@article { author = {Pahlevan, Mansour and Faqhizadeh, Abdolhadi and Mohammadi, Ruhollah}, title = {Components of"God-Centeredness" And its Effects onLifebased on the Quran and Narratives}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {2}, number = {شماره 2 (پیاپی 6)}, pages = {2-22}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {}, abstract = {One of the important principles of life based on the Holy Quran and the narratives of Imams (A.S) is "God-centeredness",which is explicitly emphasizedin Islamic teachings. According to this principle, the entireuniverseis split of apureanduniqueentity whose necessity ofexistenceis fromhis own. Ifthe basis ofindividual and social lifeis on our belief inUnity andour devotion to piety,many social and family problemswill be lost, sothatone's lifewould beundercontroland will ofGod, andself-forgetfulness andselfishness will be missingin one’s personal life, sofearofGod, inner peace, resistanceagainst sins, religious understandingandinsight intoshariahwill substituteit. Also,controlling collective behaviors, balancing social likes and dislikes, establishing philanthropy and kindness, as well asdeveloping forgiveness in family could be of itsmost important social effects.}, keywords = {God-centeredness,components and effects ofGod-centeredness,belief in God’s unity,piety}, title_fa = {مؤلّفه‌های «خدامحوری» و آثار آن در زندگی از دیدگاه قرآن و روایات}, abstract_fa = {یکی از اصول مهم زیستِ متکی بر قرآن کریم و روایات معصومین:، «خدامحوری» است که در آموزه‌های اسلامی بر‌ آن تأکید شده است. بر اساس این اصل، کل نظام هستی از یک هستی محض و یکتا منشعب شده که ضرورت وجود او از ناحیه خود اوست. اگر مبنای زندگی فردی و اجتماعی بر اساس توحیدباوری و تقواپیشگی باشد، بسیاری از مشکلات اجتماعی و خانوادگی از میان برمی‌خیزد؛ به این ترتیب که زندگی فرد تحت مدیریت و ارادۀ خدا قرار می‌گیرد و در نتیجه تمسک به آن در حوزۀ فردی، خود‌فراموشی و خودخواهی از میان می‌رود و خوف از خدا، آرامش درونی، پایداری در مقابل گناه و فهم دین و بینش شریعت، جای آن را می‌گیرد. هم‌چنین در حوزۀ اجتماعی می‌توان کنترل رفتارهای جمعی، تعدیل حُبّ و بغض‌های اجتماعی، مردم‌‌دوستی و مهرورزی و بسط روحیه گذشت در حریم خانواده را از مهم‌ترین آثار اجتماعی آن برشمرد.}, keywords_fa = {خدامحوری,مؤلفه‌ها و آثار خدامحوری,توحیدباوری,تقوا پیشگی}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3039.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3039_a24753c0974f75d4cf8dd0157f8083fd.pdf} } @article { author = {Akbari Mo’allem, Ali and Karamollahi, Nematollah}, title = {The Study of the Extent of Qom-ResidingStudents’ Familiarity with Imam Khomeini’s Political Jurisprudence}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {2}, number = {شماره 2 (پیاپی 6)}, pages = {23-42}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {}, abstract = {  In this article, the extentof familiarity of Qom-residing third-generation students with Imam Khomeini’s political jurisprudence is examined using surveys and questionnaires. A sample size of 600 people hasbeen selected throughcombined sampling (stratified quota) method. The results show that the average of familiarity with Imam Khomeini’s political jurisprudence is 74.01 percent. Accordingly, variables such as gender, marital status and habitat (urban/rural) of the respondents have had no effectontheir familiarity; however, variables such as place of education, age and degree have been effective in their familiarity.