per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-03-21
4
شماره 4 (پیاپی 16)
6
34
10.22081/jiss.2017.64510
64510
The Quarterly Jornal
درنگی بر ایمان بهعنوان منبع قدرت نرم شیعه
A Reflection on Faith as a Source of Soft Shiite Power
حمید پارسانیا
h.parsania@gmail.com
1
ابراهیم فتحی
e.fathi25@gmail.com
2
مدرس سطوح عالی فلسفه در حوزه و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
در این مقاله، ایمان، چیستی ایمان، ویژگیها، مبانی، اصول و آثار آن بهعنوان منبع قدرت نرم در چارچوب گفتمان شیعه با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با روش اسنادی تحلیل شده است.امروزه در ادبیات سیاسی و اجتماعی از فتحالاذهان و فتحالقلوب بهعنوان قدرت نرم یاد میشود. هر نوع نفوذ بر قلوب و اذهان در جهانهای اجتماعی مختلف نیاز به منابعی دارند. در جهان اجتماعی شیعه، ایمان با چهار پایه و بنیان خود، یکی از منابع جهان اجتماعی شیعه است. در این مقاله، عامل نفوذ بر قلوب، «حب و الفت» و عامل نفوذ بر اذهان، «قطع و یقین» ذکر شده است. روح، از آن جهت که درک میکند و یقین حاصل میکند، دارای قوّه عقل است و ذهن، از آن جهت که حالات گوناگون را تجربه میکند، دارای قلب است. بین ذهن و قلب، تعامل وجود دارد. وقتی قدرت نرم واقعی شیعه در ذهن افراد شکل میگیرد که شخص از طریق ذهن به صحت آن، یقین و از طریق قلب، آن را دوست داشته باشد و باور کند. خداوند آرامش را بر قلوب مؤمنین انزال میکند. انسانهای مؤمن از طریق ترکیب آرامش قلب با یقین ذهن، بر اذهان و قلوب دیگران نفوذ میکنند. چهار عنصر صبر، عدل، جهاد و یقین، بهعنوان بنیانهای ایمان، با روشهای مختلف بر نفوذ بر قلوب یاری میرسانند.
This paper, with a descriptive-analytical approach and documentary method, analyzes the faith, the nature of faith, its characteristics, its foundations, its principles and its effects as a source of soft power in the framework of Shiite discourse. Today, in the political and social literature, conquering minds and conquering hearts are considered as soft power. Any kind of influence on hearts and minds in different social worlds requires resources. In the Shi'a social world, faith with its four foundations, is one of the sources of the Shi'a social world. In this article, "Hubb and Ulfa" have been mentioned as, and "Qat and Yaqin" considered as the influence factor on hearts. The soul, because it understands and becomes sure, has the power of reason, and the mind has a heart because it experiences different states. There is an interaction between mind and heart. When the true Shi'a's soft power is formed in the minds of individuals that one will believe in its correctness through the mind and love it through the heart. God sends down the tranquility into the hearts of the believers. Faithful humans penetrate the minds and hearts of others by combining serenity of the heart with the certainty of the mind. The four elements of patience, justice, jihad, and certainty, as the foundations of faith, help to penetrate the heart through various methods.
https://jiss.isca.ac.ir/article_64510_3f04fd2f3324804682b9821290a12005.pdf
ایمان
آثار ایمان
بنیانهای ایمان
قدرت نرم
منابع قدرت نرم
Faith
faith manifestations
faith foundations
soft power
soft power sources
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-03-21
4
شماره 4 (پیاپی 16)
35
59
10.22081/jiss.2017.64511
64511
The Quarterly Jornal
سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
The Destiny of a Critique; Reviewing the Ayatollah JavadiAmoli Theory of Religious Science
مهدی حسین زاده یزدی
ma.hoseinzadeh@ut.ac.ir
1
نازیلا اخلاقی
nazilaakhlaghi63@gmail.com
2
دانشگاه تهران. دانشکده علوم اجتماعی
کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران
در میان قائلین به معناداری و امکان تحقق علم دینی، آیتالله جوادی آملی با اتخاذ رویکردی ایجابی و با تکیه بر مباحث مختلف سنت تفکر اسلامی، معتقد به امکان تحقق و هستیپذیری علم دینی است. در بیش از یک دهه گذشته با تقریرهای متنوعی مواجهایم که در دوسویه نقادی و تایید نظریه ایشان به رشته تحریر در آمده و به تنقیح دیدگاه ایشان منجر شده است. در میان منتقدان، استاد خسرو باقری بیشترین و تاملبرانگیزترین نقدها را بر این دیدگاه وارد کرده است. با توجه به اینکه انتقادات ایشان ساحتهای مختلفی از نظریه را در بر گرفته، در برخی موارد با پاسخگویی صاحبنظران مدافع نظریه مواجه گردیده است. به نظر میرسد تامل بیشتر در آثار آیتالله جوادی آملی، مانع از ظهور برخی انتقادات است. از اینرو، نوشتار حاضر، درصدد پاسخگویی به برخی از انتقادات ایشان با مرور و تمرکز بر آثار آیتالله جوادی آملی است.
