دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-558610شماره1(پیاپی37)20220622A Model Analysis of Mahdavi Social Justice in the Age of Occultation Based on the Theory of Wilayat-e-Faqihتحلیل الگویی عدالت اجتماعی مهدوی در عصر غیبت بر اساس نظریۀ ولایت فقیه7357272510.22081/jiss.2021.61800.1846FAحسینالهی نژاداستاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.Journal Article20210905The present paper deals with the analytical and explanatory analysis of Mahdavi social justice in the age of occultation based on the theory of Wilayat-e-Faqih. This paper, first deals with the nature of Mahdavi justice and its characteristics, such as "comprehensiveness and universality", "comprehensiveness and perfection" and "having universal acceptance" and then focuses on processing two post-reappearance (of Imam Mahdi) and pre-reappearance horizons, one of which is associated with the ideal Mahdavi society and the other represents the society of the Wali-e-Faqih. In the following, how to implement Mahdavi justice in the age of occultation is examined based on the theory of Wilayat-e-Faqih. Accordingly, in this process, first the justifying components of the realization of the principle of Mahdavi justice such as "representation of the Wali-e-Faqih", "Considering Wali-e-Faqih as a jurist", "justice of the Wali-e-Faqih" and "knowledge of the Wali-e-Faqih " are stated. Then, the explanatory components of the continuation of Mahdavi justice such as "being charismatic of the Wali-e-Faqih", "justice of the Wali-e-Faqih and his agents", "promotion of Mahdavi justice by the Wali-e-Faqih" and "proper implementation and management of Mahdavi justice by the Wali-e-Faqih " are explained.مقالۀ پیشرو به واکاوی تحلیلی و تبیینی عدالت اجتماعی مهدوی در عصر غیبت بر اساس نظریۀ ولایت فقیه میپردازد. در این نوشتار، ابتدا به چیستی عدالت مهدوی و شاخصههای آن، نظیر «فراگیر و جهانیبودن»، «جامع و کاملبودن» و «مقبولیت و پذیرش همگانی داشتن» پرداخته میشود و سپس به پردازش دو افق پساظهور و پیشاظهور که یکی تداعیگر جامعۀ مطلوب مهدوی و دیگری بیانگر جامعۀ ولی فقیه است، مبادرت میشود و در ادامه، چگونگی پیادهسازی عدالت مهدوی در عصر غیبت بر اساس نظریۀ ولایت فقیه بررسی میشود. بر این اساس، در فرایند کار ابتدا مؤلفههای توجیهی ِتحقق اصل عدالت مهدوی نظیر «نیابت ولی فقیه»، «فقاهت ولی فقیه»، «عدالت ولی فقیه» و «معرفتبخشی ولی فقیه» بیان میگردد و در ادامه، به تبیین مؤلفههای توجیهی ِاستمرار عدالت مهدوی نظیر «کاریزماییبودن ولی فقیه»، «عدالتپیشگی ولی فقیه و کارگزاران او»، «ترویج عدالت مهدوی توسط ولی فقیه» و «اجرا و مدیریت صحیح عدالت مهدوی توسط ولی فقیه» مبادرت میشود.https://jiss.isca.ac.ir/article_72725_50a3b855dbac977cae706f96941159b1.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-558610شماره1(پیاپی37)20220622A Study of Mourning of Imam Hossein as a Lifestyleخوانشی از عزاداری حسینی ع، بهمثابۀ یک سبکزندگی36677272310.22081/jiss.2022.61573.1834FAجوادمویزچیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش مسائل ایران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران .دکتر سید خدایارمرتضویاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210805The sacred and philosophical aspects of Imam Hossein mourning have sometimes caused the forgetting of identity-making and effective roles in the relations of daily life. Due to this lack of attention to the earthly valuable dimensions such as Ashura and mourning for Imam Hossein, the Iranian-Islamic lifestyle has increasingly met its diverse needs with improved imported resources. However, traditions and rituals have semantic and inspiring aspects to feed lifestyles. Accordingly, the main question will be what objective and practical capacities are there in the mourning of Imam Hussein- as a human process - to lay the groundwork for the Iranian-Islamic lifestyle? This study aims to use the logic of objective and practical relationships within mourning, to introduce some relationships that make up a comprehensive lifestyle and outside the limits of a religious ritual. In this paper, the method of understanding phenomena will be based on phenomenological forms that follow the description of mourning phenomena based on the needs, experiences, and influences of the Shiite Muslim identifier in everyday life. Therefore, the form of phenomenology will be a personal matter and does not follow the transcendental pattern. In addition, the lived experiences and objective observations of the authors of the mourning ceremonies of Imam Hussein and the reflections of mourning in the narration of some written sources have also been considered. One of the results of this study will be the compilation of a list of consistent and positive propositions for an objective lifestyle and the construction of new relationships in everyday life.