پیشفرضها و مبانی انسانشناختی در علوم اجتماعی - به دلیل نقش محوری انسان در این علوم، هم بهمثابه موضوع (ابژه) مورد مطالعه و هم در جایگاه فاعل شناسا (سوژه)- از اهمیت بهسزایی برخورداراند. اصالت روح یا جسم و نیازهای معطوف به آنها،خاستگاه اختلاف نظرهای بسیار در حوزۀ انسانشناسی و به تبع آن در زمینۀ علوم انسانی و اجتماعی شده است. در این مقاله تلاش شده تا با روش اسنادی، دیدگاه استاد مطهری در مسئلۀ اصالت روح استخراج شده و امتداد معرفتی این رویکرد در علوم اجتماعی و انسانی بررسی شود. مواجهه با روح انسان بهمثابه واقعیت وجودی و کشف قوانین و سنن آن و نسبت این بعد از وجود با ساحت متناظر خود در عالم هستی، وجه تبیینی متمایزی به مسائل انسانی و اجتماعی میبخشد و عوامل معنوی را در کنار عوامل مادی، مؤثر در شکلگیری مسائل و پدیدههای اجتماعی نشان میدهد. با این نگاه، فطرت بهعنوان نوع خاص آفرینش و جامع خصلتهای ممتاز انسان، نقش تعیینکنندهای در تفسیر و تبیین موضوعات انسانی و اجتماعی خواهد داشت.
Anthropological foundations and presuppositions of social sciences play an important role due to the coral position of human in these sciences both as their object and subject. The originality of spirit or body and the related issues have been the root of lots of controversies in the field of anthropology and consequently humanities and social sciences. Through a documentary method in this paper, AyatullahMotahhari’s view of the originality of spirit is extracted and its epistemological consequences in social sciences and humanities are examined. To encounter human spirit as an existential reality and to discover its rules and customs as well as its relation to its counterpart in the universe give a distinctive explanation to the humanistic and social issues, so it makes spiritual factors, alongside material ones, influential enough in the formation of social problems and phenomena. Therefore, human nature, as a special form of creation and collective of salient human traits, is crucial in the interpretation and explanation of humanistic and social issues.