thought, and the idea that human is gendered in its plant and animal levels while being ultra-gendered in its humanistic one is offered. Therefore, if we should reinforce man-woman relationship in family, we must inevitably pay attention to Monotheistic culture so that inasmuch as human being gets nearer to the most supreme level of humanity (qāb-a qawsain-i aw adnā), man-woman relationship gets tighter.هویت زنانگی و مردانگی در حاشیه فلسفهها و رویکردهای مختلف بررسی و تحلیل شده است. هر یک از این تحلیلها، دلالتهایی را در زمینه طراحی نظریهای دربارۀ تحکیم خانواده بهدنبال داشتهاند. در این پژوهش جنسیت بر اساس مبانی حکمت اسلامی واکاوی شده و آهنگ آن دارد تا به نظریهپردازی در باب تحکیم خانواده کمک نماید. این مقاله با اشراب دیدگاه تفهمی واقعگرایی صدرایی زوایای مختلف تحکیم را تبیین نموده است. و این معنا را بررسی کرده است که انسان در مراتب نازل نباتی و حیوانی، جنسیتی است و لکن صورت انسانی، فراجنسیتی است. لذا بر این نکته تاکید دارد که اگر بخواهیم روابط زن و مرد را در حریم خانواده مستحکم سازیم، بایستی سپهر معنایی توحیدی را مورد توجه قرار دهیم و بیشک، به میزانی که انسان به «قاب قوسَین او ادنی» نزدیکتر شود، روابط زن و مرد مستحکمتر خواهد بود.https://jiss.isca.ac.ir/article_21_b45f2551b8fa80ced2683731489eecb5.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55861شماره 3(پیاپی 3)20131222Devising a Model for Evaluating and Selecting Cultural Managers in the Islamic Republic of Iran along with Giving a Package of Suggested Policiesطراحی الگوی سنجش و گزینش مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همراه ارائه بسته سیاستهای پیشنهادی14217522FAکمیلقیدرلودانشجوی دکترای «سیاستگذاری فرهنگی» دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)مریمجانقربانکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهرانJournal Article20151013After the Islamic Revolution, culture and cultural organizations have always been dealt with by an expense-oriented approach rather than an investment whereas culture has had a strategic status for the Islamic Republic of Iran. To change this approach, it is required to make new policies helping to the modification of organizational system.In this respect, we make a list of properties for a qualified cultural manager and form a model for that. This paper has three major parts: a) studying and formalizing the problem in Iran, b) studying and criticizing the existing policies, and finally c) recommending the ideal policies. Actually, because findings of the former studies in this regard have not been enjoyed a comprehensive model, we have reviewed different merit models among which two major ones were used here: Quinn’s management functions and Katz’s management skills. Finally, three dimensions of management qualification, i.e. personality, skill, and knowledge is indexed; they are also leveled based on geographical extension, organizational levels, intra-organizational functions, and organizational mission. In the end, inconveniences of different stages of merit system is examined and some general resolutions and policies to avoid these inconveniences is offered.فرهنگ و سازمانهای فرهنگی پس از انقلاب اسلامی ایران همواره با نگاهی هزینهای و نه سرمایهای مورد توجه قرارگرفتهاند. این در حالی است که فرهنگ همواره از جایگاهی راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است. نخستین گام برای تغییر چنین رویکردی، تدوین سیاستهایی جهت اصلاح نظام سازمانی در سطح کلان است. با چنین نگاهی، مقاله حاضر مجموعه ویژگیهای مدیر شایستۀ فرهنگی را برشمرده و به مدلسازی در این حوزه پرداخته است. مقاله شامل سه بخش اصلیِ بررسی و صورتبندی مسئله در ایران، بررسی و نقد سیاستهای موجود و در نهایت، پیشنهاد سیاستهای مطلوب است. در