Among the believers in the significance and possibility of realizing religious science, Ayatollah JavadiAmoli, believes in the possibility of the realization of religious science, by adopting a positive approach and relying on various topics of the tradition of Islamic thought. In more than a decade, we have come up with a wide range of reports that have been delivered in two opposites of criticizing or confirming his theory, and have contributed to the review his view. Among the critics, Professor KhosrowBagheri has expressed the most and most reflective criticisms of this view. Given that his criticisms embraced various areas of the theory, in some cases, he was faced with the response of the scholars defending from the theory. It seems that thinking more in the works of Ayatollah JavadiAmoli prevents from the emergence of some criticism. Hence, the present paper seeks to answer some of his criticisms by reviewing and focusing on the works of Ayatollah JavadiAmoli.
https://jiss.isca.ac.ir/article_64511_66d8671e9fb9cd75b204e5a08f4d545b.pdf
دین
علم
علم دینی
Religion
Science
Religious Science
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-03-21
4
شماره 4 (پیاپی 16)
60
90
10.22081/jiss.2017.64512
64512
The Quarterly Jornal
درآمدی بر شاخصهای فرهنگی مطلوب
An Introduction to Desirable Cultural Indices
سیدرضا صالحی امیری
dr.salehiamiri@gmail.com
1
رمضانعلی رویایی
r.royaee@srbiau.ac.ir
2
محمد سلیمی
salimi.moheb@gmail.com
3
عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی، ددانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزد اسلامی .تهران ، ایران
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
پژوهشگر- اداره کل پزوهش های اسلامی رسانه
از مهمترین مقدمات لازم برای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، شناخت و ارزیابی دقیق از اوضاع جاری فرهنگ است که این کار مبتنی بر ملاکها یا ابزارهایی موسوم به شاخصهای فرهنگی انجام میشود. اما پیچیدگی فرهنگ و کثرت عوامل و عناصر آن و نیز مبانی و دیدگاههای مختلف در این زمینه، موضوع شاخصهای فرهنگی را به مسئلهای جدی تبدیل کرده است؛ چرا که در سنجش فرهنگ، از همان ابتدا با این سوال مواجه هستیم که شاخصهای مطلوب برای سنجش فرهنگ کدامند و بایستی از چه ویژگیهایی برخوردار باشند. به بیان دقیقتر، مبنای تعیین شاخصها چیست و چگونه و با کدام منطق میتوان آنها را طراحی کرد. پاسخ اساسی به این سوالات، نیازمند توجه به مبانیِ فرهنگ اصیل جامعه، استفاده از تجارب گذشته همراه با نقد شاخصهای پیشین میباشد. در این مقاله که برگرفته از پژوهشی کلیتر است. پس از بیان مفاهیم و مبانی نظریِ موضوع و نیز بررسی و نقد مهمترین شاخصهای موجود، ویژگیهای لازم برای شاخصهای مطلوب با استدلال بیان گردیده است. این ویژگیها بهطور عمده شامل: ارزشها و آرمانهای اصیل فرهنگی، دوجهتیبودن، قابلیت اندازهگیری، فراگیری، نظاممندی، مقبولیت نسبی، عملی و به صرفهبودن است.