}, keywords = {Political Thought,Imam Khomeini,political jurisprudence,third generation,the Islamic Revolution of Iran,Qom-residing students}, title_fa = {بررسی میزان آشنایی طلاب و دانشجویان شهر قم با فقه سیاسی امام خمینی}, abstract_fa = {مقاله حاضر، میزان آشنایی طلاب و دانشجویان نسل سوم انقلاب اسلامی شهر قم با فقه سیاسی امام خمینی را با روش پیمایش و ابزار پرسش‌نامه، بررسی کرده است. حجم نمونه 600 نفر است که با روش نمونه‌گیری ترکیبی (طبقه‌ای ـ سهمیه‌ای) انتخاب و به سؤالات پرسش‌نامه پاسخ داده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد میانگین میزان آشنایی طلّاب و دانشجویان شهر قم با فقه سیاسی امام 01/74 درصد است. همچنین، بر اساس یافته‌های تحقیق، متغیرهای جنس، وضع تأهل و محل سکونت (شهری/ روستایی) پاسخ‌گویان در میزان آشنایی آنان با فقه سیاسی امام تأثیر نداشته است؛ اما متغیرهای محل تحصیل، سن و مقطع تحصیلی پاسخ‌دهندگان در میزان آشنایی آنان مؤثّر بوده است.}, keywords_fa = {اندیشه سیاسی,امام خمینی,فقه سیاسی,نسل سوم انقلاب اسلامی ایران,طلاب و دانشجویان شهر قم}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3040.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3040_6384edd9cf64ed37f69bbb643f484470.pdf} } @article { author = {Alviri, Mohsen and Mehrbanifar, Hossein}, title = {The Manner and Functions of Discussion in the Prophet’s Conduct An Analysis based on the Theory of Communicative Action}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {2}, number = {شماره 2 (پیاپی 6)}, pages = {43-75}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {}, abstract = {Discussion, which is an unavoidable necessity for establishing agreement and eliminating disputesand growingthought in human life, has been the subject of study for different philosophicalschools and intellectual trends. In the Islamic tradition, discussion has been a key strategy toresolve conflicts and develop empathy and compassion. In order to know more of the Islamic tradition of interpersonal and group discussion, this research is going to study the manner and functions of discussion in the practical conductof Prophet Mohammad (PBUH) in the early Islam based onHabermas’ theory of communicative action. According to the written documents, the Prophet’s discussions hadfeatures such as “equality in discussion”, “freedom of expression”, “patience” and “carefulaudition”, and functions such as “preaching” and “maintaining convergence and resolving doubts”. Analysis of these findings on the basis of Habermas’ theory of communicative action displays the high resemblanceof these two approaches to discussion, despite their differences in epistemological foundations.}, keywords = {Discussion,Islam,Prophet Mohammad (PBUH),communicative action,Habermas}, title_fa = {مطالعه چگونگی و کارکردهای گفت‌وگو در سیره نبوی با نگاهی به نظریه کنش ارتباطی}, abstract_fa = {گفت‌وگو که به عنوان ضرورتی گریز‌ناپذیر برای ایجاد تفاهم و رفع اختلافات و رشد اندیشه در زندگی بشری است، موضوع مطالعه مکاتب مختلف فلسفی و گرایش‌های مختلف فکری قرار گرفته است. در سنت اسلامی هم همواره گفت‌وگو به عنوان راهبردی کلیدی در حل منازعات و گسترش همدلی و همزبانی مورد توجه واقع شده است. این پژوهش به منظور شناخت هر چه بیشتر سنت اسلامی در زمینه گفت‌وگو با مطالعه سیره نبوی در گسترۀ گفت‌وگوی میان فردی و گروهی در پی فهم و تحلیل چگونگی و کارکردهای گفت‌وگو در سیره عملی پیامبر اعظم9 در صدر اسلام با نگاهی به نظریه کنش ارتباطی هابرماس است. مطالعه گفت‌وگوهای پیامبر9 با تکیه بر سیره نگاشت‌ها ما را به این نتیجه رساند که گفت‌وگوهای آن حضرت از مشخصه‌هایی همچون «برابری در گفت‌وگو» و «دادن آزادی بیان»، «صبر و حوصله»، «استماع دقیق» برخوردار بوده و کارکردهایی از قبیل «تبلیغ»، «حفظ همگرایی» و «رفع شبهات» داشته است. تحلیل این یافته‌ها بر اساس نظریه کنش ارتباطی هابرماس، اشتراک و قرابت ظاهری بسیار زیاد این دو رویکرد به گفت‌وگو را، در عین تفاوت در بنیآن‌های معرفتی می‌نمایاند. محوریت عقل عرفی و تأکید بر اجماع و حقیقت بین الاذهانی در ایده گفت‌وگوی هابرماس و محوریت عقل وحیانی و تأکید بر حقیقت قدسی در رویکرد توحیدی پیامبر اعظم9 از جمله این تفاوت‌های بنیادین است.}, keywords_fa = {گفت‌وگو,اسلام,پیامبر اعظم (ص) کنش ارتباطی,هابرماس}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3041.