per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-06-22
5
شماره 1 (پیاپی 17)
6
30
10.22081/jiss.2017.65011
65011
The Quarterly Jornal
بررسی رابطۀ تکمیلی میان آزادی و عدالت اجتماعی با تاکید بر قرآنکریم
The Study of the Complementary Relationship between Freedom and Social Justice with an Emphasis on the Qur’an
بتول ملاشفیعی
n.shafii82@gmail.com
1
سیدکاظم سیدباقری
sbaqeri86@yahoo.com
2
حسین علویمهر
halavimehr5@gmail.com
3
دانشجوی دکتری تفسیر قرآن کریم، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشیار جامعه المصطفی العالمیه
عدالت و آزادی از دغدغههای همیشگی بشری در حیات سیاسی- اجتماعی بوده است. با توجه به آنکه گاه پنداشته میشود که میان آندو، تقابل یا چالش است، فهم و بررسی رابطۀ آنها اهمیت بسیار دارد. هدف مقاله، پاسخ به این پرسش است که با توجه به آیات و منطق قرآنکریم، چه رابطهای میان عدالت اجتماعی و آزادی وجود دارد. برای پاسخ، بر این امر تاکید شده است که با در نظرگرفتن مفهوم محوری احقاق حق در عدالت اجتماعی و با فراگیرشدن آن در جامعه، افراد به حقوق شایسته و بایسته خویش، دست مییابند و یکی از بزرگترین آن حقوق، آزادی است که با حضور عدالت، استیفا میشود. این نسبت را میتوان با توجه به سخن الهی، در مصادیقی مانند رهایی از حاکمیت طاغوت و استثمار، اجرای احکام و دستورات الهی، محوریت قانون الهی، شورا، امر بهمعروف و نهی از منکر، رصد و پیجویی کرد. بیاعتنایی به عدالت، بیاعتنایی به آزادی است و بدون آزادی، همۀ حصههای عدالت در جامعه تامین نمیشود. این بررسی با توجه به روش تحلیلی انجام شده است.
Justice and freedom have been a lasting concern for humanity in its political-social life. Considering that it is sometimes thought to be a conflict or challenge between them, their understanding is very important. The purpose of this article is to answer the question, what is the relationship between social justice and freedom, according to Qur'anic verses and its logic? To answer, it has been emphasized that taking into account the central notion of administration of rights in social justice and its expansion in society, individuals achieve their proper and desirable rights, and one of the greatest of those rights is the freedom realized in full, by presence of justice. This relationship can be observed with regard to divine words, in cases such as emancipation from the rule of evil and exploitation, the implementation of divine verdicts and orders, the centrality of the divine law, consultation, enjoining what is right and forbidding evil. Disregard for justice is disregard for freedom, and without freedom, all parts of justice in the community are not obtained. This study was done according to the analytical method.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65011_34c3556454ee0ccefa95c67488459f75.pdf
عدالت
آزادی
رابطۀ تکمیلی
قرآنکریم
Justice
Freedom
complementary relationship
Holy Quran
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-06-22
5
شماره 1 (پیاپی 17)
31
58
10.22081/jiss.2017.65012
65012
The Quarterly Jornal
بازخوانی عدالت اجتماعی در ارتباطات میانفردی از منظر نهج البلاغه
Reviewing Social Justice in Interpersonal Communication in Nahj al-Balaghah
داود رحیمی سجاسی
d.rahimi@shahed.ac.ir
1
سیفاله قنبرینیک
s.qanbari@yahoo.com
2
استادیار گروه مطالعات اجتماعی جامعة المصطفی العالمیه
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
عدالت اجتماعی از محورهای اساسی گفتمان اسلامی است که عمدتا ناظر به رابطه حکومت و مردم از سوی متفکران اجتماعی مورد مباحثه و مداقه قرار میگیرد. بُعد دیگر و مهم عدالت اجتماعی، ناظر به روابط میان افراد جامعه؛ یعنی ارتباطات اجتماعی در سطح افقی جامعه است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نوشتار حاضر درصدد بازخوانی این سطح از عدالت اجتماعی در گفتمان اسلام با تکیه بر فرمایشات امیرمومنان(ع) در نهجالبلاغه به شیوهای اسنادی و تحلیلی است. اینکه خود مردم چگونه و در چه قالبهایی از تعاملات اجتماعی میانفردی یا گروهی، میتوانند زمینههای تحقق عدالت اجتماعی و یا مجریان آن در این سطح باشند.توجه به مبانی عدالت اجتماعی و کاربست ظرفیتها و راهکارهای تحقق آن از منظر امام علی(ع) همچون؛ مسئولیت اجتماعی، توجه به حقوق افراد، عدم ثروتاندوزی ظالمانه، حریت انسانی، توجه به منافع عامه مردم، مواجهه مناسب با اقلیتهای غیرمسلمان، زدودن شکاف طبقاتی بین مردم، مبارزه با تبعیض نژادی، توجه به نعمات الهی، انتفاع متقابل فرد و جامعه، تعاملات خویشاوندی مطلوب و التزام به عدالت فردی میتواند جامعه اسلامی را در راه رسیدن به سطح مطلوب عدالت اجتماعی در سطح میان فردی جامعه مدد نماید.