واقع، نگارنده برای دستیابی به سیاستهای مطلوب به دلیل کلاژگونه بودن یافتههای تحقیقات پیشینی و نداشتن مدلی جامع، به بررسی مدلهای شایستگی پرداخته و از میان مدلهای موجود مرتبط، از مدل نقشهای مدیریتی کویین و مهارتهای مدیریتی کاتز - بهعنوان اصلیترین مدلها - استفاده شده است. در نهایت، شایستگیهای مدیریتی ناظر بر سه بعد اصلی شخصیت، مهارت و دانش، شاخصسازی شده و بر اساس مؤلفههایی چون گسترۀ جغرافیایی، سطحهای سازمانی، نقشهای درونسازمانی و نوع مأموریت سازمانی، سطحبندی شدهاند. در پایان، آسیبهای مراحل گوناگون نظام شایستهسالاری بررسی و با تکیه بر پارادایم مدیریت اسلامی، راهحلهای کلی و سیاستهایی برای برونرفت از این آسیبها ارائه شدند.https://jiss.isca.ac.ir/article_22_f22b32ace2cbe10d45e8437cddd9f134.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-55861شماره 3(پیاپی 3)20131222An introduction to the methodology of applying social science theories in the cultural policy-making with an overview of principles and foundations of MollaSadra’s Thoughtدرآمدی بر روششناسی کاربست نظریههای علوم اجتماعی در سیاستگذاری فرهنگی با مروری بر اصول و مبانی اندیشهٔ صدرایی17620023FAمحمدرضابهمنیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151013There are two contact points envisaged between theory and method; one in the theorizing and the other one in the applying of that theory. For applying the theories, meaning understanding and solving social and cultural issues of societies (entitled cultural policy making), referring to theories of social sciences (as theoretical capacity) is undeniable. Translating and teaching these western theoriesin our country’s academic centers followed by applying them in the processes of problem recognition, decision making, and execution is one of the realities of our today’s society. But the issue in hand is that outside social sciences theories, are often presented for solving their own local problems and have much discrepancy (both cognitive and none cognitive) with our society’s cultural and social problems. So the method of facing these theories should be intelligent. This article explained three necessities of this intelligence including: “identifying the challenges of the present methodological schools”, “relying on theintrinsic cognitive foundations”, and “considering the local fields of cultural and social needs”. It also tries to reexamine the principles and foundations of MollaSadra’s thoughts and proposes some guidelines to utilize such theories in the realm of cultural policy making.میان نظریه و روش، یک بار در مقام تولید نظریه و بار دیگر در مقام کاربست آن، دو نقطه تماس متصور است. در مقام کاربست نظریه، یعنی شناخت و چارهجویی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی جوامع (که تحت عنوان کارویژه سیاستگذاری فرهنگی معنا مییابد)، مراجعه به نظریههای علوم اجتماعی (به عنوان ظرفیت حوزه نظر) انکارناپذیر است. ترجمه و تدریس این نظریهها در مراکز دانشگاهی کشور و بهتبع آن کاربست آنها در فرآیند مسئلهشناسی، تصمیمگیری و اجرا، از واقعیتهای امروز جامعه ما نیز هست. امّا در این رهگذر، مسئله این است که نظریههای علوم اجتماعی برونزا، غالباً برای حل مسائل جوامع مبدأ عرضه شدهاند که با مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه ما ناهمگونیهای (معرفتی و غیرمعرفتی) بسیاری دارند. بنابراین شایسته است شیوه برخورد و مواجهه با این نظریهها، هوشمندانه باشد. مقاله حاضر، «شناخت چالشهای مکاتب روشی موجود»، «اتکا به مبانی معرفتی درونزا» و «لحاظ نیازها و زمینههای فرهنگی و اجتماعی درونی» را از الزامات این هوشمندی دانسته و تلاش کرده تا با بازخوانی اصول و مبانی اندیشهٔ صدرایی، خطوط راهنمایی را برای استفاده ازاینگونه نظریهها در عرصه سیاستگذاری فرهنگی پیشنهاد نماید.https://jiss.isca.ac.ir/article_23_e0919f9db59c62794e73bda5d0ca23ce.pdf