TY - JOUR ID - 70732 TI - بازخوانی نظریه فرهنگ ناسرکوبگر مارکوزه از منظر حکمت صدرایی JO - اسلام و مطالعات اجتماعی JA - JISS LA - fa SN - 2345-5586 AU - رایجی (نویسنده مسئول), محمد AU - سلطانی, مهدی AD - دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی، دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران (نویسنده مسئول). AD - استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - شماره 1(پیاپی 33) SP - 125 EP - 149 KW - زیگموند فروید KW - فرهنگ ناسرکوبگر KW - هربرت مارکوزه KW - حکمت متعالیه DO - 10.22081/jiss.2021.59114.1715 N2 - توسعه روزافزون جوامع غربی و رسیدن بشر به سرحدات پیشرفت، امید رهایی از درد و رنج را برای انسان غربی به ارمغان آورد. در این میان زیگموند فروید در مخالفت با فضای خوشبینی حاکم بر غرب در اوایل سده بیستم تأکید می‌کند که تمدن بر انقیاد و سرکوبگری غرایز آدمی استوار است و دستاورد تمدن برای انسان امروزی، نه آرامش و آسایش، بلکه درد و رنج فزاینده است. در مقابل هربرت مارکوزه، فیلسوف اجتماعی آلمان، همزمان با نقد نظریات فروید، طرحی از تمدن ناسرکوبگر را ارائه و اعلام می‌کند که سرکوبگری فرهنگ، نه برخاسته از ذات تمدن، بلکه دستاورد نظام سرمایه‌داری است. در این مقاله، مبتنی بر روش تحلیلی - انتقادی، با بهره‌مندی از ظرفیت نظریه استخدام علامه طباطبایی(ره)  و آموزه‌های حکمت صدرایی نشان خواهیم داد که آنچه مارکوزه تحت عنوان تمدن ناسرکوبگر معرّفی می‌کند، چیزی جز باقی‌ماندن در «استخدام متقابل در ساحت حیوانی» نیست و برای عبور از سرکوب می‌بایست کمالات عقلی و اغراض فطری را بسان عنصر تعین‌بخش زندگی اجتماعی مطرح کرد؛ امری که علامه طباطبایی(ره) مبتنی بر نظام صدرایی بدان پرداخته است. UR - https://jiss.isca.ac.ir/article_70732.html L1 - https://jiss.isca.ac.ir/article_70732_9c91636326d9b5081e496105c19d0ebc.pdf ER -