Social justice is one of the main axes of Islamic discourse, which is largely debated and deliberated by the social thinkers, mainly concerning the relationship between state and people. Another important aspect of social justice, which has been neglected, is the relationship between the people of the community, that is, social communication at the horizontal level of society. Using a documentary and analytical method, the present article seeks to review this level of social justice in the Islamic discourse based on the quotations of the Amir al-mu'minin (Emir of the Faithful) Ali -peace be upon him- in Nahj al-Balaghah. That is how people themselves, and in what form of interpersonal or group social interactions, can be the grounds for the realization of social justice or its implementers at this level. In Imam Ali’s view, the foundations of social justice and its capacities and solutions include the social responsibility, the attention to the rights of individuals, the lack of cruelly seeking to accumulate wealth, human freedom, attention to the public interest, the proper encounter with non-Muslim minorities, basing on real knowledge, the elimination of the class gap between people, the fight against racial discrimination, the attention to divine bounties, the mutual benefit of the individual and the society, the desirable kinship interactions and the commitment to individual justice. Paying attention to these points can help the Islamic community to achieve the desired level of social justice at the interpersonal level of society.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65012_3c8a46027d81a0a770436d3eb9cc2a9f.pdf
عدالت اجتماعی
حق و تکلیف
میانفردی
نهجالبلاغه
social justice
right and duty
interpersonal
Nahj al-Balaghah
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-06-22
5
شماره 1 (پیاپی 17)
59
81
10.22081/jiss.2017.65013
65013
The Quarterly Jornal
بازخوانی ابعاد عدالت اجتماعی از منظر متفکرین مسلمان با تاکید بر نظریه سیدقطب
Reviewing Dimensions of Social Justice from the Point of View of Muslim Thinkers Emphasizing Sayyid Qutb
قاسم ابراهیمیپور
ebrahimipoor14@yahoo.com
1
عباس عالیزاده
abbas.aalizadeh@ut.as.ir
2
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
کارشناسیارشد پژوهشگری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
عدالت الهی در تکوین و تشریع و عدالت انسانی در جنبههای فردی و اجتماعی مورد توجه و نظریه پردازی، اندیشمندان بسیاری قرار گرفته است. اما در اغلب موارد، عدالت اجتماعی بهمعنای عام در برابر عدالت فردی قرار گرفته که مانع از توجه به عدالت اجتماعی به معنای خاص و در برابر عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی شده است. در این بین، علامه طباطبایی، شهید صدر و سید قطب، تلاش کردهاند ابعاد عدالت اجتماعی به معنای خاص را مورد توجه قرار دهند. در این مقاله، با روش تحلیلی به بازخوانی نظریه سیدقطب درباره عدالت اجتماعی پرداخته و ابعاد عدالت اجتماعی را مورد بازخوانی قرار دادهایم. عدالت ساختاری، عدالت نهادی، عدالت فرهنگی، عدالت در برخورداری از امنیت اجتماعی، دریافت خدمات اجتماعی بهویژه در عرصههای بهداشت، سلامت و درمان، برخورداری از امکانات مناسب برای گذران اوقات فراغت در حوزههای جغرافیایی مختلف و برای گروههای سنی و جنسی متفاوت، تراکم جمعیتی در مناطق شهری، دسترسی به آب سالم، فضای سبز مناسب و استاندارد و اماکن ورزشی و تفریحی از آن جمله ابعاد عدالت اجتماعی است.