ابعاد قدسی و فلسفی عزاداری حسینی×، بعضاً باعث فراموشی وجوه هویتساز و مؤثر در مناسبات زندگی روزمره بوده است. در سایۀ این کمتوجهی به ابعاد زمینی ذخایری چون عاشورا و عزاداری، مقولۀ سبک زندگی ایرانیـاسلامی هر چه بیشتر نیاز متنوع خود را با منابع بهروزشوندۀ وارداتی تأمین کرده است؛ درحالیکه سنتها و آیینها، دربردارندۀ وجوه معنایی و قابل الهام برای تغذیۀ سبک زندگیاند. بر این اساس، سؤال اصلی این خواهد بود که چه ظرفیتهای عینی و عملی در عزاداری امام حسین×ـ بهعنوان یک فراوری انسانیـ برای دستمایه قراردادن سبک زندگی ایرانیـاسلامی وجود دارد؟ این پژوهش با هدف بهرهگیری از منطق مناسبات عینی و عملی درون عزاداری، در پی معرفی برخی مناسبات سازندۀ یک سبکزندگی فراگیر و خارج از محدودیتهای یک مناسک آیینی است. در این مقاله، روش فهم پدیدهها مبتنی برگونهای پدیدارشناسی خواهد بود که توصیف پدیدارهای عزاداری را بر اساس نیاز، تجارب و تأثیرپذیریهای عامل شناسای مسلمان شیعی، در زندگی روزمره دنبال میکند. لذا شکل پدیدارشناسی، امر لنفسی (برای من) خواهد بود و از الگوی استعلایی تبعیت نمیکند. ضمن اینکه تجارب زیسته و مشاهدات عینی نگارندگان از عزاداریهای امام حسین× و بازتابهای عزاداری در روایتِ برخی منابع مکتوب نیز مدنظر بوده است. از جمله نتایج این تحقیق، گردآوری فهرستی از گزارههای قوامبخش و ایجابی برای یک سبک زندگی عینی و ساختِ مناسبات جدید در زندگی روزمره خواهد بود.https://jiss.isca.ac.ir/article_72723_c1db54eb11b4517c0b3278b11aea1097.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-558610شماره1(پیاپی37)20220622A Critical Study of Durkheim's Genetic Logic of Social Science from the Perspective of Transcendental Wisdomبازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه68957272010.22081/jiss.2021.61131.1819FAصادقمشکاتیکارشناسی ارشد فلسفۀ علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم ع قم، ایرانمهدیسلطانیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم ع، قم، ایرانJournal Article20210610The basis and fundamental of the formation of various sciences is based on logic and methods that determine how to analyze realities. One of them is the developmental logic that Durkheim claims to use in his social science. In other words, in the study of social realities, it is necessary to start from the simplest manifestation of social phenomena in order to achieve the development of complex realities in simple components. This brings up a different approach by looking at the philosophical principles of transcendental wisdom (Hikmah). The present paper uses the library method and the documentary method to express the point that although attention to developmental logic is important in transcendental wisdom, ignoring other levels of knowledge that play a significant role in the production and development of science, causes reductionism, relativism etc. In transcendental wisdom, due to the longitudinal correlation of perceptions, methodological diversity, attention to the intention of actors, attention to rational principles and the close connection of science with metaphysics, the stability of science and its truth-centeredness is guaranteed by returning to basic beliefs.پایه و بنیان شکلگیری علوم مختلف مبتنی بر منطق و روشهایی است که چگونگی تجزیه و تحلیل واقعیتها را مشخص میسازند؛ از جملۀ آنها منطق تکوینی است که دورکیم در علم اجتماعی خویش مدعی استفاده از آن است. به این معنا که در تحقیق واقعیتهای اجتماعی لازم است از سادهترین نمود پدیدههای اجتماعی آغاز کرد تا از این طریق بتوان به انکشاف واقعیتهای پیچیده در اجزای ساده دست یافت. این امر با نگاه به اصول فلسفی حکمت متعالیه رویکرد متفاوتی را رقم میزند. مقالۀ پیشرو با استفاده از روش کتابخانهای و به شیوۀ اسنادی در صدد بیان این نکته است که هرچند توجه به منطق تکوینی در حکمت متعالیه موضوعیت دارد، اما نادیدهگرفتن سایر سطوح معرفتی که نقشی پررنگ در تولید و پیشرفت علم دارند، باعث تقلیلگرایی، نسبیگرایی و ... میشود. در حکمت متعالیه با توجه به همبستگی طولی ادراکات، تنوع روشی، توجه به قصد کنشگران، توجه به اصول عقلی و ارتباط وثیق علم با متافیزیک، ثبات علم و حقیقتمحوری آن با بازگشت به باورهای پایه تضمین میگردد.https://jiss.isca.ac.ir/article_72720_d22cdd5306f0b101107a4023ea6731fb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-558610شماره1(پیاپی37)20220622Designing a Model for Explaining Risks in Society from the Perspective of Sadra's Wisdomطراحی الگوی تبیین مخاطرات در عرصۀ اجتماع از منظر حکمت صدرایی961207272110.22081/jiss.2021.61284.1821FAفاطمهعبداله آبادی کهندانشیار گروه آموزشی جامعهشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-8095-2401حمیدپارسانیادانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.عبدالحسینکلانتریدانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی گروه علوم اجتماعی دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم ع، قم، ایران.Journal Article20210629The concept of risk refers to the threats that have arisen as a result of human decisions, especially after modernity. The complexity, uncontrollability, and global scale of risks in the modern world have made this concept increasingly welcomed by the scientific community since the late twentieth century. In this study, the concept of risk is outlined in Mulla Sadra's intellectual system and in this regard, the analytical method is used. This concept, when brought up in the system of Sadra's wisdom, covers both a concept and a case, a wider and deeper scope than that proposed in Western theories, and will not end only with the side effects of modernity. From Sadra's point of view, risks occurs due to lack of harmony with existence and due to man's neglect of the truth of existence, according to which existence also hides itself from man. Since disobeying the commands of God and the perfect man as the truth of existence and God's caliph on earth causes risks, so does man's return to the truth and seeking refuge in the perfect man as the only one who has the power to take over the world will save man from risk. مفهوم مخاطره از تهدیداتی حکایت میکند که در نتیجۀ تصمیمات انسانی بهخصوص پس از مدرنیته ایجاد شدهاند. پیچیدگی، کنترلناپذیری و وسعت جهانی مخاطرات در جهان مدرن سبب شده است این مفهوم از اواخر قرن بیستم، هر چه بیشتر از سوی محافل علمی مورد استقبال قرار گیرد. در این پژوهش، مفهوم مخاطره در دستگاه فکری ملاصدرا ترسیم گردیده و در این راستا از روش تحلیلی بهره برده میشود. این مفهوم هنگامی که در نظام حکمت صدرایی طرح میشود، چه از نظر مفهومی و چه از حیث مصداقی، گسترهای وسیعتر و عمیقتر از آنچه در نظریات غربی طرح گردیده است را شامل میشود و تنها به عوارض جانبی مدرنیته ختم نخواهد شد. از دیدگاه صدرایی، مخاطره به دلیل عدم هماهنگی با هستی و بر اثر غفلت انسان از حقیقت هستی رخ میدهد که به موجب آن، هستی نیز خود را از انسان مخفی میسازد. همانگونه که سرپیچی و غفلت از اوامر پرودگار و انسان کامل بهعنوان حقیقت هستی و خلیفۀ خداوند بر روی زمین موجب ایجاد مخاطرات میشود، بازگشت انسان به حقیقت و پناهبردن به انسان کامل بهعنوان یگانه کسی که قدرت تصرف در هستی را داراست، باعث رهایی انسان از مخاطرات خواهد شد.https://jiss.isca.ac.ir/article_72721_ae01498b847e5270c3a57017e53536cb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-558610شماره1(پیاپی37)20220622Philosophies of Hijab and Gender Justiceفلسفههای حجاب و عدالت جنسیتی1211497272410.22081/jiss.2022.61726.1844FAمهدیشجریاندکتری فلسفۀ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم×، قم، ایران.Journal Article20210828To what extent do the philosophies related to hijab justify the fairness of this task and expand the perception of justice in this position? The current paper analyzes the answer to this question through a critical-analytical method. In Islamic jurisprudence, unlike men, women are obliged to cover their bodies as much as possible, except for the face and arms up to the wrists. To justify this jurisprudential distinction, philosophies such as controlling the fire of lust, strengthening family ties, stability of society and the like have been mentioned. Based on point of view of jurists, the mentioned philosophies are not the "causes" of the religious hijab and are considered its "wisdom (Hikmah)". Therefore, hijab is obligatory even in their absence. What guarantees the realization of these philosophies is the formation of "moral chastity" in the context of society, not necessarily "jurisprudential hijab". Violation of these philosophies in some jurisprudential fatwas - such as prescribing the non-covering of slaves and people of the Book and prescribing looking at disabled women and women who are not accustomed to covering - shows that relying on these philosophies alone cannot fully justify this jurisprudential distinction between men and women. In this regard, proving gender justice at a real and perceptual level is not possible by relying on these philosophies, and we can only speak of following (Share') Allah's commands and the right of obedience to Allah.