One of the most important prerequisites for cultural management and planning is the accurate understanding and evaluation of the current situation of culture, which is based on criteria or instruments called cultural indicators. But the complexity of culture and the multiplicity of its factors and elements as well as the various approaches and perspectives in this field have made the issue of cultural indicators a serious issue, because in the assessment of culture, from the very beginning we are faced with the question as to what are the indices for measuring it and what features should they have. More precisely, what is the basis for determining indicators and how and with which logic they can be designed? The basic answer to these questions requires taking into account the foundations of the authentic culture of the society, using past experiences, and the criticizing past indicators. In this paper, which is based on a more general research, after specifying the concepts and theoretical foundations of the subject as well as reviewing and criticizing the most important indices, the characteristics of the desirable indices are presented with reasoning. These features mainly include: genuine cultural values and aspirations, two-dimensionality, measurability, Inclusiveness, systematicality, relative acceptability, practicality and cost-effectiveness.
https://jiss.isca.ac.ir/article_64512_bf26fe266f38e1fca91a9ecaf43fb1d2.pdf
شاخصهای فرهنگی
شاخصهای فرهنگی مطلوب
ارزیابی فرهنگ
cultural indicators
desirable cultural indicators
cultural valuation
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-03-21
4
شماره 4 (پیاپی 16)
91
115
10.22081/jiss.2017.64513
64513
The Quarterly Jornal
تبیین واقعیت پدیدار و روش پدیدارشناسی بر اساس فلسفه هوسرل و بازسازی آن بر اساس فلسفه صدرالمتالهین
Explaining the Reality of the Phenomenon and Phenomenology: Based on Husserl's Philosophy and Its Reconstruction Based on Sadr-ol-Mote'allehin’s Philosophy
رضا ملایی
tamhid1359@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه علوم ا جتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
در این نوشتار، ابتدا برای واقعیت پدیدار، هفت ویژگی بر اساس دیدگاههای فلسفی هوسرل بیان میگردد. پس از آن، روش پدیدارشناسیای که هوسرل متناسب با ویژگیهای پدیدارها بهکار میگیرد تا آنها و ذات آنها را بشناسد، صورتبندی شده و ابعاد و مراحل این روش تبیین میشود. در ادامه چهار ویژگیای که فلسفه صدرالمتالهین برای پدیدارها قائل است، ذکر میگردد و سپس روش پدیدارشناسیای که میتواند پدیدارها را - با تعریفی که فلسفه متعالیه از پدیدار ارائه میدهد - توصیف کند، از فلسفه متعالیه استنباط میشود و در نهایت مراحل و ویژگیهای متفاوتی که این روش بر اساس فلسفه متعالیه پیدا کرده و از روش پدیدارشناسی هوسرل متمایز میگردد، تبیین شده و به تواناییهای پدیدارشناسی بازسازی شده بر اساس فلسفه صدرالمتالهین اشاره خواهد شد.
In this essay, first, seven features of the reality behind the phenomenon, are expressed in terms of Husserl's philosophical views. Subsequently, the phenomenological method that Husserl uses according to the features of phenomena in order to recognize them, and their essence are formulated and the dimensions and stages of this method are explained. In the following, the four features that the philosophy of Sadr-ol-Mote'allehin believes for phenomena, are mentioned. Then the phenomenological method that can describe phenomena -with the definition that transcendent philosophy presents of phenomena- is deduced from transcendent philosophy. Ultimately the different stages and attributes that this method passes through and possesses, based on transcendent philosophy, is distinguished from the Husserl phenomenological method, and is explained and the potentials of the reconstructed phenomenology will be pointed out.
https://jiss.isca.ac.ir/article_64513_29c67cb641d0d2b390cf90a41790f6af.pdf
پدیدار
پدیدارشناسی
هوسرل
صدرالمتالهین
phenomenon
phenomenology
Husserl
Sadr-ol-Mote'allehin
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-03-21
4
شماره 4 (پیاپی 16)
116
141
10.22081/jiss.2017.64514
64514
The Quarterly Jornal
بررسی فقهی مبانی و مصادیق رویکرد کاهش آسیبهای اجتماعی جرم با تاکید بر اعتیاد به مواد مخدر
Jurisprudential Study of the Basics and Instances for the Approach of Social Damage Reduction of Crime, With an Emphasis on Drug Addiction
محمدعلی حاجی ده آبادی
dr_hajidehabadi@yahoo.com
1
علی صادقی
sadeghi765@yahoo.com
2
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه قم
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه عدالت تهران
کمکردن آسیب جرم، رویکردی است که در سده اخیر در غرب مطرح شده است. بر اساس این رویکرد، در برخی موارد با پذیرش جرم و قلمدادکردن مجرم بهعنوان بیمار و یا عضو آسیبپذیر جامعه، سعی در کمکردن آسیبهای ناشی از ارتکاب جرم از سوی نهادها و مراکز مربوطه میشود. کمکردن آسیبهای اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی و روسپیگری از عمده مصادیق این رویکرد بهشمار میآید. این نوشتار میکوشد با روش اسنادی، ضمن امکانسنجی و تبیین برخی مبانی فقهی این رویکرد، برخی مصادیق فقهی قابلانطباق بر این قاعده را مورد بحث قرار دهد . نتیجه بررسیها حاکی از این است که از منظر فقهی این رویکرد با رعایت ضوابطی قابلپذیرش میباشد و قواعدی همچون دفع افسد به فاسد، تقدیم اهم، مصلحت، ضرورت و حکم حکومتی از مهمترین مبانی پذیرش این رویکرد بهحساب میآید.