Divine justice in the Creation and sharia and human justice in the individual and social aspects has attracted the attention of many scholars and has been the subject of their theorizing. But in most cases, social justice, in the general sense, has generally been in the face of individual justice, which has prevented attention to social justice in a specific sense, in front of political justice and economic justice. Allameh Tabataba'i, Martyr Sadr and Sayyid Qutb have tried to focus on the dimensions of social justice in a specific sense. In this paper, with the analytical method, we revisited the social justice theory of Sayyid Qutb and reviewed the dimensions of social justice. In his view, structural justice, institutional justice, cultural justice, justice in having social security, access to social services, especially in the fields of health and treatment, the availability of suitable facilities for spending leisure time in various geographical areas and for different age groups and sexes, demographic density in different urban areas, access to safe water, suitable and standard green space and sports and recreational facilities, are among the dimensions of social justice.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65013_590e80b63c27d08382d810553391376e.pdf
عدالت اجتماعی
عدالت ساختاری
عدالت نهادی
عدالت فرهنگی
سیدقطب
social justice
structural justice
institutional justice
cultural justice
Sayyid Qutb
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-06-22
5
شماره 1 (پیاپی 17)
82
105
10.22081/jiss.2017.65014
65014
The Quarterly Jornal
استراتژی واسازی و امکان تحقق عدالت
Deconstruction Strategy and the Possibility of Justice Realization
حمید پارسانیا
h.parsania@ut.ac.ir
1
نرگس حافظیان
hafezianf@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه تهران
با وجود اینکه واسازی غالباً به خنثیبودن و بیتفاوتی نسبت به ارزشهای اخلاقی متهم شده است، در این نوشتار که مطالعهای موردی درباره دیدگاه دریداست، شاهد خواهیم بود که چگونه دریدا واسازی را بهعنوان یک استراتژی ایجابی و هنجاری در تحقق عدالت تفسیر میکند. او اقتدار حکومتی را به دلیل خصوصیت دوگانه و متضادی که دارد، قابل واسازی میداند ولی از سوی دیگر، عدالت و ارزشهای اخلاقی عام و جهانشمول واسازیپذیر نیستند. همین واقعیت میتواند امکان بازطراحی و اصلاح قوانین موجود را در جهت تحقق عدالت به همراه داشته باشد. دریدا، از بازبینی جدّی سیستم قضایی بر مبنای تمایل برای یک «عدالت غیرممکن» سخن میگوید؛ عدالتی که فراسوی منطق حسابگرانه قانون باشد. بدینترتیب، واسازی صرفاً نظریهای راجع به متون فلسفی یا ادبی نیست که هیچ ارتباطی با واقعیتهای بیرونی نداشته باشد، بلکه رویکردی اخلاقی نسبت به جهان است که میتواند روش تفکر و زندگی اجتماعی ما را در قبال «دیگری» تغییر دهد.