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3041_911512b2d09b478faa5e32de24890d13.pdf} } @article { author = {Mirkhandan, Hamid}, title = {Tradition and Modernity inPost-Revolutionary Iran}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {2}, number = {شماره 2 (پیاپی 6)}, pages = {76-93}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {}, abstract = {  Modernity and tradition as two opposing concepts in the western intellectual and cultural context make their own sense. Transferring these two concepts to our scientific and cultural space, without taking the context into account, would lead to some theoretical and practical mistakes. Therefore, tradition and modernity in Islamic culture, unlike West, don’t have conflict and prohibition with each other, and modernity does not necessarilynegatetradition. Internal and external factorsof modernity lead human and society to evolution and reform. Organizing modernity, whichis associated with change, in different cognitive, emotionaland behavioraldomains is only possiblewith reference to thereality of religion. This reference and citation,whichis done methodically through a proper approach, purifies culture and, while emphasizingonits Islamicity,guarantees its modernity too. Investigatingtwo issues ofwomen's educationandcinemain the post-revolutionary periodshow the impact of internal and externalfactorson these two issues. Thesetwo issuesreveal the necessityofreviewingwhathas happenedin the Westabout thesetwo issues(as external factors) based on thereligious foundations.}, keywords = {tradition,modernity,renovation,religious culture,women's education,cinema}, title_fa = {سنت و تجدد در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {مدرنیته و سنت به عنوان دو مفهوم متضایف در بافت و زمینه تفکر و فرهنگ غرب معنای خود را دارند. انتقال این دو مفهوم به فضای فرهنگی و علمی کشور ما بدون در نظر گرفتن آن زمینه، اشتباهاتی نظری و عملی به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، سنت و تجدد در فرهنگ اسلامی، برخلاف غرب، با یکدیگر تعارض و تمانعی ندارند و تجدد لزوماً همه جا سنت را نفی نمی‌کند. عوامل درونی و بیرونی تجدد، انسان و جامعه را به تحول و نوخواهی وامی‌دارد. سامان‌دادن تجدد، که با تحول همراه است، در عرصه‌های مختلف شناختاری، احساسی و رفتاریِ فرهنگ با مراجعه به حقیقت دین میسر است. این رجوع و استناد، که به صورت روش‌مند و با اسلوب صحیح صورت می‌گیرد، فرهنگ را پالایش کرده، ضمن اهتمام بر اسلامیت آن عصری‌بودن آن را هم تأمین می‌کند. بررسی دو مسئله فرهنگی تحصیل زنان و سینما در دوره بعد از انقلاب نشان می‌دهد عوامل درونی و بیرونی در این دو مسئله مؤثر بوده است. مواجهه با این دو مسئله ضرورت بازخوانی آن‌چه را در غرب درباره این دو رخ داده (به عنوان عامل بیرونی) بر اساس مبانی دینی روشن می‌کند.}, keywords_fa = {سنت,مدرنیته,تجدد,فرهنگ دینی,تحصیل زنان,سینما}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3042.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3042_50ba624805a0e3421c45a5c032160155.pdf} } @article { author = {Abbaszadeh, Ruhollah}, title = {CriticalMethodology of Foucault'sCulturalTheoryCriticalMethodology of Foucault'sCulturalTheory}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {2}, number = {شماره 2 (پیاپی 6)}, pages = {94-119}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {}, abstract = {    To applyeach theory, paying attention toits social and epistemological backgrounds as well asits ontological, anthropological, epistemological, and method ological fundamentals seemnecessary. SinceFoucault's cultural theory has been recently taken into considerationin Iran, inthispaper we are going to investigate the fundamentals and backgrounds of this theory using descriptive-analytical method and raise some of the criticisms againstitto be consideredin applying it later. It seems that Foucault’s cultural theory has some fund amentals without which we cannot analyze Iran’s social issues.