Crime damage reduction is an approach that has been introduced in the West in the last century. Based on this approach, in some cases, by accepting the crime and regarding the perpetrator as a patient or a vulnerable member within the community, concerned institutions and organizations attempt to mitigate the damage caused by the crime. Alleviating damages of drug addiction, drinking and prostitution is one of the main examples of this approach. Using a documentary method, this paper, while exploring feasibility and explaining some of the jurisprudential foundations of this approach, tries to discuss some jurisprudential instances adaptable to this rule. The results of the studies indicate that from the jurisprudential point of view, this approach is acceptable by satisfying some criteria and rules such as repelling more corrupt acts with corrupt ones, prioritizing the more important, expediency, necessity and state verdict are one of the most important grounds for accepting this approach.
https://jiss.isca.ac.ir/article_64514_b6798c28e32b708b646cf30b0e67e94c.pdf
کاهش آسیبهای جرم
آسیبزدایی از جرم
دفع افسد به فاسد
مدیریت جرم
مبانی فقهی
crime damages reduction
repelling more corrupt with corrupt
crime administration
jurisprudential foundations
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-03-21
4
شماره 4 (پیاپی 16)
142
168
10.22081/jiss.2017.64515
64515
The Quarterly Jornal
بازنمایی جامعه آرمانی در آگهیهای بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران
Representation of the Ideal Society in Advertisements of the Islamic Republic of Iran Television
مهدی منتظر قائم
mmontazer@ut.ac.ir
1
سیدعباس حسینی
s.a.hoseini1361@gmail.com
2
استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع)
کوشش برای توصیف جامعهای مطلوب و ایدهآل و راههای دستیابی به آن توسط رسانههای جمعی یکی از رسالتهای آنها بهشمار میرود. رسانههای جمعی علاوه بر معرفی کالاها و خدمات، جامعه آرمانی زندگی انسانها را نیز بهصورت دلالت ضمنی به تصویر میکشند. در این پژوهش، برای کشف جامعه آرمانی، آگهیهای تجاری بهمثابه یک متن فرهنگی، بر اساس رویکرد نشانهشناختی رولان بارت مورد تحلیل قرار گرفتند. از میان آگهیهای تجاری نمایش دادهشده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال 1395، تعداد 32 آگهی بهصورت هدفمند برای تحلیل برگزیده شدند. بر اساس طبقهبندی آگهیهای بازرگانی که به هشت طبقه تقسیم شدند؛ نتایج نشان داد جامعه آرمانی در خدمات ارتباطی: تکنولوژیسالاری؛ در خدمات مالی: اقتصادمحوری؛ در لوازم خانگی: مصرفگرایی، تجملگرایی و تنوعگرایی؛ در خوراک و پوشاک: تنآسایی و مصرفگرایی؛ در مواد شوینده و پاککننده: مصرفگرایی و رفاه؛ در محصولات بهداشتی و آرایشی: آراستگی بدن به همراه مصرفگرایی و طبیعتگرایی؛ در خدمات مسافرتی: سرمایهداری و تجملگرایی و در حوزه خدمات فرهنگی خانوادهمحوری و اهمیت نقش زن در درون خانواده بازنمایی میشود.