Although deconstruction has often been accused of neutrality and indifferent to moral values, in this paper, which is a case study of the Derrida’s viewpoint, we will see how he interprets deconstruction as a positive and normative strategy for the realization of justice. He considers government authority to be deconstructable by virtue of its dual and contradictory character, but, on the other hand, he believes that justice and universal moral values are not deconstructable. This same reality can lead to the remaking and amending of existing laws in order to achieve justice. Derrida speaks of a serious review of the judicial system based on the desire for an "impossible justice"; a justice that goes beyond the rational logic of law. Thus, deconstruction is not merely a theory of philosophical or literary texts that have nothing to do with external reality, but an ethical approach to the world that can change our way of thinking and social life toward “the other."
https://jiss.isca.ac.ir/article_65014_db9124310e4cca0d707480de56cbbc10.pdf
واسازی
دریدا
عدالت
اقتدار قانون
اپوریا
بازنگری قوانین
deconstruction
Derrida
Justice
authority of law
aporia
law revision
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-06-22
5
شماره 1 (پیاپی 17)
106
136
10.22081/jiss.2017.65015
65015
The Quarterly Jornal
بررسی گفتمان عدالت اجتماعی و موانع دستیابی به آن از نظر اساتید جامعهشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران
The Study of the Social Justice Discourse and Obstacles to its Achievement in the View of Sociology Professors of Public Universities in Tehran
زینب اختری
zeinab_akhtari@yahoo.com
1
ابوالفضل ذوالفقاری
zolfaghariab@gmail.com
2
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهد تهران
استادیار جامعهشناسی و پژوهشگری اجتماعی دانشگاه شاهد
عدالت، بهعنوان یک اصل اجتماعی، مفهومی دیرینه در نظام فکری و اجتماعی انسان بهشمار میآید. دیدگاههای لیبرالیستی، نئولیبرالیستی، سوسیالیستی، جان راولزی، جامعهگرایان و اسلامی از گفتمانهای مطرح درباره عدالت اجتماعی هستند. چگونگی برقراری عدالت اجتماعی در هر یک از این گفتمانها متفاوت میباشد. در جامعه ما نیز - علیرغم گذشت چند دهه از انقلاب - عدالت اجتماعی بهلحاظ مفهومی در میان اندیشمندان و متفکران جامعه دارای معانی متفاوتی است. در این مقاله، گفتمانهای عدالت اجتماعی از منظر اساتید جامعهشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران؛ یعنی دانشکدههای علوم اجتماعی دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، شاهد، تربیت مدرس، بهشتی، الزهراء و خوارزمی بررسی شده است. روش پژوهش حاضر، کیفی بوده و با روش تحلیل روایت و تکنیک مصاحبه حضوری انجام و برای انتخاب مصاحبهشوندگان (20 نفر) نیز از روش گلوله برفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که گفتمانهای راولزی و اسلامی در بین اساتید از اهمیت بیشتری برخوردارند. اینکه گفتمان عدالت اجتماعی اسلامی در کنار گفتمان عدالت راولزی آمده به دلیل برخی شباهتها میان ایندو گفتمان میباشد؛ گرچه در مبانی و محتوای مقولات مربوط به عدالت اجتماعی با هم تضادهایی نیز دارند.اساتید جامعهشناسی، معتقدند برای برقراری عدالت اجتماعی و رسیدن به یک نظریه جامع، نیازمند الگویی متناسب با فرهنگ و بستر اجتماعی جامعه خود هستیم.
