TY - JOUR ID - 69206 TI - مسئولیت‌های اجتماعی انسان از منظر امام علی (ع)با تأکید بر نهج‌البلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق آن‌ها JO - اسلام و مطالعات اجتماعی JA - JISS LA - fa SN - 2345-5586 AU - رضوان خواه, سلمان AU - صالحی, اکبر AU - سجادی, سید مرتضی AD - دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری رشته ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - شماره 1(پیاپی 29) SP - 7 EP - 35 KW - مسئولیت اجتماعی KW - امام علی (ع) KW - نهج‌البلاغه KW - تعلیم و تربیت DO - 10.22081/jiss.2020.56868.1613 N2 - بررسی اجتماعی بودن انسان، ضرورتِ وجود مسئولیت برای او، آگاهی از مسئولیت‌های اجتماعی و عمل به آن از مسائلی است که عدم توجه به آن زمینۀ بسیاری از انحطاط‌های اخلاقی در سطح جامعه خواهد بود؛ بنابراین مسئله‌ی مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم اجتماعی بودن انسان و نیز بررسی اهمّ مسئولیت‌های اجتماعی افراد در جوامع اسلامی بر بنیاد سخنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق این مسئولیت‌های اجتماعی انسان مبتنی بر دیدگاه امام علی(ع) است که هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ این مسئله است. بر این اساس روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری بوده و بر این اساس سعی شده است، با بررسی متنِ نهج‌البلاغه و دیگر سخنان امیرالمؤمنین(ع)اهم مسئولیت‌های اجتماعی افراد شناسایی و پس‌ازآن نقش تعلیم و تربیت در تحقق چنین مسئولیت‌های اجتماعی تبیین گردد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ازنظر امام علی(ع) انسان بالفطره موجودی اجتماعی است و برای زیستن در اجتماع به‌ناچار باید با جامعه در ارتباط باشد و برای تحقق این امر لازم است به مسئولیت‌هایی همچون احساس مسئولیت نسبت به جامعه، رعایت حقوق، انصاف و عدالت‌خواهی نسبت به انسان‌ها، تعاون و همکاری در امور اجتماعی و معاشرت و برقراری روابط مهرآمیز با دیگران توجه داشته باشد. UR - https://jiss.isca.ac.ir/article_69206.html L1 - https://jiss.isca.ac.ir/article_69206_c129c045dc138cd22c1b3185f504e295.pdf ER -