فلسفههای ذکرشده برای حجاب، تا چه میزان عادلانهبودن این تکلیف را توجیه میکنند و ادراک عدالت را در این مقام بسط میدهند؟ مقالۀ پیشرو با روش تحلیلیـانتقادی پاسخ این مسئله را میکاود. زن در فقه اسلامی برخلاف مرد، مکلف به پوشش حداکثری بدن غیر از صورت و دستها تا مچ است. برای توجیه این تمایز فقهی، فلسفههایی نظیر مهار آتش شهوت، استحکام پیوند خانوادگی، استواری جامعه و مانند آن ذکر شده است. از منظر فقیهان، فلسفههای مذکور «علت» حجاب شرعی نیستند و «حکمت» آن محسوب میشوند؛ درنتیجه حتی با فقدان آنها نیز حجاب واجب است. این درحالی است که آنچه تحقق این فلسفهها را تضمین میکند، شکلگیری «عفت اخلاقی» در بستر جامعه است، نه لزوماً «حجاب فقهی». نقض این فلسفهها در برخی فتاوای فقهی ـ نظیر تجویز عدم پوشش کنیزان و اهل کتاب و تجویز نگاه به زنان ازکارافتاده و زنانی که عادت به پوشاندن ندارند ـ نشان میدهد که با تکیۀ صرف بر این فلسفهها نمیتوان این تمایز فقهی میان زن و مرد را کاملاً توجیه کرد. در این مقام، اثبات عدالت جنسیتی در سطح واقعی و ادراکی، با تکیه بر این فلسفهها ممکن نیست و تنها میتوان از تعبد به حکم شارع و حق طاعت الهی سخن گفت.https://jiss.isca.ac.ir/article_72724_26c3b452ad995440b565bab64edec84f.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-558610شماره1(پیاپی37)20220622An Analysis of the Role of Religion in Socio-Mental Health in the Face of the Covid-19 Pandemicواکاوی نقش دین در سلامت اجتماعیـ روانی در مواجهه با پاندمی کووید-191501807272610.22081/jiss.2022.63040.1889FAغلامرضاتاج بخشدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی ره، بروجرد، ایرانجوادمداحیدکتری جامعهشناسی و پژوهشگر گروه مطالعات خانواده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی. تهران، ایران.حسینابراهیم زاده یاسمیندانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.رضارمضانیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی ره، بروجرد، ایران.Journal Article20220118The globalization of Covid-19, the high rate of disease transmission and mortality resulting from it, has explicitly persuaded researchers and thinkers, especially sociologists, to consider it a social issue. This study aims to discover the interpretation and meaning of religion from the perspective of male students living in Tehran in the face of the Covid-19 pandemic and its impact on their mental and social health. The research method of the present paper is qualitative and the strategy of the underlying theory has been used. For this purpose, in-depth and semi-structured interviews were conducted with 23 male students living in Tehran who were selected by purposive sampling and snowball methods. Eight main topics and one core topic were extracted through the data coding system including fear of death, strengthening thinking and belief in the hereafter and the world after death, highlighting the ritual aspect of religiosity, strengthening the belief aspect of religion, religion and peace during the pandemic, strengthening social capital and social health during the pandemic outbreak, the emergence of new meanings of life, and changes in diet and lifestyle. In addition, "Covid-19 pandemic and return to spirituality" was selected as the core topic, and finally, the paradigm model extracted from the data was set up. The findings suggested that male students in the face of the Covid-19 pandemic had significantly strengthened religiosity in the belief and ritual aspects or experienced a return to spirituality. Furthermore, the role of religion in improving the mental and physical health of these people in the face of the Covid-19 pandemic is significant and important. An issue that in the global age with an individualistic culture, invites the human eye to concepts such as cohesion and solidarity, intimacy and social participation, charity in crisis and peace in life.