Justice, as a social principle, is a long-term concept in the intellectual and social system of mankind. The liberal, neoliberal, socialist, Rawlsian, socialist, and Islamic views are among the key discourses of social justice. How social justice is administered is different in each of these discourses. In Iranian society, in spite of decades of revolution, social justice has conceptually different meanings among scholars and thinkers of the society. In this paper, social justice discourses from the perspective of sociology professors of public universities of Tehran, namely social science's faculties of University of Tehran, Allameh Tabataba'i University, Shahed University, Tarbiat Modares University, Beheshti, Alzahra University and Kharazmi University have been investigated. The method of this study was qualitative and was conducted through narrative analysis and in-person interview technique, and snowball method was used to select interviewees (20 people). Findings of the research indicate that Rawlsian and Islamic discourses are more important to professors. That the discourses of Islamic social justice and Rawlsian justice discourse are placed side by side, is due to some similarities between these two discourses, although there are contradictions between them in the foundations and content of the categories of social justice. The professors of sociology believe that in order to achieve social justice and come up with a comprehensive theory, we need a model that is appropriate to the culture and social context of our society.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65015_e171f0ba55baea5590e4584864bfad04.pdf
عدالت اجتماعی
تحلیل گفتمان
تحلیل روایت
اساتید جامعهشناسی
social justice
discourse analysis
narrative analysis
sociology professors
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-06-22
5
شماره 1 (پیاپی 17)
137
162
10.22081/jiss.2017.65016
65016
The Quarterly Jornal
بررسی «فقر زنانه» در جامعه ایران با توجه به مؤلفههای عدالت اجتماعی در اسلام
The Study of "Feminization of Poverty" in Iranian Society with Regard to the Components of Social Justice in Islam
نرجس رودگر
n.roodgar@gmail.com
1
راضیه میرعلی ملک
rmiralimalek@gmail.com
2
هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
هر چند در تفسیر ماهیت و تشخیص مصادیق و معیارهای عدالت اجتماعی دیدگاههای مختلفی وجود دارد، اما این مهم همواره از بایستههای مشترک و آرمانهای مطلوب جوامع در طول تاریخ بوده است. اهمیت عدالت اجتماعی در اسلام تا بدانجاست که در آیات قرآن تحقق آن بهعنوان غایت ارسال رسل معرفی شده است؛ چراکه عدالت، بستر رشد انسانی و اخلاقی فرد و جامعه است و فقدان آن تأثیرات مخربی را بر تمام ساحات زندگی برجای میگذارد. عدالت اقتصادی از مهمترین شاخصههای عدالت اجتماعی است که فقدان آن سبب بروز فقر در اقشار جامعه میشود. فقر زنان بهمعنای افزایش زنان در ترکیب جمعیت فقیر یکی از مسائل پیشروی زنان در کشورهای در حال توسعه و حتی توسعهیافته میباشد که در سالهای اخیر رشد بسیاری نیز یافته است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، با ارائه تصویری از پدیده فقرزنانه در ایران و اشاره به اقدامات دولت در پیشگیری و درمان این مسئله، علل و عوامل آن مورد بررسی قرارگرفته و سپس وضعیت موجود را با توجه به مؤلفههای عدالت اجتماعی در اسلام مورد سنجش قرارداده و بهدنبال آن راهکارهایی برای حل مسئله ارائه گردیده است. بررسیها، نشان میدهد علیرغم وجود احکام مترقی اسلام، فقرزنانه در جامعه ایران در حال افزایش است که بخش مهمی از آن، ناشی از عدم اجرای عدالت اقتصادی مورد نظر اسلام نسبت به زنان است و نیز با اهدافی که اسلام از طریق اجرای عدالت در پی تحقق آنهاست، منافات دارد.
Although there are different perspectives on the interpretation of the nature and criteria of social justice, this has always been common imperatives and desirable ideals of societies throughout history. The importance of social justice in Islam is to the extent that in Qur'anic verses it is introduced as the goal of sending prophets. Because justice is the basis for the human and moral development of the individual and the society, and the lack of it will have destructive effects on all areas of life. Economic justice is one of the most important indicators of social justice, the lack of which causes poverty in the social strata. Feminization of poverty, which means increasing the number of women in the poor population composition, is one of the leading issues facing women in developing and even developed countries, and it has grown significantly in recent years. In this article, through descriptive-analytical method, a picture of the phenomenon in Iran is presented, and with reference to government's actions in the prevention and treatment for this issue, its causes and factors are examined, and then its present situation will be assessed with regard to the components of social justice in Islam, after that, some solutions have been proposed for the problem. Studies show that, despite the progressive rules of Islam, feminization of poverty is increasing in Iranian society, an important part of which is due to the lack of implementation of Islamic economic justice towards women, and it contradicts the goals that Islam is pursuing through the implementation of justice.
https://jiss.isca.ac.ir/article_65016_9253bdedbd448e8644804415bea4f3e9.pdf
عدالت اجتماعی
فقرزنانه
اسلام
ایران
social justice
feminization of poverty
Islam
Iran