%0 Journal Article %T طراحی مدل مطالعه انسان‌شناختی اسلامی در مطالعات اجتماعی (با تاکید بر دانش رفتار سازمانی) %J اسلام و مطالعات اجتماعی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) %Z 2345-5586 %A منطقی, محسن %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 8 %N شماره 1(پیاپی 29) %P 195-221 %! طراحی مدل مطالعه انسان‌شناختی اسلامی در مطالعات اجتماعی (با تاکید بر دانش رفتار سازمانی) %K مبانی %K انسان‌ %K شناختی %K رفتار %R 10.22081/jiss.2020.56934.1619 %X شناخت پدیده‌ی سازمان و حل مسائل آن، نیازمند شکل‌گیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد. جهت‌گیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته است. روش پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. که با ایجاد داده‌های محاسبه‌پذیر آغاز و سپس به استنتاج پدیده‌ها، پرداخته و در نهایت به روایت‌گری پژوهش انجام شده است. در این پژوهش سه دسته از مبانی انسان‌شناختی با عنوان مبانی فلسفی، مبانی تجربی، و مبانی دینی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مدلی برای شناخت انسان، که در رفتار سازمانی موثر است شناسایی گردید. در این پژوهش تنها به نُه مبنای انسان‌شناختی توجه شد و کاربرد آنها در رفتار سازمانی نشان داده شده است. %U https://jiss.isca.ac.ir/article_69207_a3e8042d033966ea5a516786f737a209.pdf