@article { author = {Mehdi-Poor, Farshad}, title = {Proposing some Applied Policiestowards the Iranian News Agencies’ Substantive and EnvironmentalProblems}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {1}, number = {شماره 3(پیاپی 3)}, pages = {93-119}, year = {2013}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {}, abstract = {After a long period of monopoly till the late 1970s, the Iranian informing atmosphere has been exposed to two major streams of fabricating news agencies: one that emerged 15 news agencies until 2005 and the other which made 12 others till 2012. Due to the changes this fabrications have made to Iran’s informing system, we can discuss the problems raised regarding mutual interaction between the environment and the news agencies. Therefore, the main problem in this research would be to recognize the problems raised by the substantive (environmental) aspects of the Iranian news agencies (focusing on those fabricated in the last decade) and to propose some strategies towards them. After we explore the substantive aspects of the problems, such as size, technology, aims, strategies, environment, and organizational culture, we’d try to propose a solution for each based on policy-making processing model.}, keywords = {News agencies,newly-established news agencies,Iran,cultural problem detection and policy making}, title_fa = {ارائه سیاست‌های کاربردی در قبال مسائل محتوایی- محیطی خبرگزاری‌های ایران}, abstract_fa = {فضای اطلاع‌رسانی در ایران، پس از سپری کردن دوره‌ای طولانی و انحصاری تا اواخر دهه هفتاد، در 10 سال گذشته با دو موج بزرگ خبرگزاری‌سازی روبه رو شده است؛ موج اول تا سال ۱۳۸۴ با تولد 1۵ خبرگزاری و موج دوم تا سال ۱۳۹۱ با ظهور 12 خبرگزاری دیگر. از آنجا که ظهور خبرگزاری‌های نوپدید، نظام اطلاع‌رسانی کشور را دست‌خوش تغییراتی کرده است، می‌توان از حیث تأثیر و تأثر دوسویه و واکنشی که محیط بیرونی نسبت به این خبرگزاری‌ها داشته و یا خبرگزاری‌ها در قبال محیط داشته‌‌‌‌‌‌اند، مسائل آن‌ها را بررسی کرد. بدین ترتیب هدف اصلی در تحقیق حاضر مسئله‌شناسی ابعاد محتوایی (محیطی) خبرگزاری‌های ایران (با تاکید بر خبرگزاری‌‌سازی‌های انجام گرفته در دهه اخیر) و ارائه سیاست‌های کاربردی در راستای حل مشکلات این حوزه است. از این‌رو، ضمن نگاهی کوتاه به ابعاد محتوایی مسائل خبرگزاری‌ها یعنی اندازه، فناوری، اهداف و استراتژی‌ها، محیط و فرهنگ سازمانی، تلاش‌شده تا با تکیه بر الگوی فرآیندی سیاست‌گذاری، برای هر کدام از مسائل، راه‌حل‌هایی ارائه شود.}, keywords_fa = {خبرگزاری,خبرگزاری‌های نوپدید,خبرگزاری‌های ایران,مسئله‌شناسی و سیاست‌گذاری فرهنگی}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_20.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_20_ce0fb49813fff17c1e93332029f848cc.pdf} }