An attempt to describe a desirable and ideal society and ways to achieve it by the mass media is one of their missions. In addition to introducing goods and services, the mass media also illustrates the ideal of human life as an implicit implication. In this study, for the purpose of discovering an ideal society, commercial advertisements as a cultural text were analyzed based on Roland Barthes's semiotic approach. Of the commercial advertisements broadcast by the TV of the Islamic Republic of Iran in July 2016, 32 ads were selected for analysis with a purposive sampling. Based on the classification of commercial ads that were divided into eight categories, the results showed that the ideal society in communication services, in financial services, in home appliances, in food and clothing, in detergent and cleaner materials, in health and beauty products, in travel services, and in the field of cultural services is represented respectively as technocentrism, economism, consumerism, luxuriousity and diversity, self-indulgence and consumerism, consumerism and prosperity, body adornment along with consumerism and naturalism, capitalism and luxuriousity, family-centeredness and the importance of women's role within the family.
https://jiss.isca.ac.ir/article_64515_e2e667f41d9b0163cdf3d80869cb2338.pdf
جامعه آرمانی
اتوپیا
آگهیهای بازرگانی
تلویزیون
ideal society
utopia
TV ads
television
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
اسلام و مطالعات اجتماعی
2345-5586
2676-7783
2017-03-21
4
شماره 4 (پیاپی 16)
169
203
10.22081/jiss.2017.64516
64516
The Quarterly Jornal
مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی ارتباط فرهنگسازمانی و بیگانگی اجتماعی (مورد مطالعه: دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی 1394-1393)
Sociological-Psychological Study of the Relationship between Organizational Culture and Social Alienation: A Case Study of Secondary School Female Teachers of Tabriz City during the School Year 2014-2015
پروانه دانش
p_danesh@pnu.ac.ir
1
پویا طوافی
tavafi8997@gmail.com
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب
کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب
پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و بیگانگی اجتماعی در میان دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی (1394- 1393) انجامشده است. روش مطالعه، پیمایشی، جامعۀ آماری آن کلیۀ دبیران زن مقطع متوسطۀشهر تبریز، حجم نمونه 373 نفر و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. یافتههای توصیفی نشان میدهد که در بین ابعاد دهگانۀ فرهنگسازمانی بُعد کنترل، بالاترین میانگین و سیستم پاداش و تشویق، پایینترین میانگین و در بین ابعاد پنجگانۀ بیگانگی اجتماعی ابعاد احساس بیقدرتی و احساس بیمعنایی، بالاترین میانگین و احساس بیهنجاری، پایینترین نمره را به خود اختصاص داده است. نتایج آزمون همبستگی، نشان از معنادار و معکوسبودن رابطۀ بین فرهنگسازمانی با بیگانگی اجتماعی (21/0-) دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن بوده است که مؤلفۀ حمایت مدیریّت و هویتسازمانی با مقدار بتای به ترتیب (48/0-) و (29/0 -) بیشترین تأثیر را بر بیگانگی اجتماعی داشته است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر حاکی از تأثیر مستقیم فرهنگسازمانی با مقدار بتای 34/0 - بر بیگانگی اجتماعی بوده است. معادلۀ پیشبینی میزان بیگانگی اجتماعی نیز توانسته است 9/70 درصد از واریانس متغیّر وابسته را تبیین کند.
The present study was conducted with the aim of sociological-psychological study on the relationship between organizational culture and social alienation among secondary school female teachers of Tabriz in the school year 2014-2015. The research method was survey and the statistical population was all secondary school female teachers of Tabriz. The sample size was 373 people and sampling method was stratified random. Descriptive findings show that among the ten dimensions of organizational culture, the control dimension has the highest mean, and the reward and encouragement system has the lowest mean, and among the five dimensions of social alienation, the dimensions of feeling powerless and senseless have the highest mean and anomie feeling has the lowest score. The results of the correlation test show that there is a meaningful negative relationship between organizational culture and social alienation (r=-0.21). Also, the results of regression analysis indicated that the component of management support and organizational identity with beta values of -48.8 and 0.29, respectively, had the most effects on social alienation. Also, the results of path analysis indicated the direct effect of organizational culture, with a beta value of 0.34, on social alienation. The social alienation prediction equation has been able to explain 70.9% of the variance of the dependent variable.
https://jiss.isca.ac.ir/article_64516_9e49b6f27f1b9dffdca21e51744743f7.pdf
بیگانگی اجتماعی
تبریز
زن
فرهنگسازمانی
social alienation
Tabriz
woman
organizational culture