}, keywords = {Foucault,culturaltheory,Methodology,discourse,fundamentals,criticism}, title_fa = {روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی انتقادی نظریه فرهنگی فوکو}, abstract_fa = {برای به کار بردن هر نظریه‌‌ای توجه به زمینه‌‌های اجتماعی و معرفتی و همچنین مبانی هستی‌‌شناختی، انسان شناختی، معرفت‌‌شناختی و روش‌‌شناختی آن ضروری است. از آنجا که در سال‌‌های اخیر نظریه فرهنگی فوکو در ایران مورد توجه قرار گرفته، در این مقاله بر آن شدیم تا با روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی مبانی و زمینه‌‌های این نظریه پرداخته و برخی از نقدهای وارد بر آن را مطرح کنیم تا در مراجعه و به کاربردن آن مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌‌رسد، نظریۀ فرهنگی فوکو مبانی و بنیادهایی دارد که بدون توجه به آن‌ها نمی‌‌توان به تحلیل مسائل اجتماعی در ایران پرداخت.}, keywords_fa = {فوکو,نظریه فرهنگی,روش‌شناسی,گفتمان,نقد}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3043.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3043_3cf301a4ab100a2becc37efa30c7f56c.pdf} } @article { author = {Rahimi Sojasi, Davoud and Atoufi, Tahereh}, title = {The Study of “Rene Guenon”’sTheory of Tradition “Tradition as the Central Signifier”}, journal = {Journal of Islam and Social Studies}, volume = {2}, number = {شماره 2 (پیاپی 6)}, pages = {120-141}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture of Academy}, issn = {2345-5586}, eissn = {2676-7783}, doi = {}, abstract = {  This article is going to study the theoretical foundations of “Rene Guenon”- the founder of descriptive-analytical method of traditionalism. Traditionalism is a religious intellectual movement, which emerged in the intellectual and social arena of the west in the early twentiethcentury, and started to oppose newly-developed modernity sothat itcould bringto justice the renovated world, which was eliminating divinity in the interpretation of the world and human; italso took the truth-seeking human’s right back. Contrary to the western thought, Guenon interpreted the world and human on the basis of a specific epistemological system, in which the universe, knowledgeand humanitywerebased on a vertical hierarchy of reality; in this chain, the lower levels got their existence from the higher ones jointly. Inthis view, Guenon affected all his works byhis own mystical approach, and entered science, intellect, philosophy and social fields.}, keywords = {Traditionalism,Rene Guenon,Ontology,epistemology,anthropology,Mysticism,traditional society}, title_fa = {بررسی نظریه سنت رنه گنون؛ سنت به مثابه دال محوری}, abstract_fa = {این مقاله درصدد بررسی مبانی نظری رنه گنون، بنیان‌گذار جریان سنت‌گرایی، به روش توصیفی ـ تحلیلی است. سنت‌گرایی، جریان روشنفکری دینی است که در اوایل قرن بیستم پا به عرصه فکری و اجتماعی غرب نهاد که با ظهور و تجلی مدرنیته، آهنگ تقابل با آن را سر داد و ساحت دنیای متجدد را که در حال زدودن ساحت قدسی در تفسیر عالم و آدم بود، با تندترین نقادی‌ها به پای میز محاکمه برد و از انسان جویای حقیقت و ذات ربوبی، دادخواهی کرد. گنون، برخلاف تفکر غرب، عالم و آدم را بر اساس نوعی مبانی معرفتی خاص تفسیر کرد که در آن نظام هستی، معرفت و نظام بشری مبتنی بر سلسله‌مراتب عمودی واقعیت است که در این زنجیره، مراتب پایین‌تر، هستی خویش را از مراتب بالاتر یافته‌اند و بدان متصل شده‌اند. با این نگاه، گنون کلیه آثار خویش را با رویکرد عرفانی خاص خود، تحت‌الشعاع قرار داده و در علم، عقل، فلسفه و حوزه‌های اجتماعی وارد شد.}, keywords_fa = {سنت‌گرایی,رنه گنون,دال محوری,عرفان,جامعه سنتی}, url = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3044.html}, eprint = {https://jiss.isca.ac.ir/article_3044_e8b2a1994f36d7eb09be2b8b936cbbe7.pdf} }