جهانیشدن کووید-19، آمار بالای سرایت بیماری و مرگومیر ناشی از آن، پژوهشگران و اندیشمندان این موضوع بهویژه جامعهشناسان را بهصورت آشکاری مجاب کرده تا آن را مسئلهای اجتماعی بدانند. هدف این پژوهش، کشفِ تفسیر و معنای دین از منظر دانشجویان پسر ساکن شهر تهران در مواجهه با پاندمی کوویدـ19 و تأثیر آن بر سلامت روانیـاجتماعی آنان میباشد. روش پژوهش مقالۀ حاضر، کیفی و از راهبرد نظریۀ زمینهای استفاده شده است. به این منظور با 23 دانشجوی پسر ساکن شهر تهران که با روش نمونهگیری هدفمند و استراتژی گلولۀ برفی انتخابشده بودند، مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته انجام شد. هشت مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته از خلال نظام کدگذاری دادهها استخراج شد: ترس از مرگ، تقویت تفکر و اعتقاد نسبت به آخرت و جهان پس از مرگ، پررنگشدن بعد مناسکی دینداری، تقویت بعد اعتقادی دین، دین و آرامش در دوران شیوع پاندمی، تقویت سرمایۀ اجتماعی و سلامت اجتماعی در دوران شیوع پاندمی، ظهور و بروز معانی جدید از زندگی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی. همچنین، «پاندمی کووید-19 و بازگشت به معنویت» بهعنوان مقولۀ هسته انتخاب و درنهایت، مدل پارادایمی مستخرج از دادهها تنظیم شد. یافتهها بر این دلالت داشتند که دانشجویان پسر در مواجهه با پاندمی کوویدـ19 به شکلی معنادار دینداری را در ابعاد اعتقادی و مناسکی در خود تقویت نموده و یا بازگشت به معنویت را تجربه کردهاند. همچنین نقش دین در بهبود سلامت روان و جسم این افراد در مواجهه با پاندمی کوویدـ19، پررنگ و مهم میباشد؛ موضوعی که در عصر جهانی با فرهنگی فردگرا، نگاه بشر را به مفاهیمی مانند انسجام و همبستگی، صمیمیت و مشارکت اجتماعی، نیکوکاری در بحران و آرامش در زندگی دعوت میکند.https://jiss.isca.ac.ir/article_72726_4cf644ca8789c063cce416dff59fa58d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)اسلام و مطالعات اجتماعی2345-558610شماره1(پیاپی37)20220622An Examination of Religious Adherence and Tendency to Risky Behaviours (A Case Study of Adolescents and Youth in Kashan)بررسی پایبندی دینی و گرایش به رفتارهای پرخطر (مورد مطالعه: نوجوانان و جوانان شهر کاشان)1812077272210.22081/jiss.2022.61453.1827FAمحمدسلیمان نژاددانشآموخته جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0001-9222-9758محسننیازیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.طاهرهسلیمان نژاددانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، ایران.Journal Article20210718The tendency towards religiosity, effectiveness, and religious adherence is a strong barrier against all kinds of social harms and difficulties of life. This study aims to examine religious adherence and tendency to Risky Behaviours among citizens of Kashan. The research method used in the present study is a survey and the statistical sample of the research, 552 people based on Cochran's formula and considering the views of the supervisor, were selected as the final sample by possible sampling method appropriate to the volume. The reliability of the questionnaire was based on Cronbach's alpha coefficient and its validity was based on the opinions of academic experts. Pearson correlation test and paired t-test using SPSS 25 software were used to make inferential analysis and measure the relationship between independent and dependent variables. The findings of Pearson correlation test indicate that the correlation between the variables of religiosity with its three aspects (belief, ritual and consequential) and the dependent variable of research, i.e. Risky Behaviours have been negative and inverse, in addition to having a significant relationship.گرایش به دینداری، عاملیت و پایبندی دینی، سدی محکم در برابر انواع آسیبهای اجتماعی و ناملایمات زندگی است. این پژوهش با هدف بررسی پایبندی دینی و گرایش به رفتارهای پرخطر در بین شهروندان کاشانی انجام شده است. روش تحقیق بهکاررفته در پژوهش حاضر پیمایشی بوده و نمونۀ آماری پژوهش، تعداد 552 نفر بر اساس فرمول کوکران و با درنظرگرفتن دیدگاه استاد راهنما، به روش نمونهگیری احتمالی متناسب با حجم بهعنوان نمونۀ نهایی انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آن بر اساس نظرات افراد متخصص دانشگاهی صورت گرفته است. برای تحلیل استنباطی و سنجش ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته، از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و آزمونهای T مقایسۀ زوجی با استفاده از نرم افزارهایSPSS 25 استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از این است که همبستگی بین متغیرهای دینداری با ابعاد سهگانۀ آن (اعتقادی، مناسکی و پیامدی) و متغیر وابستۀ پژوهش یعنی رفتارهای پرخطر، علاوه بر وجود رابطۀ معنادار، منفی و معکوس بوده است.https://jiss.isca.ac.ir/article_72722_c1087d8bcf0876209dc9af14e86df771.pdf